truck platooning

DB Schenker gaat zelfrijdende trucks inzetten

Het Duitse vervoersbedrijf DB Schenker wil volgend jaar goederen vervoeren met zelfrijdende trucks. Het bedrijf is hiervoor een samenwerking gestart met voertuigfabrikant MAN. Beide partijen hebben onlangs de overeenkomst getekend. Het project moet duidelijk maken welke mogelijkheden en obstakels er zijn bij deze vorm van mobiliteit.

Bij de test gaan aanvankelijk vrachtauto’s zonder lading de openbare weg op. Ze rijden in colonnes, waarbij het eerste voertuig door een reguliere chauffeur wordt bestuurd. De andere trucks volgen het spoor van de eerste, met behulp van zelfrijdende technologie.

Digital Motorway Test Field

De volgende auto’s hebben wel een menselijke bestuurder aan boord, maar deze grijpt alleen in als het systeem tekortschiet. Na verloop van tijd gaan de trucks ook met ladingen de weg op. Ze rijden op de Digital Motorway Test Field, de snelweg A9 tussen de Duitse steden München en Neurenberg.

De bestuurders in de voertuigen zijn geen testrijders, maar reguliere vrachtwagenchauffeurs van DB Schenker. Deze chauffeurs worden wel getraind voorafgaand aan het project. Beide bedrijven gaan eerst wekelijkse ritten uitvoeren. In een later stadium worden dit dagelijkse ritten. De konvooien met geladen trucks gaan maximaal drie keer per dag rijden.

Lees ook: 

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van RijschoolPro.nl en de vaste redacteur van vakblad TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

DB Schenker gaat zelfrijdende trucks inzetten | RijschoolPro
truck platooning

DB Schenker gaat zelfrijdende trucks inzetten

Het Duitse vervoersbedrijf DB Schenker wil volgend jaar goederen vervoeren met zelfrijdende trucks. Het bedrijf is hiervoor een samenwerking gestart met voertuigfabrikant MAN. Beide partijen hebben onlangs de overeenkomst getekend. Het project moet duidelijk maken welke mogelijkheden en obstakels er zijn bij deze vorm van mobiliteit.

Bij de test gaan aanvankelijk vrachtauto’s zonder lading de openbare weg op. Ze rijden in colonnes, waarbij het eerste voertuig door een reguliere chauffeur wordt bestuurd. De andere trucks volgen het spoor van de eerste, met behulp van zelfrijdende technologie.

Digital Motorway Test Field

De volgende auto’s hebben wel een menselijke bestuurder aan boord, maar deze grijpt alleen in als het systeem tekortschiet. Na verloop van tijd gaan de trucks ook met ladingen de weg op. Ze rijden op de Digital Motorway Test Field, de snelweg A9 tussen de Duitse steden München en Neurenberg.

De bestuurders in de voertuigen zijn geen testrijders, maar reguliere vrachtwagenchauffeurs van DB Schenker. Deze chauffeurs worden wel getraind voorafgaand aan het project. Beide bedrijven gaan eerst wekelijkse ritten uitvoeren. In een later stadium worden dit dagelijkse ritten. De konvooien met geladen trucks gaan maximaal drie keer per dag rijden.

Lees ook: 

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van RijschoolPro.nl en de vaste redacteur van vakblad TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.