Motor, rijles, rijschool Viatura, rijinstructeur

Motorinstructeurs hebben last van nieuwe rijbewijsregels

De Derde Rijbewijsrichtlijn geeft problemen tijdens de motorrijlessen. Bij de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) komen de eerste meldingen binnen van verontruste rijschoolhouders die het tijdens hun praktijklessen aan de stok krijgen met de politie. Een oplossing is in de maak, maar daarvoor moet de nieuwe wet wel aangepast worden en dat kost tijd.

Met name in Rotterdam en omgeving wordt streng toegezien op nieuwe regels. Dat heeft nog niet geleid tot bekeuringen. “Rijinstructeurs zijn wel stilgezet, ze mochten niet verder met hun lessen”, zegt Arjan Everink, hoofd verkeer en rijopleidingen bij KNMV.

Onbedoelde neveneffecten

Sinds 19 januari gelden nieuwe regels voor het motorrijbewijs. Er zijn drie verschillende categorieën A1, A2 A onbeperkt, gekoppeld aan verschillende leeftijdsgroepen. De nieuwe regels hebben volgens de KNMV een aantal onbedoelde neveneffecten. Het gaat volgens de vereniging om twee zaken die onbedoeld in de nieuwe wet terecht gekomen zijn en die nu in de praktijk tot problemen leiden.

De politie handhaaft de regels wel. “Formeel is dat juist, want de regels zijn wel in de wet verankerd. De manier waarop het gebeurt is niet altijd even prettig”, meent Everink.

Lesgeven aan twee leerlingen

Een van die problemen is dat er discussie is ontstaan over de vraag of een motorinstructeur met de nieuwe regels nog wel tegelijkertijd les mag geven aan een A1- en een A2-kandidaat (art. 7 lid 2 c uit het RR). Voor 19 januari in het oude regime met slechts twee motorcategorieën was dat geen probleem. Een instructeur kon gewoon tegelijkertijd instructie geven aan een 18-jarige leerling op een lichte motor en een 21-jarige leerling op een zware motor.

Everink: “Nu, na de invoering van de derde Rijbewijsrichtlijn wordt ineens naar dit artikel gewezen en wordt er gesuggereerd dat dit niet zou mogen. Uiteraard is dit nooit de bedoeling van dit artikel geweest. De bedoeling was om de voorkomen dat een instructeur niet tegelijkertijd aan een B-kandidaat en een motorleerling lesgeeft.”

Niet de bedoeling

Door de manier waarop wet geformuleerd is, kan er volgens Everink discussie ontstaan. Voor de KNMV is het duidelijk: het staat formeel niet goed in de wet. “Dit is nooit de bedoeling van het nieuwe wetsartikel geweest. Het gaat alleen om de invoering van verschillende A-voertuigcategorieën.”

Daarnaast is er nog een ander knelpunt. Volgens de nieuwe wet (art. 2 RR) mag je een 18-jarige leerling in het bezit van een geldig theoriebewijs of een B-rijbewijs niet meer op een A2-motor laten rijden. Voorheen mocht een kandidaat op een willekeurige motor rijden en kon een instructeur daar flexibel mee omgaan.

Flexibiliteit

Dat die flexibiliteit verdwenen is, is lastig voor de rijschoolhouder. Die moet daardoor mogelijk meer lessen geven of investeren in extra motoren. “Dat is tegen de branche-afspraken in”, aldus Everink.

Hoewel de brancheorganisaties nauw betrokken zijn geweest bij de wetswijziging, heeft dat de problemen toch niet kunnen voorkomen. “In de concept-wetsteksten stond het goed. Ergens is het fout gegaan.”

Repareren

Overigens zijn de problemen van tijdelijke aard, want beide knelpunten worden in de wet gerepareerd, zo heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu volgens KNMV toegezegd. Zo’n wetswijziging kost tijd. De verwachting is dat de aangepaste regels op 1 januari 2014 kunnen ingaan.

Het ministerie zelf was nog niet in staat te reageren op de door de brancheorganisaties aangekaarte problemen.

Yvonne Ton

Auteur: Yvonne Ton

8 reacties op “Motorinstructeurs hebben last van nieuwe rijbewijsregels”

dit probleem komt nou omdat de brancheorganisaties en het ministerie langs elkaar op werken ipv met mekaar werken.
bij het ministerie doen ze net of ze luisteren naar de branceorganisaties maar ze doen toch hun eigen zin.
zie het A2 rijbewijs ze laten ons eerst effe inversteren in een A1 motorfiets waar je volgend jaar geen hond meer voor krijgt en dan komen ze in een keer met het bericht dat vanaf 2014 ook op de A2 mag worden begonnen

Roald Kamping|25.04.13|11:56

grappig dat wetsveranderingen blijkbaar alleen op 1 januari kunnen ingaan.
zelfde als de instroom in A2.
1 januari 2014 wordt alles beter!

