caravan, controle, rijbewijs, politie, gewicht,auto, aanhanger

Ruimere mogelijkheden trekken caravan zonder BE-rijbewijs

DEN HAAG – Automobilisten zonder BE-rijbewijs mogen vanaf 2013 een caravan trekken die zwaarder is dan het ledig gewicht van hun eigen auto zonder speciaal aanhangerrijbewijs, zolang de totale toegestane maximum massa minder is dan 3500 kg. Dat is een van de gevolgen van de invoering van de Derde Europese Rijbewijsrichtlijn.

Nu is het nog zo dat een automobilist zonder BE alleen een aanhanger mag trekken die lichter is dan het ledig gewicht van de auto en de totale toegestane combinatie minder dan 3500 kg weegt. Die eerste beperking vervalt straks.

Caravan

Voorbeeld: Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 109pk Trend uit 2007 + Caravelair Ambiance Style 450 (auto leeg 1291 kg, maximaal 1880 kg, max. trekgewicht 1300 kg, MTM caravan 1300 kg).

Voorheen was hier, omdat de lege auto 9 kg lichter is dan de beladen caravan, rijbewijs BE voor nodig. Onder de nieuwe richtlijn is rijbewijs B voldoende omdat de MTM van de combinatie totaal maximaal 3180 kg (dus minder dan 3500 kg) bedraagt.

Voorbeeld 2: Peugeot 206 XT 1.4 HDI uit 2003 + Caravelair Ambiance Style 390 (auto leeg 961 kg, maximaal 1525 kg, max. trekgewicht 1100 kg, MTM caravan 1100 kg). Voorheen was hier, omdat de lege auto 139 kg lichter is dan de beladen caravan, rijbewijs BE voor nodig. Onder de nieuwe richtlijn is rijbewijs B voldoende omdat de MTM van de combinatie totaal maximaal 2625 kg (dus minder dan 3500 kg) bedraagt

Of deze maatregel leidt tot een terugval in de vraag naar BE-opleidingen bij rijscholen valt moeilijk te zeggen. De meeste klanten volgen een BE-opleidingen om een zwaardere combinatie dan 3500 kg te trekken. Zo kan immers een duur vrachtwagenrijbewijs voorkomen worden.

CBR

De maatregel heeft in ieder geval geen gevolgen voor het BE-examen bij het CBR, laat woordvoerder Willem Bonekamp van het ministerie van Infrastructuur en Milieu weten.

“De categorie E bij B staat houders toe met een aanhanger tot 3500 kg te rijden. Het totale gewicht  van de auto en aanhanger is dan maximaal 7000 kg. Hiervoor zal zeker nog een grote doelgroep geïnteresseerd zijn”, licht hij toe.

Welke gevolgen de maatregel heeft voor de verkeersveiligheid, dat valt ook lastig te voorspellen. “De derde richtlijn is opgesteld door het Europees Parlement en de Raad van Ministers. In Nederland zijn geen statistieken bekend over deze gevolgen van de richtlijn”, aldus Bonekamp.

Bart Pals

Update 18-11 16:35 uur: Het voorbeeld met de Volkswagen Passat Kombi is vervangen door het voorbeeld met een Ford Focus en Peugeot 206 ivm te hoge maximale toegelaten massa.

Auteur: Bart Pals

25 reacties op “Ruimere mogelijkheden trekken caravan zonder BE-rijbewijs”

Peter|16.11.10|15:57

Ik vind dit een slechte zaak en komt de verkeersveiligheid niet ten goede. Eeen beter voorstel zou zijn alle aanhangers boven de 750 kg BE verplicht. Nog meer ongelukken met aanhangers, trailers, caravans etc. in het vooruitzicht. De schadebedrijven doen steeds betere zaken.

Ingeborg|16.11.10|17:08

In het artikel staat expliciet caravan. dus voor een paardetrailer zou wel een BE nodig hebben?
Ik vind het niet handig. Rechtdoor op een autoweg kan iedereen wel met een combinatie, maar ooit op een camping of in een dorpje met smalle straatjes gezien hoe zo’n combinatie geparkeerd wordt…

Bart|16.11.10|17:13

Hoi Ingeborg,

het gaat om aanhangers in het algemeen. De caravan is als voorbeeld gebruikt.

