Audi A6 politie

Straffen voor ernstige verkeersdelicten straks flink omhoog

Op ernstige verkeersdelicten staan vanaf 1 januari 2020 hogere straffen. De wet van minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) die dat mogelijk maakt, is door de Eerste Kamer aanvaard. Automobilisten die opzettelijk meerdere verkeersregels aan hun laars te lappen, riskeren bijvoorbeeld straks maximaal twee jaar gevangenisstraf.

Allereerst gaat de maximale straf voor gevaarlijk rijden van twee naar zes maanden gevangenisstraf, ook in zaken zonder letsel of schade. Daarnaast komt er een gevangenisstraf van maximaal twee jaar te staan op ‘zeer gevaarlijk rijgedrag’ waarbij automobilisten opzettelijk meerdere verkeersregels ‘ernstig overtreden’.

Het gaat om een combinatie van misdragingen. Bijvoorbeeld een forse overschrijding van de maximumsnelheid, het negeren van rode lichten, op de verkeerde weghelft rijden en ook nog een mobiele telefoon vasthouden.

Dodelijke afloop

Veroorzaken zij met dit roekeloos rijgedrag een ernstig ongeluk, dan is straks een gevangenisstraf tot maximaal zes jaar mogelijk. In de wet is duidelijker vastgelegd wanneer sprake is van roekeloos rijden. Dit verruimt de mogelijkheden om automobilisten te vervolgen die ‘onaanvaardbare risico’s’ nemen en de zwaarste ongelukken veroorzaken.

Dan gaat het niet alleen om snelheidswedstrijden, maar bijvoorbeeld ook om een bestuurder die als een dolleman aan het verkeer deelneemt, meerdere verkeersdelicten begaat en een ongeval met dodelijke afloop of zwaar letsel veroorzaakt.

Verder gaan de strafmaxima voor verkeersdelicten als rijden onder invloed, doorrijden na een ongeval en rijden zonder (geldig) rijbewijs omhoog van drie maanden gevangenisstraf naar één jaar.

Meer bevoegdheden

Dit werkt door in de straffen voor recidive. Als iemand zich binnen vijf jaar weer schuldig maakt aan rijden onder invloed, kan de straf met een derde omhoog. In ernstige gevallen van doorrijden na een ongeval, met letsel of erger tot gevolg, krijgt de politie meer opsporingsbevoegdheden om de dader op te sporen.

Binnenkort gaat een wetsvoorstel in consultatie met diverse maatregelen om de aanpak van rijden onder invloed te versterken.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier schrijft voor RijschoolPro en is daarnaast de vaste redacteur voor zustersite VerkeersNet.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Straffen voor ernstige verkeersdelicten straks flink omhoog | RijschoolPro
Audi A6 politie

Straffen voor ernstige verkeersdelicten straks flink omhoog

Op ernstige verkeersdelicten staan vanaf 1 januari 2020 hogere straffen. De wet van minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) die dat mogelijk maakt, is door de Eerste Kamer aanvaard. Automobilisten die opzettelijk meerdere verkeersregels aan hun laars te lappen, riskeren bijvoorbeeld straks maximaal twee jaar gevangenisstraf.

Allereerst gaat de maximale straf voor gevaarlijk rijden van twee naar zes maanden gevangenisstraf, ook in zaken zonder letsel of schade. Daarnaast komt er een gevangenisstraf van maximaal twee jaar te staan op ‘zeer gevaarlijk rijgedrag’ waarbij automobilisten opzettelijk meerdere verkeersregels ‘ernstig overtreden’.

Het gaat om een combinatie van misdragingen. Bijvoorbeeld een forse overschrijding van de maximumsnelheid, het negeren van rode lichten, op de verkeerde weghelft rijden en ook nog een mobiele telefoon vasthouden.

Dodelijke afloop

Veroorzaken zij met dit roekeloos rijgedrag een ernstig ongeluk, dan is straks een gevangenisstraf tot maximaal zes jaar mogelijk. In de wet is duidelijker vastgelegd wanneer sprake is van roekeloos rijden. Dit verruimt de mogelijkheden om automobilisten te vervolgen die ‘onaanvaardbare risico’s’ nemen en de zwaarste ongelukken veroorzaken.

Dan gaat het niet alleen om snelheidswedstrijden, maar bijvoorbeeld ook om een bestuurder die als een dolleman aan het verkeer deelneemt, meerdere verkeersdelicten begaat en een ongeval met dodelijke afloop of zwaar letsel veroorzaakt.

Verder gaan de strafmaxima voor verkeersdelicten als rijden onder invloed, doorrijden na een ongeval en rijden zonder (geldig) rijbewijs omhoog van drie maanden gevangenisstraf naar één jaar.

Meer bevoegdheden

Dit werkt door in de straffen voor recidive. Als iemand zich binnen vijf jaar weer schuldig maakt aan rijden onder invloed, kan de straf met een derde omhoog. In ernstige gevallen van doorrijden na een ongeval, met letsel of erger tot gevolg, krijgt de politie meer opsporingsbevoegdheden om de dader op te sporen.

Binnenkort gaat een wetsvoorstel in consultatie met diverse maatregelen om de aanpak van rijden onder invloed te versterken.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier schrijft voor RijschoolPro en is daarnaast de vaste redacteur voor zustersite VerkeersNet.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.