Vrachtautochauffeur blijft ook geconcentreerd na veel kilometers

Het aantal kilometers dat vrachtautochauffeurs afleggen lijkt niet van invloed op hun rijgedrag. Ze zijn niet minder alert wanneer ze veel kilometers afgelegd hebben dan wanneer ze weinig gereden hebben. Dat blijkt uit de eerste voorlopige bevindingen van de in maart gestarte pilot Veilig rijgedrag van verzekeraar TVM. Opvallend is dat chauffeurs niet aan het einde van de werkdag, maar juist in het eerste uur van hun dienst het meest afgeleid zijn.

Met de proef, die een jaar loopt, wil TVM meer inzicht krijgen in de oorzaken van ongelukken en bijna-ongelukken. Hiervoor zijn 370 vrachtauto’s van verschillende deelnemende transportbedrijven voorzien van meetapparatuur. Dat is minder dan de geplande 500 voertuigen, maar de verwachting is dat het aantal nog wat oploopt. Zowel kleine als grote bedrijven zijn vertegenwoordigd. Er zijn ruim duizend chauffeurs bij de proef betrokken, een kleine drie per voertuig.

Blackbox

Bij alle vrachtauto’s wordt het rijgedrag van de chauffeurs gemonitord met een blackbox. De helft van de voertuigen is daarnaast uitgerust met een dashboardcamera en een eyetracker. Met de blackbox registreert TVM niet alleen ongelukken en bijna-ongelukken, maar ook afwijkingen in het rijgedrag, hard optrekken, hard remmen en hard door de bocht rijden. De eyetracker houdt bij of chauffeurs door de voorruit kijken en hun ogen open hebben. Gebeurt dat drie seconden niet, dan horen ze een geluidssignaal. De dashboardcamera slaat een video op van tien seconden voor en tien seconden na een grote overschrijding. De beelden dienen volgens TVM als geheugensteuntje achteraf voor chauffeurs en om te kunnen zien wat de invloed van de omgeving op hun rijgedrag was.

TVM is zelf verbaasd dat er geen verband is gevonden tussen het aantal gereden kilometers en het rijgedrag, zegt Joost Sterenborg, innovatiemanager bij TVM en projectleider van de proef. De verwachting was dat chauffeurs minder geconcentreerd zouden gaan rijden naarmate ze vermoeider raakten. Dat effect is vooralsnog niet te zien in de eerste onderzoeksresultaten. Sterenborg benadrukt dat er nog veel vragen resten. “We hebben puur naar het aantal kilometers gekeken. Dat kan per werkdag verschillen. We willen kilometers nog inzichtelijk maken naar werkdag.” Chauffeurs die langere transporten rijden, zullen meer kilometers maken dan hun collega’s die bijvoorbeeld korte ritten rijden, illustreert Sterenborg. TVM wil ook nog bekijken of de omgeving waarin een chauffeurs rijden en hun dagindeling van invloed zijn op hun rijgedrag.

Eerste uur

Een andere opvallende eerste uitkomst uit het onderzoek is dat chauffeurs in het eerste uur van hun werkdag het meest afgeleid zijn. Een mogelijke verklaring is dat ze aan het begin van hun werkdag bezig zijn met de planning en meer contact hebben met collega’s en hun bedrijf dan op andere momenten van de dag. Merk en bouwjaar van de vrachtauto lijken niet van invloed op het rijgedrag van de chauffeur, blijkt verder uit de eerste uitkomsten.

Vakbonden FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen verzetten zich al sinds de start van de proef tegen het analyseren van het rijgedrag van chauffeurs met behulp van apparatuur. Werkdruk en vermoeidheid zijn volgens de bonden de grootste risicofactoren. Ze vinden dat de chauffeurs al genoeg gecontroleerd worden en dat transportbedrijven beter hun planningen kunnen aanpassen om te zorgen dat chauffeurs niet te vermoeid raken tijdens hun dienst. FNV hield eerder deze maand een handtekeningenactie bij een van de deelnemende transportbedrijven en dreigde ook al met juridische stappen.

Gulden gluurder

Vandaag was er overleg tussen de bonden en TVM over de eerste uitkomsten van de pilot ‘Veilig rijgedrag’. TVM kreeg daarbij van FNV een ‘gulden gluurder’, een vergulde filmcamera als aanmoediging om de proef te staken. Volgens de bond is de proef overbodig omdat er meer dan genoeg wetenschappelijke informatie beschikbaar is over de achtergronden van verkeersongelukken. Chauffeurs zouden de appartuur niet in de cabine willen omdat ze zich begluurd voelen. De bond sluit een rechtszaak tegen nog steeds niet uit.

