Ervaren Belgische bestuurders kennen verkeersregels niet

BELGIË – Ervaren Belgische autobestuurders, die potentiële begeleiders zijn van jonge bestuurders in opleiding, kennen amper de helft van de belangrijke verkeersregels. Dat concludeert mobiliteitsclub VAB uit de resultaten van een verkeerstest van VAB-Rijschool. De test werd via internet afgenomen bij ruim duizend mensen.

De resultaten zijn volgens VAB ronduit slecht, zo meldt de Standaard. In de leeftijdsgroep van 26 tot 55 jaar bedroeg de gemiddelde score 54 procent en slaagde slechts 23 procent in de test (een minimumscore van 80 procent is daarvoor vereist).

Theorie-examen

Bij autobestuurders ouder dan 62 jaar die geen theoretisch examen aflegden, bedroeg de gemiddelde score 52 procent, maar slaagde niemand. Deze vaststelling is volgens VAB alarmerend, aangezien beginnende bestuurders foutieve gewoontes aanleren van hun begeleider, meestal de ouders.

De cijfers maken duidelijk dat ook ervaren autobestuurders baat hebben bij een regelmatige opfrissing van hun verkeerskennis. Ook in Nederland, dat volgend jaar de Proef Begeleid Rijden invoert, is een opfriscursus voor begeleiders niet verplicht.

Rijles

Uittredend staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) bekijkt of een opfrissingscursus voor de begeleiders mogelijk is. Ook wil hij rijlessen verplichten, voor je een rijbewijs kan halen.

Auteur: Bart Pals

25 reacties op “Ervaren Belgische bestuurders kennen verkeersregels niet”

Ingeborg|13.12.10|09:46

Er zit wel een verschil tussen de Belgische en Nederlandse begeleiders bij het begeleid rijden. De Nederlandse begeleiders zijn opgeleid door een autorijschool, de Belgische door hun ouders en die weer door hun ouders. Ik mag er dan toch vanuit gaan dat de basis van de Nederlandse automobilisten van betere kwaliteit is.
Dat dat in de loop van de tijd verwatert zie ik aan mijn buurjongen. anderhalve maand geleden bij ons geslaagd en als ik hem nu zie rijden, zucht…
Opfriscursus? Ik ben voor!!

Ger vd Berk|16.12.10|12:58

Ja het is diep triest wat we tegen komen als je door vooral grotere steden heen rijdt.
Ikzelf ben rijschoolhouder in Nederland maar woon in Belgie dus heb ik er iedere dag mee te maken.
De meeste mensen in Belgie gebruiken hun dode hoek niet voor het afslaan of bij zijdelingse verplaatsingen.
Opstelruimtes op kruisingen zetten ze geheel vast zodat er niemand meer kan doorvloeien vandaar langere wachrrijden.
Verkeersinzicht hebben ze niet, en sociaal in het verkeer zijn hebben ze ook nooit van een opleider geleerd.
Ja er moet daar eerst ook bij de rijscholen wat opleiding gegeven worden omdat ook de rijscholen in Nederlandse zin niet echt vakbekwaam zijn.
Gelukkig zijn er wel al mensen die van mij al wat opgestoken hebben door begeleiding en advies vanaf ook een Nederlandse CD die ik meegeef.

GB

ton|16.12.10|19:05

begeleid rijden is prima vanaf 18 jaar maar dan ook de begeleiders een korte cursus. word alles toch weer veiliger van en kunnen we weer wat extra.s gaan verdien.

