Mercedes-Benz, lesauto, rijschool, Driving Academy

Rijopleiding Mercedes-Benz gegroeid naar twaalf instructeurs

De rijopleiding van de Mercedes-Benz DrivingAcademy (MBDA) is in het eerste jaar gegroeid van vier naar twaalf instructeurs. Daarmee is voldaan aan het streven dat nog voor de start van de opleiding werd uitgesproken. Op dit moment zijn instructeurs actief in de regio Amsterdam en de provincies Utrecht en Zuid-Holland, maar de MBDA komt nog deze maand met een nieuwe rijopleiding in de regio Eindhoven. Daarmee komt het totale aantal Driving Coaches op twaalf. 

In november 2012 ging de eerste rijopleiding van de DrivingAcademy in Nederland van start in Amsterdam. “In het afgelopen jaar is duidelijk geworden dat de coachinggerichte opleidingsmethode zijn vruchten afwerpt: het MBDA-slagingspercentage ligt duidelijk hoger dan het landelijk gemiddelde”, zo laat Mercedes-Benz weten. Van de 45 kandidaten die voor het eerst examen deden, slaagde 66-70 procent, zo blijkt uit cijfers van rijschoolgegevens.nl. Dat percentage is inclusief rijexamens in Amsterdam.

Primeur

De rijopleiding van de Mercedes-Benz DrivingAcademy bestaat sinds 2009. In Groot-Brittannië werd afgetrapt, maar inmiddels worden ook in de Verenigde Staten, Canada, Duitsland, China en Nederland rijlessen via de academie gegeven. Er zijn wereldwijd honderd Driving Coaches actief die samen meer dan 100.000 lesuren hebben verzorgd.

De coachende lesmethode van de opleiding is afgestemd op de persoonlijkheid van de leerling en het curriculum. Belangrijke onderdelen zijn de persoonlijke risicoanalyse en het E-learning programma. Daarnaast zijn er vier verschillende toetsmomenten die inzicht geven in de voortgang en ruimte geven om te reflecteren. De rijlessen worden gegeven door speciaal getrainde instructeurs en er wordt gebruik gemaakt van modellen uit de Mercedes-Benz A-Klasse.

Academy

De toegevoegde waarde van de opleiding zit volgens Mercedes-Benz in het feit dat de MBDA actief bij zou dragen aan het vergroten van het zelfinzicht in risico’s van beginnende bestuurders. Bovendien is er veel aandacht voor risicofactoren die kunnen voortvloeien uit de persoonlijke levensstijl.

Jonge automobilisten hebben een relatief hoog risico op verkeersongevallen, omdat ze ‘plotseling’ blootgesteld worden aan verschillende omstandigheden en situaties waar ze geen ervaring mee hebben en waar ze niet in getraind zijn.

Evalueren

De DrivingAcademy leidt zijn eigen instructeurs op en hanteert een zogenaamde ‘quality assurance’. Door de instructeurs bijvoorbeeld twee dagen per maand met een camera in hun lesauto te volgen, wordt de manier van lesgeven vastgelegd en kan later teruggekeken en geëvalueerd worden. Dit alles moet leiden tot een zo hoog mogelijk kwaliteitsniveau. De MBDA streeft op termijn naar landelijke dekking in Nederland.

Auteur: Roosmarijn Dierick

17 reacties op “Rijopleiding Mercedes-Benz gegroeid naar twaalf instructeurs”

Roy Smitkoning|14.11.13|12:15

Ik denk dat het goed is dat deze ontwikkelingen gaande zijn. Evenals de ontwikkelingen op het gebied van rijinstructeur+ van de sjaak de coninck en de ontwikkelingen op het gebied van opleidingen tot rijonderwijzer MBO 4
Ik mis nog steeds een aantal andere ontwikkelingen
Ik heb geen vertrouwen meer in bestaande trajecten rond het protocol en alle organisaties die daar mee te maken hebben Rijinstructeurs kunnen dat traject niet meer betalen. Wie een kuil graaft voor iemand anders valt er zelf in

