Intelligente verkeerslichten op groen voor vrachtauto’s

Verkeerslichten die automatisch op groen springen als er een vrachtauto aankomt. Dat wordt na enkele jaren testen voor het eerst in praktijk gebracht in het Duitse Hamburg. Daarmee heeft de havenstad een primeur. Doel is om te zorgen voor een snellere doorstroming van vrachtauto’s. Met het door NXP en Siemens ontwikkelde intelligente verkeerslicht is al een aantal jaar geëxperimenteerd, maar in het Hamburgse havengebied wordt het voor het eerst in de praktijk ingezet.

De Hamburg Port Authority (HPA) realiseerde het zogenaamde SmartPORT Traffic Light, dat naderend vrachtverkeer herkent en daarvoor op groen gaat of blijft. Behalve dat de uitvinding zorgt voor een betere doorstroming van het overvolle havengebied, ligt ook de CO2-uitstoot lager doordat vrachtauto’s minder stoppen.

Technologie

Het verkeerslicht staat met een communicatiesysteem genaamd Vehicle-to-X (V2X) draadloos in verbinding met een kastje in vrachtvoertuigen. Wanneer bijvoorbeeld een rij vrachtauto’s een verkeerslicht nadert, communiceert het systeem in de voertuigen daarmee om groen te worden of te blijven.

Naast het V2X-systeem is er radiotechnologie (RFID) in het verkeerslicht ingebouwd. Hiermee worden kwetsbare weggebruikers zoals voetgangers en fietsers herkend en wordt hun aanwezigheid doorgeseind naar naderende voertuigen om op die manier gevaarlijke situaties en ongelukken te voorkomen.

Uitrol

De Hamburg Port kampt al jaren met een slechte doorstroming van het vrachtverkeer. HPA hoopt dat met de invoering van het intelligente verkeerslicht het verkeer in het havengebied efficiënter en veiliger wordt.

De Duitse minister van Economie, Transport en Innovatie Frank Horch voorziet een sleutelrol voor de nieuwe uitvinding. “Niet alleen in het havengebied, maar ook in de rest van Hamburg. Het systeem kan in de toekomst met veel meer weggebruikers in verbinding staan.”

Nederland

Sinds 2010 worden er in meerdere Europese steden tests gedaan met soortgelijke technologie, waaronder in Helmond. Daar werd tussen 2010 en 2012 in het Freilot-project een test gedaan met aan verkeerslichten gekoppelde voertuigen waaruit bleek dat vrachtwagens 13 procent minder CO2-uitstoot produceerden en evenveel procent minder brandstof verbruikten.

In een Europees vervolgproject genaamd Compass4D wordt bekeken of met verbeterde technologie ook de verkeersveiligheid kan worden verbeterd. De resultaten van die proef, die ook in Helmond doorloopt, worden eind van dit jaar verwacht.

Bekijk hieronder een video met meer informatie over het intelligente verkeerslicht.

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Intelligente verkeerslichten op groen voor vrachtauto’s | RijschoolPro

Intelligente verkeerslichten op groen voor vrachtauto’s

Verkeerslichten die automatisch op groen springen als er een vrachtauto aankomt. Dat wordt na enkele jaren testen voor het eerst in praktijk gebracht in het Duitse Hamburg. Daarmee heeft de havenstad een primeur. Doel is om te zorgen voor een snellere doorstroming van vrachtauto’s. Met het door NXP en Siemens ontwikkelde intelligente verkeerslicht is al een aantal jaar geëxperimenteerd, maar in het Hamburgse havengebied wordt het voor het eerst in de praktijk ingezet.

De Hamburg Port Authority (HPA) realiseerde het zogenaamde SmartPORT Traffic Light, dat naderend vrachtverkeer herkent en daarvoor op groen gaat of blijft. Behalve dat de uitvinding zorgt voor een betere doorstroming van het overvolle havengebied, ligt ook de CO2-uitstoot lager doordat vrachtauto’s minder stoppen.

Technologie

Het verkeerslicht staat met een communicatiesysteem genaamd Vehicle-to-X (V2X) draadloos in verbinding met een kastje in vrachtvoertuigen. Wanneer bijvoorbeeld een rij vrachtauto’s een verkeerslicht nadert, communiceert het systeem in de voertuigen daarmee om groen te worden of te blijven.

Naast het V2X-systeem is er radiotechnologie (RFID) in het verkeerslicht ingebouwd. Hiermee worden kwetsbare weggebruikers zoals voetgangers en fietsers herkend en wordt hun aanwezigheid doorgeseind naar naderende voertuigen om op die manier gevaarlijke situaties en ongelukken te voorkomen.

Uitrol

De Hamburg Port kampt al jaren met een slechte doorstroming van het vrachtverkeer. HPA hoopt dat met de invoering van het intelligente verkeerslicht het verkeer in het havengebied efficiënter en veiliger wordt.

De Duitse minister van Economie, Transport en Innovatie Frank Horch voorziet een sleutelrol voor de nieuwe uitvinding. “Niet alleen in het havengebied, maar ook in de rest van Hamburg. Het systeem kan in de toekomst met veel meer weggebruikers in verbinding staan.”

Nederland

Sinds 2010 worden er in meerdere Europese steden tests gedaan met soortgelijke technologie, waaronder in Helmond. Daar werd tussen 2010 en 2012 in het Freilot-project een test gedaan met aan verkeerslichten gekoppelde voertuigen waaruit bleek dat vrachtwagens 13 procent minder CO2-uitstoot produceerden en evenveel procent minder brandstof verbruikten.

In een Europees vervolgproject genaamd Compass4D wordt bekeken of met verbeterde technologie ook de verkeersveiligheid kan worden verbeterd. De resultaten van die proef, die ook in Helmond doorloopt, worden eind van dit jaar verwacht.

Bekijk hieronder een video met meer informatie over het intelligente verkeerslicht.

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.