file, snelweg, verkeer

‘Invoering rechts inhalen helpt om files te voorkomen’

Invoering van rechts inhalen (KeepYourLane) vermindert files en vergroot verkeersveiligheid. Dat adviseert verkeersspecialist ing. Erik Jongenotter (Witteveen+Bos).

Nederland krijgt steeds meer brede snelwegen; drie of meer rijstroken in één richting komt steeds vaker voor. Maar meer capaciteit betekent niet automatisch minder files, zegt Jongenotter deze week in NRC Handelsblad.

File

Weggebruikers moeten bij het weven en in- en uitvoegen vaak meerdere stroken tegelijk oversteken. “Dat verstoort het verkeer en daardóór ontstaan juist files. Een belangrijke oorzaak is angstvallig rechts houden”, vindt Jongenotter.

“Nederlanders zijn opgevoed met stevige boetes voor links rijden. De rechterstroken puilen daardoor uit, terwijl links alle ruimte is. Op brede snelwegen wreekt zich dat extra.”

Spits

Hij vervolgt: “En vooral als er nog nét geen file is. Iedereen interpreteert de situatie dan anders. De een haalt wel rechts in, wat in een file inderdaad mag, de ander ergert zich. Het is verwarrend en daardoor verstorend en onveilig. Op die manier ontstaat er bijvoorbeeld file in de avondspits bij de splitsing A4-A44.”

Jongenotter pleit voor de invoering van ‘keep your lane’ bij maximumsnelheden van 90 kilometer per uur en lager. Rijkswaterstaat moet vlak voordat een file dreigt te ontstaan, een ‘snelheidsdeken’ instellen, oftewel een lagere snelheid op de matrixborden boven de weg tonen.

Verkeersbeeld

Het wordt dan direct mogelijk naar links te gaan of links te blijven rijden. Het weven kan dan plaatsvinden over een grotere weglengte, waardoor het verkeersbeeld rustiger wordt.

Voor invoering is een wetswijziging in combinatie met een informatiecampagne voldoende. Dit maakt het niet alleen een effectieve maar ook een kostenefficiënte maatregel.

Automobilist

Jongenotter: “Onze snelwegen veranderen ingrijpend, de verkeersregels moeten dat ook. De huidige zijn niet meer toereikend. Met de invoering van ‘keep your lane’ zullen automobilisten actief kunnen bijdragen aan de vermindering van files.”

Auteur: Bart Pals

10 reacties op “‘Invoering rechts inhalen helpt om files te voorkomen’”

Bastiaan01|14.03.11|00:43

NIET DOEN, keep your lane is waardeloos en onduidelijk! We zijn niet van die luie Amerikanen die niet kunnen autorijden, dit is Europa! Plaats op de weg is rechts en in halen doen we links, KLAAR! Pak de linksplakker harder aan, ook de plakkers op de middelste rijstrook, hup bekeuren, dan los je fileprobleem ook op.

Ook duidelijker als er mensen langzamer willen rijden, vrachtverkeer ook rechts en sneller verkeer links = DUIDELIJK en VEILIG!!!

Y. van Ark|16.03.11|09:41

We love you Erik, we do, ohhh Erik we love you.

Gisteren invoeren.

Beboeten helpt toch niet.
Ritsen vanaf hier doen we toch ook niet.
Mentaliteit van de Nederlandse weggebruiker verander je niet.
Dan maar de regels veranderen.

Bert de Weerd|16.03.11|18:58

Ik ben het met Bastiaan eens! Bovendien mag je een file al rechts inhalen.
Standaard rechts inhalen wordt een chaos.

Bastiaan01|18.03.11|14:50

@Y. van Ark,

Je stelt dat ze beboeten niet helpt…, moeten ze eerst maar eens gaan doen dan, nu wordt er nooit iemand staande gehouden/beboet voor onnodig links rijden…

Links plakken/niet naar rechts gaan zorgt voor oponthoud, dus wel aanpakken en goed leren bij rijlessen, kom op man, doe je best!

Marvin "Rijschool De Wegpiraat"|25.03.11|08:18

Ik heb zelf 6 jaar in de VS gewoond en ik kan dus spreken uit ervaring voor wat betreft het rechts in mogen halen. Ik ben van mening dat dit al eerder in Nederland ingevoerd had moeten worden.

