
Onderzoek rijexamen voor minder ongelukken door jonge bestuurders
Hoe kan het rijexamen aangepast worden om verkeersongelukken onder beginnende bestuurders te verminderen? Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft de opdracht gegeven aan het CBR om dit te onderzoeken. Sinds 24 november is de zoektocht gestart naar rijscholen en leerlingen die mee willen werken.
Vanaf 24 november start het CBR met de werving van rijscholen voor het onderzoek “Roze Pasje Ander Jasje” in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het onderzoek is gericht op het verbeteren van de rijvaardigheden van beginnende (jonge) automobilisten, omdat zij een hogere kans hebben op een verkeersongeval. Dat komt volgens onderzoek van SWOV vooral door een gebrek aan ervaring en overschatting. Ook nemen jongeren meer risico, dat kan leiden tot gevaarlijke verkeerssituaties en ongelukken.
Het CBR onderzoekt samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (opdrachtgever) en adviesbureau Goudappel of en welke aanpassingen in het rijexamen kunnen helpen om beginnende bestuurders veiliger de weg op te laten gaan.
Varianten onderzoek
Tijdens het onderzoek worden drie varianten met elkaar vergeleken, Samen, Stappen en Standaard. Bij variant ‘Samen: al met 17,5 jaar de weg op met je eigen coach’ wordt de 2toDrive met coach getest. Na het behalen van het examen wordt de bestuurder nog vier tot zes maanden begeleid door een ervaren bestuurder. De verwachting is dat ze na die tijd minder ongelukken maken.
Bij ‘Stappen: rijexamen stap voor stap’ wordt, zoals de naam al doet vermoeden, een rijopleiding in stappen getest. Na ongeveer een derde van de opleiding doet de leerling een rijproef om getoetst te worden op voertuigbeheersing en rijvaardigheid in eenvoudige verkeerssituaties. Zo kunnen ze tussendoor meer feedback krijgen, waardoor ze de voertuigbeheersing kunnen verbeteren en beter voorbereid op examen gaan. Daarnaast kan nog de tussentijdse toets worden gedaan.
De laatste variant is ‘Standaard: het huidige rijexamen’. Het huidige examen wordt vergeleken met de andere twee varianten. Er komt alleen een feedbackrit bij vier tot zes maanden nadat het rijbewijs is gehaald.
Proces van onderzoek
Het CBR neemt de toetsen en examens af voor het onderzoek en beoordeelt daarbij kandidaten aan de hand van een evaluatielijst. Na het halen van het rijexamen houden jongeren voor de duur van vier tot zes maanden hun rijervaringen bij via vragenlijsten. Na deze periode doen zij een feedbackrit bij het CBR. Hiermee wordt de rijvaardigheid van de kandidaten vergeleken.
Adviesbureau Goudappel werft rijscholen en kandidaten en begeleidt het onderzoek. Zij maken vragenlijsten, verzamelen de data en stellen het eindrapport op. Aan IBKI de taak om de rijinstructeurs te trainen die deelnemen aan het onderzoek.
Voor wie?
Voor dit onderzoek is het CBR op zoek naar rijopleiders en leerlingen. Om jongeren te stimuleren zich op te geven, krijgen ze een giftcard ter waarde van 100 euro. Voorwaarde is dat ze tussen de 17 en 19 jaar oud zijn en van plan om rijbewijs B te halen in een handgeschakeld voertuig.
Het onderzoek gaat plaatsvinden in de volgende tien plaatsen: Leeuwarden, Groningen, Zwolle, Emmeloord, Nijmegen, Amsterdam, Utrecht, Barendrecht, Breda en Venlo.
CBR verwacht rond februari 2022 de eerste rijproeven en examens af te nemen. De resultaten van het onderzoek worden eind 2023 verwacht.
Kijk voor meer informatie of aanmelden op de website van het onderzoek.
Lees ook:
- Hoe dring je het aantal verkeersdoden onder jongeren terug?
- ‘Hoge aantal verkeersdoden vereist dringend actie van Rijksoverheid’
- Grote stijging van ernstige verkeersgewonden verwacht in 2040
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Voer het besloten terrein toets terug als een deel van een examen
Net als motor.
Zonder voertuigbeheersing = geen deelname examen.