Ingeborg|16.11.10|18:59

Dan ben ik blij dat ik geen paard ben :)

TheoLemm|16.11.10|22:13

Waarom moet de grens eigenlijk op het gewicht worden afgesteld? Het lijkt mij logischer om te kijken naar de lengte en breedte van de combinatie. Dan kan iedereen aantonen ook met de combinatie op de kleine rotondes, smalle straatjes en parkeerterreinen uit de voeten te kunnen.

Frans|18.11.10|11:27

Instructeurs moeten om de 5 jaar een cursus doen om hun vak te kunnen blijven uitoefenen, alsof ze alles zijn vergeten na 5 jaar. Waarom moet dit om de verkeersveiligheid hoog te houden. Er gebeuren te veel ongelukken en dat zou dan dus komen door slechte opleiders vandaar deze verplichte cursus met examen. Maar nu wordt er weer een regel gewijzigd iemand mag straks weer met een combinatie van 3400 kg zou de weg op (is dat verkeersveilig) Ook komt er begeleid rijden. Je mag dan met een oom of je vader onder begeleiding oefenen. Maar een instructeur moet dus elk 5 jaar op examen. Een krom verhaal dus

Maurice|18.11.10|11:42

Telleurstellend, die nieuwe regel!!!

Maar Frans,

Voordat iemand onder begeleiding mag rijden moet hij aan dezelfde (huidige) examennorm voldoen. Hij mag niet oefenen tijdens de rij-opleiding!

Michael|18.11.10|12:14

Heel veel caravans rijden rond met een busje ervoor, onze vw transporter bus weegt 1746 en heeft een maximum toegestane massa van 2680 KG dat betekent dat je een caravan met een maxiamale toegestane massa van 3500KG-2680KG = 820 KG mag trekken met je B rijbewijs.

Dus titel van dit bericht mag anders

WJ|18.11.10|12:26

@ frans

Bijscholing is goed al zouden meer dat moeten hebben.
De manier waarop huidige instructeurs bijscholing en toneel moeten spelen vind ik minder logisch.
Anders was de betreffende instructeur wel naar de toneel school gegaan neem ik aan.

On topic
“De categorie E bij B staat houders toe met een aanhanger tot 3500 kg te rijden. Het totale gewicht van de auto en aanhanger is dan maximaal 7000 kg. Hiervoor zal zeker nog een grote doelgroep geïnteresseerd zijn”
Dit betekend dus dat er een werk afname komt mbt de B-E combinatie.
Reken maar dat een groot percentage van de afnemers BE dit doen omdat ze een aanhanger willen voort trekken wat niet onder bovenstaande stelling valt.
Sterker nog ik denk dat zeker 70% Niet gebaad is bij de zwaardere combinatie zeker niet als hier een prijskaartje aan hangt.
Of het er beter op word? Qua veiligheid dunkt me van niet. Prijstechnisch voor de consument wel. Voor de rij instructeurs die dit aanbieden uiteraard niet.

e.hendriks|18.11.10|13:00

Instructeurs moeten om de 5 jaar een cursus doen om hun vak te kunnen blijven uitoefenen,
Zeker hartstikke krom. Rijschoolhouders die zakken moeten de gehele opleiding voor rij-insrusteur weer overdoen. Kosten ongeveer € 5000,- en al die tijd geen inkomsten.
Welke zelfstanfige ondernemers (rijschoolhouders zijn ook zelfstanfige ondernemers) in ander vakgebieden moeten dit ook. De Drogist misschien of de groeteman !!
Belachelijk dus. Rijschoolhouder, Eddy

Jan|18.11.10|13:16

Ik wil eerst kwijt dat ik het jammer vindt dat deze regel er komt, ik zou liever hebben gezien dat het max 750 kg zou zijn geworden net als bij rijbewijs C D.
Verder is het zo dat het laat vermogen van de auto meegerekend moet worden. Het is ook zo dat de aanhanger cq caravan niet zwaarder mag zijn dan wat de auto mag trekken (bijv. een Seat Altea deze weegt 1480 kg en mag trekken 1400 kg, en mag laden 640 kg.) Dit betekend dus dat de caravan net zwaarder mag zijn dan 1400 kg, en dus geen 1480 kg.
Als je dus een auto hebt bijv. Ford Mondeo deze weegt 1465 kg maar deze mag trekken 1800 kg deze mag laden 650 kg dus kom je weer boven de 3500 kg als hier een aanhanger van 1800 kg.
Ik blijf van mening dat deze regel helemaal fout is.

