TomTom, beanbag, bevestiging dashboard, navigatie

Zo ziet het CBR-praktijkexamen B met navigatie eruit

Het rijden met navigatie is vanaf 1 september een verplicht onderdeel van het rijexamen bij het CBR. Van de leerling wordt verwacht dat hij niet alleen weet hoe hij het apparaat moet bedienen in de auto, maar ook dat hij zelfstandig en veilig met gebruik van het apparaat aan het verkeer deel kan nemen.

Voor het zelfstandig route rijden tijdens praktijkexamens en toetsen kan de examinator dan kiezen uit de clusteropdrachten, oriëntatiepunten of navigatie. Het is de bedoeling dat de drie methodes van zelfstandig rijden zoveel mogelijk gelijkmatig worden toegepast.

Zelfstandig route rijden

Uit een aantal onderzoeken en ongevalanalyses blijkt dat een navigatiesysteem met name bij onoordeelkundig gebruik tot risico’s kan leiden, zo meldt het CBR. Het is dan ook van belang dat toekomstige chauffeurs goed worden opgeleid door de rijiinstructeur op de werking en het gebruik hiervan.

Het zelfstandig route rijden wordt tussen 10 en 15 minuten toegepast. De kandidaat is hierbij in staat het navigatiesysteem zelfstandig te bedienen. Voor een aangepast examen (AA-examen) beoordelen de AA-examinator en de deskundige praktische rijgeschiktheid (dpr) dit aan de hand van de beperkingen van de kandidaat.

Navigatie tijdens examen

Bij het onderdeel navigatie kan de examinator bij het bepalen van de routevariant naar behoefte kiezen voor de kortste of snelste route, snelweg mijden e.d.  Een kandidaat krijgt op enig moment de opdracht om een adres in een navigatiesysteem in te voeren. Dit gebeurt vanuit stilstand. Vanaf dat moment is het de bedoeling dat hij zijn weg gaat vervolgen met behulp van het navigatiesysteem.

Tijdens de opdrachten van het systeem moet de kandidaat zijn aandacht op de juiste manier verdelen tussen de informatie die wordt getoond en/of verteld en de verkeerssituaties. Hierbij wordt hij niet beoordeeld op het blijven volgen van de aangegeven route of het bereiken van het opgegeven doel. Hij moet op een zelfstandige wijze komen tot veilige en verantwoorde keuzes.

Navigatie-apparaat

Uit onderzoek blijkt dat navigatiesoftware op pda, i-phone en smartphone niet gelijkwaardig is aan die van navigatieapparatuur, zo meldt het CBR. Ook de kwaliteit van de GPS-chip is niet gelijkwaardig.

Het gebruik van een pda, i-phone of smartphone wordt dan ook niet aanbevolen. Als hiervan toch gebruik wordt gemaakt, zijn eventuele problemen voor risico van de kandidaat/opleider. Gebruik dus een specifiek navigatie-apparaat, zoals een TomTom Navigatiesysteem.

Een navigatiesysteem moet aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • De maximale afmetingen bedragen 21 x 13 cm.
  • Het mag niet worden geplaatst tussen de airbag en de examinator.
  • Het mag de examinator niet belemmeren in zijn bewegingen. Het mag niet zo geplaatst zijn dat het de examinator kan hinderen of letsel zou kunnen veroorzaken.
  • Het mag het gezichtsveld van de kandidaat en/of de examinator niet onnodig beperken. Plaatsing op de voorruit zo laag mogelijk tegen het dashboard heeft de voorkeur. De kandidaat moet hierbij rekening houden met de dode hoek die het apparaat veroorzaakt.
  • Als het geluid is ingeschakeld, worden de origineel in het systeem aanwezige standaardstemmen gebruikt.
  • Waarschuwingssignalen voor snelheid, radar e.d. zijn uitgeschakeld.
  • Snelheidsaanduiding in het scherm is toegestaan.
  • Er mag gebruikt gemaakt worden van anderstalige opdrachtgeving als dat in het belang is van de kandidaat.
  • Verder wordt de rijscholen verzocht het adres van de desbetreffende praktijkexamenlocatie op te slaan in het navigatiesysteem.

Lees ook: TomTom geeft rijscholen 40% korting op navigatiesystemen

Auteur: Bart Pals

19 reacties op “Zo ziet het CBR-praktijkexamen B met navigatie eruit”

paul|25.08.11|08:25

leuk en duidelijk stukje over de navigatie maar als onafhankelijke instelling hebben jullie toch een overduidelijke voorkeur voor tomtom welke duidelijk gemaakt word door een bloediritante reclame die steeds ongewild voor mijn neus komt.

