ministerie Infrastructuur, kantoor

Weigering minister tot WRM-aanpassing vanuit ivoren toren

COMMENTAAR – De overheid laat zich van haar slechtste kant zien door ‘onbeperkt herkansen’ voor de praktijkbeoordeling pas in 2014 bespreekbaar te maken. Kennelijk is minister Schultz van Haegen zich niet bewust van de impact die deze sanctie in de praktijk teweeg brengt. Iedere rijinstructeur kan om de vijf jaar zijn baan, bedrijf en inkomen in rook op zien gaan.

De minister van Infrastructuur en Milieu regeert kennelijk nu nog vanuit een ivoren toren. Maar ze zou er verstandig aan doen beter te luisteren naar het advies van de volledige rijschoolbranche en de WRM aan te passen. Het incident vorige week bij IBKI, toen een gezakte rijinstructeur het IKBI-gebouw naar binnen reed is uiteraard verwerpelijk, maar tegelijkertijd voelt iedereen zijn wanhoop.

Rijschool

De betrokken rijschool uit Breda stond goed aangeschreven. Tevens was de rijschool lid van de Bovag, wat geldt als een kwaliteitslabel voor professionele rijscholen. Ook het slagingspercentage van deze rijschool was ver boven het kringgemiddelde. En omdat deze rijinstructeur op dat moment niet precies volgens de richtlijnen van IBKI een rijles gaf, kan hij plotseling zijn bedrijf opdoeken. Deze gediplomeerde rijinstructeur is plotseling ‘ongeschikt’ verklaard.

Dat (praktijk)bijscholing goed is voor het niveau in de rijischoolbranche, daar zijn de meesten het wel over eens. Maar de huidige sanctie waarbij na 1 onvoldoende herkansing de rijinstructeur binnen 7 dagen zijn bevoegdheid kwijtraakt, werkeloos wordt en een langdurig herintrederstraject ingaat, is buiten alle proporties. Dat is geen praktijkbijscholing te noemen, maar onmenselijk. De rijschoolhouder heeft grote kans plotseling in de bijstand te raken, want voor zelfstandig ondernemers geldt geen WW.

Sanctie

Vanachter een bureau in een ivoren toren klinkt invoering van deze sanctie aardig; slechte rijinstructeurs moeten zich verbeteren of raken zo uit de branche. Maar nu de verplichte praktijkbijscholing er daadwerkelijk is, bestaat het besef dat iedereen kans heeft te zakken. Je zal maar een slechte dag hebben. Net zoals dat ook hele goede kandidaten door domme pech kunnen zakken voor een zorgvuldig voorbereid CBR-rijexamen.

Zolang Infrastructuur en Milieu niet eens bereid is om te praten over een WRM-aanpassing, komt er geen oplossing voor dit probleem.  De onrust in de rijschoolbranche wordt alleen maar groter. Tenzij er voor de herkansing een gegarandeerd slagingspercentage komt van 100%. Maar hiermee is het hele fundament onder de praktijkbegeleiding en -beoordeling weg.

Rijinstructeurs

Overheid, geef rijinstructeurs de kans hun niveau te verbeteren. Want het gaat erom dat iemand laat zien over het vereiste niveau te beschikken. Of dat nou na 1 herkansing is of na 5, dat maakt niet uit. Want praktijkbegeleiding gaat erom dat de rijinstructeurs die onvoldoende presteren zichzelf verbeteren. En niet om een hoop gediplomeerde instructeurs uit de rijschoolbranche te werken.

Bart Pals

Lees ook: Infrastructuur houdt vast aan WRM-evaluatie in 2014
Lees ook: Rijinstructeur rijdt pui in met lesauto bij IBKI Nieuwegein
Lees ook: Ministerie weigert WRM-aanpassing ‘onbeperkt herkansen’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Pals

149 reacties op “Weigering minister tot WRM-aanpassing vanuit ivoren toren”

Richard|21.09.11|14:45

Inderdaad, lesgeven en dus ook examineren draait om leren, jezelf verbeteren en je vervolgens verder te ontwikkelen. Er moet toch 1 iemand binnen de betrokken instantie’s te vinden zijn die over dit briljante inzicht beschikt? Geef die arme man uit Breda zijn papiertje terug en ga je schamen.