Ludo Jansen|18.11.10|13:33

Het voorbeeld van de Passat gaat niet op.

Deze heeft een ledig gewicht van 1509 kg en een max. massa van 2170 kg.
Je mag met deze auto dan maar 1330 kg trekken om onder de 3500 kg te blijven.

Ludo Jansen

Otto|18.11.10|14:25

Beste Michael,
Je moet de 1746 kilo van de 3500 kilo aftrekken is dus een aanhanger tot (geladen) 1754 kilo.
Je gaat uit van het ledig gewicht van de auto en het maximale gewicht van de aanhanger

Michael|18.11.10|15:42

@otto

Je hebt het mis, die 3500KG is het totale toegestane massa van de complete combinatie

1746 is lediggewicht en je moet met de maximum toegestane massa rekenen.

Hennie|18.11.10|20:26

Ik ben in bezit van rijbewijs B-E, dan mag ik tot 7000 kg.totaal rijden.
Dan moet je toch rijbewijs C hebben? of heb ik het nu mis?

Boudewijn|19.11.10|20:31

Als ik zo alle reactie’s lees, dan blijkt er nog veel onduidelijkheid te bestaan over de precieze regels wanneer er nu wél of juist géén E bij B rijbewijs nodig is. Hierbij doe ik dan ook een oproep aan Verkeerspro.nl en de Reflector om alles nogeens duidelijk uit de doeken te doen.

harry|21.11.10|22:07

Hay allemaal

Ook ik denk dat het de totale rekensom is van auto leeg + laat vermogen van de auto + het totaal gewicht van de aanhanger/caravan/boottrailer dat de som niet boven de 3500 kilo mag komen

Er zijn meer auto’s die 300 tot 500 kilo mogen trekken dan ze leeg wegen

arie de kreij|25.11.10|17:26

Prima regeling! Het halen van een rijbewijs is al decennia veel te moeilijk en in veel gevallen een forse geldklopperij. Die aangekondigde vereenvoudiging is broodnodig, het gaat niet om een branche aan de gang te houden maar om verkeersveiligheid. Hetzelfde geldt voor de 3500kg regeling op een B rijbewijs, met BE kun je opeens met een erg grote aanhanger rijden en veel meer gewicht. Je zou met een BE gewoon moeten mogen rijden tot bijv 5 ton

Ludo Jansen|26.11.10|11:11

Hallo Arie de Kreij.

IK wil toch even reageren op je bericht van geld klopperij.
Ik geef al heel wat jaaren les voor BE.
En je houdt het niet voor mogelijk wat voor rijgedrag je ziet met mensen met een B rijbewijs.
Voor de verkeersveiligheid zou ik zeggen. Lessen en examen voor iedere aanhangwagen.
Je moet de mensen maar eens zien tobben met een caravan of met een paardentrailer.

M.v.g Ludo Jansen

Arie de Kreij|27.11.10|14:38

Beste Ludo, jammer dat je niet ingaat op de rest van mijn stelling. Ja ik zie soms ook mensen tobben, ook mensen met de juiste rijbewijzen. Daarom juist, blijkbaar helpt dat rijbewijs niet zo erg. Nee mensen die niet rijvaardig zijn zou je veel gemakkelijker van de weg moeten kunnen halen en eventueel beboeten. We hebben een complete industrie opgetuigd waarbij de kern niet meer is verantwoord weggebruik maar instand houden van die industrie. jammer!

