airbag, bestuurder, houding, verwonding

Stuurhouding ’10 voor 2′ leidt tot verwondingen door airbag

HILVERSUM – Om blessures door het uitklappen van de airbag te voorkomen moet het stuur op de ‘15 voor 3’ houding vastgehouden worden, in plaats van de gebruikelijke ’10 voor 2’. Dat zegt de Britse trauma arts Mark Chong in een uitzending van Tros Radar.

Airbags klappen soms open terwijl het eigenlijk niet nodig is. Bij kleine ongelukken veroorzaakt dit soms meer leed dan wordt voorkomen.

Verwondingen

Chong (University Hospital North Durham) deed in samenwerking met hulpdiensten onderzoek naar ongelukken. Het blijkt dat 21% van de verwondingen een direct gevolg zijn van het uitklappen van de airbag. Dit veroorzaakt botbreuken en brandwonden omdat de airbag met een gigantisch grote snelheid uitklapt.

Kleinere en grotere personen lopen meer risico op verwondingen omdat de airbag is ontwikkeld voor een man met een gemiddelde lengte. Voor oudere mensen kan een uitklappende airbag leiden tot bijvoorbeeld armbreuken omdat zij vaak dicht op het stuur zitten.

Om verwondingen aan gezicht en polsen te voorkomen, beveelt Dr. Chong aan minimaal 25 centimeter van het stuur vandaan te zitten en het stuur op de ’15 voor 3’-houding vast te houden.

Auteur: Bart Pals

6 reacties op “Stuurhouding ’10 voor 2′ leidt tot verwondingen door airbag”

WJ|20.01.11|11:48

fijn dat er nog eens een medisch rapport is maar… Word dit niet al jaren geleerd aan de huidige cursisten?

Zo niet ga je schamen!

amj|20.01.11|11:54

Wij hebben een boek thuis liggen uit 1953.
Daar wordt de stuurmethode kwart voor drie al aangekaart.
Altijd is de stuurmethode zo geweest, maar rij-instructeurs zakken niet op een verkeerde stuurhouding en er zijn opleiders die denken dan tien voor twee de stuurhouding is.

Dus onthoud… Kwart voor drie, is de beste stuurhouding. Niet voor niks zitten daar ook de handels zoals richtingaanwijzer en ruiterwisser…

AZR|20.01.11|13:20

Nou ik zie het helaas maar al te vaak terug. Volgens mij heeft het CBR daar ook geen problemen mee. Zeer vreemdt, want bij alle rijvaardigheids aangelegenheden die iets hoger gaan dan alleen het halen van het rijbewijs wordt er op de ’15 voor 3′ houding gehamerd.

Jaap|20.01.11|19:12

Ook in de racerij is 15 voor 3 de standaard. Ik zeg dit altijd tegen mijn cursisten en die jongens voelen zich gelijk Schumacher, vergeten ze nooit meer.

Roger|29.01.11|11:46

Nog beter is vanaf kwart voor drie beide handen nog regelmatig 5 minuten te laten zakken.
Dit heeft te maken met de juiste spanning op je nekspieren, en een juiste zithouding in het algemeen, dus niet alleen met betrekking tot het stuur, wat aan de bovenzijde niets met ergonomie te maken heeft. Alle beroepschauffeurs, lange afstandrijders en rallyrijders weten dit.
Rijdt maar eens naar Italië met kwart voor drie.
Dit is voor de meesten onder ons niet haalbaar om voornoemde redenen

amj|29.01.11|13:56

Het nadeel is gewoon dat examinatoren van de IBKI en het CBR niet mogen sleutelen aan de cursist. Natuurlijk ook terecht, want hoe krijg je een cursist onzeker.
Maar een cursist kan niet zakken op een verkeerde stuurhouding, dus wordt er niks van gezegd. Dat is gewoon het hele verhaal.
Maar ik ben zeker blij om te horen dat er meerdere instructeurs zijn die het wel weten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Stuurhouding ’10 voor 2′ leidt tot verwondingen door airbag | RijschoolPro
airbag, bestuurder, houding, verwonding

Stuurhouding ’10 voor 2′ leidt tot verwondingen door airbag

HILVERSUM – Om blessures door het uitklappen van de airbag te voorkomen moet het stuur op de ‘15 voor 3’ houding vastgehouden worden, in plaats van de gebruikelijke ’10 voor 2’. Dat zegt de Britse trauma arts Mark Chong in een uitzending van Tros Radar.