Herman Willemse|16.12.10|21:39

De kennis van de verkeersregels zal altijd wel een probleem zijn voor diegene die niet de moeite doen om dat af en toe even op te frissen. Als vereninging van rijinstructeurs pleiten wij hoe dan ook al jaren voor een meer professionele aanpak. Aan G Vd Berk kan ik meedelen dat in België heel wat lesgever actief zijn die moeiteloos het Nederlandse niveau halen, maar ik kan je verzekeren beste collega dat de omstandigheden waarin wij moeten werken heel wat moeilijker liggen. Wij kunnen alleen maar dromen van leerlingen die gemiddeld 36 u les volgen zoals bij jullie. Ik wil van u wel eens zien hoeveel verkeersinzicht en sociaal gedrag jij op 6 a 8 u aangeleerd krijgt. Met collegiale groeten
HW

Reanne|17.12.10|13:51

Hallo, ik heb 8 jaar in Belgie gewerkt, maar gelukkig niet als rij-instructeur. Het lijkt me heel demotiverend om daar die paar lesjes te ‘mogen’ geven die ze nu ‘eindelijk’ verplicht zijn te nemen.
De begeleiders in Nederland krijgen straks een heel andere taak als die in Belgie.
Hier hebben de beginnende bestuurders al een volwaardige opleiding gehad bij een rijschool,
hoeven dus niet meer opgeleid te worden. Het is hier om ervaring op te doen, wat doet die auto met mij, wat kan ik met die auto.
Ik snap niet dat binnen Europa dit nog steeds op deze manier aangeboden mag worden zoals in Belgie.
Verder denk ik wel dat ook bij veel Nederlandse ervaren bestuurders de kennis aardig weggezakt zal zijn. Dus opfriscursus, goed idee.

rijschool|19.12.10|16:12

Ik ben bang dat in Nederland de kennis van de regels niet veel beter zal zijn dan in België.

Kijk alleen maar naar één van de belangrijkste regels qua voorrang verlenen.
Met borden geregelde situaties gaat het nog, maar op bijv. een T-splitsing gaat het toch vaak fout.

Ger|19.12.10|23:52

De kennis van de gemiddelde bestuurder is goed,na een groot aantal mensen een theorietest te hebben laten maken die al meer dan 10 jaar een rijbewijs hadden,bleek dat de kennis van voorrang,rechtdoor regel,parkeren,lichten voeren en borden geen probleem was.
Denk eraan dat deze mensen dan ook een rijopleiding gevolgd hebben in Nederland.
In Belgie hebben ze vaak maar 6 rijlessen gehad dus kan men nooit verwachten dat er in deze lessen een complete opleidng gegeven kan worden.
Het wordt tijd dat Brussel dit eens gelijk trekt met de omliggende landen.

John Willemsen|09.01.11|22:51

De heer Willemse (een grappig toeval) heeft geen erg realistisch beeld van de situatie in Belgie, moet ik helaas concluderen. Sowieso haalt, vermoed ik, geen enkele Belgische rij-instructeur het niveau van zijn Nederlandse evenknie; simpelweg omdat het opleidingsniveau totaal verschilt. Ik heb geen enkele Belgische collega ooit horen spreken over dingen als sociaal gedrag, doorstroming, milieuvriendelijk rijden, het gevaar van de dode hoek, gestructureerd en consequent kijkgedrag…

John Willemsen|09.01.11|22:56

Meer dan eens hebben examinatoren mijn leerlingen afgerekend op doorstroming, eco-driving (zoals hier in Belgie HNR heet), correct kijkgedrag.. Collega’s verwijten mij mijn (volgens hun zeggen) “idiote manier van rijden ZONDER terugschakelen bij het remmen!”, de directeur van mijn rijschool vraagt met meerdere malen met klem eco-driving niet meer aan te leren en leerlingen minder te laten kijken zodat we niet steeds hoeven bakkeleien met examinatoren… ’t Zelfde niveau? Ha!

Ger v d Berk|10.01.11|00:01

Laten we eens afspreken om samen wat informatie en kennis uit te wisselen tussen rijinstrukteurs in Belgie en Nederland.
Elkaar aanvallen op lesgeven lijkt me ook geen optie dus met een kop koffie bijpraten is een betere optie.
Geef een gil om een afspraak te maken ergens rond Turnhout.