Pascal|06.07.11|09:25

Ik rij met een toyota Hilux met MMA van 2780 Kg en trek hiermee een caravan Hobby met MMA van 1320 kg = 4100Kg. In principe is dit een BE. Wat gebeurd er bij een controle en vertrek naar buitenland. Ik ben ook in het bezit van een internationaal rijbewijs, waar geen onderscheid gemaakt word tussen een B of BE. Ik heb ook een C rijbewijs. Bedankt voor uw commentaar.
PS. ik weet dat ik niet in orde ben.

Michiel|29.07.11|16:03

Wat een onzin lees ik hier.
Er zijn enorm veel betuurders die voor een bepaalde datum GRATIS hun E op hun rijbewijs hebben gekregen. Zonder extra praktijklessen met een aanhanger. De verkeersexamens toen KUN en MAG je niet vergelijken met de huidige examens. Ze zijn nu veel zwaarder geworden, evenals de vele bijgekomen verkeersregels. Met de E-zonder-praktijkexamen-garde is het over het algemeen goed gekomen, dan zal het met deze groep caravanmeeslepers ook goed komen.

BE|19.11.11|17:54

Inderdaad, wat een onzin,

Kijk een op de site van het CBR deze link: http://www.cbr.nl/1041.pp

Dus BE als:
– Maximale massa aanhanger groter is dan leeg gewicht van je auto

Verder rekening houden met (maakt niet uit hierbij of je B of BE hebt):
– maximale totale massa 3500kg
– mag je auto de maximale massa van je aanhager wel trekken?
– let ook op de maximale massa geremd of ongeremd wat je auto mag trekken.

Ik vind verder dat ieder die met een aanhanger rijdt een keer een lesje moet nemen.

BE|19.11.11|18:05

Even ter aanvulling op bovenstaande, de 3500kg grens geldt als je alleen B hebt.

Verder gewoon even de folder of de site van het CBR goed lezen, daarin wordt het duidelijk met plaatjes en al uitgelegd.

Schoemans Maarten|05.05.13|18:59

als je een geremde caravan koopt moet je dan een b e rijbewijs hebben ? ook al is de caravan onder de 750 kilo ?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Ruimere mogelijkheden trekken caravan zonder BE-rijbewijs | RijschoolPro
caravan, controle, rijbewijs, politie, gewicht,auto, aanhanger

Ruimere mogelijkheden trekken caravan zonder BE-rijbewijs

DEN HAAG – Automobilisten zonder BE-rijbewijs mogen vanaf 2013 een caravan trekken die zwaarder is dan het ledig gewicht van hun eigen auto zonder speciaal aanhangerrijbewijs, zolang de totale toegestane maximum massa minder is dan 3500 kg. Dat is een van de gevolgen van de invoering van de Derde Europese Rijbewijsrichtlijn.

Nu is het nog zo dat een automobilist zonder BE alleen een aanhanger mag trekken die lichter is dan het ledig gewicht van de auto en de totale toegestane combinatie minder dan 3500 kg weegt. Die eerste beperking vervalt straks.

Caravan

Voorbeeld: Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 109pk Trend uit 2007 + Caravelair Ambiance Style 450 (auto leeg 1291 kg, maximaal 1880 kg, max. trekgewicht 1300 kg, MTM caravan 1300 kg).

Voorheen was hier, omdat de lege auto 9 kg lichter is dan de beladen caravan, rijbewijs BE voor nodig. Onder de nieuwe richtlijn is rijbewijs B voldoende omdat de MTM van de combinatie totaal maximaal 3180 kg (dus minder dan 3500 kg) bedraagt.

Voorbeeld 2: Peugeot 206 XT 1.4 HDI uit 2003 + Caravelair Ambiance Style 390 (auto leeg 961 kg, maximaal 1525 kg, max. trekgewicht 1100 kg, MTM caravan 1100 kg). Voorheen was hier, omdat de lege auto 139 kg lichter is dan de beladen caravan, rijbewijs BE voor nodig. Onder de nieuwe richtlijn is rijbewijs B voldoende omdat de MTM van de combinatie totaal maximaal 2625 kg (dus minder dan 3500 kg) bedraagt

Of deze maatregel leidt tot een terugval in de vraag naar BE-opleidingen bij rijscholen valt moeilijk te zeggen. De meeste klanten volgen een BE-opleidingen om een zwaardere combinatie dan 3500 kg te trekken. Zo kan immers een duur vrachtwagenrijbewijs voorkomen worden.