Airbags klappen soms open terwijl het eigenlijk niet nodig is. Bij kleine ongelukken veroorzaakt dit soms meer leed dan wordt voorkomen.

Verwondingen

Chong (University Hospital North Durham) deed in samenwerking met hulpdiensten onderzoek naar ongelukken. Het blijkt dat 21% van de verwondingen een direct gevolg zijn van het uitklappen van de airbag. Dit veroorzaakt botbreuken en brandwonden omdat de airbag met een gigantisch grote snelheid uitklapt.

Kleinere en grotere personen lopen meer risico op verwondingen omdat de airbag is ontwikkeld voor een man met een gemiddelde lengte. Voor oudere mensen kan een uitklappende airbag leiden tot bijvoorbeeld armbreuken omdat zij vaak dicht op het stuur zitten.

Om verwondingen aan gezicht en polsen te voorkomen, beveelt Dr. Chong aan minimaal 25 centimeter van het stuur vandaan te zitten en het stuur op de ’15 voor 3’-houding vast te houden.

Auteur: Bart Pals

6 reacties op “Stuurhouding ’10 voor 2′ leidt tot verwondingen door airbag”

WJ|20.01.11|11:48

fijn dat er nog eens een medisch rapport is maar… Word dit niet al jaren geleerd aan de huidige cursisten?

Zo niet ga je schamen!

amj|20.01.11|11:54

Wij hebben een boek thuis liggen uit 1953.
Daar wordt de stuurmethode kwart voor drie al aangekaart.
Altijd is de stuurmethode zo geweest, maar rij-instructeurs zakken niet op een verkeerde stuurhouding en er zijn opleiders die denken dan tien voor twee de stuurhouding is.

Dus onthoud… Kwart voor drie, is de beste stuurhouding. Niet voor niks zitten daar ook de handels zoals richtingaanwijzer en ruiterwisser…

AZR|20.01.11|13:20

Nou ik zie het helaas maar al te vaak terug. Volgens mij heeft het CBR daar ook geen problemen mee. Zeer vreemdt, want bij alle rijvaardigheids aangelegenheden die iets hoger gaan dan alleen het halen van het rijbewijs wordt er op de ’15 voor 3′ houding gehamerd.

Jaap|20.01.11|19:12

Ook in de racerij is 15 voor 3 de standaard. Ik zeg dit altijd tegen mijn cursisten en die jongens voelen zich gelijk Schumacher, vergeten ze nooit meer.

Roger|29.01.11|11:46

Nog beter is vanaf kwart voor drie beide handen nog regelmatig 5 minuten te laten zakken.
Dit heeft te maken met de juiste spanning op je nekspieren, en een juiste zithouding in het algemeen, dus niet alleen met betrekking tot het stuur, wat aan de bovenzijde niets met ergonomie te maken heeft. Alle beroepschauffeurs, lange afstandrijders en rallyrijders weten dit.
Rijdt maar eens naar Italië met kwart voor drie.
Dit is voor de meesten onder ons niet haalbaar om voornoemde redenen

amj|29.01.11|13:56

Het nadeel is gewoon dat examinatoren van de IBKI en het CBR niet mogen sleutelen aan de cursist. Natuurlijk ook terecht, want hoe krijg je een cursist onzeker.
Maar een cursist kan niet zakken op een verkeerde stuurhouding, dus wordt er niks van gezegd. Dat is gewoon het hele verhaal.
Maar ik ben zeker blij om te horen dat er meerdere instructeurs zijn die het wel weten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.