Jan Modaal|25.04.13|13:03

Voor 19 januari was er maar categorie A, kijk even ter controle op je rijbewijs. Nu staan er DRIE categorieën op. Ik rij niet met een A1 en een A2 of A gezamelijk over de weg. Praten over veiligheid is een punt, maar dan met 2 verschillende ll rijden is niet veilig.

Youran van Ark|25.04.13|13:28

Ik rij gewoon met A2 en A tegelijk hoor.
Laat ze mij maar aanhouden.
Slaat echt nergens op.

Autorijschool Pve|25.04.13|17:37

Ik verzorg zelf geen motorrijlessen, maar zou willen dat de politie landelijk ook vaker de rijlesauto’s aanhouden ter controle….lijkt mij,naar aanleiding van wat ik zoals tegenkom, geen overbodige luxe. Kan een deel van de kwaliteitsslag, waar ook zo vaak over wordt gesproken, worden gemaakt. Volgende en direct gelijklopend daaraan zou moeten zijn dat het CBR zelf op bevoegheidspassen gaat controleren! Hebben we niet voor niets!

Ran Hanoman|25.04.13|21:11

Alles evaluerend
Laten we met zijn allen de verkeersveiligheid verbeteren.
Elk ongeluk is er een te veel.
Elke dag gebeuren er honderden ongelukken met letsel.

Rij School|25.04.13|23:46

@PVe Bij het afrijden ben je niet verplicht om met een instructeur te komen, alleen een goedgekeurde auto is nodig, dus controle op een instructie pas is lastig!
Oplossing om de beun de hazen te weren?
Hang in alle CBR examen locaties naast de “na aap” poster een grote poster met een afbeelding een geldige instructie pas, met daaronder de vraag “Is jouw instructeur bevoegd om les te geven? Vraag naar zijn instructie pas! Ik ben bereid om voor alle CBR locaties deze poster te betalen!

Juul de win|16.08.16|15:17

Dit is dus de reden waarom mensen zonder rijbewijs rijden…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Motorinstructeurs hebben last van nieuwe rijbewijsregels | RijschoolPro
Motor, rijles, rijschool Viatura, rijinstructeur

Motorinstructeurs hebben last van nieuwe rijbewijsregels

De Derde Rijbewijsrichtlijn geeft problemen tijdens de motorrijlessen. Bij de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) komen de eerste meldingen binnen van verontruste rijschoolhouders die het tijdens hun praktijklessen aan de stok krijgen met de politie. Een oplossing is in de maak, maar daarvoor moet de nieuwe wet wel aangepast worden en dat kost tijd.

Met name in Rotterdam en omgeving wordt streng toegezien op nieuwe regels. Dat heeft nog niet geleid tot bekeuringen. “Rijinstructeurs zijn wel stilgezet, ze mochten niet verder met hun lessen”, zegt Arjan Everink, hoofd verkeer en rijopleidingen bij KNMV.

Onbedoelde neveneffecten

Sinds 19 januari gelden nieuwe regels voor het motorrijbewijs. Er zijn drie verschillende categorieën A1, A2 A onbeperkt, gekoppeld aan verschillende leeftijdsgroepen. De nieuwe regels hebben volgens de KNMV een aantal onbedoelde neveneffecten. Het gaat volgens de vereniging om twee zaken die onbedoeld in de nieuwe wet terecht gekomen zijn en die nu in de praktijk tot problemen leiden.

De politie handhaaft de regels wel. “Formeel is dat juist, want de regels zijn wel in de wet verankerd. De manier waarop het gebeurt is niet altijd even prettig”, meent Everink.

Lesgeven aan twee leerlingen

Een van die problemen is dat er discussie is ontstaan over de vraag of een motorinstructeur met de nieuwe regels nog wel tegelijkertijd les mag geven aan een A1- en een A2-kandidaat (art. 7 lid 2 c uit het RR). Voor 19 januari in het oude regime met slechts twee motorcategorieën was dat geen probleem. Een instructeur kon gewoon tegelijkertijd instructie geven aan een 18-jarige leerling op een lichte motor en een 21-jarige leerling op een zware motor.

Everink: “Nu, na de invoering van de derde Rijbewijsrichtlijn wordt ineens naar dit artikel gewezen en wordt er gesuggereerd dat dit niet zou mogen. Uiteraard is dit nooit de bedoeling van dit artikel geweest. De bedoeling was om de voorkomen dat een instructeur niet tegelijkertijd aan een B-kandidaat en een motorleerling lesgeeft.”

