Sjaak de Coninck, NLP, rijinstructeur, therapeut rijangst, DCTM

Alleen rijvaardigheden trainen bij rijangst is onvoldoende

Mensen met rijangst wenden zich steeds vaker tot een rijschool. Maar met een gewone rijinstructeursopleiding of een eendaagse cursus, is het moeilijk om deze bestuurders op de juiste wijze te begeleiden. Sjaak de Coninck, therapeut voor mensen met rijangst en NLP-trainer, ziet het in de praktijk dan ook vaak mis gaan. “Rijinstructeurs denken soms dat ze mensen met rijangst kunnen helpen door ze nog een keer hun rijvaardigheden aan te leren. Maar er is meer nodig, want het gebrek aan rijvaardigheden is vaak niet de oorzaak van rijangst.” 

“Het is goed dat mensen met rijangst zicht tot een rijschool wenden”, vindt De Coninck. “Maar dan dienen ze wel op de juiste manier begeleid te worden.” Een NLP-opleiding kan hierbij goed helpen, maar is erg breed. Daarom heeft hij een training voor rijinstructeurs ontwikkeld, die specifiek is toegesneden op het begeleiden van mensen met rijangst: Rijinstructeur+.

NLP

De training is gestoeld op de NLP-principes (Neurolinguïstisch programmeren). NLP levert technieken zodat mensen de benodigde competenties of vaardigheden in kunnen zetten, die ze in andere situaties wel toepassen, maar niet altijd toegankelijk zijn op de momenten dat men ze nodig heeft. 

“Stel dat iemand niet meer durft op de autosnelweg te rijden. Dan kun je zo iemand in de lesauto meenemen en alle technische vaardigheden die hierbij nodig zijn opnieuw aanleren. Maar zodra hij dan weer alleen in de auto zit, is de kans groot dat de rijangst weer op gaat treden. Want de echte oorzaak is niet aangepakt”, vertelt De Coninck. “Dus niet in de auto.”

“Dergelijke bestuurders zijn bijvoorbeeld bang een paniekaanval te krijgen op de snelweg. Dus zijn ze dergelijke situaties gaan mijden. Natuurlijk kan het aanleren van rijvaardigheden mensen helpen in hun zelfvertrouwen. Maar belangrijk is om eerst de angst voor de angst uit te doven. Ga aan slag met bepaalde overtuigen die mensen hebben, waardoor de angst wordt veroorzaakt.”

Technieken

Er zijn diverse technieken om mensen met rijangst te helpen, die tijdens de cursus aan bod komen. Bijvoorbeeld door mensen te helpen met het inzetten van hun natuurlijke hulpbronnen, zoals bijvoorbeeld zelfvertrouwen. De begeleiding begint met een goede intake. “Je moet er eerst achter komen wat er precies aan de hand is. Daar kun je zeker 1,5 uur voor uit trekken en dat doe ik bij mensen thuis”, vertelt De Coninck.

“Tijdens zo’n intake maak je eerst contact met de cliënt en ga je het probleem analyseren. Daarbij ben je als rijinstructeur vooral aan het luisteren en stel je veel open vragen. Belangrijk is om te luisteren zonder oordeel. Dus probeer niet meteen iemand te overtuigen dat hij iets wel kan. Vervolgens ga je samen doelen stellen en maak je een plan van aanpak.”

Zelfredzaamheid

Een doel kan bijvoorbeeld zijn om de zelfredzaamheid van een bestuurder te vergroten, bijvoorbeeld als iemand bang is om alleen te rijden. Daarbij bepaal je als rijinstructeur samen met de cliënt welke hulpbronnen hij nodig heeft om met deze vorm van rijangst om te kunnen gaan. Binnen de opleiding krijgen je daartoe veel praktische tips aangereikt, bijvoorbeeld om na een paar trainingen eens achterin te gaan zitten als rijinstructeur. Of als de cliënt in zijn eigen auto rijdt, er achteraan te rijden met een portofoon.