CBR

De maatregel heeft in ieder geval geen gevolgen voor het BE-examen bij het CBR, laat woordvoerder Willem Bonekamp van het ministerie van Infrastructuur en Milieu weten.

“De categorie E bij B staat houders toe met een aanhanger tot 3500 kg te rijden. Het totale gewicht  van de auto en aanhanger is dan maximaal 7000 kg. Hiervoor zal zeker nog een grote doelgroep geïnteresseerd zijn”, licht hij toe.

Welke gevolgen de maatregel heeft voor de verkeersveiligheid, dat valt ook lastig te voorspellen. “De derde richtlijn is opgesteld door het Europees Parlement en de Raad van Ministers. In Nederland zijn geen statistieken bekend over deze gevolgen van de richtlijn”, aldus Bonekamp.

Bart Pals

Update 18-11 16:35 uur: Het voorbeeld met de Volkswagen Passat Kombi is vervangen door het voorbeeld met een Ford Focus en Peugeot 206 ivm te hoge maximale toegelaten massa.

Auteur: Bart Pals

25 reacties op “Ruimere mogelijkheden trekken caravan zonder BE-rijbewijs”

Peter|16.11.10|15:57

Ik vind dit een slechte zaak en komt de verkeersveiligheid niet ten goede. Eeen beter voorstel zou zijn alle aanhangers boven de 750 kg BE verplicht. Nog meer ongelukken met aanhangers, trailers, caravans etc. in het vooruitzicht. De schadebedrijven doen steeds betere zaken.

Ingeborg|16.11.10|17:08

In het artikel staat expliciet caravan. dus voor een paardetrailer zou wel een BE nodig hebben?
Ik vind het niet handig. Rechtdoor op een autoweg kan iedereen wel met een combinatie, maar ooit op een camping of in een dorpje met smalle straatjes gezien hoe zo’n combinatie geparkeerd wordt…

Bart|16.11.10|17:13

Hoi Ingeborg,

het gaat om aanhangers in het algemeen. De caravan is als voorbeeld gebruikt.

Ingeborg|16.11.10|18:59

Dan ben ik blij dat ik geen paard ben :)

TheoLemm|16.11.10|22:13

Waarom moet de grens eigenlijk op het gewicht worden afgesteld? Het lijkt mij logischer om te kijken naar de lengte en breedte van de combinatie. Dan kan iedereen aantonen ook met de combinatie op de kleine rotondes, smalle straatjes en parkeerterreinen uit de voeten te kunnen.

Frans|18.11.10|11:27

Instructeurs moeten om de 5 jaar een cursus doen om hun vak te kunnen blijven uitoefenen, alsof ze alles zijn vergeten na 5 jaar. Waarom moet dit om de verkeersveiligheid hoog te houden. Er gebeuren te veel ongelukken en dat zou dan dus komen door slechte opleiders vandaar deze verplichte cursus met examen. Maar nu wordt er weer een regel gewijzigd iemand mag straks weer met een combinatie van 3400 kg zou de weg op (is dat verkeersveilig) Ook komt er begeleid rijden. Je mag dan met een oom of je vader onder begeleiding oefenen. Maar een instructeur moet dus elk 5 jaar op examen. Een krom verhaal dus

Maurice|18.11.10|11:42

Telleurstellend, die nieuwe regel!!!

Maar Frans,

Voordat iemand onder begeleiding mag rijden moet hij aan dezelfde (huidige) examennorm voldoen. Hij mag niet oefenen tijdens de rij-opleiding!

Michael|18.11.10|12:14

Heel veel caravans rijden rond met een busje ervoor, onze vw transporter bus weegt 1746 en heeft een maximum toegestane massa van 2680 KG dat betekent dat je een caravan met een maxiamale toegestane massa van 3500KG-2680KG = 820 KG mag trekken met je B rijbewijs.