John|21.09.11|14:48

Als de minister gewoon die sanctie afschaft is de gehele branche weer rustig. Maar er zullen toch ook wel kamervragen mogelijk zijn. Als de minister tegen alle verzoeken van de gehele branche in bij haar besluit blijft dient zij toch ter verantwoording worden geroepen? Er zijn ministers voor minder ter verantwoording geroepen.

ronaldo cok|21.09.11|14:55

Binnenkort moet ik op voor de praktijkbegeleiding en ik denk dat ik op de juiste manier les geef maar toch heb ik het gevoel of het zwaard van damocles boven mijn hoofd hangt.
Ik denk niet dat dit de juiste manier is, het zo beter zijn de praktijkbegeleiding een echte begeleiding te laten zijn met verbeter punten.
Dat zou denk ik voor mij en veel collegas veel stress weg nemen.
Ik kan ook geen beroep bedenken waar je examen voor doet en dat je na 5 jaar de kans loopt je bevoegdheid kwijt te rake

Gert van Beek|21.09.11|16:26

Onbegrijpelijk dat in eerste instantie de rijschoolbranche accoord is gegaan met deze regeling.
Dit had nooit mogen gebeuren en nu zitten we met de problemen. De rijschoolhouder uit Breda die deze wanhoopactie deed is een voorbeeld van deze slechte , overmatige regelgeving.
Hier moet verandering in komen, misschien moeten kamerleden benaderd worden om de minister ter verantwoording te roepen, misschien moeten we protesteren in Den Haag of de NOS inschakelen. Voorlopig aktie voor BOVAG ea !!!

Bert de Weerd|21.09.11|16:43

Goed artikel, alleen vraag ik mij af sinds wanneer een lidmaatschap van de Bovag een kwaliteitslabel voor professionele rijscholen is?

Bert de Weerd|21.09.11|16:44

De Bovag heeft in het verleden het graf gegraven voor haar eigen leden en de branche.
Het minste wat de Bovag nu nog kan doen is “de getroffen rijschool uit Breda” Financiaal helpen voor de schade die is ontstaan door de sanctie die is opgelegd!
Gebeurd er eindelijk eens wat goeds met al dat lidmaatschapsgeld dat verspild word!

Danielle|21.09.11|20:38

Vraagje: De foto hierboven is dus het kantoor van het ministerie. Ik zie alleen de bovenkant van het gebouw. Weet iemand of de onderkant ook van glas is?
Met een ministerie die niet aanspreekbaar is voor 2014 zullen er nog wel meer radeloze mensen vreemde dingen kunnen gaan doen.

John|21.09.11|20:57

@ Gert van Beek,

Dat ligt er natuurlijk aan wat je onder de “rijschoolbranche” verstaat. De minister doelt daarbij op het CEC. Dat is natuurlijk niet de rijschoolbranche. De enige die daar destijds als “rijschool/instructeurs vertegenwoordiger” bij zat was de Bovag. Maar die was ook partner in bussiness van de instructeursopleiders. Over een zo’n belangrijk onderwerp als een sanctie zou m.i. alleen een referendum onder alle instructeurs voldoende zijn.

B.B.|22.09.11|00:37

Volgens mij wordt onze minister op het verkeerde been gezet door een of meerdere mensen.
Of ze houdt zich van de domme. Ik zou wel eens willen weten wie haar adviseurs zijn.
De rijschoolbranche zou ermee accoord gegaan zijn.
Hierbij een oproep: Kan een Bovag rijschool mij vertellen of hij persoonlijk is gevraagd of hij accoord ging met de sanctie ? Zoniet, dan klopt dit argument voor geen meter en is de sanctie ons ordinair door de strot geduwd!

Ben en Yvonne Bridel

John|22.09.11|01:04

Ik zit net even het journaal te kijken. Minister Donner heeft een spoedwet gemaakt. Hierdoor mogen de gemeenten vanaf MORGEN!!!! weer leges rekenen voor de ID kaart. Deze werd gratis na een uitspraak van de hoge raad d.d. 9 september. Deze minister heeft maar liefts 13 DAGEN nodig gehad om de wet zo aan te passen dat er weer moet worden betaald. Als het om geld van de gemeente gaat is een wet wel heel snel te veranderen. Dan zal het schrappen van de sanctie toch niet zo’n probleem zijn??

Dunken|22.09.11|09:04

00:37 | B.B.

Geen enkele van de 11.000 instructeurs is iets gevraagd, is al eerder genoemd op dit forum ?

