Fouten met trajectcontrolesytemen grotendeels hersteld

Doordat een aantal problemen met trajectcontrolesystemen inmiddels opgelost is, wordt meer dan de helft van de fouten die zich de afgelopen anderhalf jaar voordeden inmiddels voorkomen. Dat laat minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) aan de Tweede Kamer weten. Eind vorige maand ontstond veel commotie over onterecht opgelegde snelheidsboetes vanwege fouten in de trajectcontrolesystemen.

Om te kijken hoe groot het probleem is heeft Schultz van Haegen een inventarisatie laten maken van het alle mogelijke fouten in het trajectcontrolesysteem in de afgelopen zeventien maanden. Ze heeft gekeken naar het aantal gevallen waarin de politie een door het systeem opgelegde boete heeft bekeken omdat er twijfel over bestond. Doorgaans verloopt het proces van constateren van een overtreding tot het opleggen en versturen van een bekeuring geheel geautomatiseerd. Alleen als het systeem niet zeker is, bijvoorbeeld van een voertuigcategorie, komt er een politiemedewerker aan te pas voor verdere handmatige verwerking.

Softwarefouten

Tussen januari 2012 en juni 2013 zijn bijna 2,5 miljoen snelheidsovertredingen geconstateerd door een trajectcontrolesysteem. Daarvan heeft de politie in 1245 gevallen de boete gecorrigeerd en hoefde deze niet betaald te worden. In minder dan de helft van de gevallen was de fout mede toe te schrijven aan het trajectcontrolesysteem. Zo was er soms sprake van softwarefouten. Zo zag het systeem op de A12 bij Woerden lichte opleggers enige tijd als zware opleggers aan. Datzelfde systeem had een probleem met de zomer- en wintertijd. Deze fouten zijn inmiddels hersteld en de onterechte boetes zijn terugbetaald.

Ook met de classificatie van verschillende voertuigen gaat het weleens mis, waardoor er een onterechte boete opgelegd kan worden. Vooral bij campers, auto’s met fietsenrekken en busjes doet dat probleem zich voor. Ze worden soms onterecht gezien als auto met lichte aanhanger. Daarentegen worden caravans soms juist aangezien als zware aanhanger. Dat heeft te maken met een combinatie van factoren. Het systeem beoordeelt bij een passage de lengte van een voertuig met de lengte in de database van het RDW. Soms staat er geen lengte vermeld in de database. In dat geval wordt de lengte bepaald op basis van de wielbasis met een omrekeningsfactor. Daarbovenop worden twee marges genomen. Als de gemeten lengte langer is dan de twee marges, dan classificeert het systeem het voertuig automatisch als lichte aanhanger of wordt een caravan als zware aanhanger gezien.

Maatregelen

Minister Schultz vindt het niet nodig om op alle ongeveer 10 miljoen beschikkingen die jaarlijks verstuurd worden een waarschuwing op te nemen dat de boete mogelijk onterecht is. Nu kunnen mensen immers ook al contact opnemen met politie of justitie als ze vermoeden onterecht bekeurd te zijn door een foute constatering van een trajectcontrolesysteem. Doordat vorig jaar en dit jaar al een aantal maatregelen genomen is, wordt volgens de bewindsvrouw meer dan de helft van de geconstateerde fouten uit de analyseperiode inmiddels voorkomen. Het gaat onder meer om het oplossen van softwarefouten, aanpassingen bij RDW en vervroegd onderhoud van het trajectcontrolesysteem op de A58.

Acties die nog op stapel stapels staan zijn: het installeren van betere herkenningssoftware voor de herkenning van buitenlandse kentekens, aanpassen van de marges voor de lengtemeting en veelvuldiger overleg tussen het Openbaar Ministerie en de leveranciers van trajectcontrolesystemen om fouten eerder op te sporen. Daarmee wil ze het aantal mogelijke fouten tot een minimum reduceren.

Lees ook: Onterechte boetes door probleem met trajectcontrole

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.