Aanpassing 5.000 hectometerbordjes eerder van start

Rijkswaterstaat gaat per direct aan de slag om ruim 5.000 hectometerbordjes langs de snelwegen te vervangen voor bordjes die ook voorzien zijn van de geldende maximumsnelheid. Het plaatsen van de nieuwe paaltjes stond eigenlijk vanaf juni in de planning, maar omdat ze eerder klaar zijn dan aanvankelijk werd gedacht, gaat het project nu al van start.

Met de nieuwe bordjes op de hele kilometers moet een einde worden gemaakt aan verwarring over maximumsnelheden op de autosnelwegen. Bij snelwegen met drie of meer rijstroken worden de paaltjes ook links van de weg voorzien van het geldende maximum. Dat liet minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu vorige maand weten. De hectometerbordjes langs de A15 worden nu als eerste vervangen.

Hectometerbordjes

De komende weken zal de uitrol van de wijziging van de bordjes stapsgewijs plaatsvinden. Nadat 300 nieuwe hectometerbordjes op de A15 zijn geplaatst, zullen ook de A1, A2, A4 en A12 van in totaal 1.200 nieuwe exemplaren worden voorzien. Die A-wegen samen behelsen 24 procent van het totale Nederlandse wegennet.

Later dit jaar volgen de andere snelwegen, zo meldt Rijkswaterstaat. Uiteindelijk worden er ruim 5.000 nieuwe hectometerpaaltjes geplaatst.

Maximumsnelheid

De hectometerbordjes op de spitsstrooktrajecten zullen niet worden aangepast, zo heeft de minister besloten. De achterliggende gedachte daarbij is dat de snelheid op die plekken frequent met kantelwalsborden aangegeven wordt.

Sinds de invoering van de maximumsnelheid van 130 km/u klagen veel weggebruikers over onduidelijkheid met betrekking tot de wisselende maximumsnelheden op snelwegen. De minister liet Rijkswaterstaat daarom verschillende mogelijkheden uitwerken om de aanduiding van de maxima te verbeteren. “De verschillende opties heb ik gewogen aan de hand van onder andere de criteria ‘eenduidig voor de weggebruiker’ en ‘gebruik van bewezen technieken’, zo liet minister Schultz van Haegen in april in een brief aan de Tweede Kamer weten.

Kosten

De minister schat dat de kosten voor het aanpassen van de bordjes zo’n 2,3 miljoen euro gaan bedragen. Ze verwacht dat de gereserveerde middelen voor de invoering van 130 km/u die kosten kunnen dekken.

Auteur: Roosmarijn Dierick

2 reacties op “Aanpassing 5.000 hectometerbordjes eerder van start”

Aad Vliegenthart|21.05.14|07:38

Eindelijk !

Frank van Lexmond|26.05.14|20:03

krijgen we ook allemaal leesbrilletjes?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Aanpassing 5.000 hectometerbordjes eerder van start | RijschoolPro

Aanpassing 5.000 hectometerbordjes eerder van start

Rijkswaterstaat gaat per direct aan de slag om ruim 5.000 hectometerbordjes langs de snelwegen te vervangen voor bordjes die ook voorzien zijn van de geldende maximumsnelheid. Het plaatsen van de nieuwe paaltjes stond eigenlijk vanaf juni in de planning, maar omdat ze eerder klaar zijn dan aanvankelijk werd gedacht, gaat het project nu al van start.

Met de nieuwe bordjes op de hele kilometers moet een einde worden gemaakt aan verwarring over maximumsnelheden op de autosnelwegen. Bij snelwegen met drie of meer rijstroken worden de paaltjes ook links van de weg voorzien van het geldende maximum. Dat liet minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu vorige maand weten. De hectometerbordjes langs de A15 worden nu als eerste vervangen.

Hectometerbordjes

De komende weken zal de uitrol van de wijziging van de bordjes stapsgewijs plaatsvinden. Nadat 300 nieuwe hectometerbordjes op de A15 zijn geplaatst, zullen ook de A1, A2, A4 en A12 van in totaal 1.200 nieuwe exemplaren worden voorzien. Die A-wegen samen behelsen 24 procent van het totale Nederlandse wegennet.

Later dit jaar volgen de andere snelwegen, zo meldt Rijkswaterstaat. Uiteindelijk worden er ruim 5.000 nieuwe hectometerpaaltjes geplaatst.

Maximumsnelheid

De hectometerbordjes op de spitsstrooktrajecten zullen niet worden aangepast, zo heeft de minister besloten. De achterliggende gedachte daarbij is dat de snelheid op die plekken frequent met kantelwalsborden aangegeven wordt.

Sinds de invoering van de maximumsnelheid van 130 km/u klagen veel weggebruikers over onduidelijkheid met betrekking tot de wisselende maximumsnelheden op snelwegen. De minister liet Rijkswaterstaat daarom verschillende mogelijkheden uitwerken om de aanduiding van de maxima te verbeteren. “De verschillende opties heb ik gewogen aan de hand van onder andere de criteria ‘eenduidig voor de weggebruiker’ en ‘gebruik van bewezen technieken’, zo liet minister Schultz van Haegen in april in een brief aan de Tweede Kamer weten.

Kosten

De minister schat dat de kosten voor het aanpassen van de bordjes zo’n 2,3 miljoen euro gaan bedragen. Ze verwacht dat de gereserveerde middelen voor de invoering van 130 km/u die kosten kunnen dekken.

Auteur: Roosmarijn Dierick

2 reacties op “Aanpassing 5.000 hectometerbordjes eerder van start”

Aad Vliegenthart|21.05.14|07:38

Eindelijk !

Frank van Lexmond|26.05.14|20:03

krijgen we ook allemaal leesbrilletjes?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.