milieuzone Utrecht

Amsterdam en Utrecht wereldwijd in top3 duurste boetes milieuzone

Dieselovertreders in de milieuzone krijgen in Amsterdam en Utrecht de duurste boetes van het land. Wereldwijd staan de steden gezamenlijk op nr. 3 hoogste boetes. In Nederland staan vier steden in de top10; Amsterdam, Utrecht, Arnhem en Den Haag. 

De studie van Confused.com analyseerde de boetes voor auto’s die de regels van lokale milieuzones niet volgen in een aantal grote wereldsteden.

De stad met de strengste emissie-eisen in de wereld is de Belgische hoofdstad Brussel. De boetes zijn hier ook het hoogst. Het gehele Brussels Hoofdstedelijk Gewest wordt gezien als een Low-emission zone (LEZ) oftewel een milieuzone. Benzine- en dieselvoertuigen moeten respectievelijk voldoen aan de Euro 2- en 5-emissienorm. Een boete voor overtreding kost 350 euro.

Op de gedeelde tweede plaats met de hoogste boetes staan nog eens twee Belgische steden, namelijk Antwerpen en Gent. Op nummer 3 staan Amsterdam en Utrecht. Die laatste stad verscherpt de regels geleidelijk, afgelopen jaar leidde dat tot een boeteregen.

Meer dan 3000 boetes in Utrecht

In de gemeente Utrecht zijn in de tweede helft van 2021 in totaal 3729 boetes uitgeschreven voor het overtreden van de regels van de aangescherpte milieuzone. Het aantal is fors hoger dan voordat de milieuzone strenger werd. Afgelopen jaar werden op 1 april de eisen voor auto’s die de zone in willen strenger.

Voorheen mochten alleen diesels met minimaal emissieklasse 3 de zone in, dat werd emissieklasse 4. Van 1 april tot 1 juli 2021 kregen overtreders een waarschuwingsbrief als ze met een dieselauto met emissieklasse 3 de milieuzone in reden. De gemeente wilde zo iedereen de tijd geven om aan de nieuwe situatie te wennen en zo nodig ander vervoer te regelen. Vanaf 1 juli 2021 worden overtredingen aan het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) doorgegeven. Bestuurders van personen- en bestelauto’s krijgen een boete van 100 euro. Voor vrachtwagens geldt een boetebedrag van 250 euro.

De boetes maken overigens geen onderscheid naar emissieklasse, dus het is niet bekend hoeveel boetes hiervan opgelegd zijn aan de categorie voertuigen die onder de aanscherping van de regels van de milieuzone per 1 april 2022 vallen. Toch lijkt de aanscherping duidelijk de aanleiding voor een stijging van het aantal boetes, gezien in het eerste halfjaar van 2021 ‘slechts’ 302 boetes werden opgelegd. Vanaf 1 januari 2022 is de milieuzone aangescherpt voor bussen en vrachtwagens op diesel, alleen emissieklasse 6 mag de zone in. Vanaf 2025 mogen dieselauto’s alleen de milieuzone in met emissieklasse 5 of hoger en komt er een uitstootvrije zone voor bestelauto’s en vrachtwagens.

Minste boetes

Het onderzoek kwam ook met een top3 van steden met de laagste boetes voor overtreden van de milieuzone. Op nummer 1 staat de Chinese hoofdstad Beijing. De stad kent een emissie-2 milieuzone, de boete voor overtreding is 14 euro.
Op twee staat Oslo, hier is een tol ingesteld en wordt gecontroleerd bij de entree van de zone. Toegang met een vervuilende bak mag, maar kost 29 euro extra.
Op nummer 3 staat Madrid met een dieselzone 4 en benzinezone 3, de milieuzoneboete is hier 45 euro.

Alex Kindred, autoverzekeringsexpert bij Confused.com, merkt op: “Om klimaatverandering tegen te gaan en de luchtkwaliteit te verbeteren, hebben veel landen lage-emissiezones ingevoerd in stadscentra. Sommige chauffeurs zijn misschien klaar om over te stappen op elektrische voertuigen, anders is de overstap naar een zuinige auto met minder uitstoot een goede stap. Investeren in zo’n auto helpt niet alleen het milieu te beschermen, maar bespaart de eigenaar ook geld aan de pomp.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Tessa Heerschop

2 reacties op “Amsterdam en Utrecht wereldwijd in top3 duurste boetes milieuzone”

Eelke Schokker|27.05.22|17:53

ik volg dit niet. ik heb een diesel voldoet aan apk. moet extra een roettax betalen. en mag niet overal rijden??????

Eelke Schokker|27.05.22|21:55

wegenbelasting (houderschapsbelasting) voor diesel is al hoog. kom nu ook nog een roettax bovenop maar je mag nergens meer komen.
verklaar…….

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.