Vermoeide en slaperige automobilisten rijden gewoon door

Eén op de vier automobilisten zit zo vermoeid achter het stuur, dat ze moeite hebben de ogen open te houden. Eén op de 25 bestuurders is het afgelopen jaar zelfs in slaap gevallen. Dat blijkt uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV naar vermoeidheid in het verkeer.

20 procent van de automobilisten geeft aan dat ze het afgelopen jaar wel eens zijn gaan rijden of zijn blijven rijden terwijl ze zelf vonden dat dat eigenlijk niet meer kon.

Vermoeide bestuurders

De belangrijkste redenen om toch (door) te rijden zijn dat men naar huis wil of moet, dat men alleen rijdt en dus niet iemand anders kan laten rijden, dat men inschat dat men het nog wel redt totdat men thuis is, of een combinatie van deze redenen. Bestuurders lijken dus wel te onderkennen dat ze vermoeid zijn, maar vervolgens accepteren ze het risico dat gepaard gaat met vermoeid rijden en gaan (of blijven) ze toch rijden.

Automobilisten blijken vermoeidheid tijdens het rijden te herkennen, waarop zij zouden kunnen besluiten te stoppen met rijden om even te slapen of een passagier te vragen het rijden over te nemen. Deze twee methoden zijn volgens automobilisten het meest effectief om vermoeid rijden tegen te gaan. Het zijn echter niet de meest gebruikte methoden. Automobilisten kiezen vooral voor frisse lucht in de auto (raampje open of airco aan), praten met een passagier, even stoppen om te eten of te bewegen, of de muziek harder zetten.

Verkeersveiligheid

Over het algemeen zijn de resultaten uit dit onderzoek vergelijkbaar met de resultaten uit buitenlands onderzoek. Het SWOV-onderzoek toont aan dat vermoeidheid ook in het Nederlandse verkeersveiligheidsbeleid aandacht verdient. Dit gebeurt al met onder andere de campagne ‘Word geen slaaprijder!’.

Uit het SWOV-onderzoek blijkt echter dat mensen toch nog vermoeid achter het stuur stappen of blijven rijden hoewel ze zelf vinden dat ze daarvoor te vermoeid zijn. Bovendien leidt vermoeidheid achter het stuur nog steeds tot ongevallen. Er is dus nog ruimte voor een verbetering

Het onderzoek Vermoeidheid in het verkeer: prevalentie en statusonderkenning bij automobilisten en vrachtautochauffeurs bestond uit literatuuronderzoek en een vragenlijststudie. Aan deze studie hebben 2066 automobilisten en 52 vrachtautochauffeurs deelgenomen. De groep automobilisten is representatief voor de Nederlandse automobilist van 18 t/m 64 jaar. De groep vrachtautochauffeurs is echter klein en niet representatief.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vermoeide en slaperige automobilisten rijden gewoon door | RijschoolPro

Vermoeide en slaperige automobilisten rijden gewoon door

Eén op de vier automobilisten zit zo vermoeid achter het stuur, dat ze moeite hebben de ogen open te houden. Eén op de 25 bestuurders is het afgelopen jaar zelfs in slaap gevallen. Dat blijkt uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV naar vermoeidheid in het verkeer.

20 procent van de automobilisten geeft aan dat ze het afgelopen jaar wel eens zijn gaan rijden of zijn blijven rijden terwijl ze zelf vonden dat dat eigenlijk niet meer kon.

Vermoeide bestuurders

De belangrijkste redenen om toch (door) te rijden zijn dat men naar huis wil of moet, dat men alleen rijdt en dus niet iemand anders kan laten rijden, dat men inschat dat men het nog wel redt totdat men thuis is, of een combinatie van deze redenen. Bestuurders lijken dus wel te onderkennen dat ze vermoeid zijn, maar vervolgens accepteren ze het risico dat gepaard gaat met vermoeid rijden en gaan (of blijven) ze toch rijden.

Automobilisten blijken vermoeidheid tijdens het rijden te herkennen, waarop zij zouden kunnen besluiten te stoppen met rijden om even te slapen of een passagier te vragen het rijden over te nemen. Deze twee methoden zijn volgens automobilisten het meest effectief om vermoeid rijden tegen te gaan. Het zijn echter niet de meest gebruikte methoden. Automobilisten kiezen vooral voor frisse lucht in de auto (raampje open of airco aan), praten met een passagier, even stoppen om te eten of te bewegen, of de muziek harder zetten.

Verkeersveiligheid

Over het algemeen zijn de resultaten uit dit onderzoek vergelijkbaar met de resultaten uit buitenlands onderzoek. Het SWOV-onderzoek toont aan dat vermoeidheid ook in het Nederlandse verkeersveiligheidsbeleid aandacht verdient. Dit gebeurt al met onder andere de campagne ‘Word geen slaaprijder!’.

Uit het SWOV-onderzoek blijkt echter dat mensen toch nog vermoeid achter het stuur stappen of blijven rijden hoewel ze zelf vinden dat ze daarvoor te vermoeid zijn. Bovendien leidt vermoeidheid achter het stuur nog steeds tot ongevallen. Er is dus nog ruimte voor een verbetering

Het onderzoek Vermoeidheid in het verkeer: prevalentie en statusonderkenning bij automobilisten en vrachtautochauffeurs bestond uit literatuuronderzoek en een vragenlijststudie. Aan deze studie hebben 2066 automobilisten en 52 vrachtautochauffeurs deelgenomen. De groep automobilisten is representatief voor de Nederlandse automobilist van 18 t/m 64 jaar. De groep vrachtautochauffeurs is echter klein en niet representatief.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.