snelweg, maximumsnelheid, 130 kilometer per uur

VVN niet langer tegenstander van 130 km/u op snelwegen

Veilig Verkeer Nederland (VVN) maakt zich niet langer hard voor een verbod van de snelheidsverhoging op snelwegen naar 130 kilometer per uur. VVN had verwacht dat de verhoging met tien kilometer per uur ernstige gevolgen zou hebben voor de verkeersveiligheid. Nu het blijkt dat dit niet zo is, legt de verkeersveiligheidsorganisatie meer de nadruk op woonwijken en 80 km/u-wegen.

De snelheid op Nederlandse snelwegen gaat sinds vijf jaar op steeds meer plaatsen omhoog van 120 naar 130 kilometer per uur. Om meer overzichtelijkheid te creëren, moet uiteindelijk op 77 procent van alle snelwegen deze snelheid toegestaan zijn. Momenteel mag men al op 61 procent van alle snelwegen 130 rijden.

Tijdwinst fabeltje

Dit wil overigens niet zeggen dat VVN pleit voor meer 130 km/u wegen. “De invoering hiervan had vooral een politieke achtergrond”, stel een woordvoerder. “Dat je door de verhoging van de limiet een behoorlijke tijdwinst kunt realiseren, is een fabeltje. Het levert slechts luttele seconden tijdwinst op. Bekend gegeven is dat snelheid de top drie aanvoert als oorzaak van de meeste verkeersslachtoffers.”

Onder meer vanwege reactietijd waardoor een langere remweg onstaat en de negatieve effecten en zaken als fijnstof en geluid had VVN bezwaren in de discussie voor de invoer van de verhoging. “Belangrijk is dat het rijk de noodzakelijke investeringen op het wegennet heeft gedaan om veilig 130 te kunnen rijden. Dit bestond onder meer uit het verlengen van op- en afritten. Een investering die overigens ook voor 120 km/u had kunnen plaatsvinden”, vindt VVN.

Op plaatsen waar veel afritten dicht bij elkaar liggen is VVN nog altijd tegen een snelheid van 130 km/u. “Op plaatsen met veel rijstroken, bijvoorbeeld tussen Abcoude en Utrecht ontstaan wat meer snelheidsverschillen (100, 120, 130) en het komt regelmatig voor dat automobilisten die de lagere limieten hanteren op de twee linkerstroken blijven rijden. Belangrijk is dat overal duidelijk wordt aangegeven waar je welke snelheid mag rijden.”

Veilig harder rijden

Omdat snelheid nog steeds de grootste oorzaak is van verkeersslachtoffers is het niet zo dat Veilig Verkeer Nederland positief is over hoge snelheden. “Onze snelwegen zijn wel zodanig ingericht dat die snelheid veilig moet kunnen”, zegt de woordvoerder. “We hebben echter altijd te maken met de mens die om moet gaan met deze snelheid en op tijd moet kunnen anticiperen. We hebben het dan over gedrag in het verkeer en daar is nog een wereld te winnen.”

Er vallen nog altijd veel verkeersslachtoffers op 80 km/u wegen en ook in woonwijken zorgt een te hoge snelheid vaak voor gevaarlijke situaties. Daar wil Veilig Verkeer Nederland nu met name het accent op gaan leggen door daar zij aan zij met bewoners het voortouw te nemen in het bevorderen van de verkeersveiligheid. “Mensen zijn erg betrokken bij hun directe woonomgeving waar hun kinderen spelen. Het Meldpunt Veilig Verkeer (meldpuntveiligverkeer.nl) met de daaruit voortkomende buurtacties als remwegdemonstraties en snelheidsmetingen spelen hierbij een belangrijke rol.”

Nederland heeft de veiligste snelwegen van Europa als wordt gekeken naar het aantal dodelijke slachtoffers per gereden kilometer. In ons land valt één dode per miljard voertuigkilometers. Alleen Denemarken, Groot-Brittannië en Zweden kunnen vergelijkbare cijfers overleggen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Lars Verpalen

1 reactie op “VVN niet langer tegenstander van 130 km/u op snelwegen”

Hendrik Jan Verheijen|01.03.16|22:53

Echte veiligheid gaat juist over verkeers en gedragscontroles, snelheidscontroles in 30 km gebieden of woonerven. Handhaving en het verwijderen van verkeershufters uit het verkeer is daarbij belangrijk. Veiligheid heeft nagenoeg niets te maken met 7 % harder rijden op een snelweg. Ik rijd al 30 jaar (circa één miljoen kilometers) en ben nog NOOIT op alcohol gecontroleerd. Het wordt tijd dat VVN zich daar idd maar eens druk over gaat maken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

VVN niet langer tegenstander van 130 km/u op snelwegen | RijschoolPro
snelweg, maximumsnelheid, 130 kilometer per uur

VVN niet langer tegenstander van 130 km/u op snelwegen

Veilig Verkeer Nederland (VVN) maakt zich niet langer hard voor een verbod van de snelheidsverhoging op snelwegen naar 130 kilometer per uur. VVN had verwacht dat de verhoging met tien kilometer per uur ernstige gevolgen zou hebben voor de verkeersveiligheid. Nu het blijkt dat dit niet zo is, legt de verkeersveiligheidsorganisatie meer de nadruk op woonwijken en 80 km/u-wegen.