John Willemsen|10.01.11|13:30

Geen enkel probleem. Ik tel mezelf tot beide categorieen, aangezien ik in Nederland ben opgeleid en les gaf, maar nu in Brussel les geef. Mijn commentaar heeft ook niet zozeer te maken met aanvallen; meer met het feit dat de opleiding in Belgie zich op totaal andere dingen concentreert (pure wetskennis), de exameneisen hopeloos zijn verouderd (we hebben op deze site het verhaal over weekijzer en vacuumvervroeging).. Dan kun je simpelweg niet verwachten dat het niveau gelijk is.

AZR|22.01.11|13:35

Lijkt mij ook leuk en leerzaam om ervaringen uit te wisselen tussen het Belgische en Nederlandse systeem, dus ik ben voor!

John Willemsen|22.01.11|19:11

Nu ja, doe ‘ns een voorstel..? Wellicht kan de heer Willemse een ontmoeting hosten? Lijkt me niet ver naast de doelstellingen van de VERI.. Kan de VRB/SRB misschien ook wel iets mee doen? FederDrive erbij, LBVI… Kan alleen maar stimulerend en inspirerend werken!

AZR|24.01.11|10:53

Een weekend of (het begin van) een avond, mij is niet bekend wat voor mogelijkheden de rest heeft en omgeving Turnhout is voor mij prima.

John Willemsen|24.01.11|11:32

Moeten er alleen nog geinteresseerden zijn en zich aanmelden, de bijeenkomst worden georganiseerd, een locatie (wie gaat dat betalen?), moet dit een onderdak vinden bij Belgische en Nederlandse beroepsverenigingen teneinde met meer dan 2 man in een grote zaal te eindigen..

AZR|24.01.11|12:02

Qua locatie kunnen we gewoon de ‘bar’ van een hotel o.d. pakken, aangezien ik uit bovenstaande reacties begrijp dat het een kleine groep gegadigden zal zijn. Het is even afwachten of de belgische meneer WIllemsen reageert op dit voorstel.

John Willemsen|26.01.11|00:01

Via zijn site (veri.be) heb ik hem een uitnodiging cq. voorstel gestuurd: geen reactie moeten we dus zien als…. geen reactie en/of interesse.. Maar hoop doet leven!

AZR|26.01.11|11:15

Okay, dat is jammer. Maar wellicht heeft hij meer tijd nodig om te reageren? Even aanzien zou ik zeggen en dan weten we meer.

John Willemsen|26.01.11|11:23

Dat bedoelde ik ook.. ;)

Ger v d Berk|26.01.11|12:27

Dag heren,
Ik ben nog enkele dagen met verlof (vakantie) maar denk zelf om eens een zaterdagmiddag naar Antwerpen te komen en een paar uurtjes met een koffie wat bij te praten in een gezelig eetcafe ( De Nero vlak bij museum van schone kunsten )
Een zondag ochtend rond 12.00 u is ook goed.

Ik hoor het wel of er reacties op komen.

John Willemsen|26.01.11|22:13

’t Lijkt een goed idee op ’t eerste gezicht, maar om met z’n drieen bij te praten heeft natuurlijk weinig nut.. Ik hoop op een positieve reactie van VERI!

AZR|26.01.11|22:19

Voor mij maakt het in eerste aanleg niet uit of het met 3 en of 7en is :-) en voorstel van eetcafé is prima, als het niet te rumoerig is, zodat het ook nog productief is.

Ger v d Berk|27.01.11|10:33

Ik heb de VERI een mail gestuurd naar H.Willemse zelf voor een kennismakingsgesprek tussen Nederlandse en Belgische verenigingen.
Het lijkt me nu beter om de contacten verder via onze eigen emailadressen voort te zetten.
mijn adres is [email protected]

John Willemsen|27.01.11|15:06

De mijne is [email protected]. Ik heb de heer Willemse ook een mail gestuurd en al antwoord gekregen: hij staat er positief tegenover. Alle (betrokken) partijen kunnen mij contacteren via dit mailadres.