– Bumperklevers zijn er omdat ze niet rechts in mogen halen (dus onveilig)
– Er wordt nu weinig rechts gekeken omdat je toch niet rechts in mag halen (dus onveilig)

(vervolg)

Marvin "Rijschool De Wegpiraat"|25.03.11|08:20

– Bestuurders hoeven niet constant hun snelheid aan te passen aan de andere rijstrook (dus veiliger)
– Langzaam verkeer (in de VS) moet in de rechter 2 rijstroken blijven (dus veilig)
– Er hoeft minder van rijstrook gewisseld te worden bij Keep Your Lane (dus veilig)

Dus als we het al niet doen voor de doorstroming, laten we het dan in ieder geval doen voor de verkeersveiligheid. En dat wil dus zeggen, niet weer allerlei uitzonderingen erop verzinnen zoals nu wel het geval is:

(vervolg)

Marvin "Rijschool De Wegpiraat"|25.03.11|08:23

Wel rechts inhalen bij:

– file
– richting aan naar links van verkeer in rechter rijstrook
– blokmarkering tussen verkeer

Deze dingen maken het nu juist extra gevaarlijk.

Keep your lane werkt in combinatie met Slow Traffic Keep Right, ik spreek uit ruime ervaring.

De problemen die ik net heb besproken en jullie ook ben ik in de VS nagenoeg niet tegengekomen en ook daar zat ik elke dag, de hele dag op de weg. Toe ik in Nederland kwam viel het me gelijk op hoeveel verschil er in zit.

Marvin "Rijschool De Wegpiraat"|25.03.11|08:26

correctie:

dat moest zijn:

– richting aan naar links van het verkeer in de LINKER rijstrook

Y. van Ark|01.04.11|19:07

Hey, Bastiaan.
ff serieus, hoe moet ik rijles gaan geven aan iemand die ik rechts aan het inhalen ben?

Ben geen engeltje.
Als het mij te lang duurt ga ik er rechts voorbij ,zelfs met leerling.

Pim Brussee|18.04.11|15:48

Ik heb de indruk dat er hier op de snelwegen alleen nog maar links gereden wordt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Invoering rechts inhalen helpt om files te voorkomen’ | RijschoolPro
file, snelweg, verkeer

‘Invoering rechts inhalen helpt om files te voorkomen’

Invoering van rechts inhalen (KeepYourLane) vermindert files en vergroot verkeersveiligheid. Dat adviseert verkeersspecialist ing. Erik Jongenotter (Witteveen+Bos).

Nederland krijgt steeds meer brede snelwegen; drie of meer rijstroken in één richting komt steeds vaker voor. Maar meer capaciteit betekent niet automatisch minder files, zegt Jongenotter deze week in NRC Handelsblad.

File

Weggebruikers moeten bij het weven en in- en uitvoegen vaak meerdere stroken tegelijk oversteken. “Dat verstoort het verkeer en daardóór ontstaan juist files. Een belangrijke oorzaak is angstvallig rechts houden”, vindt Jongenotter.

“Nederlanders zijn opgevoed met stevige boetes voor links rijden. De rechterstroken puilen daardoor uit, terwijl links alle ruimte is. Op brede snelwegen wreekt zich dat extra.”

Spits

Hij vervolgt: “En vooral als er nog nét geen file is. Iedereen interpreteert de situatie dan anders. De een haalt wel rechts in, wat in een file inderdaad mag, de ander ergert zich. Het is verwarrend en daardoor verstorend en onveilig. Op die manier ontstaat er bijvoorbeeld file in de avondspits bij de splitsing A4-A44.”

Jongenotter pleit voor de invoering van ‘keep your lane’ bij maximumsnelheden van 90 kilometer per uur en lager. Rijkswaterstaat moet vlak voordat een file dreigt te ontstaan, een ‘snelheidsdeken’ instellen, oftewel een lagere snelheid op de matrixborden boven de weg tonen.

Verkeersbeeld

Het wordt dan direct mogelijk naar links te gaan of links te blijven rijden. Het weven kan dan plaatsvinden over een grotere weglengte, waardoor het verkeersbeeld rustiger wordt.

Voor invoering is een wetswijziging in combinatie met een informatiecampagne voldoende. Dit maakt het niet alleen een effectieve maar ook een kostenefficiënte maatregel.

