ambulance, sirene, zwaailicht, voorrangsvoertuig, ziekenwagen

Congres over voorrangsvoertuigen en interactie met weggebruiker

Het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid (NIFV) houdt dinsdag 18 december een congres over het thema ‘voorrangsvoertuigen en de interactie met de weggebruiker’ bij Hotel Van der Valk in Duiven. Tijdens dit congres worden deelnemers geïnformeerd over de ontwikkelingen en resultaten van het onderzoeksproject ’Weggebruikers met voorrang benaderd’ dat het NIFV momenteel uitvoert.

Sprekers besteden aandacht aan de juridische aspecten en de beleidsontwikkelingen op het gebied van voorrangsvoertuigen. In de middag worden verschillende sessies gehouden waarbij dieper wordt ingegaan op bovengenoemde onderwerpen. De mening van aanwezigen is ook belangrijk. Aan de hand van elevator pitches en een forumdiscussie met stellingen kunnen zij hun visie delen.

Voorrangsvoerrtuigen

Bestuurders van voorrangsvoertuigen krijgen regelmatig te maken met ongewenst gedrag van andere weggebruikers. Hierdoor kunnen de veiligheid en een snelle aanrijdtijd in het geding komen. Voor bestuurders van voorrangsvoertuigen is in brancherichtlijnen aangegeven hoe zij verantwoord en veilig kunnen rijden met optische en geluidssignalen.

In de rijopleiding van weggebruikers wordt echter volgens het NIFV nauwelijks aandacht besteed aan het leren omgaan met voorrangsvoertuigen.

 De interactie tussen bestuurders van voorrangsvoertuigen en overige weggebruikers is dus voor verbetering vatbaar.

Rijopleiding

Het congres gaat in op de vraag hoe dat te doen? Zo zijn er systemen in ontwikkeling om weggebruikers eerder te waarschuwen, maar werken zij? Op welke manier moet de confrontatie met voorrangsvoertuigen worden opgenomen in de rijopleiding van weggebruikers? En moeten chauffeurs van voorrangsvoertuigen in hun opleiding wel of niet met zwaailicht en sirene op de openbare weg oefenen?

Het congres is bestemd voor onder meer hulpverleningsdisciplines die met optische en geluidssignalen rijden, opleiders van de hulpdiensten en overige weggebruikers, verkeersveiligheidsorganisaties, overheden, kennisinstellingen, belangenorganisaties weggebruikers en overige geïnteresseerden.

Deelname aan het congres kost 85 euro. Klik hier voor meer informatie.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Congres over voorrangsvoertuigen en interactie met weggebruiker | RijschoolPro
ambulance, sirene, zwaailicht, voorrangsvoertuig, ziekenwagen

Congres over voorrangsvoertuigen en interactie met weggebruiker

Het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid (NIFV) houdt dinsdag 18 december een congres over het thema ‘voorrangsvoertuigen en de interactie met de weggebruiker’ bij Hotel Van der Valk in Duiven. Tijdens dit congres worden deelnemers geïnformeerd over de ontwikkelingen en resultaten van het onderzoeksproject ’Weggebruikers met voorrang benaderd’ dat het NIFV momenteel uitvoert.

Sprekers besteden aandacht aan de juridische aspecten en de beleidsontwikkelingen op het gebied van voorrangsvoertuigen. In de middag worden verschillende sessies gehouden waarbij dieper wordt ingegaan op bovengenoemde onderwerpen. De mening van aanwezigen is ook belangrijk. Aan de hand van elevator pitches en een forumdiscussie met stellingen kunnen zij hun visie delen.

Voorrangsvoerrtuigen

Bestuurders van voorrangsvoertuigen krijgen regelmatig te maken met ongewenst gedrag van andere weggebruikers. Hierdoor kunnen de veiligheid en een snelle aanrijdtijd in het geding komen. Voor bestuurders van voorrangsvoertuigen is in brancherichtlijnen aangegeven hoe zij verantwoord en veilig kunnen rijden met optische en geluidssignalen.

In de rijopleiding van weggebruikers wordt echter volgens het NIFV nauwelijks aandacht besteed aan het leren omgaan met voorrangsvoertuigen.

 De interactie tussen bestuurders van voorrangsvoertuigen en overige weggebruikers is dus voor verbetering vatbaar.

Rijopleiding

Het congres gaat in op de vraag hoe dat te doen? Zo zijn er systemen in ontwikkeling om weggebruikers eerder te waarschuwen, maar werken zij? Op welke manier moet de confrontatie met voorrangsvoertuigen worden opgenomen in de rijopleiding van weggebruikers? En moeten chauffeurs van voorrangsvoertuigen in hun opleiding wel of niet met zwaailicht en sirene op de openbare weg oefenen?

Het congres is bestemd voor onder meer hulpverleningsdisciplines die met optische en geluidssignalen rijden, opleiders van de hulpdiensten en overige weggebruikers, verkeersveiligheidsorganisaties, overheden, kennisinstellingen, belangenorganisaties weggebruikers en overige geïnteresseerden.

Deelname aan het congres kost 85 euro. Klik hier voor meer informatie.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.