‘Geen aangepaste kilometerheffing voor de rijschoolbranche’

De mogelijke invoering van de kilometerheffing is het gesprek van de dag, zeker onder de rijschoolhouders, die in elk geval extra kosten moeten gaan maken. De kilometerheffing moet in plaats komen van de aanschafbelasting (BPM) en de motorrijtuigenbelasting.

Het aantal kilometers dat een auto rijdt, wordt middels een speciaal kastje bijgehouden. Het systeem is in het leven geroepen om de kosten eerlijker te verdelen, meer rijden betekent dus meer betalen.

Over de gehele lijn gezien mogen er geen extra kosten voor de automobilist mee gemoeid zijn. Alle autobezitters zijn nu 6,6 miljard euro kwijt aan auto-gerelateerde belastingen. Dat bedrag blijft gelijk, maar de individuele kosten hangen straks af van het rijgedrag.

Volgens minister Camiel Eurlings (Verkeer) gaat 59 procent van de automobilisten minder betalen, voor 25 procent blijft het gelijk en 16 procent gaat meer betalen. Meer betalen geldt dan met name voor de frequente weggebruikers, waaronder dus ook de rijschoolhouders vallen.

De heffing moet in 2012 beginnen met een gemiddelde van drie cent per gereden kilometer. Dat tarief zal in de loop der jaren naar boven toe worden bijgesteld totdat utieindelijk alle vaste belastingen omgezet zijn in de kilometerprijs. Daarnaast komt er een spitsheffing op plekken en tijdstippen waar veel files staan.

Uit een onderzoek van Verkeerspro.nl is gebleken dat de rijschoolhouders over de hele lijn tegen de invoer van de kilometerheffing zijn. De maatregel snijdt de een echter harder dan de ander. “Het hangt er onder meer vanaf of je ver moet rijden richting het CBR”, meent Bovag-woordvoerder Paul de Waal. “Maar in dat geval zal ook je buurman die consequenties daarvan ondervinden.”

Erg nadelig zal de invoer van de kilometerheffing dan ook niet zijn in de concurrentiestrijd verwacht de Bovag. “Wij verwachten dat niet meer dan een hele kleine minderheid het lastig zal krijgen, maar dat er partijen om gaan vallen? Nee, dat gaat niet gebeuren. De extra kosten zullen doorberekend gaan worden aan de leerlingen.” Dat is ook de overtuiging van de rijschoolhouders. In een breed gedragen onderzoek van Verkeerspro.nl geeft ruim 93% van hen aan de extra kosten te verhalen op de leerlingen.

Volgens een berekening van de Bovag komt dat uit op een gemiddelde stijging van de prijs van een lesuur van ruim één euro. Een bedrag dat in een beperkt aantal gevallen  verder op kan lopen, grotendeels afhankelijk van het gemiddeld aantal gereden kilometers per les. Een rijschool die ver van het CBR vandaan zit, maar toch in die buurt wil lessen, zal kind van de rekening worden.

In de ogen van de grootste brancheorganisatie voor rijschoolhouders is een uitzonderingspositie voor rijschoolhouders, zoals deze wel geldt voor taxibedrijven, geen optie in Den Haag. “Wij hebben goede banden met de politiek en hoewel we ons daar hard voor hebben gemaakt, moeten we realistisch zijn. Er gaat geen uitzondering gemaakt worden voor de rijschoolhouders. Hoe graag we dat ook zouden willen. De overheid maakt alleen uitzonderingen voor die groepen die nu ook al vrijgesteld zijn van belastingen.” Een bericht dat hard aan zal komen in de branche want uit het onderzoek van Verkeerspro.nl opteerde ruim 95% voor een uitzonderingspositie.

Wat vindt u als rijschoolhouder van de kilometerheffing? Laat het weten door dit onderzoek in te vullen: https://www.rijschoolpro.nl/rijschool/2010/01/28/onderzoek-kilometerheffing-wat-vindt-u-er-van-als-rijschoolhouder/

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “‘Geen aangepaste kilometerheffing voor de rijschoolbranche’”

Robbie van der linden|29.05.10|17:03

Slecht, heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel slecht!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Geen aangepaste kilometerheffing voor de rijschoolbranche’ | RijschoolPro

‘Geen aangepaste kilometerheffing voor de rijschoolbranche’

De mogelijke invoering van de kilometerheffing is het gesprek van de dag, zeker onder de rijschoolhouders, die in elk geval extra kosten moeten gaan maken. De kilometerheffing moet in plaats komen van de aanschafbelasting (BPM) en de motorrijtuigenbelasting.