Hans|22.09.11|09:10

Kijken hoe ze reageert,als ze haar baantje binnen zeven dagen afpakken omdat ze haar werk niet goed doet

Gerard|22.09.11|09:19

We moeten de minister eens vragen om opnieuw haar rijbewijs te moeten doen.
Als ze zakt, is ze zie ook meteen kwijt en moet ze ook dan weer opnieuw rijlessen nemen!!
Dus ook weer helemaal van voor af aan beginnen.
Kijken of haar dat ook in 1 keer lukt?? geloof er niets van.

Kees|22.09.11|09:26

Krijgt ze wachtgeld ,niets aan het handje voor haar.zal ze waarschijnlijk een boek gaan schrijven met behoudt van wachtgeld.

corrytjuh|22.09.11|09:30

@ Gerard dat heb ik op het forum ook al gezegd en onder andere artikel over het wrm ook maar je vergeet 1 ding.
Ze moet opnieuw afrijden en dan wel volgens de rij-procedure rijden, dus eigen inbreng, ervaring
die moeten aan de kant en weer netjes volgens de regeltjes. Niet gehaald, betalen en herkansen en jammer met zoveel jaar ervaring valt het niet mee dus weer zakken: 1 week nog genieten van je rijbewijs en dan INLEVEREN!! Wat zal ze piepen.
En hoorde het net van ID dus het kan wel!!

Ludo Jansen|22.09.11|09:31

Kunnen wij ook naar het binnenhof om onze wensen te uiten.

Bert|22.09.11|09:40

Protestactie en op naar Den Haag!!

Kees|22.09.11|09:41

Alles kan ,waar een wil is ……….

Danielle|22.09.11|09:43

……….is dus wel een weg

Bart|22.09.11|10:36

Ja mensen ik kan hier maar een vraag op stellen aan de minister, ik zelf als beginnend rij-instructeur vraag mij dan af gaat het hier echt om een PRAKTIJK Begeleiding?? (zo ja waar is de begeleiding dan??). Of kunnen we het niet beter de PRAKTIJK BEOORDELING (veroordeling) noemen?? Want even eerlijk iedereen doet het toch op zijn manier, en natuurlijk zitten er raakvlakken met het IBKI in, maar het examen daar slaat kant nog wal !!

Richard Uljee|22.09.11|10:37

Beste collega’s,

In het verleden is bij allerlei zaken gebleken dat men in ons “democratisch” systeem pas gevoelig wordt voor argumenten als je die kracht bij zet door gebruik te maken van het recht van demonstratie. Pas dan worden ook politieke partijen wakker.

Richard Uljee|22.09.11|10:38

We zullen dus echt een dag omzet moeten missen om naar Den haag te gaan. We zullen ook een vergunning moeten aanvragen bij de Gemeente Den Haag om de actie te legaliseren. De VRB kan hier het voortouw in nemen. We zullen ook een petitie moeten aanbieden met handtekeningen.

Richard Uljee|22.09.11|10:38

VRB zet wat op! Ik wil mee naar Den Haag. Handtekeningen via de website? Of iets opsturen en verzamelen? Aan de slag, mensen. Met mopperen hier komen wij er niet.

Bart|22.09.11|10:41

Gaat het hier om de praktijk begeleiding (zo ja waar is de begeleiding dan), Of is het gewoon een ordinaire praktijk beoordeling (veroordeling) van het ibki, dit alles om vriendjes van de directie aan het werk te houden??

Richard|22.09.11|10:59

Ik wil ook wel naar Den Haag……..laat maar weten.

Kees|22.09.11|11:31

Richerd, we zijn al bezig om 31-10 te demonstreren bij ikbi .Den haag vind ik ook goed maar dan wel met z’n allen.Dus niet over het hele land.

Leon|22.09.11|11:38

(De rijschoolbranche zou ermee accoord gegaan zijn.)

Zo ja, dan wil ik graag bewijzen zien, verder wil ik ook graag weten hoe groot is dat groep.