Lees ook:

FNV voert actie tegen camera’s in vrachtautocabine

Auteur: Yvonne Ton

3 reacties op “Vrachtautochauffeur blijft ook geconcentreerd na veel kilometers”

Rien de Hart|06.10.16|18:31

Bonden zouden mee moeten werken. Deze proeven gaan aantonen dat OMSTANDIGHEDEN de problemen veroorzaken. Ik reed op een truck+ahw met 30 ton laadvermogen. Een ritje op en neer naar Parijs Noord ongeveer 1000 km was relaxing voor mij. Alles snel geladen en gelost met heftrucks en voor de rest gewoon kilometers maken in een fijne cabine. Dat was andere koek als ik op 1 werkdag / 3x 30 ton moest laden en lossen met het handje (ja, 180 ton aan dozen van 25 kg in je handen dus!).

Rien de Hart|06.10.16|18:32

En per rit op en neer slechts 15 km, dus totaal 45 km. Rara op welke rit ik overmand werd door oververmoeidheid. Ter informatie: de rit op en neer naar Parijs leverde allerlei overtredingen van de Rijtijdenwet op.!!! Regels bedacht door niet terzake kundige ambtenaren en ingefluisterd door bondsmensen zonder chauffeursbloed en zonder kennis van omstandigheden op gedrag van professionele chauffeurs! Chauffeurs, doe mee want het zal je beroep veel mooier maken!

Amptenaar|06.10.16|19:33

Dus eigenlijk is er niet zo heel veel mis met vrachtautochauffeurs. Velen met mij zullen herkennen dat ze, voorzichtig gezegd, met enig regelmaat asociaal rijgedrag vertonen. Invoegen met lage snelheid terwijl je er aankomt met 100 – 120 km en je boven op de rem moet. Inhalen met lage snelheid. Gewoon doorrijden waar je verplicht bent te stoppen, want de ander stopt wel. Te dicht op je voorganger, collega vrachtwagenchauffeur, gaan rijden om zo het verkeer op te houden. Nog doorgaan? Nee toch.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vrachtautochauffeur blijft ook geconcentreerd na veel kilometers | RijschoolPro

Vrachtautochauffeur blijft ook geconcentreerd na veel kilometers

Het aantal kilometers dat vrachtautochauffeurs afleggen lijkt niet van invloed op hun rijgedrag. Ze zijn niet minder alert wanneer ze veel kilometers afgelegd hebben dan wanneer ze weinig gereden hebben. Dat blijkt uit de eerste voorlopige bevindingen van de in maart gestarte pilot Veilig rijgedrag van verzekeraar TVM. Opvallend is dat chauffeurs niet aan het einde van de werkdag, maar juist in het eerste uur van hun dienst het meest afgeleid zijn.

Met de proef, die een jaar loopt, wil TVM meer inzicht krijgen in de oorzaken van ongelukken en bijna-ongelukken. Hiervoor zijn 370 vrachtauto’s van verschillende deelnemende transportbedrijven voorzien van meetapparatuur. Dat is minder dan de geplande 500 voertuigen, maar de verwachting is dat het aantal nog wat oploopt. Zowel kleine als grote bedrijven zijn vertegenwoordigd. Er zijn ruim duizend chauffeurs bij de proef betrokken, een kleine drie per voertuig.

Blackbox

Bij alle vrachtauto’s wordt het rijgedrag van de chauffeurs gemonitord met een blackbox. De helft van de voertuigen is daarnaast uitgerust met een dashboardcamera en een eyetracker. Met de blackbox registreert TVM niet alleen ongelukken en bijna-ongelukken, maar ook afwijkingen in het rijgedrag, hard optrekken, hard remmen en hard door de bocht rijden. De eyetracker houdt bij of chauffeurs door de voorruit kijken en hun ogen open hebben. Gebeurt dat drie seconden niet, dan horen ze een geluidssignaal. De dashboardcamera slaat een video op van tien seconden voor en tien seconden na een grote overschrijding. De beelden dienen volgens TVM als geheugensteuntje achteraf voor chauffeurs en om te kunnen zien wat de invloed van de omgeving op hun rijgedrag was.