Tijdens de training Rijinstructeur+ krijgen rijinstructeurs de beschikking over een NLP-toolkit die ze tijdens het begeleiden van mensen met rijangst kunnen toepassen. De training duurt in totaal één jaar en bestaat uit 19 cursusdagen (Driebergen) en een examen. De cursus wordt door DCTM gegeven in samenwerking met BGL & Partners.

Trauma

De Coninck wil nog wel even benadrukken dat de opleiding niet geschikt is om mensen te behandelen die bijvoorbeeld een trauma na een ongeval hebben overgehouden. “Dat leer je wel herkennen, maar verwijs die mensen alsjeblieft door naar een echte specialist. Dat is echt alleen voor gevorderden. Zulke psychische aandoeningen vergt veel meer kennis en ervaring.”

Na een succesvolle afronding van dat jaar ontvangen deelnemers het certificaat Rijinstructeur+. “Tot nu toe werd nog al eens gedacht dat een faalangstinstructeur na een tweedaagse cursus mensen met complexe of fobische rijangst kan begeleiden. Dit is echter niet het geval. Het begeleiden van deze mensen vergt een uitgebreide kennis en geavanceerde communicatietechnieken. Met het certificaat Rijinstructeur+ heb je beide in huis”, vindt De Coninck.

Psycholoog

De cursus (die 3 april 2013 van start gaat) is met een prijs van 3525 euro niet bepaald goedkoop. Dat komt vooral omdat er 2 trainers en een co-trainer de groep begeleiden. Ook krijgen de cursisten één dag les van een psycholoog. Maar volgens De Coninck is het die investering zeker waard.

“Je leert op een andere manier communiceren met anderen en jezelf. Dat is niet alleen belangrijk voor je zelfontwikkeling. Het komt ook heel goed van pas bij reguliere leerlingen. Bovendien zijn er in Nederland 1 miljoen mensen met een vorm van rijangst. De doelgroep is dus best groot.”

Bart Pals

Volg de trainingsdag NLP & Verkeersangst voor rijinstructeurs

Auteur: Bart Pals

10 reacties op “Alleen rijvaardigheden trainen bij rijangst is onvoldoende”

Menzo Korver|07.02.13|10:16

Lijkt me een mooie training die zijn investering waard is. Ik ben alleen bang dat de kandidaten toch gaan voor de lage lesprijzen bij de goedkopere rijscholen. In de praktijk merk ik dat mensen graag iets aan hun rijangst willen doen maar daarvoor niets of weinig willen/kunnen betalen. De groep die wel wat extra’s wil betalen zal waarschijnlijk erg klein zijn.

Telt deze training mee voor de nascholing?

Bart Pals|07.02.13|10:43

@Menzo: de training telt op dit moment nog niet mee voor de bijscholing.

om 19 dagen vrij te gaan maken en dan ook nog dat bedrag,hoeveel mensen met rij-angst moet je dan uiteindelijk als “klant “krijgen om je investering terug te halen?

Anette Elsenaar|07.02.13|14:15

Ik heb deze opleiding al gedaan en ben reeds Master NLP-coach. Ik begeleid mensen met allerlei soorten van rijangst of fobie. Mijn investering was zelfs nog meer en inmiddels heb ik er dit al wel uit gehaald. Men heeft het er wel voor over om meer te betalen. Het geeft enorm veel voldoening om deze mensen te helpen om ze weer de weg op te krijgen. Vaak ligt het inderdaad op het psychische vlak. Je leert simpele technieken om iemand op een andere manier te laten denken. Het is de moeite waard!

John van den Kieboom|07.02.13|14:50

NLP is onzin. Net zoiets als Jomanda en Derek Ogilvie. De echte wetenschappers hebben deze onzin al lang ontmaskerd.

Rijschool Lucassen|07.02.13|18:01

Ik begin binnenkort met deze opleiding. Ik werk nu al regelmatig met mensen die niet (meer) de snelweg op durven. Deze mensen zijn allemaal via anderen bij mij terecht gekomen en bellen niet ‘zomaar een rijschool’. Het gaat ook om mensen die vaak al jaren het rijbewijs hebben. Daarmee moet je niet met een lesbord op dak gaan rijden, hoewel een magneetsticker met iets als ‘rijtraining’ er op, waarschijnlijk wel meer begrip van anderen oplevert. De certificering wordt aan gewerkt.

