Dubbele asstreep, rijstrook, N-weg

SWOV pleit voor verbreding onveilige 80 km/u-wegen

Nederlandse enkelbaanswegen met een snelheidslimiet van 80 kilometer per uur zijn relatief onveilig. Dat komt vooral door het ontwerp en de ruimtelijke inpassing. Zo zijn de wegen vaak te smal. Dat stelt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), die onderzoek deed naar de relatie tussen verkeersveiligheid en de ontwerpkenmerken van het dwarsprofiel van gebiedsontsluitingswegen waar maximaal 80 km/uur gereden mag worden (GOW80-wegen).

Uit dat onderzoek blijkt dat er een groot gat gaapt tussen theorie en praktijk. Maar een klein deel van de wegen is helemaal ingericht volgens de richtlijnen. Uit ruimte- en geldgebrek ontbreekt het vaak aan aan zaken als fysieke rijbaanscheiding, een inhaalverbod en obstakelvrije zones.

‘Onverantwoord’

Volgens de onderzoekers behoren de Nederlandse dwarsprofielen van 1×2 GOW80-wegen tot de smalste ter wereld met rijstroken van 2,75 meter breed. “Gezien de breedte van een vrachtauto en het benodigde profiel van vrije ruimte, zou men zelfs kunnen beargumenteren dat dit onverantwoord is”, aldus de SWOV.

Smalle rijstroken in combinatie met krappe rijrichtingscheiding en krappe redresseerstroken kunnen dan ook leiden tot gevaarlijke situaties. De verkeersveiligheidsorganisatie zou graag zien dat de rijstroken verbreed worden naar 3,3 meter. Ook andere elementen van het dwarsprofiel, zoals de redresseerstroken, de vlucht- en bergingszone en de obstakelvrije zone zouden breder moeten worden.

Nog soberder

Hoewel het ontwerp van het dwarsprofiel nog op veel punten te verbeteren valt, lijken wegbeheerders de huidige negatieve effecten van de smalle rijstroken op de verkeersveiligheid te accepteren. Sterker nog, in de huidige praktijk is het volgens de SWOV eerder de vraag of het nog soberder kan in plaats van dat gedacht wordt aan verhogen van de verkeersveiligheid door verruimen van het dwarsprofiel van wegen.

Uit oogpunt van verkeersveiligheid pleit de SWOV er daarom voor om bij de aanleg van nieuwe wegen uit te gaan van ontwerp richtlijnen volgens Duurzaam Veilig. Op lange termijn zou dat bovendien ook nog eens meer opleveren dan kosten.

Bestaande wegen

Ook voor bestaande wegen vindt de SWOV dat in ieder geval gestreefd moet worden naar verbetering. Dat is zeker niet onmogelijk, constateert de onderzoeksorganisatie op basis van de eigen database met wegkenmerken. Zeker 40 procent van de GOW80-wegen heeft genoeg obstakelvrije zone om verbreding mogelijk te maken. Bij de overige 60 procent is verbreding in sommige gevallen eveneens mogelijk, bijvoorbeeld door aanwezige obstakels te verwijderen of af te schermen.

Auteur: Yvonne Ton

1 reactie op “SWOV pleit voor verbreding onveilige 80 km/u-wegen”

Autorijschool Bert|15.08.13|13:44

Citaat uit het artikel “Volgens de onderzoekers behoren de Nederlandse dwarsprofielen van 1×2 GOW80-wegen tot de smalste ter wereld met rijstroken van 2,75 meter breed. “Gezien de breedte van een vrachtauto en het benodigde profiel van vrije ruimte, zou men zelfs kunnen beargumenteren dat dit onverantwoord is”, aldus de SWOV”

In dit artikel is te lezen dat Nederland het zo gek nog niet doet: http://www.verkeerspro.nl/verkeerskunde/2013/08/15/road-kill-brengt-verkeersdoden-in-kaart/

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.