Incredible|14.11.13|18:28

Ik weet niet helemaal wat je bedoelt Roy. Maar deze ontwikkelingen zijn juist diep triest. Het grote merk Mercedes dat een hoop geld in rijopleidingen pompt, enkel en alleen met als doel meer Mercedessen te verkopen en daar mee de branche, die toch al zwaar onderdruk staat, beconcurreerd, stuit mij behoorlijk tegen de borst. Mijn volgende auto is dan ook geen Mercedes meer. Rijonderwijzer MBO4, ben ik dan beter? Kunnen we er niet beter een Universitaire studie van maken? Diep Triest.

Michel Donders|14.11.13|21:14

Hallo!

We moeten het allemaal niet te veel gaan overdrijven. Rijles geven is en blijft mensenwerk. Het is aan de rijinstructeur / coach / rijleraar / rijonderwijzer hoe daarmee om te gaan. Iedere leerling is anders en daar pas je je manier van lesgeven op aan. Iets uitleggen / demonstreren is niet het aller moeilijkste. Rijlesgeven is een recept en de instructeur voegt de ingrediënten er aan toe. Houd het simpel anders wordt het voor de leerling zo ingewikkeld.

Roy Smitkoning|14.11.13|21:19

Ik begrijp het gevoel wel incredible. Als je naar de doelen kijkt heeft Mercedes goede intenties. Dit geldt ook voor de MBO 4 opleiding. Ze hebben de intentie om de rijopleiding goed onderbouwd beter te maken.
Het probleem bij het protocol is dat het onderwijskundige basis is. Net genoeg om les te geven. In de praktijk moet je dan nog leren rijles te geven en dat doet iedereen voor zichzelf. Elke basis rijinstructeur meent dan dat hij zakelijk en onderwijskundig het wiel heeft uitgevonden.

Michel Donders|14.11.13|21:23

Met het bovengenoemde wil ik eigenlijk zeggen, alle respect voor die opleidingen hoor. Is dat allemaal wel nodig rijonderwijzer mbo 4 en rijinstructeur +. Het gaat er toch meer om dat de instructeur de rijles aanpast op de leerling. Groeten, Michel

Roy Smitkoning|14.11.13|21:27

Nee niet iedere leerling is anders Michel. Dat menen wij allemaal. Dat pompen ze je bij de basis protocol en opleiding er al in. Slecht het karakter is anders. Een rijinstructeur meent de hele tijd dat je bij elke leerling het wiel moet uitvinden. Dat is helemaal niet zo. Dat menen de rijinstructeurs opleiders ook nog steeds. In het buitenland denken ze daar heel anders over. break your habits. En leer nou eens iets van een ander. Kijk en denk verder dan je eigen leerlingen. Die weten het niet.

Michel Donders|15.11.13|09:51

@Roy Smitkoning, sorry dat ik het verkeerd heb omschreven. Iedere leerling / mens is qua karakter anders. Dus volgens jou moet iedere instructeur onderwijskundig beter worden opgeleidt..? Mijn manier van lesgeven is; aan de leerling vragen wat ze al weten/kunnen. Anders een goede uitleg geven. En indien nodig een demonstratie. Maar dit hangt af puur van wat de leerling wil. Maar de leerling zelf zoveel mogelijk laten ” uitzoeken ” .

Groet, Michel

Roy Smitkoning|15.11.13|12:23

Michel, Wat goed van jou dat je zover bent met je gedachten over rijles geven. Ik ben het helemaal met je eens. Maar ook in de opleiding rijinstructeur+ van de sjaak de coninck en de ontwikkelingen op het gebied van opleidingen tot rijonderwijzer MBO 4 zitten wel degelijk valkuilen.
Namelijk, ze spelen in op de markt en menen dat de leerling hier naar vraagt en dat moet het juist net niet zijn. (zie volgende bericht)