AZR|27.01.11|17:10

E-mail verzonden :-)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Ervaren Belgische bestuurders kennen verkeersregels niet | RijschoolPro

Ervaren Belgische bestuurders kennen verkeersregels niet

BELGIË – Ervaren Belgische autobestuurders, die potentiële begeleiders zijn van jonge bestuurders in opleiding, kennen amper de helft van de belangrijke verkeersregels. Dat concludeert mobiliteitsclub VAB uit de resultaten van een verkeerstest van VAB-Rijschool. De test werd via internet afgenomen bij ruim duizend mensen.

De resultaten zijn volgens VAB ronduit slecht, zo meldt de Standaard. In de leeftijdsgroep van 26 tot 55 jaar bedroeg de gemiddelde score 54 procent en slaagde slechts 23 procent in de test (een minimumscore van 80 procent is daarvoor vereist).

Theorie-examen

Bij autobestuurders ouder dan 62 jaar die geen theoretisch examen aflegden, bedroeg de gemiddelde score 52 procent, maar slaagde niemand. Deze vaststelling is volgens VAB alarmerend, aangezien beginnende bestuurders foutieve gewoontes aanleren van hun begeleider, meestal de ouders.

De cijfers maken duidelijk dat ook ervaren autobestuurders baat hebben bij een regelmatige opfrissing van hun verkeerskennis. Ook in Nederland, dat volgend jaar de Proef Begeleid Rijden invoert, is een opfriscursus voor begeleiders niet verplicht.

Rijles

Uittredend staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) bekijkt of een opfrissingscursus voor de begeleiders mogelijk is. Ook wil hij rijlessen verplichten, voor je een rijbewijs kan halen.

Auteur: Bart Pals

25 reacties op “Ervaren Belgische bestuurders kennen verkeersregels niet”

Ingeborg|13.12.10|09:46

Er zit wel een verschil tussen de Belgische en Nederlandse begeleiders bij het begeleid rijden. De Nederlandse begeleiders zijn opgeleid door een autorijschool, de Belgische door hun ouders en die weer door hun ouders. Ik mag er dan toch vanuit gaan dat de basis van de Nederlandse automobilisten van betere kwaliteit is.
Dat dat in de loop van de tijd verwatert zie ik aan mijn buurjongen. anderhalve maand geleden bij ons geslaagd en als ik hem nu zie rijden, zucht…
Opfriscursus? Ik ben voor!!

Ger vd Berk|16.12.10|12:58

Ja het is diep triest wat we tegen komen als je door vooral grotere steden heen rijdt.
Ikzelf ben rijschoolhouder in Nederland maar woon in Belgie dus heb ik er iedere dag mee te maken.
De meeste mensen in Belgie gebruiken hun dode hoek niet voor het afslaan of bij zijdelingse verplaatsingen.
Opstelruimtes op kruisingen zetten ze geheel vast zodat er niemand meer kan doorvloeien vandaar langere wachrrijden.
Verkeersinzicht hebben ze niet, en sociaal in het verkeer zijn hebben ze ook nooit van een opleider geleerd.
Ja er moet daar eerst ook bij de rijscholen wat opleiding gegeven worden omdat ook de rijscholen in Nederlandse zin niet echt vakbekwaam zijn.
Gelukkig zijn er wel al mensen die van mij al wat opgestoken hebben door begeleiding en advies vanaf ook een Nederlandse CD die ik meegeef.

GB

ton|16.12.10|19:05

begeleid rijden is prima vanaf 18 jaar maar dan ook de begeleiders een korte cursus. word alles toch weer veiliger van en kunnen we weer wat extra.s gaan verdien.