Redactie|25.08.11|09:21

@ Paul. Je hebt helemaal gelijk. Maar ook wij als onafhankelijk medium moeten gefinancierd worden om te kunnen blijven bestaan. Vrijdag gaat die popup weer uit.
Groet, Bart Pals
VerkeersPro.nl

Redactie|25.08.11|11:37

Wel hebben wij erg ons best gedaan zodat onze lezers ook mee profiteren. Want deze aanbieding met 40% korting vind je nergens anders.

henk|25.08.11|12:39

ik vind het een prima aktie 40% korting .inderdaad ik heb ze nergens goedkoper gezien. ik heb er dus ook 2 besteld.
henk van B

Anton|25.08.11|12:42

Op de beurs is tomtom er flink onderuitgegaan! ! ! Misschien toch voor de normale prijs verkopen om winst te boeken???

Redactie|25.08.11|13:18

@Henk. Dat is mooi. Bedankt!

Enne|25.08.11|19:37

Het heeft allen niets met 40% te maken.
10 % komt eerder.

René Kwast|25.08.11|23:16

Even een vraagje: ik heb een TomTom navigatiesysteem op mijn pda….. Wat nu?

robbert|26.08.11|10:57

@rené kwast

lijkt me logisch… niet gebruiken en een echt navigatiesysteem aanschaffen…

chris|26.08.11|15:26

2 dagen geleden besteld nu al binnen. bedankt

Sabor|26.08.11|22:13

leuk speelgoed voor de instucteurs, ben benieuw of dit blijvend is??

Bert|27.08.11|12:03

@ Sabor,

In het begin werd er veel gebruik van gemaakt. Nu nagenoeg niet meer. Zo’n 10% van de TTT en examens mag de leerling op de navigatie rijden.

Johan|28.08.11|10:13

Even een praktisch probleem: Als ik een leenauto heb zonder navigatie, gaat dan het examen niet door? Ik heb in mijn eigen auto namelijk een ingebouwd systeem. Het gebruik van navigatie tijdens de rijexamens wordt nu al zelden of nooit toegepast dus ik denk dat na enige tijd die hype ook wel weer overgaat. (..en terecht overigens.)

Bert|28.08.11|10:43

Het lijkt me dat de examinator dan zou kunnen beslissen om niet te gaan rijden. Overigens denk ik dat de meeste examinatoren er bij ons geen probleem van zullen maken. Het kan toch ook gebeuren dat er geen ontvangst is, of dat dat wegvalt (zoals ik tijdens de taxi opleiding wel eens mee heb gemaakt). Dan moet je je ook kunnen behelpen.

Steven|28.08.11|14:27

Door de navigatie hebben leerlingen meer lessen nodig, een rijbewijs halen wordt helaas steeds duurder.

Ik Heb veel leerlingen die niet met een navigatie om kunnen gaan, vinden ze lastig en afleidend.

Bert|12.09.11|15:28

Het aantal lessen dat ze meer nodig hebben valt best wel mee. Laat het er 2 zijn. Dan hebben ze in elk geval leren rijden met navigatie en kunnen ze gelijk leren dat als je bij een veerstoep komt dat het handig is om te wachten tot de pont er is. En dat het minder handig is om op een NS station de trap af te rijden.
Als leerlingen met navigatie hebben geoefend vinden ze het ook niet moeilijk meer. Ik gebruik ‘m overigens al jaren.

Lampie|14.09.11|23:36

Ik ben van mening dat elke zichzelf respecterende instructeur al vanaf het begin navigatie gebruikt. Natuurlijk vinden leerlingen het lastig en afleidend, stel voor dat je moeite moet doen om er mee om te leren gaan. Ik gebruik het bij iedereen. Je moet ze motiveren. Een examinator zegt niet : over 300 meter linksaf. Dus ze weten eerder waar ze heen moeten. Of: rechtsaf slaan, daarna blijf op de linker rijstrook. Allemaal tips die een examinator niet geeft. Ideaal toch?

henk|15.09.11|17:36

de meeste “jonge” leerlingen zullen er geen probleem mee hebben .ze zijn het gewoon gewend met al die nieuwe electronica .

Henk|22.09.11|21:37

Vanaf de verplichte invoering ( wat ik overigens in het kader van extra kosten en meerwaarde onzin vind) is er bij mijn kandidaten geen enkel examen meer afgelegd met navigatie.
Hebben wij rijbewijsbezitters ook extra lessen moeten nemen om met navigatie te leren omgaan? Ik heb zelf nog geen leerlingen gehad die extra lessen nodig hadden om met navigatie te leren omgaan. Ik laat ze gewoon tijdens de lessen een stukje op navigatie rijden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Zo ziet het CBR-praktijkexamen B met navigatie eruit | RijschoolPro
TomTom, beanbag, bevestiging dashboard, navigatie

Zo ziet het CBR-praktijkexamen B met navigatie eruit

Het rijden met navigatie is vanaf 1 september een verplicht onderdeel van het rijexamen bij het CBR. Van de leerling wordt verwacht dat hij niet alleen weet hoe hij het apparaat moet bedienen in de auto, maar ook dat hij zelfstandig en veilig met gebruik van het apparaat aan het verkeer deel kan nemen.