Automobilist

Jongenotter: “Onze snelwegen veranderen ingrijpend, de verkeersregels moeten dat ook. De huidige zijn niet meer toereikend. Met de invoering van ‘keep your lane’ zullen automobilisten actief kunnen bijdragen aan de vermindering van files.”

Auteur: Bart Pals

10 reacties op “‘Invoering rechts inhalen helpt om files te voorkomen’”

Bastiaan01|14.03.11|00:43

NIET DOEN, keep your lane is waardeloos en onduidelijk! We zijn niet van die luie Amerikanen die niet kunnen autorijden, dit is Europa! Plaats op de weg is rechts en in halen doen we links, KLAAR! Pak de linksplakker harder aan, ook de plakkers op de middelste rijstrook, hup bekeuren, dan los je fileprobleem ook op.

Ook duidelijker als er mensen langzamer willen rijden, vrachtverkeer ook rechts en sneller verkeer links = DUIDELIJK en VEILIG!!!

Y. van Ark|16.03.11|09:41

We love you Erik, we do, ohhh Erik we love you.

Gisteren invoeren.

Beboeten helpt toch niet.
Ritsen vanaf hier doen we toch ook niet.
Mentaliteit van de Nederlandse weggebruiker verander je niet.
Dan maar de regels veranderen.

Bert de Weerd|16.03.11|18:58

Ik ben het met Bastiaan eens! Bovendien mag je een file al rechts inhalen.
Standaard rechts inhalen wordt een chaos.

Bastiaan01|18.03.11|14:50

@Y. van Ark,

Je stelt dat ze beboeten niet helpt…, moeten ze eerst maar eens gaan doen dan, nu wordt er nooit iemand staande gehouden/beboet voor onnodig links rijden…

Links plakken/niet naar rechts gaan zorgt voor oponthoud, dus wel aanpakken en goed leren bij rijlessen, kom op man, doe je best!

Marvin "Rijschool De Wegpiraat"|25.03.11|08:18

Ik heb zelf 6 jaar in de VS gewoond en ik kan dus spreken uit ervaring voor wat betreft het rechts in mogen halen. Ik ben van mening dat dit al eerder in Nederland ingevoerd had moeten worden.

– Bumperklevers zijn er omdat ze niet rechts in mogen halen (dus onveilig)
– Er wordt nu weinig rechts gekeken omdat je toch niet rechts in mag halen (dus onveilig)

(vervolg)

Marvin "Rijschool De Wegpiraat"|25.03.11|08:20

– Bestuurders hoeven niet constant hun snelheid aan te passen aan de andere rijstrook (dus veiliger)
– Langzaam verkeer (in de VS) moet in de rechter 2 rijstroken blijven (dus veilig)
– Er hoeft minder van rijstrook gewisseld te worden bij Keep Your Lane (dus veilig)

Dus als we het al niet doen voor de doorstroming, laten we het dan in ieder geval doen voor de verkeersveiligheid. En dat wil dus zeggen, niet weer allerlei uitzonderingen erop verzinnen zoals nu wel het geval is:

(vervolg)

Marvin "Rijschool De Wegpiraat"|25.03.11|08:23

Wel rechts inhalen bij:

– file
– richting aan naar links van verkeer in rechter rijstrook
– blokmarkering tussen verkeer

Deze dingen maken het nu juist extra gevaarlijk.

Keep your lane werkt in combinatie met Slow Traffic Keep Right, ik spreek uit ruime ervaring.

De problemen die ik net heb besproken en jullie ook ben ik in de VS nagenoeg niet tegengekomen en ook daar zat ik elke dag, de hele dag op de weg. Toe ik in Nederland kwam viel het me gelijk op hoeveel verschil er in zit.

Marvin "Rijschool De Wegpiraat"|25.03.11|08:26

correctie:

dat moest zijn:

– richting aan naar links van het verkeer in de LINKER rijstrook

Y. van Ark|01.04.11|19:07

Hey, Bastiaan.
ff serieus, hoe moet ik rijles gaan geven aan iemand die ik rechts aan het inhalen ben?

Ben geen engeltje.
Als het mij te lang duurt ga ik er rechts voorbij ,zelfs met leerling.

Pim Brussee|18.04.11|15:48

Ik heb de indruk dat er hier op de snelwegen alleen nog maar links gereden wordt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.