Niet de bedoeling

Door de manier waarop wet geformuleerd is, kan er volgens Everink discussie ontstaan. Voor de KNMV is het duidelijk: het staat formeel niet goed in de wet. “Dit is nooit de bedoeling van het nieuwe wetsartikel geweest. Het gaat alleen om de invoering van verschillende A-voertuigcategorieën.”

Daarnaast is er nog een ander knelpunt. Volgens de nieuwe wet (art. 2 RR) mag je een 18-jarige leerling in het bezit van een geldig theoriebewijs of een B-rijbewijs niet meer op een A2-motor laten rijden. Voorheen mocht een kandidaat op een willekeurige motor rijden en kon een instructeur daar flexibel mee omgaan.

Flexibiliteit

Dat die flexibiliteit verdwenen is, is lastig voor de rijschoolhouder. Die moet daardoor mogelijk meer lessen geven of investeren in extra motoren. “Dat is tegen de branche-afspraken in”, aldus Everink.

Hoewel de brancheorganisaties nauw betrokken zijn geweest bij de wetswijziging, heeft dat de problemen toch niet kunnen voorkomen. “In de concept-wetsteksten stond het goed. Ergens is het fout gegaan.”

Repareren

Overigens zijn de problemen van tijdelijke aard, want beide knelpunten worden in de wet gerepareerd, zo heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu volgens KNMV toegezegd. Zo’n wetswijziging kost tijd. De verwachting is dat de aangepaste regels op 1 januari 2014 kunnen ingaan.

Het ministerie zelf was nog niet in staat te reageren op de door de brancheorganisaties aangekaarte problemen.

Yvonne Ton

Auteur: Yvonne Ton

8 reacties op “Motorinstructeurs hebben last van nieuwe rijbewijsregels”

dit probleem komt nou omdat de brancheorganisaties en het ministerie langs elkaar op werken ipv met mekaar werken.
bij het ministerie doen ze net of ze luisteren naar de branceorganisaties maar ze doen toch hun eigen zin.
zie het A2 rijbewijs ze laten ons eerst effe inversteren in een A1 motorfiets waar je volgend jaar geen hond meer voor krijgt en dan komen ze in een keer met het bericht dat vanaf 2014 ook op de A2 mag worden begonnen

Roald Kamping|25.04.13|11:56

grappig dat wetsveranderingen blijkbaar alleen op 1 januari kunnen ingaan.
zelfde als de instroom in A2.
1 januari 2014 wordt alles beter!

Jan Modaal|25.04.13|13:03

Voor 19 januari was er maar categorie A, kijk even ter controle op je rijbewijs. Nu staan er DRIE categorieën op. Ik rij niet met een A1 en een A2 of A gezamelijk over de weg. Praten over veiligheid is een punt, maar dan met 2 verschillende ll rijden is niet veilig.

Youran van Ark|25.04.13|13:28

Ik rij gewoon met A2 en A tegelijk hoor.
Laat ze mij maar aanhouden.
Slaat echt nergens op.

Autorijschool Pve|25.04.13|17:37

Ik verzorg zelf geen motorrijlessen, maar zou willen dat de politie landelijk ook vaker de rijlesauto’s aanhouden ter controle….lijkt mij,naar aanleiding van wat ik zoals tegenkom, geen overbodige luxe. Kan een deel van de kwaliteitsslag, waar ook zo vaak over wordt gesproken, worden gemaakt. Volgende en direct gelijklopend daaraan zou moeten zijn dat het CBR zelf op bevoegheidspassen gaat controleren! Hebben we niet voor niets!

Ran Hanoman|25.04.13|21:11

Alles evaluerend
Laten we met zijn allen de verkeersveiligheid verbeteren.
Elk ongeluk is er een te veel.
Elke dag gebeuren er honderden ongelukken met letsel.

Rij School|25.04.13|23:46

@PVe Bij het afrijden ben je niet verplicht om met een instructeur te komen, alleen een goedgekeurde auto is nodig, dus controle op een instructie pas is lastig!
Oplossing om de beun de hazen te weren?
Hang in alle CBR examen locaties naast de “na aap” poster een grote poster met een afbeelding een geldige instructie pas, met daaronder de vraag “Is jouw instructeur bevoegd om les te geven? Vraag naar zijn instructie pas! Ik ben bereid om voor alle CBR locaties deze poster te betalen!

Juul de win|16.08.16|15:17

Dit is dus de reden waarom mensen zonder rijbewijs rijden…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.