Ik kan me niet voorstellen dat er van de 11.000 rijinstructeurs minimaal de helft JA hebben gezegd!

instructeur|22.09.11|12:01

ik heb niet alle comments gelezen dus wellicht dat iemand het al gezegd heeft of er al op is gereageerd maar waarom zou een instructeur 2x zakken voor het examen? jae kan het of je kan het niet. ik zal wel kort door de bocht zijn hoor maar ik denk eeerder dat dankzij deze regeling alle beunhazen zullen verdwijnen, de proffesionels het drukker krijgen en er ook eindelijk een goede prijs gevraagd kan worden voor onze diensten omdat er minder concurrentie is.

instructeur|22.09.11|12:03

Bij ons in de regio rijdt een instrcuteur rond die vraagt 30 per uur en doet 75 examens per jaar en heeft een slagingspercentage van minder dan 25%. dit zijn de types die naar mijn mening mogen en zeer waarschijnlijk zullen zakken en die wil ik niet onbeperkt de kans gaan blijven geven

instructeur|22.09.11|12:04

Andere suggestie: STOP MET LID TE ZIJN VAN DE BOVAG. uitleg is niet nodig, denk dat velen wel weten waarom.

Richard Uljee|22.09.11|12:20

Mijns inziens heeft demonsteren bij het IBKI niet zoveel zin. Zij zijn slechts uitvoerder van wetgeving. We moeten zijn in Den Haag, bij de wetgevende macht, t.w. Parlement (2de Kamer) en Minister. Dus vind ik nog steeds dat wij naar het Binnenhof moeten.

Danielle|22.09.11|12:20

@instructeur. Heb je het stukje hierboven wel echt goed gelezen?

Richard|22.09.11|12:29

@ Kees
Sorry, dat wist ik niet hoe laat? en waar verzamelen?

Frank|22.09.11|12:42

Beste collega,s

We kunnen allemaal wel blijven tieren en schelden,maar dat zet zoals we allemaal wederom kunnen zien geen zoden aan de dijk.
Het word tijd voor actie!!!!!!!!
Maak dit alles openbaar ,dus in de publiciteit ermee : tv radio kranten .
Pas dan kan er normaal over gesproken worden.
Ik hoop dat ik vele collega,s mee zal krijgen.
Ik snap dat er iets geknapt is in onze collega
De stekker word er zonder pardon uit getrokken
Wat een bizar land

Tanja|22.09.11|12:43

Misschien kunnen we beter met z’n alle een advocaat inschakelen!

Jos Schetters|22.09.11|12:48

Het was OK. Om de 5 jaar laten zien dat je de verkeerstheorie goed beheerst. Sinds CBR zich met de opleiding is gaan bemoeien ging het fout. Men wil ons RIS door de strot duwen. Doe je niet mee? Dan eruit! In andere beroepen doet men niet om de 5 jaar opnieuw examen!
En de kosten die dat alles met zich mee brengt? Geldklopperij! Een goede actie, met zijn allen naar Den Haag rijden en eisen dai die hele regeling snel de prullenbak in gaat. I’m IN

Jos Schetters|22.09.11|12:57

Waarom praktijkbegeleiding?
We hebben allemaal een goede opleiding gehad. Daar zijn prima scholen voor (beter dan CBR). We hebben een EIND-examen afgelegd en zijn OK bevonden. Waarom daarna nog aan het handje lopen? Is de kwaliteit niet hoog genoeg? Leg dan de lat bij het examen en opleiding hoger. Misschien mag er dan ook eens een eerlijk uurtarief worden gerekend (70 euro per uur?).
Praktijkbegeleiding is echt onzin. Ik beweer dat ik beter les geef dan de gemiddelde begeleider!

Tanja|22.09.11|12:59

Dit ech een belachelijke regel wat ze ooit hier in Nederland hebben bedacht!

Dank aan mensen die hier aan hebben mee gewerkt.

Bert|22.09.11|13:09

Ik ben voor om naar Den Haag te gaan. Wie wil er mee, hoe gaan we dat aanpakken om met zoveel mogelijk mensen heen te gaan.Wel op een serieuze manier, dus zoals het hoort.Hoe meer mensen er meegaan hoe beter het is.
Nascholing is prima, de kwaliteit moet hoog blijven, maar niet op deze manier!!!

Bert|22.09.11|13:14

Ik ben voor om naar Den Haag te gaan, wie gaat er mee! Hoe gaan we dit op een serieuze manier aanpakken., zoals het hoort.
De kwaliteit moet idd hoog blijven , dus nascholing/bijscholing is ok. Maar zoals het NU gaat is buiten alle proporties!!
Graag reacties van mensen die plannen hebben of mee willen helpen om een en ander uit te zoeken en op touw te zetten.
Alleen frustaties uiten op deze site gaat namelijk niet helpen……

Martijn|22.09.11|13:17

Ik hoor wel eens af en toe mensen zeggen slechte rijinstructeurs?