Tony Bredewold|07.02.13|21:00

Natuurlijk John van den Kieboom, net als Pipo en de fabeltjeskrant. Als jij Jomanda en ogilvie met NLP gaat vergelijken snap je er past echt niks van.

J Heijkoop|08.02.13|02:05

Ik heb best belangstelling voor dit initiatief daar ik dit een specialisme van mij is, maar zie eigenlijk nog niet in wat ik bij zal leren. Ik ben zelf iemand die elke leerling vanuit de psychologische benadering leer zichzelf te overwinnen en daarbij een goedwerkend flexibel instrument heb ontwikkeld. Ik ken namelijk de problemen bij de psychologen. Hun afbakenende opleiding, systeemhandelen met meestal geen of weinig flexibiliteit in oplossend vermogen. Ben ik verplicht 1st cursus te volgen?

Bram Lindhout|13.06.13|15:13

Het is prima als iemand zich niet kan vinden in de opleiding R+. Dan kan men het beste gewoon “gewoon” les blijven geven. De opleiding is voor gemotiveerde rijinstructeurs, die extra om hun klanten geven. Anders gewoon lekker TV blijven kijken naar “fluisteraars en instralers” en hiermee uw opinie gewoon verder “verrijken”. R+ van DCTM is een prima opleiding.’k Heb er al enorm veel geleerd mbt het vak. Tip: Laat u deskundig voorlichten. De BOVAG ondersteunt/promoot deze opleiding R+.

bert de boer|03.01.14|18:52

@John van den Kieboom,
Je hebt volkomen gelijk, NLP is zweverige onzin uit de jaren 70 van de vorige eeuw.
Heb me er een beetje in verdiept, en kan je een aantal artikelen aanbevelen.
Laat maar weten of je interesse hebt.

Bert/[email protected]

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Alleen rijvaardigheden trainen bij rijangst is onvoldoende | RijschoolPro
Sjaak de Coninck, NLP, rijinstructeur, therapeut rijangst, DCTM

Alleen rijvaardigheden trainen bij rijangst is onvoldoende

Mensen met rijangst wenden zich steeds vaker tot een rijschool. Maar met een gewone rijinstructeursopleiding of een eendaagse cursus, is het moeilijk om deze bestuurders op de juiste wijze te begeleiden. Sjaak de Coninck, therapeut voor mensen met rijangst en NLP-trainer, ziet het in de praktijk dan ook vaak mis gaan. “Rijinstructeurs denken soms dat ze mensen met rijangst kunnen helpen door ze nog een keer hun rijvaardigheden aan te leren. Maar er is meer nodig, want het gebrek aan rijvaardigheden is vaak niet de oorzaak van rijangst.” 

“Het is goed dat mensen met rijangst zicht tot een rijschool wenden”, vindt De Coninck. “Maar dan dienen ze wel op de juiste manier begeleid te worden.” Een NLP-opleiding kan hierbij goed helpen, maar is erg breed. Daarom heeft hij een training voor rijinstructeurs ontwikkeld, die specifiek is toegesneden op het begeleiden van mensen met rijangst: Rijinstructeur+.

NLP

De training is gestoeld op de NLP-principes (Neurolinguïstisch programmeren). NLP levert technieken zodat mensen de benodigde competenties of vaardigheden in kunnen zetten, die ze in andere situaties wel toepassen, maar niet altijd toegankelijk zijn op de momenten dat men ze nodig heeft. 

“Stel dat iemand niet meer durft op de autosnelweg te rijden. Dan kun je zo iemand in de lesauto meenemen en alle technische vaardigheden die hierbij nodig zijn opnieuw aanleren. Maar zodra hij dan weer alleen in de auto zit, is de kans groot dat de rijangst weer op gaat treden. Want de echte oorzaak is niet aangepakt”, vertelt De Coninck. “Dus niet in de auto.”