Roy Smitkoning|15.11.13|12:42

Ze spelen ook in op de cultuur binnen de branche en dat doen ze d.m.v draagvlak te krijgen. Draagvlak en macht is weer ontstaan uit de felle concurrentie (kort omschreven) “in de totale rijschool branche.” Het gevolg daarvan is is dat je met een protocol een aap een kunstje leert. En daar gaat het in totaliteit mis. (volgend bericht)

Roy Smitkoning|15.11.13|12:44

Draagvlak opbouwen in de branche is iets anders dan raakvlakken bij de leerling creëren. Ik bedoel daarmee te zeggen, dat een leerling met een bepaalde methode in de praktijk aansluiting zoekt en minder wat een leerling graag wil waar deze geen antwoord op kan geven. Een leerling kan geen antwoord geven op iets wat nog niet bekend is. “leer mij om het zelf te doen” is weer iets anders dan “uitleg geven”

rijschool twice|15.11.13|14:01

Ik begrijp wat je bedoelt incredible maar eigenlijk geven deze ontwikkelingen meer aan dat de branche zoekende is. Zoekende naar verbeteringen maar in vele opzichten borduren ze gewoon verder en dat geeft irritatie bij bestaande instructeur. De meeste instructeurs voelen na behalen van hun papiertje een gemis en lossen dat door hun ervaring op. Bij de praktische bijscholing worden ze terug gefloten naar af. MBO 4 en mercedes onderschrijven dan weer dat er een tekort is in de basis.

rijschool twice|15.11.13|14:10

Michel Donders geeft ook aan dat hij is doorgegroeid en inspeelt op zijn leerlingen maar of zijn rijlessen zoals hij ze nu geeft goedkeuring van het IBKI zal vinden bij de bijscholing is dan de vraag. Al bij al wordt er dus in de diverse topics aangegeven dat er een gat zit tussen basis opleiding, ervaren instructeurs en vernieuwingen en wat er nu verwacht wordt door iedereen ook de instanties er omheen.

Marc Soons|15.11.13|15:01

is het al geweten wanneer men met deze academie naar belgie komt
ik zou als rijinstructeur graag samenwerken met deze vakbekwame mensen

John van den Kieboom|15.11.13|17:57

@RoySmithkoning

Wat een warrig verhaal. Probeer je hier je nieuwe lesmethodetje te verkopen? Ik, en vele met mij, vinden dat de huidige opleiding PRIMA voldoet. En dit topic gaat over de Mercedes Benz opleiding hoor.

rijschool twice|15.11.13|18:35

dit topic gaat over de Mercedes opleiding hoor dus een aanval zoals in ander topic op een persoon die reageert anders dan meneer van der kieboom vind is niet nodig Blijft U ook ontopic? Een ieder, in dit topic Mercedes, die voor de leerlingen juist die verandering aan weet te brengen dat ze een fijne opleiding hebben en een rijbewijs, proberen te verbeteren. Elke stilstand is achteruitgang dus vele zijn opzoek naar nieuwe ideeen. Persoonlijk vind ik het jammer dat echte vernieuwingen uitblijven

Roy Smitkoning|15.11.13|18:36

@john ?? Volgens mij staat er nergens dat ik een lesmetodetje wil verkopen. Ik ben blij voor je dat jouw huidige opleiding prima voldoet. En volgens mij beginnen mijn berichten ook wel met Mercedes Benz academie. Daarnaast zijn de overige berichten gerelateert aan het onderwerp. Waarom denk je eigenlijk niet mee? Het gaat toch om leerlingen? De kracht is of je eigen leerlingen geen baat hebben bij verbeteringen. Dat is iets anders dan wat je er zelf van vindt?

