Maximumsnelheid op de snelweg omlaag, nog onduidelijk wanneer

De maximumsnelheid gaat overdag inderdaad op alle snelwegen omlaag. Tussen 6:00 en 19:00 uur mag je  nergens harder dan 100 km per uur rijden. ’s Avonds en ’s nachts mag je alleen harder op de wegen waar nu een maximumsnelheid van 120 of 130 km per uur geldt. 

Het verlagen van de maximumsnelheid is een maatregel om de stikstofuitstoot in te perken en daarmee onder meer bouwprojecten mogelijk te maken. De verlaging maakten de ministers Schouten, Van Nieuwenhuizen en Van Veldhoven woensdag bekend.

Dat de snelheid omlaag gaat, lekte dinsdag al uit. Wanneer de verlaging precies in gaat, is nog onduidelijk. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) wil voor 1 december met een plan van aanpak komen. Ze zegt dat de verlaging niet van de ene op de andere dag kan worden doorgevoerd. De snelheidsverlaging vergt voorbereidingen, zoals het plaatsen van nieuwe verkeersborden langs de kant van de weg. Ook moeten weggebruikers voorafgaand uitgebreid worden geïnformeerd.

Matrixborden

Op enig moment kan worden besloten dat de snelheid weer kan worden verhoogd, bijvoorbeeld in het licht van de geplande verschoning van het wagenpark of als er andere bronmaatregelen zijn die hetzelfde effect hebben. Premier Mark Rutte benadrukt dat dit niet op korte termijn valt te verwachten.

De Tweede Kamer wil dat de matrixborden boven de snelwegen, voor zover ze daarvoor geschikt zijn, standaard de actuele maximumsnelheid gaan aangeven. Een meerderheid steunt een voorstel van eind oktober daartoe van CDA-parlementariër Wytske de Pater-Postma.

Eerste stap

De snelheidsverlaging is een van de drie maatregelen die de ministers aangekondigd hebben. Ze zetten ook in op het reduceren van de ammoniakuitstoot in de veehouderij door een andere samenstelling van veevoer te verplichten. De derde maatregel is een ‘warme saneringsregeling’ voor de varkenshouderij.

Uit berekeningen van het RIVM blijkt volgens het kabinet dat deze maatregelen op zeer korte termijn in te voeren zijn én op korte termijn leiden tot een daling van de stikstofdepositie. In december komt het kabinet met een nieuw pakket maatregelen. Het pakket dat er nu ligt, vormt ‘een eerste stap’ in een breder pakket aan (bron)maatregelen waaraan het kabinet werkt.

‘Rotmaatregel’

Premier Mark Rutte noemt de verlaging van de maximumsnelheid op snelwegen “een rotmaatregel”, maar die is volgens hem nodig “om te voorkomen dat Nederland op slot gaat” en banen verloren gaan.

Hoofddirecteur Frits van Bruggen van de ANWB zegt dat het ‘een uitdaging’ wordt om mensen op de snelwegen maximaal 100 kilometer per uur te laten rijden. “Het is voor de verkeersveiligheid daarom ook belangrijk dat het goed gehandhaafd gaat worden. Daarnaast moeten we er ook naar streven dat deze maatregel tijdelijk is. We pleiten daarom voor de verduurzaming van de auto. Dat is de echte oplossing voor het probleem. De elektrische migratie van het wagenpark zal met behulp van subsidiëring doorgezet moeten worden en de eerste- en tweedehandsmarkt van elektrische auto’s zal gestimuleerd moeten worden.”

Lees ook: Akkoord over stikstofmaatregelen: maximumsnelheid waarschijnlijk over naar 100 km/uur

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Maximumsnelheid op de snelweg omlaag, nog onduidelijk wanneer | RijschoolPro

Maximumsnelheid op de snelweg omlaag, nog onduidelijk wanneer

De maximumsnelheid gaat overdag inderdaad op alle snelwegen omlaag. Tussen 6:00 en 19:00 uur mag je  nergens harder dan 100 km per uur rijden. ’s Avonds en ’s nachts mag je alleen harder op de wegen waar nu een maximumsnelheid van 120 of 130 km per uur geldt. 

Het verlagen van de maximumsnelheid is een maatregel om de stikstofuitstoot in te perken en daarmee onder meer bouwprojecten mogelijk te maken. De verlaging maakten de ministers Schouten, Van Nieuwenhuizen en Van Veldhoven woensdag bekend.

Dat de snelheid omlaag gaat, lekte dinsdag al uit. Wanneer de verlaging precies in gaat, is nog onduidelijk. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) wil voor 1 december met een plan van aanpak komen. Ze zegt dat de verlaging niet van de ene op de andere dag kan worden doorgevoerd. De snelheidsverlaging vergt voorbereidingen, zoals het plaatsen van nieuwe verkeersborden langs de kant van de weg. Ook moeten weggebruikers voorafgaand uitgebreid worden geïnformeerd.

Matrixborden

Op enig moment kan worden besloten dat de snelheid weer kan worden verhoogd, bijvoorbeeld in het licht van de geplande verschoning van het wagenpark of als er andere bronmaatregelen zijn die hetzelfde effect hebben. Premier Mark Rutte benadrukt dat dit niet op korte termijn valt te verwachten.

De Tweede Kamer wil dat de matrixborden boven de snelwegen, voor zover ze daarvoor geschikt zijn, standaard de actuele maximumsnelheid gaan aangeven. Een meerderheid steunt een voorstel van eind oktober daartoe van CDA-parlementariër Wytske de Pater-Postma.

Eerste stap

De snelheidsverlaging is een van de drie maatregelen die de ministers aangekondigd hebben. Ze zetten ook in op het reduceren van de ammoniakuitstoot in de veehouderij door een andere samenstelling van veevoer te verplichten. De derde maatregel is een ‘warme saneringsregeling’ voor de varkenshouderij.

Uit berekeningen van het RIVM blijkt volgens het kabinet dat deze maatregelen op zeer korte termijn in te voeren zijn én op korte termijn leiden tot een daling van de stikstofdepositie. In december komt het kabinet met een nieuw pakket maatregelen. Het pakket dat er nu ligt, vormt ‘een eerste stap’ in een breder pakket aan (bron)maatregelen waaraan het kabinet werkt.

‘Rotmaatregel’

Premier Mark Rutte noemt de verlaging van de maximumsnelheid op snelwegen “een rotmaatregel”, maar die is volgens hem nodig “om te voorkomen dat Nederland op slot gaat” en banen verloren gaan.

Hoofddirecteur Frits van Bruggen van de ANWB zegt dat het ‘een uitdaging’ wordt om mensen op de snelwegen maximaal 100 kilometer per uur te laten rijden. “Het is voor de verkeersveiligheid daarom ook belangrijk dat het goed gehandhaafd gaat worden. Daarnaast moeten we er ook naar streven dat deze maatregel tijdelijk is. We pleiten daarom voor de verduurzaming van de auto. Dat is de echte oplossing voor het probleem. De elektrische migratie van het wagenpark zal met behulp van subsidiëring doorgezet moeten worden en de eerste- en tweedehandsmarkt van elektrische auto’s zal gestimuleerd moeten worden.”

Lees ook: Akkoord over stikstofmaatregelen: maximumsnelheid waarschijnlijk over naar 100 km/uur

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.