Bovag, CBR, paneldiscussie, Derde Rijbewijsrichtlijn

Leerlingen nieuwe motorrijbewijs-categorie A2 pas in 2015

De komende twee jaar zijn er geen kandidaten te verwachten voor de nieuwe rijbewijscategorie A2. Dat komt omdat rechtstreekse toegang daartoe niet mogelijk is. Na introductie van de Derde Europese Rijbewijsrichtlijn zijn er tot 19 januari 2015 alleen kandidaten voor A en A1. Rijscholen hoeven dus voorlopig alleen in die categorieën te investeren.

Dat bleek tijdens de voorlichtingsbijeenkomst van branchevereniging Bovag over deze Derde Rijbewijsrichtlijn bij IBKI in Nieuwegein. Hierbij gaven onder meer Elise de Zwart van het ministerie van Infrastructuur en Ger Sommers van het CBR een presentatie aan rijschoolhouders.

Rijbewijs A2

Leerlingen tussen de 18 en 24 jaar moeten altijd beginnen met het examen A1. Om het rijbewijs A2 te kunnen halen, moet namelijk eerst A1 gehaald worden. Twee jaar later mag de kandidaat dan op voor A2. Om vervolgens weer twee jaar later A (onbeperkt) te mogen halen.

Het ‘getrapte systeem brengt met zich mee dat de eerste kandidaat voor A2 zich dus pas vanaf 2015 kan aanmelden. Hij moet immers eerst 2 jaar A1 in zijn bezit hebben. Die categorie wordt op 19 januari 2013 ingevoerd.

Rechtstreeks instromen

Wil een kandidaat rechtstreeks instromen in de categorie A, dus zonder eerst A1 en A2 gehaald te hebben, dan moet hij minimaal 24 jaar oud zijn. Dus een 23-jarige mag alleen een A1-rijbewijs halen. Doelstelling van de getrapte instroom is om jongere motorrijders nog even aan de spreekwoordelijke ketting te houden.

Motorrijscholen die rijles aanbieden voor A1 (125cc), mogen daarvoor een zwaardere motor gebruiken. De praktijkexamens AVB en AVD moeten echter wel op een A1-motor afgelegd worden. Brussel eist immers dat examens worden afgelegd op de voertuigen waarvoor het rijbewijs wordt afgegeven.

Motorrijders

De verwachting is dat veel aankomende motorrijders nog dit jaar hun rijbewijs willen halen.  Immers, verworven rechten blijven behouden. Dat betekent dat een 18-jarige die nu nog zijn A(beperkt)-rijbewijs haalt, straks automatisch A(onbeperkt) krijgt. En dat een 21-jarige nog tot 19 januari rechtstreeks A(onbeperkt) mag halen.

Om te voorkomen dat de reserveringstermijnen oplopen voor de motorfiets, heeft het CBR het regime van ‘reserveren op naam’ ingevoerd. De capaciteit wordt niet verhoogd. Het CBR garandeert haar reserveringstermijnen voor de eerste- en herexamens. Er worden echter geen AVD-praktijkexamens afgenomen op 18 januari 2013. Dat komt omdat het systeemtechnisch niet mogelijk is voor de overheid om iedereen die is geslaagd op op deze datum het juiste rijbewijs af te geven.

Derde Rijbewijsrichtlijn

“We beseffen dat invoering van de Derde Europese Rijbewijsrichtlijn een hoop zaken ontwricht voor uw bedrijfsvoering”, zegt Ger Sommers van het CBR. Hij drukt de aanwezige rijschoolhouders op het hart niet te veel motorexamens in te plannen voor kandidaten jonger dan 24 jaar in januari 2013. “Reserveer zo ver mogelijk van die datum af.”

Immers, als een 22-jarige kandidaat zou zakken in de week van 12 januari of zijn examen wordt uitgesteld wegens slecht weer (wat heel goed mogelijk is in januari), dan valt hij in het nieuwe regime. Dat betekent dat hij vervolgens tot zijn 24e alleen nog maar motorexamen mag doen voor de categorie A1.

Voertuigbeheersing

In dat laatste geval blijft het AVB wel geldig voor het A1-rijbewijs, mocht een leerling dat al gehaald hebben. Overigens hoeft een leerling die over 2 jaar A2 gaat halen, geen apart AVB-examen te doen. De voertuigbeheersing wordt dan tijdens het AVD-examen beoordeeld door het uitvoeren van 2 productieve bijzondere manouvres.

RDW

De eisen aan de examenvoertuigen zijn onder dit artikel terug te vinden. Het vermogen wordt getoetst door de RDW. Dat betekent dat het vermelde vermogen op de kentekenpapieren leidend is. “Als het soms lastig blijkt de benodigde snelheid te halen op een A1-voertuig, bijvoorbeeld voor bepaalde AVB-onderdelen op sommige terreinen, bekijken we dat per geval. Wat niet kan, dat kan niet”, vertelt Sommers.

Het CBR heeft volgens hem uitgebreid getest dat de A1-voertuigen een minimale snelheid van 90 km/h halen. Ook bij zware bestuurders. Dat is voldoende volgens het exameninstituut om de vaardigheden op de snelweg op de juiste wijze te kunnen testen.