Lammert Buivenga|15.11.13|19:12

Vrienden vragen mij wel eens waarom ik gestopt ben met het geven van rij-lessen. Dit, omdat ik altijd roep dat dit prachtig werk is. Dan vertel ik één en ander en laat ik ze wat reaktie’s lezen op diverse onderwerpen.
Vaak wordt er dan gelachen . Terwijl het eigenlijk heel erg triest is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijopleiding Mercedes-Benz gegroeid naar twaalf instructeurs | RijschoolPro
Mercedes-Benz, lesauto, rijschool, Driving Academy

Rijopleiding Mercedes-Benz gegroeid naar twaalf instructeurs

De rijopleiding van de Mercedes-Benz DrivingAcademy (MBDA) is in het eerste jaar gegroeid van vier naar twaalf instructeurs. Daarmee is voldaan aan het streven dat nog voor de start van de opleiding werd uitgesproken. Op dit moment zijn instructeurs actief in de regio Amsterdam en de provincies Utrecht en Zuid-Holland, maar de MBDA komt nog deze maand met een nieuwe rijopleiding in de regio Eindhoven. Daarmee komt het totale aantal Driving Coaches op twaalf. 

In november 2012 ging de eerste rijopleiding van de DrivingAcademy in Nederland van start in Amsterdam. “In het afgelopen jaar is duidelijk geworden dat de coachinggerichte opleidingsmethode zijn vruchten afwerpt: het MBDA-slagingspercentage ligt duidelijk hoger dan het landelijk gemiddelde”, zo laat Mercedes-Benz weten. Van de 45 kandidaten die voor het eerst examen deden, slaagde 66-70 procent, zo blijkt uit cijfers van rijschoolgegevens.nl. Dat percentage is inclusief rijexamens in Amsterdam.

Primeur

De rijopleiding van de Mercedes-Benz DrivingAcademy bestaat sinds 2009. In Groot-Brittannië werd afgetrapt, maar inmiddels worden ook in de Verenigde Staten, Canada, Duitsland, China en Nederland rijlessen via de academie gegeven. Er zijn wereldwijd honderd Driving Coaches actief die samen meer dan 100.000 lesuren hebben verzorgd.

De coachende lesmethode van de opleiding is afgestemd op de persoonlijkheid van de leerling en het curriculum. Belangrijke onderdelen zijn de persoonlijke risicoanalyse en het E-learning programma. Daarnaast zijn er vier verschillende toetsmomenten die inzicht geven in de voortgang en ruimte geven om te reflecteren. De rijlessen worden gegeven door speciaal getrainde instructeurs en er wordt gebruik gemaakt van modellen uit de Mercedes-Benz A-Klasse.

Academy

De toegevoegde waarde van de opleiding zit volgens Mercedes-Benz in het feit dat de MBDA actief bij zou dragen aan het vergroten van het zelfinzicht in risico’s van beginnende bestuurders. Bovendien is er veel aandacht voor risicofactoren die kunnen voortvloeien uit de persoonlijke levensstijl.

Jonge automobilisten hebben een relatief hoog risico op verkeersongevallen, omdat ze ‘plotseling’ blootgesteld worden aan verschillende omstandigheden en situaties waar ze geen ervaring mee hebben en waar ze niet in getraind zijn.

Evalueren

De DrivingAcademy leidt zijn eigen instructeurs op en hanteert een zogenaamde ‘quality assurance’. Door de instructeurs bijvoorbeeld twee dagen per maand met een camera in hun lesauto te volgen, wordt de manier van lesgeven vastgelegd en kan later teruggekeken en geëvalueerd worden. Dit alles moet leiden tot een zo hoog mogelijk kwaliteitsniveau. De MBDA streeft op termijn naar landelijke dekking in Nederland.

Auteur: Roosmarijn Dierick

17 reacties op “Rijopleiding Mercedes-Benz gegroeid naar twaalf instructeurs”

Roy Smitkoning|14.11.13|12:15

Ik denk dat het goed is dat deze ontwikkelingen gaande zijn. Evenals de ontwikkelingen op het gebied van rijinstructeur+ van de sjaak de coninck en de ontwikkelingen op het gebied van opleidingen tot rijonderwijzer MBO 4
Ik mis nog steeds een aantal andere ontwikkelingen
Ik heb geen vertrouwen meer in bestaande trajecten rond het protocol en alle organisaties die daar mee te maken hebben Rijinstructeurs kunnen dat traject niet meer betalen. Wie een kuil graaft voor iemand anders valt er zelf in

