VVN: Meerderheid automobilisten wil zich aan 30 km/u-norm houden
onderzoek

VVN: meerderheid automobilisten wil zich aan 30 km/u-norm houden

VVN roept gemeenten op haast te maken met verlaging van de maximum snelheid Foto: Veilig Verkeer Nederland

Ruim tweederde (68 procent) van de weggebruikers wil zich houden aan de aangepaste maximumsnelheid van 30 km/u binnen de bebouwde kom. Meer dan de helft van de automobilisten (54 procent) vindt bovendien dat de bebouwde kom veiliger wordt met een 30 km/u-norm. Dat blijkt uit onderzoek van Veilig Verkeer Nederland. De verkeersveiligheidorganisatie roept gemeenten op vaart te maken met de invoering van de verlaagde snelheidsnorm. 

Net als in het onderzoek uit 2021 geeft een kwart van de ondervraagden uit de flitspeiling van VVN toe wel eens te hard te rijden in de eigen buurt. De bereidheid zich te houden aan de maximumsnelheid is groot maar verschilt wel per situatie. In een schoolomgeving is bijna iedereen daartoe bereid. Binnen de bebouwde kom is 85 procent van de weggebruikers bereid zich aan de snelheidslimiet te houden. Opvallend, als je bedenkt dat maar liefst 66 procent van de weggebruikers vindt dat automobilisten binnen de bebouwde kom nu vaak te hard rijden.

Uit een schatting van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat 22 tot 31% van de verkeersdoden en -gewonden kan worden voorkomen, als op de helft van de 50 km/u-wegen de snelheid verlaagd wordt.

Onveiligheidsgevoel

Het grootste onveiligheidsgevoel in woonwijken komt door automobilisten die te hard rijden, blijkt uit de jaarlijkse flitspeiling van VVN onder enkele honderden ondervraagden. ‘Te hard rijdende auto’s zijn verreweg de grootste veroorzaker van een onveilig gevoel in het buurtverkeer’, zo stelt VVN. Ook de busjes of scooters van bezorgdiensten zorgen bij veel buurtbewoners voor een onveiligheidsgevoel.

Deelnemers aan het onderzoek denken dat maatregelen als het uitdelen van hoge boetes en het vergroten van de subjectieve pakkans het meest effectief zijn om weggebruikers zich aan de snelheidslimiet te laten houden.  Daarnaast denken automobilisten zich beter aan de snelheidslimiet van 30 km/uur te houden als er meer waarschuwingen komen over waar deze snelheid geldt. Hieruit concludeert VVN dat het plaatsen van 30 km/u-borden een effectieve maatregel is. Ook wanneer andere mensen zich eveneens aan de snelheidslimiet houden en wanneer de infrastructuur beter is ingericht op deze snelheidslimiet, verwachten automobilisten zich beter aan de limiet te zullen houden.

Lees ook:

Auteur: Marloes Kanselaar

Bron: VerkeersNet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

VVN: meerderheid automobilisten wil zich aan 30 km/u-norm houden | RijschoolPro
VVN: Meerderheid automobilisten wil zich aan 30 km/u-norm houden
onderzoek

VVN: meerderheid automobilisten wil zich aan 30 km/u-norm houden

VVN roept gemeenten op haast te maken met verlaging van de maximum snelheid Foto: Veilig Verkeer Nederland

Ruim tweederde (68 procent) van de weggebruikers wil zich houden aan de aangepaste maximumsnelheid van 30 km/u binnen de bebouwde kom. Meer dan de helft van de automobilisten (54 procent) vindt bovendien dat de bebouwde kom veiliger wordt met een 30 km/u-norm. Dat blijkt uit onderzoek van Veilig Verkeer Nederland. De verkeersveiligheidorganisatie roept gemeenten op vaart te maken met de invoering van de verlaagde snelheidsnorm. 

Net als in het onderzoek uit 2021 geeft een kwart van de ondervraagden uit de flitspeiling van VVN toe wel eens te hard te rijden in de eigen buurt. De bereidheid zich te houden aan de maximumsnelheid is groot maar verschilt wel per situatie. In een schoolomgeving is bijna iedereen daartoe bereid. Binnen de bebouwde kom is 85 procent van de weggebruikers bereid zich aan de snelheidslimiet te houden. Opvallend, als je bedenkt dat maar liefst 66 procent van de weggebruikers vindt dat automobilisten binnen de bebouwde kom nu vaak te hard rijden.

Uit een schatting van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat 22 tot 31% van de verkeersdoden en -gewonden kan worden voorkomen, als op de helft van de 50 km/u-wegen de snelheid verlaagd wordt.

Onveiligheidsgevoel

Het grootste onveiligheidsgevoel in woonwijken komt door automobilisten die te hard rijden, blijkt uit de jaarlijkse flitspeiling van VVN onder enkele honderden ondervraagden. ‘Te hard rijdende auto’s zijn verreweg de grootste veroorzaker van een onveilig gevoel in het buurtverkeer’, zo stelt VVN. Ook de busjes of scooters van bezorgdiensten zorgen bij veel buurtbewoners voor een onveiligheidsgevoel.

Deelnemers aan het onderzoek denken dat maatregelen als het uitdelen van hoge boetes en het vergroten van de subjectieve pakkans het meest effectief zijn om weggebruikers zich aan de snelheidslimiet te laten houden.  Daarnaast denken automobilisten zich beter aan de snelheidslimiet van 30 km/uur te houden als er meer waarschuwingen komen over waar deze snelheid geldt. Hieruit concludeert VVN dat het plaatsen van 30 km/u-borden een effectieve maatregel is. Ook wanneer andere mensen zich eveneens aan de snelheidslimiet houden en wanneer de infrastructuur beter is ingericht op deze snelheidslimiet, verwachten automobilisten zich beter aan de limiet te zullen houden.

Lees ook:

Auteur: Marloes Kanselaar

Bron: VerkeersNet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.