Herman Willemse|16.12.10|21:39

De kennis van de verkeersregels zal altijd wel een probleem zijn voor diegene die niet de moeite doen om dat af en toe even op te frissen. Als vereninging van rijinstructeurs pleiten wij hoe dan ook al jaren voor een meer professionele aanpak. Aan G Vd Berk kan ik meedelen dat in België heel wat lesgever actief zijn die moeiteloos het Nederlandse niveau halen, maar ik kan je verzekeren beste collega dat de omstandigheden waarin wij moeten werken heel wat moeilijker liggen. Wij kunnen alleen maar dromen van leerlingen die gemiddeld 36 u les volgen zoals bij jullie. Ik wil van u wel eens zien hoeveel verkeersinzicht en sociaal gedrag jij op 6 a 8 u aangeleerd krijgt. Met collegiale groeten
HW

Reanne|17.12.10|13:51

Hallo, ik heb 8 jaar in Belgie gewerkt, maar gelukkig niet als rij-instructeur. Het lijkt me heel demotiverend om daar die paar lesjes te ‘mogen’ geven die ze nu ‘eindelijk’ verplicht zijn te nemen.
De begeleiders in Nederland krijgen straks een heel andere taak als die in Belgie.
Hier hebben de beginnende bestuurders al een volwaardige opleiding gehad bij een rijschool,
hoeven dus niet meer opgeleid te worden. Het is hier om ervaring op te doen, wat doet die auto met mij, wat kan ik met die auto.
Ik snap niet dat binnen Europa dit nog steeds op deze manier aangeboden mag worden zoals in Belgie.
Verder denk ik wel dat ook bij veel Nederlandse ervaren bestuurders de kennis aardig weggezakt zal zijn. Dus opfriscursus, goed idee.

rijschool|19.12.10|16:12

Ik ben bang dat in Nederland de kennis van de regels niet veel beter zal zijn dan in België.

Kijk alleen maar naar één van de belangrijkste regels qua voorrang verlenen.
Met borden geregelde situaties gaat het nog, maar op bijv. een T-splitsing gaat het toch vaak fout.

Ger|19.12.10|23:52

De kennis van de gemiddelde bestuurder is goed,na een groot aantal mensen een theorietest te hebben laten maken die al meer dan 10 jaar een rijbewijs hadden,bleek dat de kennis van voorrang,rechtdoor regel,parkeren,lichten voeren en borden geen probleem was.
Denk eraan dat deze mensen dan ook een rijopleiding gevolgd hebben in Nederland.
In Belgie hebben ze vaak maar 6 rijlessen gehad dus kan men nooit verwachten dat er in deze lessen een complete opleidng gegeven kan worden.
Het wordt tijd dat Brussel dit eens gelijk trekt met de omliggende landen.

John Willemsen|09.01.11|22:51

De heer Willemse (een grappig toeval) heeft geen erg realistisch beeld van de situatie in Belgie, moet ik helaas concluderen. Sowieso haalt, vermoed ik, geen enkele Belgische rij-instructeur het niveau van zijn Nederlandse evenknie; simpelweg omdat het opleidingsniveau totaal verschilt. Ik heb geen enkele Belgische collega ooit horen spreken over dingen als sociaal gedrag, doorstroming, milieuvriendelijk rijden, het gevaar van de dode hoek, gestructureerd en consequent kijkgedrag…

John Willemsen|09.01.11|22:56

Meer dan eens hebben examinatoren mijn leerlingen afgerekend op doorstroming, eco-driving (zoals hier in Belgie HNR heet), correct kijkgedrag.. Collega’s verwijten mij mijn (volgens hun zeggen) “idiote manier van rijden ZONDER terugschakelen bij het remmen!”, de directeur van mijn rijschool vraagt met meerdere malen met klem eco-driving niet meer aan te leren en leerlingen minder te laten kijken zodat we niet steeds hoeven bakkeleien met examinatoren… ’t Zelfde niveau? Ha!

Ger v d Berk|10.01.11|00:01

Laten we eens afspreken om samen wat informatie en kennis uit te wisselen tussen rijinstrukteurs in Belgie en Nederland.
Elkaar aanvallen op lesgeven lijkt me ook geen optie dus met een kop koffie bijpraten is een betere optie.
Geef een gil om een afspraak te maken ergens rond Turnhout.

