In gesprek met Roy Somer over de nieuwe WRM-bijscholing ‘Breindidactiek’ 
partner

In gesprek met Roy Somer over de nieuwe WRM-bijscholing ‘Breindidactiek’ 

Roy Somer in actie tijdens een WRM-bijscholing Foto: Roy Somer

Rijschoolbranche-duizendpoot Roy Somer ontdekte in zijn werkzaamheden als rijinstructeur, rijcoach, WRM-docent en oud-examinator dat het geven van rijles ook anders kan. Vanuit dat startpunt is hij zich gaan focussen op didactiek, de maatschappij en de werking van het brein. En zo ontwikkelde hij onlangs WRM 71 ‘Breindidactiek’.

“Breindidactiek is een benadering die gebaseerd is op inzichten uit de neurowetenschappen. Het richt zich op het begrijpen van het brein van de leerling en hoe deze functioneert. Maar ook op hoe kennis hiervan kan worden toegepast om effectiever les te geven”, legt Roy uit.

En dat is hard nodig, vindt de bedenker van de nieuwe WRM-bijscholing. “Het onderwijs en de leerlingen zijn veranderd, dus moeten we ook aangepaste lesmethoden gaan gebruiken. Door de zes breinprincipes, waarop breindidactiek gebaseerd is, heeft een rijinstructeur de tools in handen om les te geven op een manier waar de leerlingen van tegenwoordig behoefte aan hebben. Oftewel, zelfregulerend leren: minder de instructeur aan het werk en meer de leerling laten werken.”

Dit is niet alleen een effectieve manier van werken voor de leerling, maar ook voor een rijinstructeur, vindt Roy. “Je manier van lesgeven wordt uitdagender. Je leert de leerling daarnaast beter kennen en je kunt je leerstrategieën op hem of haar aanpassen. En dat helpt je om maatwerk te bieden.”

Bijscholing

De bijscholing Breindidactiek wordt op 29 oktober voor het eerst aangeboden bij De Kleijnen Opleidingen in Rijswijk. Directeur Mark Kleijnen zegt hierover: “Je merkt gewoon dat er bij de huidige leerlingen een andere mindset is en dat zij op sommige vlakken anders denken en handelen dan vroeger. Voor een opleider is dat heel belangrijk om te weten en dus sluit deze bijscholing daar goed bij aan.”

“De bijscholing is verder niet alleen gericht op het bijhouden van theoretische kennis van de instructeur maar ook op hoe je als instructeur kennis kan toepassen om de lessen bewezen meer effectief te maken. Met deze bijscholing is de instructeur ook weer up to date wat betreft de nieuwste inzichten over manieren van leren. Lange tijd is daar te weinig aandacht aan besteed”, zegt Kleijnen tot slot.

Meer informatie is te vinden op de website van Roy Somer.

Lees ook:

Auteur: Else van Andel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

In gesprek met Roy Somer over de nieuwe WRM-bijscholing ‘Breindidactiek’ | RijschoolPro
In gesprek met Roy Somer over de nieuwe WRM-bijscholing ‘Breindidactiek’ 
partner

In gesprek met Roy Somer over de nieuwe WRM-bijscholing ‘Breindidactiek’ 

Roy Somer in actie tijdens een WRM-bijscholing Foto: Roy Somer

Rijschoolbranche-duizendpoot Roy Somer ontdekte in zijn werkzaamheden als rijinstructeur, rijcoach, WRM-docent en oud-examinator dat het geven van rijles ook anders kan. Vanuit dat startpunt is hij zich gaan focussen op didactiek, de maatschappij en de werking van het brein. En zo ontwikkelde hij onlangs WRM 71 ‘Breindidactiek’.

“Breindidactiek is een benadering die gebaseerd is op inzichten uit de neurowetenschappen. Het richt zich op het begrijpen van het brein van de leerling en hoe deze functioneert. Maar ook op hoe kennis hiervan kan worden toegepast om effectiever les te geven”, legt Roy uit.

En dat is hard nodig, vindt de bedenker van de nieuwe WRM-bijscholing. “Het onderwijs en de leerlingen zijn veranderd, dus moeten we ook aangepaste lesmethoden gaan gebruiken. Door de zes breinprincipes, waarop breindidactiek gebaseerd is, heeft een rijinstructeur de tools in handen om les te geven op een manier waar de leerlingen van tegenwoordig behoefte aan hebben. Oftewel, zelfregulerend leren: minder de instructeur aan het werk en meer de leerling laten werken.”

Dit is niet alleen een effectieve manier van werken voor de leerling, maar ook voor een rijinstructeur, vindt Roy. “Je manier van lesgeven wordt uitdagender. Je leert de leerling daarnaast beter kennen en je kunt je leerstrategieën op hem of haar aanpassen. En dat helpt je om maatwerk te bieden.”

Bijscholing

De bijscholing Breindidactiek wordt op 29 oktober voor het eerst aangeboden bij De Kleijnen Opleidingen in Rijswijk. Directeur Mark Kleijnen zegt hierover: “Je merkt gewoon dat er bij de huidige leerlingen een andere mindset is en dat zij op sommige vlakken anders denken en handelen dan vroeger. Voor een opleider is dat heel belangrijk om te weten en dus sluit deze bijscholing daar goed bij aan.”

“De bijscholing is verder niet alleen gericht op het bijhouden van theoretische kennis van de instructeur maar ook op hoe je als instructeur kennis kan toepassen om de lessen bewezen meer effectief te maken. Met deze bijscholing is de instructeur ook weer up to date wat betreft de nieuwste inzichten over manieren van leren. Lange tijd is daar te weinig aandacht aan besteed”, zegt Kleijnen tot slot.

Meer informatie is te vinden op de website van Roy Somer.

Lees ook:

Auteur: Else van Andel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.