Rapport Roemer: VerkeersAcademie zet grote stappen in verbeteren instructeursopleiding

Gijs Kantelberg van De VerkeersAcademie is betrokken bij de commissie Roemer en het verbeteren van de rijschoolbranche. Hij buigt zich over de kwaliteit van de instructeursopleiding. We spraken Kantelberg over de succesvolle pilot voor een nieuwe bijscholing voor gesprekstechnieken.

Gijs Kantelberg, eigenaar van De VerkeersAcademie, leidt een werkgroep die het advies van Emile Roemer uitwerkt. Deze zogeheten derde werkgroep moet aan de slag met een van de vier bouwstenen waarin het rapport is onderverdeeld. Aan Kantelberg en teamgenoten uit de hele branche de taak zich te buigen over de verbetering kwaliteit van de instructeursopleiding.

RijschoolPro: Gijs, wat is precies jouw taak binnen de werkgroep?
Gijs Kantelberg: Het ministerie neemt het advies van Roemer zeer serieus. Het helpt natuurlijk ook mee, dat alle betrokkenen achter dat advies staan. In ons team zitten mensen van Veilig Verkeer Nederland, de SBV, rijschoolverenigingen en uitgevers, maar ook mensen van het ministerie van Onderwijs.

Kun je vertellen hoe het proces van zo’n werkgroep eruit ziet?
In elke groep zit iemand die aanspreekpunt is en mij is gevraagd om dat voor deze werkgroep te zijn. Samen overleggen we met het ministerie over te nemen stappen. Eerst stelde het ministerie van I&W talloze vragen om te kijken wat de zienswijze van de branche was. Daarna zijn we allemaal, inclusief de andere twee werkgroepen, bij elkaar gekomen om die antwoorden te bespreken en actiepunten te bepalen. In die fase zitten we nu.

Je bent aangesteld voor de bouwsteen ‘kwaliteit van de instructeur’, waar begin je?
Eigenlijk overal. We zijn allemaal voorstander van het certificeren van opleidingsinstituten, ook de WRM-docenten. Maar ook naar het certificeren van bijscholingen. Het verschil in kwaliteit is gewoon te groot.

Ik kan het concreet maken met een voorbeeld: de WRM-bijscholing. We hebben nu een paar keer een pilot uitgevoerd met de bijscholing Gesprekstechnieken. Laatst nog met Bovag Rijscholen. Een instructeur is heel de dag bezig met communiceren, maar leert hier geen technieken voor tijdens de opleiding. Wettelijk is bepaald dat zo’n bijscholing gegeven moet worden door iemand met een WRM-pas. Daarmee kun je onmogelijk kwaliteit bieden. Zeker als je het ook nog aanbiedt zonder trainingsacteur. Wij hebben daarom dus een ervaren communicatietrainer én trainingsacteur voor de groep staan en dat onder leiding van een WRM-docent. Dat laatste is puur omdat dat is voorgeschreven.

Waarom is het communiceren zo belangrijk?
Als je kijkt naar de reacties op die bijscholingen dan zijn die ongelooflijk goed. Ze gaan met een voldaan gevoel terug naar huis. Veel geleerd. Veel geoefend met de trainingsacteur. Veel rijinstructeurs vinden het moeilijk grenzen aan te geven. Andere rijinstructeurs zijn overtuigd van hun eigen gelijk en luisteren niet naar de leerling en hun ouders. Zo’n gesprek escaleert dan of leidt tot klachten bij de rijschool. Deze bijscholing geeft iedereen handvatten om goed te kunnen communiceren. Er doen zelfs rijscholen aan mee die hun kantoormedewerkers aanmelden. Ik vind het mooi om te zien dat die rijscholen werken om zichzelf te blijven verbeteren.

Hoe ervaarden de instructeurs de les?
Heel goed. Sommigen werden er zelfs emotioneel van. Dat was bij de een omdat hij geconfronteerd werd met zijn tekortkomingen. De ander werd wat agressiever emotioneel. De les is niet bedoeld om te pesten, maar ze worden echt uit de tent gelokt om te kijken hoe ze het in de toekomst beter kunnen doen. En we zien dat ze het waarderen, want door mond-tot-mondreclame melden de eerste rijscholen zich al om deze bijscholing bij hun op locatie te doen.

Wat zijn nu de vervolgstappen met deze pilot?
We zijn nu klaar met de pilots. Er staat echt al een volwassen training op poten. De trainer, WRM-docent en trainingsacteur zijn op elkaar ingespeeld. In het voorjaar staat er weer een nieuwe cyclus gepland.

Is het ook jouw doel om te zorgen dat gesprekstechnieken onderdeel worden van de instructeursopleiding, in plaats van alleen een bijscholing?
Jazeker. Dit gaan we zeker doorvoeren tijdens de opleiding. Binnenkort hebben we overleg daarover. Ook gaan we een vervolg op deze bijscholing aanbieden, omdat de vraag van de deelnemers er is. Ja, je kunt voor 80 euro ergens RVV doen, maar met deze bijscholingen neem je jezelf echt serieus en word je daadwerkelijk een betere instructeur.

Hoe zorg je bij andere bijscholingen voor een betere kwaliteit?
Wij zijn nu zes andere bijscholingen aan het herontwikkelen. En dan gaat het om voorrangsvoertuigen, maar ook Rijprocedure. Door de juiste specialisten voor de groep te zetten en de mensen via e-learning zich voor te laten bereiden op de bijscholingsdagen, haal je op de dag zelf veel meer rendement uit een opleiding.

Staan er nog meer pilots op het programma?
We investeren de laatste en komende tijd veel in onze docenten qua opleiding. In tranches worden ze opgeleid tot RIS-docent. Pittig, maar zeker door de nieuwe exameneisen van het CBR zetten we zo een extra stap. WRM-docenten moeten gecertificeerd worden en wij zijn daar al mee bezig.
Volgend jaar komen er nog meer verrassende dingen aan. Zeker. Daar kan ik nu nog niets over zeggen, maar het gebeurt allemaal met het advies van Roemer in het achterhoofd.

Lees ook:

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.