ongeluk

SWOV: gaat niet goed met verkeersveiligheid in Nederland

Hoewel Nederland op het gebied van verkeer nog steeds een van de veiligste landen in Europa is, gaat het niet goed met de verkeersveiligheid. Vooral de jarenlange toename van verkeersgewonden en de gebrekkige ongevallenregistratie zijn reden tot zorg. Dat zijn de belangrijkste conclusies in de Monitor verkeersveiligheid 2012, meldt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Deze monitor analyseert de cijfers over 2011.

De SWOV doet ieder jaar onderzoek naar recente ontwikkelingen in de verkeersveiligheid. Sinds 2009 wordt de jaarlijkse analyse gepubliceerd onder de naam Monitor verkeersveiligheid.

Verkeersveiligheid

Het jaarlijks aantal verkeersdoden vertoont al jarenlang een dalende trend. De daling vindt plaats in alle provincies, en in vergelijkbare mate voor provincies met verschillende bevolkingsdichtheid.
Met deze daling over de lange termijn doet Nederland het internationaal gezien nog steeds goed.

“Niettemin presteren we in de recente jaren steeds slechter op het gebied van de verkeersveiligheid op korte termijn”, licht de SWOV toe. De analyse van de ontwikkeling in verkeersveiligheid over 2011 wijst op een dergelijke achteruitgang, met de volgende bevindingen:

  1. In 2011 zijn er 477 mannen en 184 vrouwen door verkeersongevallen om het leven gekomen. Dit zijn er in totaal meer dan in 2010. De cijfers over het aantal verkeersdoden en –gewonden voor 2012 zijn nog niet bekend.
  2. Het aantal ernstig verkeersgewonden neemt al meerdere jaren toe; deze toename heeft zich in 2011 voortgezet.
  3. Vooral ouderen en fietsers zijn in toenemende mate betrokken bij verkeersongevallen; zowel met dodelijke afloop als met ernstig gewonden.
  4. De kwaliteit van een breed scala van verkeersveiligheidsgegevens neemt af.

Ongevallendata

De monitor geeft geen verklaring voor de gevonden ontwikkeling in de aantallen slachtoffers; daar zal onderzoek naar moeten worden gedaan. “Een steeds groter wordend probleem hierbij is de verslechtering van de ongevallendata”, vindt de SWOV.

“Wel laat deze monitor zien dat er meer aandacht nodig is voor de preventie van verkeersongevallen bij ouderen en fietsers. En daarnaast, zoals gezegd, voor verbetering van de kwaliteit van de verkeersveiligheidsgegevens. Voor deze onderwerpen, maar ook meer in het algemeen, wordt aanbevolen om verdere stappen te zetten in de realisering van Duurzaam Veilig.”

Maatregelen

Verder merkt de SWOV op dat in de verkeersveiligheidscijfers van 2011 geen effecten van specifieke verkeersveiligheidsmaatregelen terug zijn te vinden. “Niettemin kunnen deze maatregelen bijdragen aan preventie van ongevallen. Om effecten van maatregelen feitelijk vast te stellen is echter gericht evaluatieonderzoek noodzakelijk”, aldus de SWOV.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Pals

8 reacties op “SWOV: gaat niet goed met verkeersveiligheid in Nederland”

Anjo Joostens|11.02.13|22:27

Dit geeft stof tot nadenken. Meestal beginnen we dan bij de bron. In hoeverre kunnen wij de rijles innoveren. Wat kunnen wij als rij opleider er aan doen om deze cijfers beter te maken. Zelf heb ik wel ideeën. Zijn er nog meer mensen met ideeën?

Suzan Aslan|12.02.13|16:39

Cijfers zijn echt schrikbarend! Er zijn genoeg ideeen om de verkeersveiligheid te optimaliseren. Laten ze maar beginnen met het verbieden van t inwisselen van buitenlanse rijbewijzen. Landen zoals Polen, Bulgarije, Roemenie en nog tientallen andere landen waar geen waarde gehecht word aan veiligheid en dus ook aan mensenlevens! Rijgeschiktheid word niet eens gecontroleerd, want het zijn zgn EU-landen. En dan leef je in een land met regels, uhm welke?. Dus genoeg ideeen mensen!

Arnold de Jong|14.02.13|11:59

Het probleem zit hem inderdaad bij de bron. De rijopleidingen zijn ruim onvoldoende. Een ieder die zwart rijd , dik onder examen niveau zit is hier mede verantwoordelijk voor. 1 % zakt voor het toneelstuk van de IBKI. Ik vermoed dat die juist te slim zijn. Laat het CBR echt streng worden en er slaagt nog maar 10 % van alle kandidaten en dat is de enigste oplossing. Rijopleidingen tussen de 40 en 100 uur en de ongevallen stagneren in de toekomst. Niet mee eens ? Zoek a.u.b. ander werk.

René Kwast|14.02.13|14:22

Een fietser die geen voorrang verleend: 1000 euro boete, een fietser die op een verkeerd weggedeelte rijdt: 750 euro boete. Een fietser die met z’n mobieltje speelt tijdens het fietsen: 2500 euro boete, een oudere automobilist die niet kijkt: 2500 euro boete….en dan alle ambtenaren die normaal met flitsers langs de weg staan 1 week op deze overtredingen zetten…..volgens mij ben je dan een heel eind.

Arnold de Jong|14.02.13|16:18

Doe de rijschoolbranche een lol en ga hier mee naar Den Haag en dan hoop ik maar ook elke goede vakman in deze branche dat de branche en ook eens goed aan gepaqkt word.
Verkeersveiligheid bepaalt de opleider en daar zit de fout dus.

Marianne Schiele|17.02.13|16:18

Wat wij merken is dat leerlingen wanneer ze eenmaal mee kijken in de auto op een andere manier aan het verkeer gaan deelnemen op fiets of scooter. Ze kijken meer van links naar rechts, kijken in hun dode hoek, rijden niet meer door het rode licht en gaan (jawel) hun hand uitsteken. Ze kijken aan de andere kant van de spiegel en worden geconfronteerd met hun gevaarlijke gedrag als tweewieler.
Tijd voor een vrijwillige cursus voor deze groep? Rijschoolhouders kunnen daar een vast iets mee.

Anjo Joostens|17.02.13|20:16

Dag Marianne, Je zit met je opmerking er inderdaad heel erg dicht bij. Ik ben een rijschool programma hiervoor aan het maken.

Annelien Verburg|18.02.13|14:55

Het is een feit: voor verkeersveiligheid heeft men in Den Haag geen of weinig tijd!
Veel zaken staan al jaren op een laag pitje. Neem nou bv ook het hele gebeuren Rijden onder invloed van cannabis(of andere drugs) Er gebeurt geen steek.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.