dation, social media, wouter eijkelenkamp, workshop, rijschool, marketing, software

5 tips om uw rijschool-website hoger te laten scoren in Google

De doelgroep van de rijschool, de jongere, kijkt tegenwoordig niet meer in de krant en leest geen advertenties op papier.
 De nieuwe generatie doet alles op en via het internet, zo ook het zoeken naar een geschikte rijschool. Het is een illusie om te denken dat een potentiële leerling uw website-adres kent. Zij zoeken via simpele zoektermen op Google en klikken vervolgens op de hoogste zoekresultaten die Google hen biedt.

Speciaal voor rijscholen heeft Wouter Eijkelenkamp, directeur verkoop en ondersteuning bij Dation, 5 praktische tips om uw rijschool-website eenvoudig hoger in Google te krijgen.

1) Zorg voor unieke content

Google hecht heel veel waarde aan unieke content. Schrijf dus altijd zelf uw teksten en kopieer deze niet van andere websites.
 Een veelgemaakte fout is om alinea’s of inleidingen op verschillende pagina’s binnen uw website te kopiëren. Zorg er voor dat elke pagina een uniek verhaal heeft en geen pagina dezelfde inhoud bevat.

Een echte dooddoener op veel websites is een kopje ‘Laatste nieuws’ waar nog steeds als laatste bericht een stukje over 2todrive uit oktober 2011 vermeld staat. De bezoeker (en Google) heeft direct door dat uw laatste nieuws niet bepaald actueel is.

2) Doe een keyword onderzoek via Google

Google biedt gratis de Keyword tool aan. Hierin is heel eenvoudig op te vragen op welke termen wel en niet gezocht wordt en hoeveel er maandelijks op gezocht wordt.
 U kunt hierin onderzoeken of er bijvoorbeeld vaker wordt gezocht op ‘rijles amsterdam’ of ‘rijschool amsterdam’.

Als ‘rijles’ vaker wordt gebruikt dan ‘rijschool’, weet u dat u in uw teksten op de website vaker de term ‘rijles’ dan ‘rijschool’ moet gebruiken om zo veel mogelijk verkeer via Google binnen te halen. U kunt op een onbeperkt aantal woorden en zoektermen analyseren. Ga hier dus eens een half uur voor zitten en kijk of uw wel de juiste termen gebruikt op uw website.

3) Schrijf uw teksten ‘SEO’ proof

SEO proof betekent dat uw tekst zo goed mogelijk aansluit op de zoekwoorden waarop een potentiele bezoeker zoekt op Google. Komt uit de keyword analyse (tip 2) dat uw potentiele klanten veel zoeken op termen als ‘rijles’, ‘rijbewijs’ en ‘motorles’, dan heeft het geen enkele waarde om uw tekst te beginnen met een verhaal over uw hobby’s, kinderen en uw vrolijke labrador.

Gek genoeg starten veel eenmansrijscholen vaak wel op die manier, met als gevolg dat iemand die zoekt op ‘labrador’ wel op uw website komt, maar iemand die zoekt op ‘motorles’ minder snel aan u wordt gelinkt door Google.

4) Zorg dat er andere websites naar u verwijzen

Om uw populariteit te vergroten is het erg slim om aan zogeheten ‘linkbuilding’ te doen. Dit houdt simpelweg in dat andere websites linken naar uw website. Hoe meer andere websites naar u verwijzen, des te populairder (en dus hoger in de resultaten) Google uw website inschat. Hoe hoger de pagerank van de andere website, des te belangrijker Google het inschat dat zo’n hoog beoordeelde website naar u verwijst.

Een snelle winst kunt u boeken door uw rijschool aan te melden in de gratis bedrijvengids (https://www.rijschoolpro.nl/bedrijvengids/) van VerkeersPro.nl.

5) Vermijd doodlopende pagina’s

Een pagina met alleen maar tekst en geen actie-knop is dodelijk voor uw website, zowel in zoekresultaten als in de conversie die u behaalt met uw website. U kunt nog zo’n goede tekst schrijven, als de potentiele leerling vervolgens niet de knop kan vinden om een aanvraag te doen, is uw goede pagina in een klap waardeloos.

