rijles, bus, rijopleiding, rijschool

Minimumleeftijd rijopleiding buschauffeur naar 17 jaar

DEN HAAG – Jongeren van 17 jaar kunnen per 1 januari een rijopleiding tot buschauffeur volgen. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu start per 1 januari een proef waarbij de minimale leeftijd van buschauffeurs wordt verlaagd.

Vanwege het tekort aan buschauffeurs wordt bij wijze van experiment de leeftijd waarop iemand een bus mag besturen verlaagd van 21 naar 18 en in sommige gevallen 20 jaar. En vanaf 1 januari 2011 kan een jongere van 17 jaar de opleiding tot buschauffeur volgen.

Touringcarchauffeurs

De minimumleeftijd voor chauffeurs op touringcars die door heel Nederland rijden gaat van 21 naar 20 jaar. Na drie jaar vindt een evaluatie plaats, zo meldt VVN.

Er wijzigen nog enkele andere regels in de Wegenverkeerswet. Bepaalde bijzondere bromfietsen, zoals Segways, moeten per 1 januari 2011 verplicht voorzien zijn van een verzekeringsplaat in plaats van een kentekenplaat.

Verkeersregels

Voor deze groep verkeersdeelnemers gelden dan dezelfde verkeersregels als voor snorfietsers, zoals een uitzondering op de helmplicht, een maximumsnelheid van 25 km/uur en het gebruik maken van het (brom)fietspad.

Kentekenplaathouders hebben nog een jaar de tijd om de plaat te vervangen. Ook is nu geregeld dat er meer aandacht voor de dode hoek komt in het praktijkexamen voor het vrachtwagenrijbewijs, zo meldt Verkeersnet.nl.

Auteur: Bart Pals

15 reacties op “Minimumleeftijd rijopleiding buschauffeur naar 17 jaar”

Ingeborg|29.12.10|19:22

En dan wordt er moeilijk gedaan over het begeleid rijden. En wel met 17 jaar mogen lessen op zo’n enorme bus? En met 18 jaar al door iedere willekeurige woonwijk mogen rijden met de verantwoording voor je passagiers??
Dit snap ik niet. Als het economisch verantwoord is mogen kinderen op een bus rijden?

Chris|30.12.10|13:01

Het is wel een grote verantwoordelijkheid voor deze doelgroep! Hoeveel langdurige werkloze hebben wij ?

Jan v M|30.12.10|13:23

Ze zijn amper droog achter hun oren, ik zou niet graag met zo’n kontkrummel van zeventien of achtien mee naar spanje rijden

chris A|30.12.10|14:26

Het lijkt mij maar beter om het rijbewijs maar kado te doen bij een pakje boter.
Eerst het gewicht van de BE combinatie omhoog trekken. met alle gevolgen van dien.
Een hoop ophef over het begeleid rijden. Nu de buschauffeur met 17 jaar. over verantwoord gedrag gesproken?? Tot slot zou ik bijna zeggen geen veilig 2011 maar alleen een financieel perfect 2011

Jan|30.12.10|17:49

Waar is die BOVAG nou????????????????????????????????????????/
Die belangrijke club voor de rijschoolhouders, denk dat ze het te druk hebben met een of ander cola merk om weer een actie te bedenken die vervolgens de kleinere rijscholen de das om doen door te stunten met lesprijzen

B.Voerman|30.12.10|19:50

Ik vraag mij af waar gaan wij de komende jaren heen?Na 15-jarige misschien of nog jonger?
De motorrijders gaan in meerdere categorien.
Ik heb nu 35 jaar mijn rijschool,ziet U mij vervoerd worden door een 18-jarige buschauffeur.
Zitten de rijscholen soms zonder werk,ik dacht het niet!
Moeten wij als belastingbetalers hun rijbewijs betalen?
Laat ze maar eerst met hun zelf in reine komen.Het zijn toch nog pubers of NIET
En zoals Jan zei waar is de Bovag??????????

gerard|30.12.10|20:48

Die snotneuzen die net op een scooter of brommer mogen rijden en alle regels aan hun laars lappen op zo’n grote bus laten rijden? Ik dacht het niet. Ze kennen geen verantwoordelijkheid. Ik heb het gezien dat 18-jarigen die twee dagen hun rijbewijs hadden op een Connexxion-busje met schoolkinderen reden. Je wilt het niet weten. Als die ouders eens wisten dat hun kind werd vervoerd door een persoon die net zijn rijbewijs heeft, dan gaf je je kind daar toch niet aan mee. En dat nu soort op een bus?

henk|30.12.10|21:35

Ik kan niet uit dit verhaal opmaken of ze als 17 jarige een bus mogen besturen of alleen aan de opleiding mogen beginnen. waaruit bestaat die opleiding dan? is dit alleen nog maar theoretisch (CCVB) of ook gelijk praktijk. Zou natuurlijk heel krom zijn als een touringcar chauffeur 20 moet zijn en een openbaar vervoer buschauffeur, met minstens zoveel veranwoordelijkheid, al (niet begeleid) de weg op mag. Dus volgens mij klopt dit verhaal niet.

