ANWB wil betere doorstroming met hulp van weggebruiker

ROTTERDAM – De Botlektunnel in de A15 tussen Europoort en Rotterdam is donderdagmiddag onder water gelopen na hevige regenval. In de oeververbinding staat een halve tot een meter water. De tunnel is in beide richtingen afgesloten voor het verkeer. Aan beide zijden staan lange files. De overlast houdt aan totdat de tunnel is leeggepompt. Drie […]

In overleg met de transportsector gaat de ANWB bekijken hoe vrachtverkeer en personenauto’s beter en veiliger samengaan op de weg. Daarom heeft de ANWB een oproep gedaan aan zowel vrachtautochauffeurs als bestuurders van personenauto’s om met ideeën te komen om in- en uitvoegen soepeler te laten verlopen. Dat komt de doorstroming en de verkeersveiligheid ten goede.

Nu de economie aantrekt neemt het vrachtverkeer op de snelwegen toe. Soms is het zo druk dat er een colonne van vrachtauto’s ontstaat op de rechterrijstrook. Dat maakt het voor automobilisten lastig om in- en uit te voegen. De ANWB wil in kaart brengen waar zich problemen voordoen en vraagt weggebruikers om dat te melden op een kaart waar ze een pin kunnen plaatsen. Ook kunnen ze met oplossingen komen.

Overleg Rijkswaterstaat

De ANWB gaat de suggesties van automobilisten en de transportbranche gebruiken om te overleggen met wegbeheerder Rijkswaterstaat. Misschien moet het wegontwerp op bepaalde locaties aangepast worden. Het zou ook kunnen dat de pijnpunten meer zitten in het gedrag van vrachtwagenchauffeurs of juist automobilisten. Is het ingestelde inhaalverbod voor vrachtwagens op bepaalde wegen nou een voordeel of juist een nadeel voor de doorstroming en de verkeersveiligheid? En helpen de extra rijstroken en spitsstroken die Rijkswaterstaat de afgelopen jaren heeft aangelegd? Tot half juni kunnen weggebruikers hun mening geven. Daarna maakt de ANWB bekend wat daaruit gekomen is.

Op Twitter stromen de reacties al binnen na de oproep van de ANWB. De suggesties zijn uiteenlopend: markeringen op de weg plaatsen om de juiste afstand aan te geven, afslagen ook aan de linkerkant van de weg aangeven, een landelijk inhaalverbod op alle snelwegen voor vrachtauto’s, vrachtverkeer alleen in de avond en nacht of de maximumsnelheid verlagen om er maar enkele te noemen. Maar sommigen vinden dat automobilisten toch echt de hand in eigen boezem moeten steken. “Als je je auto niet tussen vrachtwagens weet te wurmen, is je auto te lomp of je rijvaardigheid ondermaats”, oordeelt een Noord-Hollandse politicus.

Auteur: Yvonne Ton

2 reacties op “ANWB wil betere doorstroming met hulp van weggebruiker”

André Meupelenberg|14.05.15|12:45

Ik ben voor een algeheel inhaalverbod voor vrachtwagens, dit omdat het verschil in snelheid zo nihil is dat het inhalen te lang duurt waardoor er ook veel irritatie en oponthoud is. Ook pleit ik voor een vaste afstand tussen 2 vrachtwagens zodat een personenauto altijd voldoende ruimte heeft om er tussen te komen, voorkomt hopelijk ook de kopstaartbotsingen met vrachtwagens. Automobilisten moeten daar dan zelf ook aan meewerken en niet tussen de vrachtwagens blijven rijden.

