
VVN: ‘Verander 80-km-wegen in 60-km-wegen’
Veilig Verkeer Nederland is van mening dat 80-km-wegen die niet aan de inrichtingseisen voldoen, moeten worden teruggebracht naar 60-km-wegen. Volgens de ongevallenregistratie van de politie vindt op deze wegen namelijk 41 procent van de dodelijke verkeersongevallen plaats.
“60- en 80-km-wegen zijn over het algemeen niet geloofwaardig ingericht en niet optimaal veilig”, vindt VVN. “Met de overheid is gekozen voor de zogenoemde risicogestuurde aanpak en het past dan niet dat op een weg met bomen op zestig centimeter afstand, 80 kilometer per uur gereden mag worden.”
De VVN zou daarnaast graag zien dat de snelheid op deze wegen meer gehandhaafd wordt. Volgens de organisatie lijken trajectcontroles, onbemande controlesystemen en hogere boetes voor excessieve overtreders vooral te zijn voorbehouden aan het hoofdwegennet. “Dit terwijl deze middelen mogelijk ook kansen bieden voor 60- en 80-km-wegen. Ook BOA’s zouden ingezet kunnen worden om een grotere subjectieve pakkans te creëren”, aldus VVN.
Tegengeluid
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) is het niet eens met VVN, meldt het AD donderdag. Volgens het wetenschapsinstituut bestaat het risico namelijk dat de snelheidslimiet niet meer bij de functie van de weg past. “Provinciale wegen zijn bedoeld om verkeersstromen af te wikkelen. Een 60-km-weg heeft weer een andere functie, dat kun je niet ineens overboord gooien. Als bestuurders de snelheid op provinciale wegen ongeloofwaardig vinden, gaan ze op zoek naar andere routes. Daarmee krijg je verkeer op plekken waar je het niet wil hebben, zoals dorpen en binnensteden”, verklaart SWOV aan het AD. Ondanks dat de SWOV het niet eens is met de eis van VVN, ontkent het instituut het gevaar van provinciale wegen niet. Specifiek kijken naar de huidige inrichting van deze wegen is volgens hen niet goedkoop of eenvoudig, maar wel een betere oplossing dan de snelheid aanpassen.
Ook volgens de ANWB zit het gevaar voornamelijk in de inrichting van de wegen, zoals korte opritten, het gebrek aan vangrails en het missen van een middenberm. “Er is maatwerk nodig om te kijken welke maatregel op welke weg werkt. Daarin zien wij kansen”, aldus de ANWB.
Lees ook:
- Fonds Slachtofferhulp: ‘De samenleving moet worden beschermd tegen verkeersmisdadigers’
- TeamAlert: ‘Actie nodig om dronken jongeren van deelscooter te houden’
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.
Voor slechts € 6,- per maand heeft u toegang tot alle artikelen.
Bent u al abonnee?
Zullen we gewoon overal een 30 km zone van maken en om de 10 meter een verkeersdrempel neerleggen? Zijn we gelijk van de hele discussie af en hoeven we niet om de zoveel jaar het RVV weer aan te passen. Wat een tutland zijn we inmiddels geworden zeg. Als we alle risico’s willen vermijden kunnen we beter al het gemotoriseerde verkeer verbieden en lekker thuis achter de geraniums blijven. We schieten door in het thema veiligheid en alles maar goed geregeld willen hebben.