TVM is zelf verbaasd dat er geen verband is gevonden tussen het aantal gereden kilometers en het rijgedrag, zegt Joost Sterenborg, innovatiemanager bij TVM en projectleider van de proef. De verwachting was dat chauffeurs minder geconcentreerd zouden gaan rijden naarmate ze vermoeider raakten. Dat effect is vooralsnog niet te zien in de eerste onderzoeksresultaten. Sterenborg benadrukt dat er nog veel vragen resten. “We hebben puur naar het aantal kilometers gekeken. Dat kan per werkdag verschillen. We willen kilometers nog inzichtelijk maken naar werkdag.” Chauffeurs die langere transporten rijden, zullen meer kilometers maken dan hun collega’s die bijvoorbeeld korte ritten rijden, illustreert Sterenborg. TVM wil ook nog bekijken of de omgeving waarin een chauffeurs rijden en hun dagindeling van invloed zijn op hun rijgedrag.

Eerste uur

Een andere opvallende eerste uitkomst uit het onderzoek is dat chauffeurs in het eerste uur van hun werkdag het meest afgeleid zijn. Een mogelijke verklaring is dat ze aan het begin van hun werkdag bezig zijn met de planning en meer contact hebben met collega’s en hun bedrijf dan op andere momenten van de dag. Merk en bouwjaar van de vrachtauto lijken niet van invloed op het rijgedrag van de chauffeur, blijkt verder uit de eerste uitkomsten.

Vakbonden FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen verzetten zich al sinds de start van de proef tegen het analyseren van het rijgedrag van chauffeurs met behulp van apparatuur. Werkdruk en vermoeidheid zijn volgens de bonden de grootste risicofactoren. Ze vinden dat de chauffeurs al genoeg gecontroleerd worden en dat transportbedrijven beter hun planningen kunnen aanpassen om te zorgen dat chauffeurs niet te vermoeid raken tijdens hun dienst. FNV hield eerder deze maand een handtekeningenactie bij een van de deelnemende transportbedrijven en dreigde ook al met juridische stappen.

Gulden gluurder

Vandaag was er overleg tussen de bonden en TVM over de eerste uitkomsten van de pilot ‘Veilig rijgedrag’. TVM kreeg daarbij van FNV een ‘gulden gluurder’, een vergulde filmcamera als aanmoediging om de proef te staken. Volgens de bond is de proef overbodig omdat er meer dan genoeg wetenschappelijke informatie beschikbaar is over de achtergronden van verkeersongelukken. Chauffeurs zouden de appartuur niet in de cabine willen omdat ze zich begluurd voelen. De bond sluit een rechtszaak tegen nog steeds niet uit.

Lees ook:

FNV voert actie tegen camera’s in vrachtautocabine

Auteur: Yvonne Ton

3 reacties op “Vrachtautochauffeur blijft ook geconcentreerd na veel kilometers”

Rien de Hart|06.10.16|18:31

Bonden zouden mee moeten werken. Deze proeven gaan aantonen dat OMSTANDIGHEDEN de problemen veroorzaken. Ik reed op een truck+ahw met 30 ton laadvermogen. Een ritje op en neer naar Parijs Noord ongeveer 1000 km was relaxing voor mij. Alles snel geladen en gelost met heftrucks en voor de rest gewoon kilometers maken in een fijne cabine. Dat was andere koek als ik op 1 werkdag / 3x 30 ton moest laden en lossen met het handje (ja, 180 ton aan dozen van 25 kg in je handen dus!).

Rien de Hart|06.10.16|18:32

En per rit op en neer slechts 15 km, dus totaal 45 km. Rara op welke rit ik overmand werd door oververmoeidheid. Ter informatie: de rit op en neer naar Parijs leverde allerlei overtredingen van de Rijtijdenwet op.!!! Regels bedacht door niet terzake kundige ambtenaren en ingefluisterd door bondsmensen zonder chauffeursbloed en zonder kennis van omstandigheden op gedrag van professionele chauffeurs! Chauffeurs, doe mee want het zal je beroep veel mooier maken!

Amptenaar|06.10.16|19:33

Dus eigenlijk is er niet zo heel veel mis met vrachtautochauffeurs. Velen met mij zullen herkennen dat ze, voorzichtig gezegd, met enig regelmaat asociaal rijgedrag vertonen. Invoegen met lage snelheid terwijl je er aankomt met 100 – 120 km en je boven op de rem moet. Inhalen met lage snelheid. Gewoon doorrijden waar je verplicht bent te stoppen, want de ander stopt wel. Te dicht op je voorganger, collega vrachtwagenchauffeur, gaan rijden om zo het verkeer op te houden. Nog doorgaan? Nee toch.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.