“Dergelijke bestuurders zijn bijvoorbeeld bang een paniekaanval te krijgen op de snelweg. Dus zijn ze dergelijke situaties gaan mijden. Natuurlijk kan het aanleren van rijvaardigheden mensen helpen in hun zelfvertrouwen. Maar belangrijk is om eerst de angst voor de angst uit te doven. Ga aan slag met bepaalde overtuigen die mensen hebben, waardoor de angst wordt veroorzaakt.”

Technieken

Er zijn diverse technieken om mensen met rijangst te helpen, die tijdens de cursus aan bod komen. Bijvoorbeeld door mensen te helpen met het inzetten van hun natuurlijke hulpbronnen, zoals bijvoorbeeld zelfvertrouwen. De begeleiding begint met een goede intake. “Je moet er eerst achter komen wat er precies aan de hand is. Daar kun je zeker 1,5 uur voor uit trekken en dat doe ik bij mensen thuis”, vertelt De Coninck.

“Tijdens zo’n intake maak je eerst contact met de cliënt en ga je het probleem analyseren. Daarbij ben je als rijinstructeur vooral aan het luisteren en stel je veel open vragen. Belangrijk is om te luisteren zonder oordeel. Dus probeer niet meteen iemand te overtuigen dat hij iets wel kan. Vervolgens ga je samen doelen stellen en maak je een plan van aanpak.”

Zelfredzaamheid

Een doel kan bijvoorbeeld zijn om de zelfredzaamheid van een bestuurder te vergroten, bijvoorbeeld als iemand bang is om alleen te rijden. Daarbij bepaal je als rijinstructeur samen met de cliënt welke hulpbronnen hij nodig heeft om met deze vorm van rijangst om te kunnen gaan. Binnen de opleiding krijgen je daartoe veel praktische tips aangereikt, bijvoorbeeld om na een paar trainingen eens achterin te gaan zitten als rijinstructeur. Of als de cliënt in zijn eigen auto rijdt, er achteraan te rijden met een portofoon.

Tijdens de training Rijinstructeur+ krijgen rijinstructeurs de beschikking over een NLP-toolkit die ze tijdens het begeleiden van mensen met rijangst kunnen toepassen. De training duurt in totaal één jaar en bestaat uit 19 cursusdagen (Driebergen) en een examen. De cursus wordt door DCTM gegeven in samenwerking met BGL & Partners.

Trauma

De Coninck wil nog wel even benadrukken dat de opleiding niet geschikt is om mensen te behandelen die bijvoorbeeld een trauma na een ongeval hebben overgehouden. “Dat leer je wel herkennen, maar verwijs die mensen alsjeblieft door naar een echte specialist. Dat is echt alleen voor gevorderden. Zulke psychische aandoeningen vergt veel meer kennis en ervaring.”

Na een succesvolle afronding van dat jaar ontvangen deelnemers het certificaat Rijinstructeur+. “Tot nu toe werd nog al eens gedacht dat een faalangstinstructeur na een tweedaagse cursus mensen met complexe of fobische rijangst kan begeleiden. Dit is echter niet het geval. Het begeleiden van deze mensen vergt een uitgebreide kennis en geavanceerde communicatietechnieken. Met het certificaat Rijinstructeur+ heb je beide in huis”, vindt De Coninck.

Psycholoog

De cursus (die 3 april 2013 van start gaat) is met een prijs van 3525 euro niet bepaald goedkoop. Dat komt vooral omdat er 2 trainers en een co-trainer de groep begeleiden. Ook krijgen de cursisten één dag les van een psycholoog. Maar volgens De Coninck is het die investering zeker waard.

“Je leert op een andere manier communiceren met anderen en jezelf. Dat is niet alleen belangrijk voor je zelfontwikkeling. Het komt ook heel goed van pas bij reguliere leerlingen. Bovendien zijn er in Nederland 1 miljoen mensen met een vorm van rijangst. De doelgroep is dus best groot.”