John Willemsen|10.01.11|13:30

Geen enkel probleem. Ik tel mezelf tot beide categorieen, aangezien ik in Nederland ben opgeleid en les gaf, maar nu in Brussel les geef. Mijn commentaar heeft ook niet zozeer te maken met aanvallen; meer met het feit dat de opleiding in Belgie zich op totaal andere dingen concentreert (pure wetskennis), de exameneisen hopeloos zijn verouderd (we hebben op deze site het verhaal over weekijzer en vacuumvervroeging).. Dan kun je simpelweg niet verwachten dat het niveau gelijk is.

AZR|22.01.11|13:35

Lijkt mij ook leuk en leerzaam om ervaringen uit te wisselen tussen het Belgische en Nederlandse systeem, dus ik ben voor!

John Willemsen|22.01.11|19:11

Nu ja, doe ‘ns een voorstel..? Wellicht kan de heer Willemse een ontmoeting hosten? Lijkt me niet ver naast de doelstellingen van de VERI.. Kan de VRB/SRB misschien ook wel iets mee doen? FederDrive erbij, LBVI… Kan alleen maar stimulerend en inspirerend werken!

AZR|24.01.11|10:53

Een weekend of (het begin van) een avond, mij is niet bekend wat voor mogelijkheden de rest heeft en omgeving Turnhout is voor mij prima.

John Willemsen|24.01.11|11:32

Moeten er alleen nog geinteresseerden zijn en zich aanmelden, de bijeenkomst worden georganiseerd, een locatie (wie gaat dat betalen?), moet dit een onderdak vinden bij Belgische en Nederlandse beroepsverenigingen teneinde met meer dan 2 man in een grote zaal te eindigen..

AZR|24.01.11|12:02

Qua locatie kunnen we gewoon de ‘bar’ van een hotel o.d. pakken, aangezien ik uit bovenstaande reacties begrijp dat het een kleine groep gegadigden zal zijn. Het is even afwachten of de belgische meneer WIllemsen reageert op dit voorstel.

John Willemsen|26.01.11|00:01

Via zijn site (veri.be) heb ik hem een uitnodiging cq. voorstel gestuurd: geen reactie moeten we dus zien als…. geen reactie en/of interesse.. Maar hoop doet leven!

AZR|26.01.11|11:15

Okay, dat is jammer. Maar wellicht heeft hij meer tijd nodig om te reageren? Even aanzien zou ik zeggen en dan weten we meer.

John Willemsen|26.01.11|11:23

Dat bedoelde ik ook.. ;)

Ger v d Berk|26.01.11|12:27

Dag heren,
Ik ben nog enkele dagen met verlof (vakantie) maar denk zelf om eens een zaterdagmiddag naar Antwerpen te komen en een paar uurtjes met een koffie wat bij te praten in een gezelig eetcafe ( De Nero vlak bij museum van schone kunsten )
Een zondag ochtend rond 12.00 u is ook goed.

Ik hoor het wel of er reacties op komen.

John Willemsen|26.01.11|22:13

’t Lijkt een goed idee op ’t eerste gezicht, maar om met z’n drieen bij te praten heeft natuurlijk weinig nut.. Ik hoop op een positieve reactie van VERI!

AZR|26.01.11|22:19

Voor mij maakt het in eerste aanleg niet uit of het met 3 en of 7en is :-) en voorstel van eetcafé is prima, als het niet te rumoerig is, zodat het ook nog productief is.

Ger v d Berk|27.01.11|10:33

Ik heb de VERI een mail gestuurd naar H.Willemse zelf voor een kennismakingsgesprek tussen Nederlandse en Belgische verenigingen.
Het lijkt me nu beter om de contacten verder via onze eigen emailadressen voort te zetten.
mijn adres is [email protected]

John Willemsen|27.01.11|15:06

De mijne is [email protected]. Ik heb de heer Willemse ook een mail gestuurd en al antwoord gekregen: hij staat er positief tegenover. Alle (betrokken) partijen kunnen mij contacteren via dit mailadres.

AZR|27.01.11|17:10

E-mail verzonden :-)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.