Europa stelt noodoproepsysteem eCall verplicht

Nieuwe auto’s in de EU, IJsland, Noorwegen en Zwitserland moeten vanaf 2015 uitgerust zijn met eCall, een noodoproepsysteem dat automatisch de hulpdiensten belt bij een ongeluk. De Europese Commissie heeft vorige week twee voorstellen aangenomen die het systeem verplicht stellen.

De ontwerp-wetgeving moet ertoe leiden dat vanaf oktober 2015 alle nieuwe modellen personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen voorzien zijn van eCall en de infrastructuur om oproepen te kunnen verzenden naar de noodoproepcentrales.

Levens redden

Met de nieuwe verplichting wil de Europese Commissie de veiligheid op de Europese wegen vergroten. Geschat wordt dat het systeem jaarlijks zo’n 2500 levens kan redden. “Vorig jaar zijn er 28.000 mensen omgekomen en 1,5 miljoen mensen gewond geraakt op de Europese wegen. Wanneer er een ongeluk plaatsvindt, telt elke minuut om gewonde slachtoffers te redden. De eCall-technologie biedt grote mogelijkheden om levens te redden, aangezien hiermee de interventietijd van noodhulpdiensten in de EU drastisch wordt verminderd”, aldus eurocommissaris Siim Kallas.

Ecall helpt niet alleen om de verkeersveiligheid te vergroten, maar zal naar verwachting ook het aantal files verminderen die ontstaan als gevolg van verkeersongevallen.

Sensoren

Het systeem wordt automatisch geactiveerd wanneer sensoren in het voertuig een aanrijding registreren. Direct daarna zoekt het systeem automatisch contact met het alarmnummer 112, waarna een verbinding tot stand wordt gebracht met de dichtstbijzijnde alarmcentrale. Die krijgt gedetailleerde informatie, zoals de exacte locatie van het ongeluk, de positie van het voertuig en de rijrichting.

Een bestuurder of passagier die daar nog toe in staat is, kan ook handmatig een eCall versturen door op een knop te drukken in de auto.

Parlement

De lidstaten het EU-parlement moeten de twee wetsvoorstellen nog goedkeuren. Het gaat om een verordening voor typegoedkeuringsvoorschriften voor de invoering van eCall en om een besluit over de invoering om de openbare infrastructuur aan te passen.

De Commissie vroeg eerder om vrijwillige invoering van eCall in 2009, maar dat traject schoot niet op.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Europa stelt noodoproepsysteem eCall verplicht | RijschoolPro

Europa stelt noodoproepsysteem eCall verplicht

Nieuwe auto’s in de EU, IJsland, Noorwegen en Zwitserland moeten vanaf 2015 uitgerust zijn met eCall, een noodoproepsysteem dat automatisch de hulpdiensten belt bij een ongeluk. De Europese Commissie heeft vorige week twee voorstellen aangenomen die het systeem verplicht stellen.

De ontwerp-wetgeving moet ertoe leiden dat vanaf oktober 2015 alle nieuwe modellen personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen voorzien zijn van eCall en de infrastructuur om oproepen te kunnen verzenden naar de noodoproepcentrales.

Levens redden

Met de nieuwe verplichting wil de Europese Commissie de veiligheid op de Europese wegen vergroten. Geschat wordt dat het systeem jaarlijks zo’n 2500 levens kan redden. “Vorig jaar zijn er 28.000 mensen omgekomen en 1,5 miljoen mensen gewond geraakt op de Europese wegen. Wanneer er een ongeluk plaatsvindt, telt elke minuut om gewonde slachtoffers te redden. De eCall-technologie biedt grote mogelijkheden om levens te redden, aangezien hiermee de interventietijd van noodhulpdiensten in de EU drastisch wordt verminderd”, aldus eurocommissaris Siim Kallas.

Ecall helpt niet alleen om de verkeersveiligheid te vergroten, maar zal naar verwachting ook het aantal files verminderen die ontstaan als gevolg van verkeersongevallen.

Sensoren

Het systeem wordt automatisch geactiveerd wanneer sensoren in het voertuig een aanrijding registreren. Direct daarna zoekt het systeem automatisch contact met het alarmnummer 112, waarna een verbinding tot stand wordt gebracht met de dichtstbijzijnde alarmcentrale. Die krijgt gedetailleerde informatie, zoals de exacte locatie van het ongeluk, de positie van het voertuig en de rijrichting.

Een bestuurder of passagier die daar nog toe in staat is, kan ook handmatig een eCall versturen door op een knop te drukken in de auto.

Parlement

De lidstaten het EU-parlement moeten de twee wetsvoorstellen nog goedkeuren. Het gaat om een verordening voor typegoedkeuringsvoorschriften voor de invoering van eCall en om een besluit over de invoering om de openbare infrastructuur aan te passen.

De Commissie vroeg eerder om vrijwillige invoering van eCall in 2009, maar dat traject schoot niet op.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.