Dus titel van dit bericht mag anders

WJ|18.11.10|12:26

@ frans

Bijscholing is goed al zouden meer dat moeten hebben.
De manier waarop huidige instructeurs bijscholing en toneel moeten spelen vind ik minder logisch.
Anders was de betreffende instructeur wel naar de toneel school gegaan neem ik aan.

On topic
“De categorie E bij B staat houders toe met een aanhanger tot 3500 kg te rijden. Het totale gewicht van de auto en aanhanger is dan maximaal 7000 kg. Hiervoor zal zeker nog een grote doelgroep geïnteresseerd zijn”
Dit betekend dus dat er een werk afname komt mbt de B-E combinatie.
Reken maar dat een groot percentage van de afnemers BE dit doen omdat ze een aanhanger willen voort trekken wat niet onder bovenstaande stelling valt.
Sterker nog ik denk dat zeker 70% Niet gebaad is bij de zwaardere combinatie zeker niet als hier een prijskaartje aan hangt.
Of het er beter op word? Qua veiligheid dunkt me van niet. Prijstechnisch voor de consument wel. Voor de rij instructeurs die dit aanbieden uiteraard niet.

e.hendriks|18.11.10|13:00

Instructeurs moeten om de 5 jaar een cursus doen om hun vak te kunnen blijven uitoefenen,
Zeker hartstikke krom. Rijschoolhouders die zakken moeten de gehele opleiding voor rij-insrusteur weer overdoen. Kosten ongeveer € 5000,- en al die tijd geen inkomsten.
Welke zelfstanfige ondernemers (rijschoolhouders zijn ook zelfstanfige ondernemers) in ander vakgebieden moeten dit ook. De Drogist misschien of de groeteman !!
Belachelijk dus. Rijschoolhouder, Eddy

Jan|18.11.10|13:16

Ik wil eerst kwijt dat ik het jammer vindt dat deze regel er komt, ik zou liever hebben gezien dat het max 750 kg zou zijn geworden net als bij rijbewijs C D.
Verder is het zo dat het laat vermogen van de auto meegerekend moet worden. Het is ook zo dat de aanhanger cq caravan niet zwaarder mag zijn dan wat de auto mag trekken (bijv. een Seat Altea deze weegt 1480 kg en mag trekken 1400 kg, en mag laden 640 kg.) Dit betekend dus dat de caravan net zwaarder mag zijn dan 1400 kg, en dus geen 1480 kg.
Als je dus een auto hebt bijv. Ford Mondeo deze weegt 1465 kg maar deze mag trekken 1800 kg deze mag laden 650 kg dus kom je weer boven de 3500 kg als hier een aanhanger van 1800 kg.
Ik blijf van mening dat deze regel helemaal fout is.

Ludo Jansen|18.11.10|13:33

Het voorbeeld van de Passat gaat niet op.

Deze heeft een ledig gewicht van 1509 kg en een max. massa van 2170 kg.
Je mag met deze auto dan maar 1330 kg trekken om onder de 3500 kg te blijven.

Ludo Jansen

Otto|18.11.10|14:25

Beste Michael,
Je moet de 1746 kilo van de 3500 kilo aftrekken is dus een aanhanger tot (geladen) 1754 kilo.
Je gaat uit van het ledig gewicht van de auto en het maximale gewicht van de aanhanger

Michael|18.11.10|15:42

@otto

Je hebt het mis, die 3500KG is het totale toegestane massa van de complete combinatie

1746 is lediggewicht en je moet met de maximum toegestane massa rekenen.

Hennie|18.11.10|20:26

Ik ben in bezit van rijbewijs B-E, dan mag ik tot 7000 kg.totaal rijden.
Dan moet je toch rijbewijs C hebben? of heb ik het nu mis?