Het aantal kilometers dat een auto rijdt, wordt middels een speciaal kastje bijgehouden. Het systeem is in het leven geroepen om de kosten eerlijker te verdelen, meer rijden betekent dus meer betalen.

Over de gehele lijn gezien mogen er geen extra kosten voor de automobilist mee gemoeid zijn. Alle autobezitters zijn nu 6,6 miljard euro kwijt aan auto-gerelateerde belastingen. Dat bedrag blijft gelijk, maar de individuele kosten hangen straks af van het rijgedrag.

Volgens minister Camiel Eurlings (Verkeer) gaat 59 procent van de automobilisten minder betalen, voor 25 procent blijft het gelijk en 16 procent gaat meer betalen. Meer betalen geldt dan met name voor de frequente weggebruikers, waaronder dus ook de rijschoolhouders vallen.

De heffing moet in 2012 beginnen met een gemiddelde van drie cent per gereden kilometer. Dat tarief zal in de loop der jaren naar boven toe worden bijgesteld totdat utieindelijk alle vaste belastingen omgezet zijn in de kilometerprijs. Daarnaast komt er een spitsheffing op plekken en tijdstippen waar veel files staan.

Uit een onderzoek van Verkeerspro.nl is gebleken dat de rijschoolhouders over de hele lijn tegen de invoer van de kilometerheffing zijn. De maatregel snijdt de een echter harder dan de ander. “Het hangt er onder meer vanaf of je ver moet rijden richting het CBR”, meent Bovag-woordvoerder Paul de Waal. “Maar in dat geval zal ook je buurman die consequenties daarvan ondervinden.”

Erg nadelig zal de invoer van de kilometerheffing dan ook niet zijn in de concurrentiestrijd verwacht de Bovag. “Wij verwachten dat niet meer dan een hele kleine minderheid het lastig zal krijgen, maar dat er partijen om gaan vallen? Nee, dat gaat niet gebeuren. De extra kosten zullen doorberekend gaan worden aan de leerlingen.” Dat is ook de overtuiging van de rijschoolhouders. In een breed gedragen onderzoek van Verkeerspro.nl geeft ruim 93% van hen aan de extra kosten te verhalen op de leerlingen.

Volgens een berekening van de Bovag komt dat uit op een gemiddelde stijging van de prijs van een lesuur van ruim één euro. Een bedrag dat in een beperkt aantal gevallen  verder op kan lopen, grotendeels afhankelijk van het gemiddeld aantal gereden kilometers per les. Een rijschool die ver van het CBR vandaan zit, maar toch in die buurt wil lessen, zal kind van de rekening worden.

In de ogen van de grootste brancheorganisatie voor rijschoolhouders is een uitzonderingspositie voor rijschoolhouders, zoals deze wel geldt voor taxibedrijven, geen optie in Den Haag. “Wij hebben goede banden met de politiek en hoewel we ons daar hard voor hebben gemaakt, moeten we realistisch zijn. Er gaat geen uitzondering gemaakt worden voor de rijschoolhouders. Hoe graag we dat ook zouden willen. De overheid maakt alleen uitzonderingen voor die groepen die nu ook al vrijgesteld zijn van belastingen.” Een bericht dat hard aan zal komen in de branche want uit het onderzoek van Verkeerspro.nl opteerde ruim 95% voor een uitzonderingspositie.

Wat vindt u als rijschoolhouder van de kilometerheffing? Laat het weten door dit onderzoek in te vullen: https://www.rijschoolpro.nl/rijschool/2010/01/28/onderzoek-kilometerheffing-wat-vindt-u-er-van-als-rijschoolhouder/

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “‘Geen aangepaste kilometerheffing voor de rijschoolbranche’”

Robbie van der linden|29.05.10|17:03

Slecht, heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel slecht!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.