Europese transportministers willen aantal verkeersslachtoffers halveren

A15 – File op de A15 bij Barendrecht. ANP VALERIE KUYPERS

Het aantal verkeersslachtoffers in Europa moet in 2030 met de helft zijn afgenomen ten opzichte van 2020. Deze gezamenlijke doelstelling zijn de Europese transportministers donderdag in Luxemburg overeengekomen tijdens een topoverleg. Op dit moment raken er ongeveer 135.000 mensen zwaargewond in het verkeer.

De transportministers spraken in 2010 ook al af om het aantal verkeersdoden in tien jaar te halveren, maar waarschijnlijk wordt deze doelstelling niet gehaald. 25.500 mensen kwamen in 2016 om in het verkeer. Dat is een daling van 19 procent ten opzichte van 2010, meldt Europa-nu.nl.

Fietsers en voetgangers

Bij het terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers dienen fietsers en voetgangers meer aandacht te krijgen. De verkeersveiligheid zou volgens de transportministers kunnen verbeteren met het instellen van meer 30 kilometerzones. Daarnaast dient er harder te worden opgetreden tegen het overtreden van de verkeersveiligheidsregels en het gebruik van alcohol en drugs in het verkeer.

Nederland is een van de veiligste landen in Europa op het gebied van verkeersveiligheid. Toch neemt het aantal slachtoffers ook in ons land ieder jaar toe. In 2016 kwamen 629 mensen om in het verkeer. Dat zijn 8 personen meer dan in 2015, het jaar waarin het aantal verkeersdoden met 51 toenam.

Lees ook:

Lichte groei aantal verkeersdoden

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is redacteur van vakblad VerkeersNet en schrijft ook regelmatig voor de andere titels van ProMedia Group.

1 reactie op “Europese transportministers willen aantal verkeersslachtoffers halveren”

Bernd Gaykema|15.06.17|15:18

Prima initiatief. Maar begin dan met een verbod voor het met één hand fietsen, met het afsluiten van de oren in het verkeer (fietsers, maar ook bestuurders) en HANDHAAF !!
Als touringcarchauffeur zou ik ook graag zien dat alle bussen verplicht worden om goede dode hoek spiegels te hebben.
Stop met voorrang voor fietsers op rotondes: die zie je lang niet altijd vanuit een bus, vooral niet als ze ineens snel ergens vanachter vandaan komen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Europese transportministers willen aantal verkeersslachtoffers halveren | RijschoolPro

Europese transportministers willen aantal verkeersslachtoffers halveren

A15 – File op de A15 bij Barendrecht. ANP VALERIE KUYPERS

Het aantal verkeersslachtoffers in Europa moet in 2030 met de helft zijn afgenomen ten opzichte van 2020. Deze gezamenlijke doelstelling zijn de Europese transportministers donderdag in Luxemburg overeengekomen tijdens een topoverleg. Op dit moment raken er ongeveer 135.000 mensen zwaargewond in het verkeer.

De transportministers spraken in 2010 ook al af om het aantal verkeersdoden in tien jaar te halveren, maar waarschijnlijk wordt deze doelstelling niet gehaald. 25.500 mensen kwamen in 2016 om in het verkeer. Dat is een daling van 19 procent ten opzichte van 2010, meldt Europa-nu.nl.

Fietsers en voetgangers

Bij het terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers dienen fietsers en voetgangers meer aandacht te krijgen. De verkeersveiligheid zou volgens de transportministers kunnen verbeteren met het instellen van meer 30 kilometerzones. Daarnaast dient er harder te worden opgetreden tegen het overtreden van de verkeersveiligheidsregels en het gebruik van alcohol en drugs in het verkeer.

Nederland is een van de veiligste landen in Europa op het gebied van verkeersveiligheid. Toch neemt het aantal slachtoffers ook in ons land ieder jaar toe. In 2016 kwamen 629 mensen om in het verkeer. Dat zijn 8 personen meer dan in 2015, het jaar waarin het aantal verkeersdoden met 51 toenam.

Lees ook:

Lichte groei aantal verkeersdoden

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is redacteur van vakblad VerkeersNet en schrijft ook regelmatig voor de andere titels van ProMedia Group.

1 reactie op “Europese transportministers willen aantal verkeersslachtoffers halveren”

Bernd Gaykema|15.06.17|15:18

Prima initiatief. Maar begin dan met een verbod voor het met één hand fietsen, met het afsluiten van de oren in het verkeer (fietsers, maar ook bestuurders) en HANDHAAF !!
Als touringcarchauffeur zou ik ook graag zien dat alle bussen verplicht worden om goede dode hoek spiegels te hebben.
Stop met voorrang voor fietsers op rotondes: die zie je lang niet altijd vanuit een bus, vooral niet als ze ineens snel ergens vanachter vandaan komen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.