Ook forse verschillen in slagingspercentage motorrijbewijs
RIJSWIJK – Ook voor het motorexamen bestaan forse verschillen in de slagingspercentages per regio. Dat blijkt uit cijfers van het CBR. Kandidaten in de regio Rotterdam hebben veel minder kans te slagen voor het praktijkexamen dan in examenplaatsen als Deventer of Zutphen.
Voor het motorexamen Verkeersdeelneming scoort de Randstad zeer slecht vergeleken met de periferie van Nederland. Met 51-55 procent zit bijvoorbeeld Rotterdam fors onder het landelijk gemiddelde van 72,9 procent. Terwijl Deventer en Zuthpen het met 86-90 procent veel beter doen. Eerder bleek al dat voor het examen rijbewijs B ook forse verschillen bestaan per regio in de kans dat een kandidaat slaagt.
Een duidelijke oorzaak voor de forse verschillen valt volgens het CBR niet te geven. De cijfers zouden afhankelijk zijn van vele variabelen, zei CBR-woordvoerder Coen Sleddering. “Slagingspercentages worden bepaald door de kwaliteiten van de kandidaat en van de opleider. Het examen kent namelijk overal een vaste norm en vaste rijprocedure.”
Aan de strengheid van de examinatoren ligt het in elk geval niet, zo denkt het CBR. In het verleden hebben examinatoren uit de regio afgenomen in de stad en andersom. De slagingspercentages in de steden werden daardoor niet anders.
Of het aan de omgeving ligt, is ook de vraag. Natuurlijk is het verkeer in de Randstad drukker dan elders. Maar dat verklaart niet waarom Venlo het toch fors slechter doet dan Den Bosch. Of waarom Assen veel beter scoort dan Leeuwarden. Bovendien worden alle rijlessen in dezelfde omgeving gevolgd als het examen.
Wat vindt u? Reageer ook!
Lees ook: Plattelanders slagen anderhalf keer vaker dan stadsjongens
Gemeten periode 1-4-2009 / 31-3-2010
Examenplaats | Slagingspercentage |
---|---|
Rotterdam | 51-55 |
Barendrecht | 56-60 |
Gouda | 56-60 |
Gorinchem | 61-65 |
Rijswijk | 61-65 |
Spijkenisse | 61-65 |
Amsterdam | 66-70 |
Dordrecht | 66-70 |
Emmeloord | 66-70 |
Groningen | 66-70 |
Harderwijk | 66-70 |
Heerenveen | 66-70 |
Leeuwarden | 66-70 |
Utrecht | 66-70 |
Venlo | 66-70 |
Berkel Enschot | 71-75 |
Breda | 71-75 |
Bussum | 71-75 |
Eindhoven | 71-75 |
Emmen | 71-75 |
Geleen | 71-75 |
Haarlem | 71-75 |
Heerlen | 71-75 |
Horn | 71-75 |
Leiden | 71-75 |
Leusden | 71-75 |
Meppel | 71-75 |
Mierlo | 71-75 |
Weert | 71-75 |
Zwolle | 71-75 |
Alkmaar | 76-80 |
Almelo | 76-80 |
Arnhem | 76-80 |
Enschede | 76-80 |
Hoogeveen | 76-80 |
Lichtenvoorde | 76-80 |
Maastricht | 76-80 |
Middelburg | 76-80 |
Nijmegen | 76-80 |
Sneek | 76-80 |
Terneuzen | 76-80 |
Winschoten | 76-80 |
Zaandam | 76-80 |
Apeldoorn | 81-85 |
Assen | 81-85 |
Den Bosch | 81-85 |
Den Helder | 81-85 |
Doetinchem | 81-85 |
Goes | 81-85 |
Hoorn | 81-85 |
Tiel | 81-85 |
Bergen op Zoom | 86-90 |
Deventer | 86-90 |
Roosendaal | 86-90 |
Zuthpen | 86-90 |
Bron: CBR
Waarom doet het CBR hier niet wat meer onderzoek naar? De verschillen zijn wel erg groot!
het verschil zit m voornamelijk in de examinator. in de randstad komt het toch voor dat een kandidaat wordt afgerekent op een klein foutje. terwijl zich veel vaker een situatie zich voordoet waar zij die fout nog niet hebben gemaakt en waar zich in een examenrit zich veel moelijkere situaties voordoen. en een goeie examinator die uit de randstad komt en zelf veel motor rijdt kan daar in goed filteren en het overzicht beter zien
Wat we hier te zien krijgen is nog niet helemaal duidelijk. De verschillen zijn in werkelijk groter.
De cijfers die we nu zien zijn de gemiddelde percentages per oproepplaats.Veel interessanter zou het zijn als we dan per oproepplaats en per examinator de cijfers konden zien. Deze verschillen zijn enorm. Voor de auto examens zitten er wel verschillen in die oplopen tot 35% voor de examinatoren onderling. Er zit dus wel degelijk verschil in kans van slagen.
Ben het met het Cbr niet eens. Als rijinstructeur, werkend voor verschillende rijscholen, heb ik weldeglijk verschillen gezien. Het is duidelijk, dat niet elke examinator gelijk is, is ook wel moeilijk, gezien het mensen zijn. En wat de één niet ok vind kan van de ander nog wel!
In Hoorn (hoog percentage) zijn bijna alle A-instucteurs KGI-ers.
En de examinatoren komen zowel uit Amsterdam als uit Alkmaar en Den Helder.
Ik denk dat er een hoop winst is te halen bij de rijscholen zelf.
Als motorrijder die vrij laat zijn rijbewijs A haalde(ik ben 64 jr) zou ik niet zozeer de nadruk willen leggen op foutjes.
Belangrijk is dat de motorrijder een zekere(niet zelfzekere) indruk maakt en weet wat hij doet.Volgens mij zal een goede examinator dit globale beeld van veilige zekerheid belonen met een stempel in het rijbewijs.De rest is lariekoek.
Fabritius