Ad Spijkers|15.05.15|09:00

Het probleem wordt niet veroorzaakt door de weggebruiker, maar door de overheid. Die wil de van Rotterdam de poort van Europa maken en vergroot hiervoor de havens. Alleen de infrastructuur wordt pas aangepakt als de problemen zo groot zijn dat de wegen in Nederland dicht geslipt zijn. Een goede ondernemer zou het andersom doen eerst de infrastructuur en dan de instroom van handel via de havens. Tevens zijn invoegstroken uit de tijd het is 2015 laat het verkeer doorstromen met een rijstrook.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ANWB wil betere doorstroming met hulp van weggebruiker | RijschoolPro

ANWB wil betere doorstroming met hulp van weggebruiker

ROTTERDAM – De Botlektunnel in de A15 tussen Europoort en Rotterdam is donderdagmiddag onder water gelopen na hevige regenval. In de oeververbinding staat een halve tot een meter water. De tunnel is in beide richtingen afgesloten voor het verkeer. Aan beide zijden staan lange files. De overlast houdt aan totdat de tunnel is leeggepompt. Drie…

In overleg met de transportsector gaat de ANWB bekijken hoe vrachtverkeer en personenauto’s beter en veiliger samengaan op de weg. Daarom heeft de ANWB een oproep gedaan aan zowel vrachtautochauffeurs als bestuurders van personenauto’s om met ideeën te komen om in- en uitvoegen soepeler te laten verlopen. Dat komt de doorstroming en de verkeersveiligheid ten goede.

Nu de economie aantrekt neemt het vrachtverkeer op de snelwegen toe. Soms is het zo druk dat er een colonne van vrachtauto’s ontstaat op de rechterrijstrook. Dat maakt het voor automobilisten lastig om in- en uit te voegen. De ANWB wil in kaart brengen waar zich problemen voordoen en vraagt weggebruikers om dat te melden op een kaart waar ze een pin kunnen plaatsen. Ook kunnen ze met oplossingen komen.

Overleg Rijkswaterstaat

De ANWB gaat de suggesties van automobilisten en de transportbranche gebruiken om te overleggen met wegbeheerder Rijkswaterstaat. Misschien moet het wegontwerp op bepaalde locaties aangepast worden. Het zou ook kunnen dat de pijnpunten meer zitten in het gedrag van vrachtwagenchauffeurs of juist automobilisten. Is het ingestelde inhaalverbod voor vrachtwagens op bepaalde wegen nou een voordeel of juist een nadeel voor de doorstroming en de verkeersveiligheid? En helpen de extra rijstroken en spitsstroken die Rijkswaterstaat de afgelopen jaren heeft aangelegd? Tot half juni kunnen weggebruikers hun mening geven. Daarna maakt de ANWB bekend wat daaruit gekomen is.

Op Twitter stromen de reacties al binnen na de oproep van de ANWB. De suggesties zijn uiteenlopend: markeringen op de weg plaatsen om de juiste afstand aan te geven, afslagen ook aan de linkerkant van de weg aangeven, een landelijk inhaalverbod op alle snelwegen voor vrachtauto’s, vrachtverkeer alleen in de avond en nacht of de maximumsnelheid verlagen om er maar enkele te noemen. Maar sommigen vinden dat automobilisten toch echt de hand in eigen boezem moeten steken. “Als je je auto niet tussen vrachtwagens weet te wurmen, is je auto te lomp of je rijvaardigheid ondermaats”, oordeelt een Noord-Hollandse politicus.

Auteur: Yvonne Ton

2 reacties op “ANWB wil betere doorstroming met hulp van weggebruiker”

André Meupelenberg|14.05.15|12:45

Ik ben voor een algeheel inhaalverbod voor vrachtwagens, dit omdat het verschil in snelheid zo nihil is dat het inhalen te lang duurt waardoor er ook veel irritatie en oponthoud is. Ook pleit ik voor een vaste afstand tussen 2 vrachtwagens zodat een personenauto altijd voldoende ruimte heeft om er tussen te komen, voorkomt hopelijk ook de kopstaartbotsingen met vrachtwagens. Automobilisten moeten daar dan zelf ook aan meewerken en niet tussen de vrachtwagens blijven rijden.

Ad Spijkers|15.05.15|09:00

Het probleem wordt niet veroorzaakt door de weggebruiker, maar door de overheid. Die wil de van Rotterdam de poort van Europa maken en vergroot hiervoor de havens. Alleen de infrastructuur wordt pas aangepakt als de problemen zo groot zijn dat de wegen in Nederland dicht geslipt zijn. Een goede ondernemer zou het andersom doen eerst de infrastructuur en dan de instroom van handel via de havens. Tevens zijn invoegstroken uit de tijd het is 2015 laat het verkeer doorstromen met een rijstrook.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.