Hennie|30.12.10|23:06

Neem dan mensen die 10 jaar het rijbewijs hebben,en maak al die papieren die je nodig hebt voor een bus een stuk goedkoper.Dan krijg je chauffeurs genoeg.
Nu is er een tekort aan chauffeurs,en nu kan er van alles.
Het is maar net hoe de wind waait hier in Holland.

H.Voerman|31.12.10|12:18

Wat zijn die sommige gevallen.Is het nu 18 of 20?????
Van 21 naar 18 en in sommige gevallen 20 jaar.
Nemen ze ook de verantwoording voor de mensen die in de bus zitten????
Gehandicapten, blinden, doven hoe gaat die puber hier mee om????
Wat vindt Veilig verkeer nederland hiervan????
Snorfiets achterin de bus dan kunnen ze na diensttijd gewoon met de snorfiets weer naar huis en het overige verkeer weer onveilig maken.
Laten we dit als theorie houden en aub niet inde praktijk brengen!!!!!!!!

Frans|31.12.10|19:41

Ik vind dit niet moet kunnen, laten ze eerst maar eens 5 jaar ervaring doen in eigen auto, 2 jaar stage lopen met de betreffende buschaufeur die hen begeleid in al hun kunnen’ in die tussen tijd examen doen op de bus. Deze buschaufeur heeft een grote verantwoordelijkheid. Laat hem ook maar eens een jaar op een lijnbus werken zodat die weet wat het werkelijk in houd.
Ik snap niet wat VVN hier in te zoeken heeft. Laat dat aan de echte branch over om daar over te beslissen. Hij moet nog groeien.??

Johan|01.01.11|03:52

Waar hebben we het over kindeen op een bus met 50 mensen achter zich, ze lijken wel niet goed wijs Hebben we het hier over verkeersveiligheid??????????? Kan ik mijn zoon van 12 ook wel in de auto of op de motor op pad sturen Qua bediening lukt dat heel goed maar Qua verkeersinzicht en verantwoodelijkheid weet ik wel zeker dat het niet goed komt Volgens mij snappen ze daar in den Haag of Brussel er helemaal niks van .Laten ze het nou eens over laten aan mensen die er echt verstand van hebben .

Pim Brussee|17.01.11|09:44

En dan te bedenken dat DE MENS pas rond zijn 25ste jaar rationeel kan denken, relativeren en gevaar kan inschatten. En inderdaad, het zou beter zijn om wat ouderen die al verschillende jaren hun rijbewijs hebben en werkeloos zijn, gesubsidieerd via bijvoorbeeld BBL op te leiden voor buschauffeur. Of werkeloze vrachtwagenchauffeurs om te scholen naar busschauffeur.

Jacob|27.02.11|19:26

We moeten nu eenmaal kunnen concureren. En aangezien 70% van mijn inkomen al verpatst is voor het in mijn portemonee zit moet ik als huisvader een inkomen hebben wat voor de gemiddelde ondernemer niet meer op te hoesten is. Dus dan maar een jonger iemand aan het werk. Wel zeker weten dat ook die op tijd verdwijnt, maar gelukkig leven we in de jaarcontractentijd. Je zult maar twintig jaar ervaring hebben en nog geen 67. Dan ben je pas waardeloos.

Ik ben alle ministers dan ook zeer “dankbaar”.

Ingeborg|28.02.11|21:09

Heb hierover contact gehad met Sjoerd Boot oordinator rijbewijsbeleid @ Ministerie van Infrastructuur en Milieu, en hij vertelde dat je met 17 jaar alleen de toets besloten terrein mag doen. Daarna moet deze jongeling met 18 jaar eerst zijn/haar B rijbewijs halen waarna de rest van de D-opleiding gedaan kan worden. Die 17 jaar is dus eigenljk maar een wassen neus

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.