Voor het zelfstandig route rijden tijdens praktijkexamens en toetsen kan de examinator dan kiezen uit de clusteropdrachten, oriëntatiepunten of navigatie. Het is de bedoeling dat de drie methodes van zelfstandig rijden zoveel mogelijk gelijkmatig worden toegepast.

Zelfstandig route rijden

Uit een aantal onderzoeken en ongevalanalyses blijkt dat een navigatiesysteem met name bij onoordeelkundig gebruik tot risico’s kan leiden, zo meldt het CBR. Het is dan ook van belang dat toekomstige chauffeurs goed worden opgeleid door de rijiinstructeur op de werking en het gebruik hiervan.

Het zelfstandig route rijden wordt tussen 10 en 15 minuten toegepast. De kandidaat is hierbij in staat het navigatiesysteem zelfstandig te bedienen. Voor een aangepast examen (AA-examen) beoordelen de AA-examinator en de deskundige praktische rijgeschiktheid (dpr) dit aan de hand van de beperkingen van de kandidaat.

Navigatie tijdens examen

Bij het onderdeel navigatie kan de examinator bij het bepalen van de routevariant naar behoefte kiezen voor de kortste of snelste route, snelweg mijden e.d.  Een kandidaat krijgt op enig moment de opdracht om een adres in een navigatiesysteem in te voeren. Dit gebeurt vanuit stilstand. Vanaf dat moment is het de bedoeling dat hij zijn weg gaat vervolgen met behulp van het navigatiesysteem.

Tijdens de opdrachten van het systeem moet de kandidaat zijn aandacht op de juiste manier verdelen tussen de informatie die wordt getoond en/of verteld en de verkeerssituaties. Hierbij wordt hij niet beoordeeld op het blijven volgen van de aangegeven route of het bereiken van het opgegeven doel. Hij moet op een zelfstandige wijze komen tot veilige en verantwoorde keuzes.

Navigatie-apparaat

Uit onderzoek blijkt dat navigatiesoftware op pda, i-phone en smartphone niet gelijkwaardig is aan die van navigatieapparatuur, zo meldt het CBR. Ook de kwaliteit van de GPS-chip is niet gelijkwaardig.

Het gebruik van een pda, i-phone of smartphone wordt dan ook niet aanbevolen. Als hiervan toch gebruik wordt gemaakt, zijn eventuele problemen voor risico van de kandidaat/opleider. Gebruik dus een specifiek navigatie-apparaat, zoals een TomTom Navigatiesysteem.

Een navigatiesysteem moet aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • De maximale afmetingen bedragen 21 x 13 cm.
  • Het mag niet worden geplaatst tussen de airbag en de examinator.
  • Het mag de examinator niet belemmeren in zijn bewegingen. Het mag niet zo geplaatst zijn dat het de examinator kan hinderen of letsel zou kunnen veroorzaken.
  • Het mag het gezichtsveld van de kandidaat en/of de examinator niet onnodig beperken. Plaatsing op de voorruit zo laag mogelijk tegen het dashboard heeft de voorkeur. De kandidaat moet hierbij rekening houden met de dode hoek die het apparaat veroorzaakt.
  • Als het geluid is ingeschakeld, worden de origineel in het systeem aanwezige standaardstemmen gebruikt.
  • Waarschuwingssignalen voor snelheid, radar e.d. zijn uitgeschakeld.
  • Snelheidsaanduiding in het scherm is toegestaan.
  • Er mag gebruikt gemaakt worden van anderstalige opdrachtgeving als dat in het belang is van de kandidaat.
  • Verder wordt de rijscholen verzocht het adres van de desbetreffende praktijkexamenlocatie op te slaan in het navigatiesysteem.

Lees ook: TomTom geeft rijscholen 40% korting op navigatiesystemen

Auteur: Bart Pals

19 reacties op “Zo ziet het CBR-praktijkexamen B met navigatie eruit”

paul|25.08.11|08:25

leuk en duidelijk stukje over de navigatie maar als onafhankelijke instelling hebben jullie toch een overduidelijke voorkeur voor tomtom welke duidelijk gemaakt word door een bloediritante reclame die steeds ongewild voor mijn neus komt.