Incredible|14.11.13|18:28

Ik weet niet helemaal wat je bedoelt Roy. Maar deze ontwikkelingen zijn juist diep triest. Het grote merk Mercedes dat een hoop geld in rijopleidingen pompt, enkel en alleen met als doel meer Mercedessen te verkopen en daar mee de branche, die toch al zwaar onderdruk staat, beconcurreerd, stuit mij behoorlijk tegen de borst. Mijn volgende auto is dan ook geen Mercedes meer. Rijonderwijzer MBO4, ben ik dan beter? Kunnen we er niet beter een Universitaire studie van maken? Diep Triest.

Michel Donders|14.11.13|21:14

Hallo!

We moeten het allemaal niet te veel gaan overdrijven. Rijles geven is en blijft mensenwerk. Het is aan de rijinstructeur / coach / rijleraar / rijonderwijzer hoe daarmee om te gaan. Iedere leerling is anders en daar pas je je manier van lesgeven op aan. Iets uitleggen / demonstreren is niet het aller moeilijkste. Rijlesgeven is een recept en de instructeur voegt de ingrediënten er aan toe. Houd het simpel anders wordt het voor de leerling zo ingewikkeld.

Roy Smitkoning|14.11.13|21:19

Ik begrijp het gevoel wel incredible. Als je naar de doelen kijkt heeft Mercedes goede intenties. Dit geldt ook voor de MBO 4 opleiding. Ze hebben de intentie om de rijopleiding goed onderbouwd beter te maken.
Het probleem bij het protocol is dat het onderwijskundige basis is. Net genoeg om les te geven. In de praktijk moet je dan nog leren rijles te geven en dat doet iedereen voor zichzelf. Elke basis rijinstructeur meent dan dat hij zakelijk en onderwijskundig het wiel heeft uitgevonden.

Michel Donders|14.11.13|21:23

Met het bovengenoemde wil ik eigenlijk zeggen, alle respect voor die opleidingen hoor. Is dat allemaal wel nodig rijonderwijzer mbo 4 en rijinstructeur +. Het gaat er toch meer om dat de instructeur de rijles aanpast op de leerling. Groeten, Michel

Roy Smitkoning|14.11.13|21:27

Nee niet iedere leerling is anders Michel. Dat menen wij allemaal. Dat pompen ze je bij de basis protocol en opleiding er al in. Slecht het karakter is anders. Een rijinstructeur meent de hele tijd dat je bij elke leerling het wiel moet uitvinden. Dat is helemaal niet zo. Dat menen de rijinstructeurs opleiders ook nog steeds. In het buitenland denken ze daar heel anders over. break your habits. En leer nou eens iets van een ander. Kijk en denk verder dan je eigen leerlingen. Die weten het niet.

Michel Donders|15.11.13|09:51

@Roy Smitkoning, sorry dat ik het verkeerd heb omschreven. Iedere leerling / mens is qua karakter anders. Dus volgens jou moet iedere instructeur onderwijskundig beter worden opgeleidt..? Mijn manier van lesgeven is; aan de leerling vragen wat ze al weten/kunnen. Anders een goede uitleg geven. En indien nodig een demonstratie. Maar dit hangt af puur van wat de leerling wil. Maar de leerling zelf zoveel mogelijk laten ” uitzoeken ” .

Groet, Michel

Roy Smitkoning|15.11.13|12:23

Michel, Wat goed van jou dat je zover bent met je gedachten over rijles geven. Ik ben het helemaal met je eens. Maar ook in de opleiding rijinstructeur+ van de sjaak de coninck en de ontwikkelingen op het gebied van opleidingen tot rijonderwijzer MBO 4 zitten wel degelijk valkuilen.
Namelijk, ze spelen in op de markt en menen dat de leerling hier naar vraagt en dat moet het juist net niet zijn. (zie volgende bericht)