Dan vraag ik meestal waarom?
Vaak krijg ik als antwoord terug, ze zijn goedkoop ze rijden onder de prijzen.

Slecht rijles gehad dat hoor ik niet vaak! Betere opleiding gehad??

Kees|22.09.11|13:48

We Zijn op alle fronten bezig ,John en Bert zijn undercover bezig en is zo geheim de ze het zelf denk ik niet weten Er is nog geen postduif bij mij op de duiventil geland.Weet Iemand wat de kosten zijn van een rechtzaak?

Harry|22.09.11|15:51

Al in 1995 heeft de toen daarvoor speciaal opgerichte Stichting SBR (Stichting belangenbehartiging Rijscholen) een rechtzaak aangespannen tegen de staat tegen het toen ingevooerde verplichte examen om de 5 jaar. Ook daar hing het voortbestaan vanaf. Ook toen was een meerderheid van de branche van mening dat ‘goede’ instructeurs niet konden zakken. De toen door SBR voorgestelde verplichte bijscholing zonder sanctie werd toen van tafel geveegd. ‘vrijheid van onderwijs’ NU: verlicht les en examen.

Frank|22.09.11|16:37

Beste collega,s

En weer laten wij ons voor de zoveelste keer de les lezen .
Er is niet alleen bij onze collega iets geknakt.
De stekker word er zonder pardon uit getrokken.
Harde actie en publiciteit opzoeken, en dan
ook aan alle kanten dus: tv radio en kranten.
Beste collega,s iedereen zal zijn of haar verantwoordelijk heid moeten nemen ,
Met alle collega,s en dan bedoel ik dus ook iedereen naar den Haag.
En dan zullen we daar de zaak eens gaan coachen, zoals het hoort!!!!!!!!

henk|22.09.11|17:35

Ik zeg heel Den Haag vastzetten met lesauto s. Aandacht vragen aan de media en de politiek. De gewone burger weet niet waarom er een auto in de pui is gereden bij het ibki, dat stond niet in het persbericht vermeld. Iedereen moet hiervan op de hoogte zijn. Wij zijn zelfstandige ondernemers die nu nota bene door de vvd in de steek worden gelaten. Schande!! Welke organisatie gaat er een aktie op touw zetten om dit te organiseren? Ik ben het gebemoei in onze branche meer dan zat. Tijd voor aktie

Kees|22.09.11|17:46

@henk,ben ik met je eens allleen ben ik bang dat we nu op een vierkante meter opereren.

Gerda|22.09.11|18:06

Ik voel mij sterk gediscrimineerd omdat volgens mij de rijschoolbranche de enige branche is die zijn eenmaal behaalde diploma weer kwijt kan raken. Op scholen, zwemleraren, gymleraren enz. kunnen onze kinderen misbruiken. Zij raken wel hun baan kwijt, maar niet hun diploma. Maar wij moeten een of andere vreemd examen afleggen en kunnen dan ons diploma en bron van inkomsten kwijt raken. Dus heb ik een aanklacht tegen onze minister ingediend bij de commissie gelijke behandeling.

Hermien|22.09.11|18:48

Even een vraagje? De examinator die de beste man uit Breda heeft laten zakken, moet hij ook examen doen of hij zelf wel nog het vereiste niveau heeft, of is dat niet nodig? Zou hij zelf wel slagen of als hij zakt is hij dan ook zijn baan kwijt?

Kees|22.09.11|18:59

@hermien ,natuurlijk niet daar zorgen ze wel voor.Het is waarschijnlijk ook de reden waarom sommige rijinstrukteurs IBKI examinator worden.Ze zijn zelf bang om alles kwijt te raken.

jan|22.09.11|20:11

Geachte Collegea.
Het lijkt mij verstandig om een vakbond te benaderen, deze hebben de juristen in huis en hebben ook verstand van het organiseren van akties, en het bespelen van de media.
Ik zal contact met hen opnemen.
Omdat de rijschoolbranche nog een grote ongeorganiseerde tak is, is het voor hen natuurlijk interesant om iets te doen.
En idd demonstreren bij het IBKI heeft geen zin.

jan|22.09.11|20:36

Heb contact gehad met de voorzitter van een FNV bond(landelijk niveau). Die zou een rondje gaan bellen en de desbetreffende vakbonds bestuurder op mij af stuuren.
Voor het opzetten van een landelijke aktie, zij hebben namelijk alle know how en kennis in huis. inclusief juristen etc.
Wordt vervolgd.