Lesmateriaal

Nieuw lesmateriaal voor de kandidaten is nu al beschikbaar. Zo heeft bijvoorbeeld Verjo de aanpassingen die te maken hebben met de Derde Rijbewijsrichtlijn gelijktijdig met de aanpassing van de 130 km/h doorgevoerd in de boeken en cd-roms.

“We hebben ons gericht op de kandidaat die het rijbewijs haalt na 19 Januari 2013. De overgangssituatie en oude situatie hebben we geen aandacht meer aan besteed omdat het anders heel complex wordt voor kandidaten. De vragen hebben we dusdanig aangepast dat het goede antwoord zowel geldt voor als na 19 januari 2013”, legt Chris Verstappen van Verjo uit.

Investeringen

Het is overigens erg makkelijk voor rijscholen om over twee jaar in te schatten hoeveel kandidaten er geïnteresseerd zouden kunnen zijn in het A2-rijbewijs. Het CBR nemt in het jaarverslag over 2013 op hoeveel kandidaten A1 gehaald hebben. Rijscholen kunnen hun geplande investeringen hierop afstemmen.

Bart Pals

CBR, eisen, examenvoertuigen, Derde Rijbewijsrichtlijn

 

Bovag, motoren, Derde Rijbewijsrichtlijn, cat. A

Auteur: Bart Pals

3 reacties op “Leerlingen nieuwe motorrijbewijs-categorie A2 pas in 2015”

Peter Beckers|17.10.12|23:59

Ik begrijp het even niet.. Uit bovenstaande eisen van het CBR blijkt nu dat ik nog steeds de Honda 250
Rebel van 14kw kan gaan gebruiken voor het A1 examen.. ?
Alleen krijgt de nieuwe A1 rijbewijs bezitter alleen het recht om een voertuig van 125cc met 11kw te gaan besturen..

Emre|23.11.12|03:49

Klopt dit nog steeds?

Hennie Boumans|30.01.13|18:13

En die voor 19 januari bezig waren,en die 20 jaar zijn? Die hebben wel theorie-examen gedaan en kunnen er nu niets mee.
Ik vind dat daar ook een vergoeding voor moet komen,het is immers een fout of onduidelijkheid van de overheid.
Dit is niet eerlijk tegenover de A2 kandidaten die niet op examen kunnen,maar wel een hoop geld kwijt zijn.
Of de rijschool had dit moeten weten en geen A2 leerlingen aan moeten nemen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Leerlingen nieuwe motorrijbewijs-categorie A2 pas in 2015 | RijschoolPro
Bovag, CBR, paneldiscussie, Derde Rijbewijsrichtlijn

Leerlingen nieuwe motorrijbewijs-categorie A2 pas in 2015

De komende twee jaar zijn er geen kandidaten te verwachten voor de nieuwe rijbewijscategorie A2. Dat komt omdat rechtstreekse toegang daartoe niet mogelijk is. Na introductie van de Derde Europese Rijbewijsrichtlijn zijn er tot 19 januari 2015 alleen kandidaten voor A en A1. Rijscholen hoeven dus voorlopig alleen in die categorieën te investeren.

Dat bleek tijdens de voorlichtingsbijeenkomst van branchevereniging Bovag over deze Derde Rijbewijsrichtlijn bij IBKI in Nieuwegein. Hierbij gaven onder meer Elise de Zwart van het ministerie van Infrastructuur en Ger Sommers van het CBR een presentatie aan rijschoolhouders.

Rijbewijs A2

Leerlingen tussen de 18 en 24 jaar moeten altijd beginnen met het examen A1. Om het rijbewijs A2 te kunnen halen, moet namelijk eerst A1 gehaald worden. Twee jaar later mag de kandidaat dan op voor A2. Om vervolgens weer twee jaar later A (onbeperkt) te mogen halen.

Het ‘getrapte systeem brengt met zich mee dat de eerste kandidaat voor A2 zich dus pas vanaf 2015 kan aanmelden. Hij moet immers eerst 2 jaar A1 in zijn bezit hebben. Die categorie wordt op 19 januari 2013 ingevoerd.

Rechtstreeks instromen

Wil een kandidaat rechtstreeks instromen in de categorie A, dus zonder eerst A1 en A2 gehaald te hebben, dan moet hij minimaal 24 jaar oud zijn. Dus een 23-jarige mag alleen een A1-rijbewijs halen. Doelstelling van de getrapte instroom is om jongere motorrijders nog even aan de spreekwoordelijke ketting te houden.

Motorrijscholen die rijles aanbieden voor A1 (125cc), mogen daarvoor een zwaardere motor gebruiken. De praktijkexamens AVB en AVD moeten echter wel op een A1-motor afgelegd worden. Brussel eist immers dat examens worden afgelegd op de voertuigen waarvoor het rijbewijs wordt afgegeven.

Motorrijders

De verwachting is dat veel aankomende motorrijders nog dit jaar hun rijbewijs willen halen.  Immers, verworven rechten blijven behouden. Dat betekent dat een 18-jarige die nu nog zijn A(beperkt)-rijbewijs haalt, straks automatisch A(onbeperkt) krijgt. En dat een 21-jarige nog tot 19 januari rechtstreeks A(onbeperkt) mag halen.