Bart Pals

Volg de trainingsdag NLP & Verkeersangst voor rijinstructeurs

Auteur: Bart Pals

10 reacties op “Alleen rijvaardigheden trainen bij rijangst is onvoldoende”

Menzo Korver|07.02.13|10:16

Lijkt me een mooie training die zijn investering waard is. Ik ben alleen bang dat de kandidaten toch gaan voor de lage lesprijzen bij de goedkopere rijscholen. In de praktijk merk ik dat mensen graag iets aan hun rijangst willen doen maar daarvoor niets of weinig willen/kunnen betalen. De groep die wel wat extra’s wil betalen zal waarschijnlijk erg klein zijn.

Telt deze training mee voor de nascholing?

Bart Pals|07.02.13|10:43

@Menzo: de training telt op dit moment nog niet mee voor de bijscholing.

om 19 dagen vrij te gaan maken en dan ook nog dat bedrag,hoeveel mensen met rij-angst moet je dan uiteindelijk als “klant “krijgen om je investering terug te halen?

Anette Elsenaar|07.02.13|14:15

Ik heb deze opleiding al gedaan en ben reeds Master NLP-coach. Ik begeleid mensen met allerlei soorten van rijangst of fobie. Mijn investering was zelfs nog meer en inmiddels heb ik er dit al wel uit gehaald. Men heeft het er wel voor over om meer te betalen. Het geeft enorm veel voldoening om deze mensen te helpen om ze weer de weg op te krijgen. Vaak ligt het inderdaad op het psychische vlak. Je leert simpele technieken om iemand op een andere manier te laten denken. Het is de moeite waard!

John van den Kieboom|07.02.13|14:50

NLP is onzin. Net zoiets als Jomanda en Derek Ogilvie. De echte wetenschappers hebben deze onzin al lang ontmaskerd.

Rijschool Lucassen|07.02.13|18:01

Ik begin binnenkort met deze opleiding. Ik werk nu al regelmatig met mensen die niet (meer) de snelweg op durven. Deze mensen zijn allemaal via anderen bij mij terecht gekomen en bellen niet ‘zomaar een rijschool’. Het gaat ook om mensen die vaak al jaren het rijbewijs hebben. Daarmee moet je niet met een lesbord op dak gaan rijden, hoewel een magneetsticker met iets als ‘rijtraining’ er op, waarschijnlijk wel meer begrip van anderen oplevert. De certificering wordt aan gewerkt.

Tony Bredewold|07.02.13|21:00

Natuurlijk John van den Kieboom, net als Pipo en de fabeltjeskrant. Als jij Jomanda en ogilvie met NLP gaat vergelijken snap je er past echt niks van.

J Heijkoop|08.02.13|02:05

Ik heb best belangstelling voor dit initiatief daar ik dit een specialisme van mij is, maar zie eigenlijk nog niet in wat ik bij zal leren. Ik ben zelf iemand die elke leerling vanuit de psychologische benadering leer zichzelf te overwinnen en daarbij een goedwerkend flexibel instrument heb ontwikkeld. Ik ken namelijk de problemen bij de psychologen. Hun afbakenende opleiding, systeemhandelen met meestal geen of weinig flexibiliteit in oplossend vermogen. Ben ik verplicht 1st cursus te volgen?

Bram Lindhout|13.06.13|15:13

Het is prima als iemand zich niet kan vinden in de opleiding R+. Dan kan men het beste gewoon “gewoon” les blijven geven. De opleiding is voor gemotiveerde rijinstructeurs, die extra om hun klanten geven. Anders gewoon lekker TV blijven kijken naar “fluisteraars en instralers” en hiermee uw opinie gewoon verder “verrijken”. R+ van DCTM is een prima opleiding.’k Heb er al enorm veel geleerd mbt het vak. Tip: Laat u deskundig voorlichten. De BOVAG ondersteunt/promoot deze opleiding R+.

bert de boer|03.01.14|18:52

@John van den Kieboom,
Je hebt volkomen gelijk, NLP is zweverige onzin uit de jaren 70 van de vorige eeuw.
Heb me er een beetje in verdiept, en kan je een aantal artikelen aanbevelen.
Laat maar weten of je interesse hebt.

Bert/[email protected]

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.