Henk|22.09.11|21:28

Er zullen ongetwijfeld instructeurs zakken die in de auto prima werk leveren. Ik ken ook een aantal instructeurs hier in de omgeving die de naam instructeur niet verdienen. Ik heb het hier over de rijscholen die structureel op 30 % eerste slagingen staan. Op deze manier wordt het kaf wel van het koren gescheiden. Laten we eerlijk zijn, als je jezelf goed voorbereidt op de toets (via een rij-instructeursopleiding) stelt die hele toets niets voor. Het beroemde toneelstukje. Maar ja het kost iets.

G.Klein|22.09.11|21:33

@Gerda 18.06

serieus… heb je een klacht ingediend bij de commissie gelijke behandeling ?

G.Klein|22.09.11|21:36

overigens nu is het een collega die door een glazen voorgevel is gereden
maar ik ken een collega die er helemaal een einde aan gemaakt heeft
ze hebben hem dood gevonden in z’n garage ik bespaar jullie de details.
was ook gezakt huwelijk kapot hypotheek problemen noem het maar op.

en wie weet hoeveel gevallen er nog niet bekend zijn ?

jan|22.09.11|22:07

Heb vanavond contact gehad met een vakbonds voorzitter (landelijk). Die zou een rondje gaan bellen en mij terug bellen.
Deze mensen hebben vaker hele grote acties georganiseerd, en weten dus hoe en wat. Vergunningen petities etc. etc.
Zij hebben ook de juristen aan boord en weten dus hoe zij het één en ander moeten aanpakken.
Samen staan we sterker.
Ik zeg word vervolgt.

Martijn|22.09.11|23:32

Ik ben het met Henk eens, het wordt tijd voor actie. Hoe kunnen we dat realiseren om te gaan protesteren in Den Haag? Iemand een idee?

John|22.09.11|23:33

Voordat we gaan protesteren: Kan iemand mij antwoord geven op mijn vraag op het forum???

http://www.verkeerspro.nl/forum/viewtopic.php?f=2&t=40

Jos Schetters|22.09.11|23:55

SRB, Stichting Rijschoolbelang, zet nu een actie op touw en je zult zien dat velen mee zullen doen. Deze onrechtvaardige regel van verplicht aan het handje lopen moet verdwijnen en rijschoolhouders hebben recht op een normale vergoeding zonder dat zij door allerlei instanties bestolen worden.

John|23.09.11|01:14

22.09.11 | 13:48 | Kees
We Zijn op alle fronten bezig ,John en Bert zijn undercover bezig en is zo geheim de ze het zelf denk ik niet weten Er is nog geen postduif bij mij op de duiventil geland.Weet Iemand wat de kosten zijn van een rechtzaak?

@ Kees. 1 van de dingen waar ik mee bezig was is dit: http://www.verkeerspro.nl/forum/viewtopic.php?f=2&t=40

Als ik hier gelijk in blijk te hebben komt plan B.

Kees|23.09.11|07:27

@John,dat is wat duidelijker dan is plan B een feit.

Danielle|23.09.11|07:50

@ John als er een fout staat in de wrm. Dan kunnen ze deze vast wel net zo snel repareren als met de ID kaart. Ook onbeberkt herkansen is eigenlijk ook geen optie want de tijd raakt voor vele mensen op. Al is het beter als niks.

jaco|23.09.11|08:01

Waar praten we over er is geen enkele organisatie die opkomt voor de belangen voor rijschoolhouders. er is geen cao,alleen een ontmoedigings beleid om iemand zijn rijbewijs te laten halen. lesgeven btw 6% behalve rij-instructie 19%, zolang de rijschool wereld niet georganiseerd is verandert er niets en blijft het ieder voor zich.bovag is er alleen voor de beroeps chaffeurs de rijschoolwereld is een blok aan hun been.de sanctie is te zwaar,zelf net 85 punten behaald welke eisen stel je aan jezelf

Danielle|23.09.11|08:08

Er is geen enkele organisatie die opkomt voor de belangen van rijschoolhouders. Dit is precies waarom we in deze situatie zitten. Ze kunnen inderdaad alles met ons doen en dat doen ze dus ook en dat zullen ze blijven doen. we moeten dus gaan demonstreren. Ik heb geen zin om iedere 5 jaar over hete kolen ze moeten lopen om mijn beroep uit te mogen voeren. Ik vind dit geen scholing maar mishandeling en instructeurtje pesten en uitmelken.

