Rob Smulders, Logistic Force, LF Academy

Uitzendbureau op zoek naar rijinstructeurs met C(E)-rijbewijs

Diverse rijschoolhouders geven niet fulltime les, hoewel ze dat wel graag zouden willen. Maar het is niet altijd makkelijk om de agenda vol te krijgen met leerlingen. Daarom is uitzendbureau Logistic Force op zoek naar parttime rijinstructeurs in bezit van een C(E)-rijbewijs. “We hebben dringend tekort aan goede vrachtwagenchauffeurs. Rijinstructeurs zijn uitermate geschikt.  Ze worden bij ons betaald volgens de CAO Beroepsgoederenvervoer, dus dat is vaak meer dan een rijinstructeur in loondienst verdient”, vertelt Rob Smulders van Logistic Force Academy.

Logistic Force voorziet in de behoefte van flexibel personeel in de transport & logistieke sector. “We zijn vooral gespecialiseerd in het werven, selecteren en uitzenden van beroepschauffeurs”, zegt Smulders.

“Met name voor de binnenlandse stadsdistributie hebben we goede Nederlandstalige chauffeurs nodig. Zeker in de zomerperiode hebben we veel vacatures. We zijn nieuwe chauffeurs vanuit onze eigen Academy aan het opleiden, maar dit is niet voldoende om de vraag vanuit de markt te beantwoorden.”

Rijschoolbranche

Daarom mikt het uitzendbureau op de rijschoolbranche. “Dat zijn vaak zeer goede chauffeurs met prima verkeersinzicht”, legt Smulders uit. “En ze kunnen gewoon rijschool-ondernemer blijven, dat is geen probleem. Het is wellicht een ideale combinate; een paar dagen per week rijschoolhouder. En voor een vast inkomen rijden ze een paar dagen per week via ons als vrachtwagenchauffeur. Onze klanten zien graag dat we rijinstructeurs sturen. Dit is al een bewezen concept met onze eigen instructeurs/docenten. Het zijn veilige en goed opgeleide chauffeurs.”

“Daarnaast blijven deze instructeurs wel behouden voor de markt want het zou zonde zijn als deze éénpitters met passie voor het vak verloren zouden gaan omdat ze geen volle werkweek met leerlingen meer kunnen boeken”, aldus Smulders.

Logistic Force heeft landelijk zo’n 700 chauffeurs aan het werk. Smulders: “De crisis is voorbij. We moeten nu soms ‘nee’ verkopen aan onze klanten. We hebben nog zo’n 100 extra chauffeurs nodig. We hebben vacatures bij al onze twaalf vestigingen door het hele land. Dus rijinstructeurs uit alle regio’s zijn welkom om zich aan te melden.”

CAO Beroepsgoederenvervoer

De chauffeurs worden op uitzendbasis ingezet conform NBBU. Dat betekent dat ze in loondienst betaald worden op basis van de CAO Beroepsgoederenvervoer. Het salaris ligt op maximaal € 13,54 bruto uurloon. Daar komt nog 8% vakantietoeslag, onregelmatigheidstoeslagen, pensioenpremie en vakantiedagen bovenop.

Smulders: “Bijkomend voordeel voor rijinstructeurs is dat er automatisch volgens de Cao een spaarpot voor nascholing wordt opgebouwd. Die mag ook ingezet worden voor de WRM-bijscholing. Dus als je bij ons komt werken, hoef je geen kosten voor WRM-bijscholing meer te maken.”

Transport

Rijinstructeurs die affiniteit met transport hebben, zijn van harte welkom om te solliciteren. “Ook als ze al een tijdje niet meer op een vrachtauto hebben gereden”, legt Smulders uit. “Ze worden eerst drie dagen ingewerkt. Dan kunnen ze aan de vrachtauto wennen, ze krijgen uitleg over laden en lossen, de tachograaf, Boordcomputer, noem maar op.”

“In overleg met de planning kunnen de instructeurs daarna vaste dagen doorgeven dat ze wel of niet kunnen werken, zodat ze vaste dagen kunnen blokken voor hun eigen leerlingen. In deze constructie hebben we nu ook veel ex-defensie rijinstructeurs die bij ons een aantal dagen per week rijden.”

B-rijinstructeurs, die nog niet over het C-rijbewijs beschikken, zijn ook welkom om te solliciteren, maar kunnen nog niet direct ingezet worden. “Die moeten eerst opgeleid worden tot het C-rijbewijs. Daar gaan we in september mee beginnen. Maar de voorkeur nu gaat uit naar rijinstructeurs die we meteen kunnen inzetten met een C(E)-rijbewijs.”

Docent

Bijkomend voordeel is dat Logistic Force doorgroeimogelijkheden biedt voor rijinstructeurs. “Ze kunnen straks bijvoorbeeld ook doorstromen om ingezet worden als docent bij onze opleidingen, zoals de verplichte Code95. De opleidingen bieden we dan gratis aan. Want vooral aan praktijkinstructeurs HNR/BBS is nu al een tekort“, weet Smulders.

“Dat biedt ons flexibileit en de rijinstructeur zekerheid. Want hij kan gewoon rijschoolhouder blijven en een paar dagen per week bij ons werken. Is het druk met transport, dan fungeert hij als vrachtwagenchauffeur. En is het druk bij de opleidingen, zetten we hem in als docent. Zo komen we samen tot een ideale invulling van de werkweek. En dat is voor iedereen een win-win.”

Vakbekwame instructeurs

Door het gebrek aan goede vakbekwame instructeurs/docenten heeft Logistic Force Academy bij verschillende transportbedrijven chauffeurs opgeleid tot rijinstructeur B-C-CE. Deze chauffeurs/instructeurs verzorgen dan bij hun eigen bedrijf onder meer de nascholing Code95.

“In deze samenwerking huren wij tevens deze instructeurs in voor onze opleidingen”, vertelt Smulders. “Bij een aantal vervoerders hebben we ook vrachtwagens ingericht als leswagen zodat de leerlingen ‘on the job’ les krijgen. Tijdens het lessen wordt met lading gereden zodat de leerling al meteen kan aandocken, laden- en lossen, ladingzekeren, gebruik maken van de digitale tachograaf/boordcomputer en routeplanning. De transporteurs vinden het ook niet meer van deze tijd om ‘doelloos’ 24 tot 28 uur met een blok beton achterin de lesvrachtauto rondjes om de kerk te laten rijden.”

Ambassadeurs

Logistic Force (Academy) heeft geen bedoeling om een franchise of brancheorganisatie te worden. Smulders: “Het zou wel een mooie aanvulling zijn als deelnemende rijschoolhouders als ambassadeur hun leerlingen zouden kunnen enthousiasmeren voor een baan in de Transport en Logistiek via de vakschool van Logistic Force Academy.”

Bart Pals

Interesse? Solliciteer bij Logistics Force Academy via: www.lfacademy.nl/categorie/987/rijinstructeurs

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.