verkeersborden. Foto: Dijkstra BV

Verkeerskennis Nederlander houdt niet over

verkeersborden. Foto: Dijkstra BV

Hoe ouder iemand is, hoe minder zijn verkeerskennis. De daling in kennisniveau zet al in vanaf 25 jaar. Dat is een van de uitkomsten van de landelijke Verkeerskennistest 2016 van verzekeraar Generali. Jongeren tussen de 18 en 25 scoren het beste met 6,5. De 80-plussers doen het het minst goed met een 5,2. Gemiddeld scoort de Nederlander een magere 6,1. Ruim een derde deel zakte voor de test.

Generali hield de online kennistest vorige maand onder 1.430 deelnemers die verzameld zijn via Facebook. De vragen zijn gebaseerd op het theorie-examen voor het rijbewijs B. Het waren er alleen wat minder en ook waren er minder categorieën. Het ging om voertuigkennis, verkeersborden, voorrangsregels en verkeersregels. Deelnemers ging het vaakst de fout in met de vraag: Voor wie geldt het puntenrijbewijs dat op 1 april 2011 is ingegaan? Maar 134 mensen wisten de vraag goed te beantwoorden.

Verkeersregels zwaar onvoldoende

Inwoners van Flevoland presteren gemiddeld het beste in de test met een gemiddelde score van 6,4. Noord-Holland bungelt onderaan de lijst met een gemiddelde score van 5,9. Opvallend is dat de scores per geteste categorie nogal uiteenlopen. Voor alle deelnemers geldt dat ze ruime voldoendes halen voor de onderdelen voertuigkennis en verkeersborden, gemiddeld rond de 6 voor de voorrangsregels en een dikke onvoldoende voor de verkeersregels. De Drenten kennen de verkeersregels nog het beste, hoewel ze niet hoger uitkomen dan een 4,4.

Wie veel achter het stuur zit en veel kilometers maakt, heeft meer verkeerskennis dan de groep die minder rijdt. Er blijkt ook een verband met opleidingsniveau. Hogeropgeleiden doen het beter dan lageropleiden. Daar staat tegenover dat die laatste groep wel hoog scoort op voertuigkennis. Ook sexe maakt verschil. Mannen komen met een 6,3 beter uit de test dan vrouwen (5,9). Ze doen het op alle onderdelen beter.

Verkeerseducatie

Rijschoolhouder Marc van der Voorn is niet verbaasd over de uitkomsten van het onderzoek. Hij ziet als rijopleider dagelijks veel bijna-ongelukken die veroorzaakt worden omdat mensen te weinig verkeerskennis. Bij Radio 1 pleitte hij in voicemailbericht aan premier Mark Rutte voor een systeem van permanente verkeerseducatie, waarbij alle rijbewijsbezitters een korte vijfjaarlijkse opfriscursus moeten volgen. Die cursus zou moeten bestaan uit een theoretisch en praktisch deel.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.