Boudewijn|19.11.10|20:31

Als ik zo alle reactie’s lees, dan blijkt er nog veel onduidelijkheid te bestaan over de precieze regels wanneer er nu wél of juist géén E bij B rijbewijs nodig is. Hierbij doe ik dan ook een oproep aan Verkeerspro.nl en de Reflector om alles nogeens duidelijk uit de doeken te doen.

harry|21.11.10|22:07

Hay allemaal

Ook ik denk dat het de totale rekensom is van auto leeg + laat vermogen van de auto + het totaal gewicht van de aanhanger/caravan/boottrailer dat de som niet boven de 3500 kilo mag komen

Er zijn meer auto’s die 300 tot 500 kilo mogen trekken dan ze leeg wegen

arie de kreij|25.11.10|17:26

Prima regeling! Het halen van een rijbewijs is al decennia veel te moeilijk en in veel gevallen een forse geldklopperij. Die aangekondigde vereenvoudiging is broodnodig, het gaat niet om een branche aan de gang te houden maar om verkeersveiligheid. Hetzelfde geldt voor de 3500kg regeling op een B rijbewijs, met BE kun je opeens met een erg grote aanhanger rijden en veel meer gewicht. Je zou met een BE gewoon moeten mogen rijden tot bijv 5 ton

Ludo Jansen|26.11.10|11:11

Hallo Arie de Kreij.

IK wil toch even reageren op je bericht van geld klopperij.
Ik geef al heel wat jaaren les voor BE.
En je houdt het niet voor mogelijk wat voor rijgedrag je ziet met mensen met een B rijbewijs.
Voor de verkeersveiligheid zou ik zeggen. Lessen en examen voor iedere aanhangwagen.
Je moet de mensen maar eens zien tobben met een caravan of met een paardentrailer.

M.v.g Ludo Jansen

Arie de Kreij|27.11.10|14:38

Beste Ludo, jammer dat je niet ingaat op de rest van mijn stelling. Ja ik zie soms ook mensen tobben, ook mensen met de juiste rijbewijzen. Daarom juist, blijkbaar helpt dat rijbewijs niet zo erg. Nee mensen die niet rijvaardig zijn zou je veel gemakkelijker van de weg moeten kunnen halen en eventueel beboeten. We hebben een complete industrie opgetuigd waarbij de kern niet meer is verantwoord weggebruik maar instand houden van die industrie. jammer!

Pascal|06.07.11|09:25

Ik rij met een toyota Hilux met MMA van 2780 Kg en trek hiermee een caravan Hobby met MMA van 1320 kg = 4100Kg. In principe is dit een BE. Wat gebeurd er bij een controle en vertrek naar buitenland. Ik ben ook in het bezit van een internationaal rijbewijs, waar geen onderscheid gemaakt word tussen een B of BE. Ik heb ook een C rijbewijs. Bedankt voor uw commentaar.
PS. ik weet dat ik niet in orde ben.

Michiel|29.07.11|16:03

Wat een onzin lees ik hier.
Er zijn enorm veel betuurders die voor een bepaalde datum GRATIS hun E op hun rijbewijs hebben gekregen. Zonder extra praktijklessen met een aanhanger. De verkeersexamens toen KUN en MAG je niet vergelijken met de huidige examens. Ze zijn nu veel zwaarder geworden, evenals de vele bijgekomen verkeersregels. Met de E-zonder-praktijkexamen-garde is het over het algemeen goed gekomen, dan zal het met deze groep caravanmeeslepers ook goed komen.

BE|19.11.11|17:54

Inderdaad, wat een onzin,

Kijk een op de site van het CBR deze link: http://www.cbr.nl/1041.pp

Dus BE als:
– Maximale massa aanhanger groter is dan leeg gewicht van je auto

Verder rekening houden met (maakt niet uit hierbij of je B of BE hebt):
– maximale totale massa 3500kg
– mag je auto de maximale massa van je aanhager wel trekken?
– let ook op de maximale massa geremd of ongeremd wat je auto mag trekken.

Ik vind verder dat ieder die met een aanhanger rijdt een keer een lesje moet nemen.

BE|19.11.11|18:05

Even ter aanvulling op bovenstaande, de 3500kg grens geldt als je alleen B hebt.

Verder gewoon even de folder of de site van het CBR goed lezen, daarin wordt het duidelijk met plaatjes en al uitgelegd.

Schoemans Maarten|05.05.13|18:59

als je een geremde caravan koopt moet je dan een b e rijbewijs hebben ? ook al is de caravan onder de 750 kilo ?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.