De snelheid op Nederlandse snelwegen gaat sinds vijf jaar op steeds meer plaatsen omhoog van 120 naar 130 kilometer per uur. Om meer overzichtelijkheid te creëren, moet uiteindelijk op 77 procent van alle snelwegen deze snelheid toegestaan zijn. Momenteel mag men al op 61 procent van alle snelwegen 130 rijden.

Tijdwinst fabeltje

Dit wil overigens niet zeggen dat VVN pleit voor meer 130 km/u wegen. “De invoering hiervan had vooral een politieke achtergrond”, stel een woordvoerder. “Dat je door de verhoging van de limiet een behoorlijke tijdwinst kunt realiseren, is een fabeltje. Het levert slechts luttele seconden tijdwinst op. Bekend gegeven is dat snelheid de top drie aanvoert als oorzaak van de meeste verkeersslachtoffers.”

Onder meer vanwege reactietijd waardoor een langere remweg onstaat en de negatieve effecten en zaken als fijnstof en geluid had VVN bezwaren in de discussie voor de invoer van de verhoging. “Belangrijk is dat het rijk de noodzakelijke investeringen op het wegennet heeft gedaan om veilig 130 te kunnen rijden. Dit bestond onder meer uit het verlengen van op- en afritten. Een investering die overigens ook voor 120 km/u had kunnen plaatsvinden”, vindt VVN.

Op plaatsen waar veel afritten dicht bij elkaar liggen is VVN nog altijd tegen een snelheid van 130 km/u. “Op plaatsen met veel rijstroken, bijvoorbeeld tussen Abcoude en Utrecht ontstaan wat meer snelheidsverschillen (100, 120, 130) en het komt regelmatig voor dat automobilisten die de lagere limieten hanteren op de twee linkerstroken blijven rijden. Belangrijk is dat overal duidelijk wordt aangegeven waar je welke snelheid mag rijden.”

Veilig harder rijden

Omdat snelheid nog steeds de grootste oorzaak is van verkeersslachtoffers is het niet zo dat Veilig Verkeer Nederland positief is over hoge snelheden. “Onze snelwegen zijn wel zodanig ingericht dat die snelheid veilig moet kunnen”, zegt de woordvoerder. “We hebben echter altijd te maken met de mens die om moet gaan met deze snelheid en op tijd moet kunnen anticiperen. We hebben het dan over gedrag in het verkeer en daar is nog een wereld te winnen.”

Er vallen nog altijd veel verkeersslachtoffers op 80 km/u wegen en ook in woonwijken zorgt een te hoge snelheid vaak voor gevaarlijke situaties. Daar wil Veilig Verkeer Nederland nu met name het accent op gaan leggen door daar zij aan zij met bewoners het voortouw te nemen in het bevorderen van de verkeersveiligheid. “Mensen zijn erg betrokken bij hun directe woonomgeving waar hun kinderen spelen. Het Meldpunt Veilig Verkeer (meldpuntveiligverkeer.nl) met de daaruit voortkomende buurtacties als remwegdemonstraties en snelheidsmetingen spelen hierbij een belangrijke rol.”

Nederland heeft de veiligste snelwegen van Europa als wordt gekeken naar het aantal dodelijke slachtoffers per gereden kilometer. In ons land valt één dode per miljard voertuigkilometers. Alleen Denemarken, Groot-Brittannië en Zweden kunnen vergelijkbare cijfers overleggen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Lars Verpalen

1 reactie op “VVN niet langer tegenstander van 130 km/u op snelwegen”

Hendrik Jan Verheijen|01.03.16|22:53

Echte veiligheid gaat juist over verkeers en gedragscontroles, snelheidscontroles in 30 km gebieden of woonerven. Handhaving en het verwijderen van verkeershufters uit het verkeer is daarbij belangrijk. Veiligheid heeft nagenoeg niets te maken met 7 % harder rijden op een snelweg. Ik rijd al 30 jaar (circa één miljoen kilometers) en ben nog NOOIT op alcohol gecontroleerd. Het wordt tijd dat VVN zich daar idd maar eens druk over gaat maken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.