Zorg er dus altijd voor dat er minimaal 1 (liefst meer) knoppen, menu’s en of banners op elke pagina staan, die de bezoeker aanzet tot actie. De actie is het doen van een aanvraag voor informatie en/of een proefles. Een snelle oplossing is een ‘Gratis proefles’ knop onder uw tekst en een contactbutton aan de zijkant van elke pagina.

SEO Rapport

Speciaal voor lezers van VerkeersPro geeft Eijkelenkamp een unieke actie weg: “Elke rijschool kan geheel gratis een analyse van zijn website krijgen, waarin precies beschreven staat op welke zoekwoorden de website wel en niet goed scoort. Daarnaast geeft dit rapport verbeterpunten aan om op technisch gebied beter te scoren en ook hoeveel en welke andere websites linken naar de website van de rijschool. Ook staat in dit rapport de pagerank van uw website. Met de uitkomsten van dit rapport kan de rijschool aan de slag om het bezoekersaantal flink te verhogen!”.

Het gratis rapport op maat is aan te vragen via http://www.dation.nl/seorapport

Wouter Eijkelenkamp
[email protected]
Volg Dation op Twitter!

Auteur: Bart Pals

7 reacties op “5 tips om uw rijschool-website hoger te laten scoren in Google”

Quincy|28.05.12|11:24

De meeste websites van rijscholen van nu, hebben vaak een lelijke website wat vaak onbetrouwbaar oogt.

G. Naaijt|28.05.12|13:47

Bij tip 3 heb je het vreemd genoeg over ‘motorles’. De Google zoekmachine kent deze zoekterm niet en laat “resultaten weergeven voor motorrijles”. Google Adwords Keyword Tool laat 390 zoekopdrachten p.m. zien voor ‘motorles’ tegenover 18.100 (!) p.m. voor ‘motorrijles’. Hetzelfde beeld laat Google Insights for Search zien. Tip voor Dation: gebruik de tool die je adviseert zelf ook en pas je eigen site en software aan.

Lucas|29.05.12|00:25

Quincy,

Sterker nog veel rijscholen hebben niet eens een website! Sommige vinden dat het niet nodig is, leerlingen komen via mond en mond reclame.

John|29.05.12|23:57

Volledig met Lucas eens. Ik krijg veel telefoontjes van mensen die voor mij wel even een hele goede website willen bouwen. Deze mensen zijn vooral niet bekend met onze branche. 95 % van de leerlingen komt via een andere leerling binnen. De website wordt veel belangrijker gemaakt dan deze is. Ik denk persoonlijk dat de kracht van social media groter is. Al wordt ook de invloed hiervan door belanghebbenden zwaar overdreven.

Wouter Eijkelenkamp|30.05.12|12:25

@Lucas en John
Het klopt dat mond-tot-mond met stip op 1 staat als marketingkanaal. Het actief gebruiken van een interactieve Facebookpagina en Twitteraccount zijn minimaal net zo effectief als het hebben van een website. Echter vult een website je Facebookpagina goed aan; een leerling belt niet ’s avonds laat of op zondag, terwijl ze juist op die momenten een aanvraag willen doen. Op de website kan dit wel.
Een goede oplossing is een contactformulier direct op je Facebookpagina plaatsen.

Ronaldo Cok|31.05.12|20:19

@Wouter, ik ben het helemaal met je eens.
Ik heb vanaf de start een website en gebruik sinds enkele jaren ook socialmedia en deze 3 samen mond op mond reclame mijn website en socialmedia zorgen er voor dat ik goed zit in mijn klanten.
Deze kunnen altijd op mijn website terecht en kunnen ook zien wie er bij mij gelest hebben doormiddel van een foto en een leuke reactie.