Om te voorkomen dat de reserveringstermijnen oplopen voor de motorfiets, heeft het CBR het regime van ‘reserveren op naam’ ingevoerd. De capaciteit wordt niet verhoogd. Het CBR garandeert haar reserveringstermijnen voor de eerste- en herexamens. Er worden echter geen AVD-praktijkexamens afgenomen op 18 januari 2013. Dat komt omdat het systeemtechnisch niet mogelijk is voor de overheid om iedereen die is geslaagd op op deze datum het juiste rijbewijs af te geven.

Derde Rijbewijsrichtlijn

“We beseffen dat invoering van de Derde Europese Rijbewijsrichtlijn een hoop zaken ontwricht voor uw bedrijfsvoering”, zegt Ger Sommers van het CBR. Hij drukt de aanwezige rijschoolhouders op het hart niet te veel motorexamens in te plannen voor kandidaten jonger dan 24 jaar in januari 2013. “Reserveer zo ver mogelijk van die datum af.”

Immers, als een 22-jarige kandidaat zou zakken in de week van 12 januari of zijn examen wordt uitgesteld wegens slecht weer (wat heel goed mogelijk is in januari), dan valt hij in het nieuwe regime. Dat betekent dat hij vervolgens tot zijn 24e alleen nog maar motorexamen mag doen voor de categorie A1.

Voertuigbeheersing

In dat laatste geval blijft het AVB wel geldig voor het A1-rijbewijs, mocht een leerling dat al gehaald hebben. Overigens hoeft een leerling die over 2 jaar A2 gaat halen, geen apart AVB-examen te doen. De voertuigbeheersing wordt dan tijdens het AVD-examen beoordeeld door het uitvoeren van 2 productieve bijzondere manouvres.

RDW

De eisen aan de examenvoertuigen zijn onder dit artikel terug te vinden. Het vermogen wordt getoetst door de RDW. Dat betekent dat het vermelde vermogen op de kentekenpapieren leidend is. “Als het soms lastig blijkt de benodigde snelheid te halen op een A1-voertuig, bijvoorbeeld voor bepaalde AVB-onderdelen op sommige terreinen, bekijken we dat per geval. Wat niet kan, dat kan niet”, vertelt Sommers.

Het CBR heeft volgens hem uitgebreid getest dat de A1-voertuigen een minimale snelheid van 90 km/h halen. Ook bij zware bestuurders. Dat is voldoende volgens het exameninstituut om de vaardigheden op de snelweg op de juiste wijze te kunnen testen.

Lesmateriaal

Nieuw lesmateriaal voor de kandidaten is nu al beschikbaar. Zo heeft bijvoorbeeld Verjo de aanpassingen die te maken hebben met de Derde Rijbewijsrichtlijn gelijktijdig met de aanpassing van de 130 km/h doorgevoerd in de boeken en cd-roms.

“We hebben ons gericht op de kandidaat die het rijbewijs haalt na 19 Januari 2013. De overgangssituatie en oude situatie hebben we geen aandacht meer aan besteed omdat het anders heel complex wordt voor kandidaten. De vragen hebben we dusdanig aangepast dat het goede antwoord zowel geldt voor als na 19 januari 2013”, legt Chris Verstappen van Verjo uit.

Investeringen

Het is overigens erg makkelijk voor rijscholen om over twee jaar in te schatten hoeveel kandidaten er geïnteresseerd zouden kunnen zijn in het A2-rijbewijs. Het CBR nemt in het jaarverslag over 2013 op hoeveel kandidaten A1 gehaald hebben. Rijscholen kunnen hun geplande investeringen hierop afstemmen.

Bart Pals

CBR, eisen, examenvoertuigen, Derde Rijbewijsrichtlijn

 

Bovag, motoren, Derde Rijbewijsrichtlijn, cat. A

Auteur: Bart Pals

3 reacties op “Leerlingen nieuwe motorrijbewijs-categorie A2 pas in 2015”

Peter Beckers|17.10.12|23:59

Ik begrijp het even niet.. Uit bovenstaande eisen van het CBR blijkt nu dat ik nog steeds de Honda 250
Rebel van 14kw kan gaan gebruiken voor het A1 examen.. ?
Alleen krijgt de nieuwe A1 rijbewijs bezitter alleen het recht om een voertuig van 125cc met 11kw te gaan besturen..

Emre|23.11.12|03:49

Klopt dit nog steeds?

Hennie Boumans|30.01.13|18:13

En die voor 19 januari bezig waren,en die 20 jaar zijn? Die hebben wel theorie-examen gedaan en kunnen er nu niets mee.
Ik vind dat daar ook een vergoeding voor moet komen,het is immers een fout of onduidelijkheid van de overheid.
Dit is niet eerlijk tegenover de A2 kandidaten die niet op examen kunnen,maar wel een hoop geld kwijt zijn.
Of de rijschool had dit moeten weten en geen A2 leerlingen aan moeten nemen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.