Redactie|25.08.11|09:21

@ Paul. Je hebt helemaal gelijk. Maar ook wij als onafhankelijk medium moeten gefinancierd worden om te kunnen blijven bestaan. Vrijdag gaat die popup weer uit.
Groet, Bart Pals
VerkeersPro.nl

Redactie|25.08.11|11:37

Wel hebben wij erg ons best gedaan zodat onze lezers ook mee profiteren. Want deze aanbieding met 40% korting vind je nergens anders.

henk|25.08.11|12:39

ik vind het een prima aktie 40% korting .inderdaad ik heb ze nergens goedkoper gezien. ik heb er dus ook 2 besteld.
henk van B

Anton|25.08.11|12:42

Op de beurs is tomtom er flink onderuitgegaan! ! ! Misschien toch voor de normale prijs verkopen om winst te boeken???

Redactie|25.08.11|13:18

@Henk. Dat is mooi. Bedankt!

Enne|25.08.11|19:37

Het heeft allen niets met 40% te maken.
10 % komt eerder.

René Kwast|25.08.11|23:16

Even een vraagje: ik heb een TomTom navigatiesysteem op mijn pda….. Wat nu?

robbert|26.08.11|10:57

@rené kwast

lijkt me logisch… niet gebruiken en een echt navigatiesysteem aanschaffen…

chris|26.08.11|15:26

2 dagen geleden besteld nu al binnen. bedankt

Sabor|26.08.11|22:13

leuk speelgoed voor de instucteurs, ben benieuw of dit blijvend is??

Bert|27.08.11|12:03

@ Sabor,

In het begin werd er veel gebruik van gemaakt. Nu nagenoeg niet meer. Zo’n 10% van de TTT en examens mag de leerling op de navigatie rijden.

Johan|28.08.11|10:13

Even een praktisch probleem: Als ik een leenauto heb zonder navigatie, gaat dan het examen niet door? Ik heb in mijn eigen auto namelijk een ingebouwd systeem. Het gebruik van navigatie tijdens de rijexamens wordt nu al zelden of nooit toegepast dus ik denk dat na enige tijd die hype ook wel weer overgaat. (..en terecht overigens.)

Bert|28.08.11|10:43

Het lijkt me dat de examinator dan zou kunnen beslissen om niet te gaan rijden. Overigens denk ik dat de meeste examinatoren er bij ons geen probleem van zullen maken. Het kan toch ook gebeuren dat er geen ontvangst is, of dat dat wegvalt (zoals ik tijdens de taxi opleiding wel eens mee heb gemaakt). Dan moet je je ook kunnen behelpen.

Steven|28.08.11|14:27

Door de navigatie hebben leerlingen meer lessen nodig, een rijbewijs halen wordt helaas steeds duurder.

Ik Heb veel leerlingen die niet met een navigatie om kunnen gaan, vinden ze lastig en afleidend.

Bert|12.09.11|15:28

Het aantal lessen dat ze meer nodig hebben valt best wel mee. Laat het er 2 zijn. Dan hebben ze in elk geval leren rijden met navigatie en kunnen ze gelijk leren dat als je bij een veerstoep komt dat het handig is om te wachten tot de pont er is. En dat het minder handig is om op een NS station de trap af te rijden.
Als leerlingen met navigatie hebben geoefend vinden ze het ook niet moeilijk meer. Ik gebruik ‘m overigens al jaren.

Lampie|14.09.11|23:36

Ik ben van mening dat elke zichzelf respecterende instructeur al vanaf het begin navigatie gebruikt. Natuurlijk vinden leerlingen het lastig en afleidend, stel voor dat je moeite moet doen om er mee om te leren gaan. Ik gebruik het bij iedereen. Je moet ze motiveren. Een examinator zegt niet : over 300 meter linksaf. Dus ze weten eerder waar ze heen moeten. Of: rechtsaf slaan, daarna blijf op de linker rijstrook. Allemaal tips die een examinator niet geeft. Ideaal toch?

henk|15.09.11|17:36

de meeste “jonge” leerlingen zullen er geen probleem mee hebben .ze zijn het gewoon gewend met al die nieuwe electronica .

Henk|22.09.11|21:37

Vanaf de verplichte invoering ( wat ik overigens in het kader van extra kosten en meerwaarde onzin vind) is er bij mijn kandidaten geen enkel examen meer afgelegd met navigatie.
Hebben wij rijbewijsbezitters ook extra lessen moeten nemen om met navigatie te leren omgaan? Ik heb zelf nog geen leerlingen gehad die extra lessen nodig hadden om met navigatie te leren omgaan. Ik laat ze gewoon tijdens de lessen een stukje op navigatie rijden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.