Nic|02.06.12|14:13

@ Wouter indien een toekomstige leerling info wil bellen ze op tijden dat het hun uitkomt dus ook gewoon laat in de avond of op zondag Van rijscholen wordt verwacht dat je altijd bereikbaar bent zelfs via je contactformulier via je site dien je direct te reageren Als iemand die invult op zondag en de reactie komt maandag pas vinden ze dat te laat en hebben al verder gekeken tenzij ze al definitief bv door mond op mond reclame gekozen hebben voor je rijschool

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

5 tips om uw rijschool-website hoger te laten scoren in Google | RijschoolPro
dation, social media, wouter eijkelenkamp, workshop, rijschool, marketing, software

5 tips om uw rijschool-website hoger te laten scoren in Google

De doelgroep van de rijschool, de jongere, kijkt tegenwoordig niet meer in de krant en leest geen advertenties op papier.
 De nieuwe generatie doet alles op en via het internet, zo ook het zoeken naar een geschikte rijschool. Het is een illusie om te denken dat een potentiële leerling uw website-adres kent. Zij zoeken via simpele zoektermen op Google en klikken vervolgens op de hoogste zoekresultaten die Google hen biedt.

Speciaal voor rijscholen heeft Wouter Eijkelenkamp, directeur verkoop en ondersteuning bij Dation, 5 praktische tips om uw rijschool-website eenvoudig hoger in Google te krijgen.

1) Zorg voor unieke content

Google hecht heel veel waarde aan unieke content. Schrijf dus altijd zelf uw teksten en kopieer deze niet van andere websites.
 Een veelgemaakte fout is om alinea’s of inleidingen op verschillende pagina’s binnen uw website te kopiëren. Zorg er voor dat elke pagina een uniek verhaal heeft en geen pagina dezelfde inhoud bevat.

Een echte dooddoener op veel websites is een kopje ‘Laatste nieuws’ waar nog steeds als laatste bericht een stukje over 2todrive uit oktober 2011 vermeld staat. De bezoeker (en Google) heeft direct door dat uw laatste nieuws niet bepaald actueel is.

2) Doe een keyword onderzoek via Google

Google biedt gratis de Keyword tool aan. Hierin is heel eenvoudig op te vragen op welke termen wel en niet gezocht wordt en hoeveel er maandelijks op gezocht wordt.
 U kunt hierin onderzoeken of er bijvoorbeeld vaker wordt gezocht op ‘rijles amsterdam’ of ‘rijschool amsterdam’.

Als ‘rijles’ vaker wordt gebruikt dan ‘rijschool’, weet u dat u in uw teksten op de website vaker de term ‘rijles’ dan ‘rijschool’ moet gebruiken om zo veel mogelijk verkeer via Google binnen te halen. U kunt op een onbeperkt aantal woorden en zoektermen analyseren. Ga hier dus eens een half uur voor zitten en kijk of uw wel de juiste termen gebruikt op uw website.

3) Schrijf uw teksten ‘SEO’ proof

SEO proof betekent dat uw tekst zo goed mogelijk aansluit op de zoekwoorden waarop een potentiele bezoeker zoekt op Google. Komt uit de keyword analyse (tip 2) dat uw potentiele klanten veel zoeken op termen als ‘rijles’, ‘rijbewijs’ en ‘motorles’, dan heeft het geen enkele waarde om uw tekst te beginnen met een verhaal over uw hobby’s, kinderen en uw vrolijke labrador.

Gek genoeg starten veel eenmansrijscholen vaak wel op die manier, met als gevolg dat iemand die zoekt op ‘labrador’ wel op uw website komt, maar iemand die zoekt op ‘motorles’ minder snel aan u wordt gelinkt door Google.

4) Zorg dat er andere websites naar u verwijzen

Om uw populariteit te vergroten is het erg slim om aan zogeheten ‘linkbuilding’ te doen. Dit houdt simpelweg in dat andere websites linken naar uw website. Hoe meer andere websites naar u verwijzen, des te populairder (en dus hoger in de resultaten) Google uw website inschat. Hoe hoger de pagerank van de andere website, des te belangrijker Google het inschat dat zo’n hoog beoordeelde website naar u verwijst.

Een snelle winst kunt u boeken door uw rijschool aan te melden in de gratis bedrijvengids (https://www.rijschoolpro.nl/bedrijvengids/) van VerkeersPro.nl.

5) Vermijd doodlopende pagina’s

Een pagina met alleen maar tekst en geen actie-knop is dodelijk voor uw website, zowel in zoekresultaten als in de conversie die u behaalt met uw website. U kunt nog zo’n goede tekst schrijven, als de potentiele leerling vervolgens niet de knop kan vinden om een aanvraag te doen, is uw goede pagina in een klap waardeloos.