Roy Smitkoning|15.11.13|12:42

Ze spelen ook in op de cultuur binnen de branche en dat doen ze d.m.v draagvlak te krijgen. Draagvlak en macht is weer ontstaan uit de felle concurrentie (kort omschreven) “in de totale rijschool branche.” Het gevolg daarvan is is dat je met een protocol een aap een kunstje leert. En daar gaat het in totaliteit mis. (volgend bericht)

Roy Smitkoning|15.11.13|12:44

Draagvlak opbouwen in de branche is iets anders dan raakvlakken bij de leerling creëren. Ik bedoel daarmee te zeggen, dat een leerling met een bepaalde methode in de praktijk aansluiting zoekt en minder wat een leerling graag wil waar deze geen antwoord op kan geven. Een leerling kan geen antwoord geven op iets wat nog niet bekend is. “leer mij om het zelf te doen” is weer iets anders dan “uitleg geven”

rijschool twice|15.11.13|14:01

Ik begrijp wat je bedoelt incredible maar eigenlijk geven deze ontwikkelingen meer aan dat de branche zoekende is. Zoekende naar verbeteringen maar in vele opzichten borduren ze gewoon verder en dat geeft irritatie bij bestaande instructeur. De meeste instructeurs voelen na behalen van hun papiertje een gemis en lossen dat door hun ervaring op. Bij de praktische bijscholing worden ze terug gefloten naar af. MBO 4 en mercedes onderschrijven dan weer dat er een tekort is in de basis.

rijschool twice|15.11.13|14:10

Michel Donders geeft ook aan dat hij is doorgegroeid en inspeelt op zijn leerlingen maar of zijn rijlessen zoals hij ze nu geeft goedkeuring van het IBKI zal vinden bij de bijscholing is dan de vraag. Al bij al wordt er dus in de diverse topics aangegeven dat er een gat zit tussen basis opleiding, ervaren instructeurs en vernieuwingen en wat er nu verwacht wordt door iedereen ook de instanties er omheen.

Marc Soons|15.11.13|15:01

is het al geweten wanneer men met deze academie naar belgie komt
ik zou als rijinstructeur graag samenwerken met deze vakbekwame mensen

John van den Kieboom|15.11.13|17:57

@RoySmithkoning

Wat een warrig verhaal. Probeer je hier je nieuwe lesmethodetje te verkopen? Ik, en vele met mij, vinden dat de huidige opleiding PRIMA voldoet. En dit topic gaat over de Mercedes Benz opleiding hoor.

rijschool twice|15.11.13|18:35

dit topic gaat over de Mercedes opleiding hoor dus een aanval zoals in ander topic op een persoon die reageert anders dan meneer van der kieboom vind is niet nodig Blijft U ook ontopic? Een ieder, in dit topic Mercedes, die voor de leerlingen juist die verandering aan weet te brengen dat ze een fijne opleiding hebben en een rijbewijs, proberen te verbeteren. Elke stilstand is achteruitgang dus vele zijn opzoek naar nieuwe ideeen. Persoonlijk vind ik het jammer dat echte vernieuwingen uitblijven

Roy Smitkoning|15.11.13|18:36

@john ?? Volgens mij staat er nergens dat ik een lesmetodetje wil verkopen. Ik ben blij voor je dat jouw huidige opleiding prima voldoet. En volgens mij beginnen mijn berichten ook wel met Mercedes Benz academie. Daarnaast zijn de overige berichten gerelateert aan het onderwerp. Waarom denk je eigenlijk niet mee? Het gaat toch om leerlingen? De kracht is of je eigen leerlingen geen baat hebben bij verbeteringen. Dat is iets anders dan wat je er zelf van vindt?

Lammert Buivenga|15.11.13|19:12

Vrienden vragen mij wel eens waarom ik gestopt ben met het geven van rij-lessen. Dit, omdat ik altijd roep dat dit prachtig werk is. Dan vertel ik één en ander en laat ik ze wat reaktie’s lezen op diverse onderwerpen.
Vaak wordt er dan gelachen . Terwijl het eigenlijk heel erg triest is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.