Zorg er dus altijd voor dat er minimaal 1 (liefst meer) knoppen, menu’s en of banners op elke pagina staan, die de bezoeker aanzet tot actie. De actie is het doen van een aanvraag voor informatie en/of een proefles. Een snelle oplossing is een ‘Gratis proefles’ knop onder uw tekst en een contactbutton aan de zijkant van elke pagina.

SEO Rapport

Speciaal voor lezers van VerkeersPro geeft Eijkelenkamp een unieke actie weg: “Elke rijschool kan geheel gratis een analyse van zijn website krijgen, waarin precies beschreven staat op welke zoekwoorden de website wel en niet goed scoort. Daarnaast geeft dit rapport verbeterpunten aan om op technisch gebied beter te scoren en ook hoeveel en welke andere websites linken naar de website van de rijschool. Ook staat in dit rapport de pagerank van uw website. Met de uitkomsten van dit rapport kan de rijschool aan de slag om het bezoekersaantal flink te verhogen!”.

Het gratis rapport op maat is aan te vragen via http://www.dation.nl/seorapport

Wouter Eijkelenkamp
[email protected]
Volg Dation op Twitter!

Auteur: Bart Pals

7 reacties op “5 tips om uw rijschool-website hoger te laten scoren in Google”

Quincy|28.05.12|11:24

De meeste websites van rijscholen van nu, hebben vaak een lelijke website wat vaak onbetrouwbaar oogt.

G. Naaijt|28.05.12|13:47

Bij tip 3 heb je het vreemd genoeg over ‘motorles’. De Google zoekmachine kent deze zoekterm niet en laat “resultaten weergeven voor motorrijles”. Google Adwords Keyword Tool laat 390 zoekopdrachten p.m. zien voor ‘motorles’ tegenover 18.100 (!) p.m. voor ‘motorrijles’. Hetzelfde beeld laat Google Insights for Search zien. Tip voor Dation: gebruik de tool die je adviseert zelf ook en pas je eigen site en software aan.

Lucas|29.05.12|00:25

Quincy,

Sterker nog veel rijscholen hebben niet eens een website! Sommige vinden dat het niet nodig is, leerlingen komen via mond en mond reclame.

John|29.05.12|23:57

Volledig met Lucas eens. Ik krijg veel telefoontjes van mensen die voor mij wel even een hele goede website willen bouwen. Deze mensen zijn vooral niet bekend met onze branche. 95 % van de leerlingen komt via een andere leerling binnen. De website wordt veel belangrijker gemaakt dan deze is. Ik denk persoonlijk dat de kracht van social media groter is. Al wordt ook de invloed hiervan door belanghebbenden zwaar overdreven.

Wouter Eijkelenkamp|30.05.12|12:25

@Lucas en John
Het klopt dat mond-tot-mond met stip op 1 staat als marketingkanaal. Het actief gebruiken van een interactieve Facebookpagina en Twitteraccount zijn minimaal net zo effectief als het hebben van een website. Echter vult een website je Facebookpagina goed aan; een leerling belt niet ’s avonds laat of op zondag, terwijl ze juist op die momenten een aanvraag willen doen. Op de website kan dit wel.
Een goede oplossing is een contactformulier direct op je Facebookpagina plaatsen.

Ronaldo Cok|31.05.12|20:19

@Wouter, ik ben het helemaal met je eens.
Ik heb vanaf de start een website en gebruik sinds enkele jaren ook socialmedia en deze 3 samen mond op mond reclame mijn website en socialmedia zorgen er voor dat ik goed zit in mijn klanten.
Deze kunnen altijd op mijn website terecht en kunnen ook zien wie er bij mij gelest hebben doormiddel van een foto en een leuke reactie.

Nic|02.06.12|14:13

@ Wouter indien een toekomstige leerling info wil bellen ze op tijden dat het hun uitkomt dus ook gewoon laat in de avond of op zondag Van rijscholen wordt verwacht dat je altijd bereikbaar bent zelfs via je contactformulier via je site dien je direct te reageren Als iemand die invult op zondag en de reactie komt maandag pas vinden ze dat te laat en hebben al verder gekeken tenzij ze al definitief bv door mond op mond reclame gekozen hebben voor je rijschool

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.