Harry|23.09.11|09:27

Inkooporganisatie SRB is niet hetzelfde als destijds de SBR. Pas op, Straks neemt alleen het CBR nog de Praktijktoets af. Daar zal vast wel een grote lobby voor plaatsvinden. Niet nu vanwege de relatie met deze minister, maar zeker in de toekomst. Dan zijn pas echt de rapen gaar. Je zit dan pas goed in de tang van het CBR. het CBR zal deze inkomstenbron zeker bij een teruglopend aantal kandidaten iet laten lopen. Dit zijn allemaal extra ‘klantencontacten’.

Dunken|23.09.11|13:54

Jaco,

Inderdaad 19% vind ik zelf niet passen in deze branche, 6% lijkt mij prima!

Onze doelgroep dat zijn jongeren met weinig geld! De opleiding wordt meestal door de ouders betaald!

Kees|23.09.11|14:34

O, gaan we korting geven aan de leerlingen dan worden we niet wijzer van een btw verlaging.

Rob|23.09.11|15:04

Sorry, maar ik ben tegen onbeperkt herkansen: oftewel ALTIJD GESLAAGD, er zijn helaas genoeg collega’s die er een janboel van maken en beter passen in een andere baan. Gezeur over slagingspercentage…om ziek van te worden. Er rijden collega’s met 80% slagingspercentage. Alles wat niet goed genoeg is wordt dringend verzocht om een andere rijschool te zoeken. En over BTW ach ene Joop den Uyl vond het nodige om een tijdelijke maatregel in te voeren van 4 % net zo tijdelijk als het kwartje van KOK.

Kees|23.09.11|15:41

@Rob ,Gewoon een vaste lesprijs slechte rijschoolhouders verdwijnen vanzelf.

Kees|23.09.11|16:01

Het is niet te geloven dat wij geen actie kunnen voeren .Neem nu eens een voorbeeld aan de Nederlandse poedelclub .Die krijgen het voor elkaar om binnen een dag op het Binnenhof te zijn.( met een paar poedels voorpagina nieuws)

Danielle|23.09.11|17:10

@Rob mensen met een goed slagingspercentage maken er geen jamboel van.. Een rijschool bestaat van mond op mond reclame. Goed lesgeven is goede reclame. Maar een vaste lesprijs zoals Kees al voorstelt zou zeker helpen.Mensen die alleen maar over de kwaliteit: protocolletje spelen beschikken zouden beter passen in een andere baan. Mensen die door concurentie het veld moeten ruimen hebben geen kwaliteit kunnen leveren en dat is eerlijker dan een selectie van het IKBI.

John|23.09.11|17:41

Aha, Rob heeft eindelijk het antwoord op de vraag die ik al jaren stel. Rob, wat doen die collega’s die er al jaren een janboel van maken concreet? En altijd weer over dat kabinet Den Uyl. Dat is inmiddels 34 jaar en 13 kabinetten geleden. We hebben nu zelfs een heel rechts kabinet dus nu zullen we er wel veel beter op worden dan. O, ja ze wilden eigenlijk de BTW naar 20 % brengen maar dat hebben ze, onder druk van topeconomen, even uitgesteld.

Danielle|23.09.11|17:56

Ik vraag me af wat Rob met zijn leerlingen doet die twee keer zijn gezakt. Stuurt hij deze naar huis? En bedankt hij ze voor het lesgeld wat zij tevergeefs aan hem hebben geinvesteerd.

Aliriza Salur|23.09.11|18:03

Beste collega’s

laten wij toch niet onderling ruzie maken. laten wij met zijn allen ibki boycotten.
voorstel: vanaf 1 januarie gaan wij geen praktijkexamen meer doen. wie doet mee.

Kom in opstand. laat je tanden zien. dit kan toch niet. iemand die nooit les heeft gegeven gaat bepalen of wij les kunnen geven.

met zijn alle kunnen wij ibki wel klein krijgen.
actie tegen ibki.

doe mee

Rob|23.09.11|18:20

Nee John helaas heb ik geen oplossing voor dit probleem, maar elke keer trappen we er weer in. NIKS zo definitief als een TIJDELIJKE maatregel. NU nog na 35 jaar inclusief inflatie.
En als Danielle mijn stukje goed had gelezen had ze begrepen dat ik juist niks van slagingspersetages aantrek en juist andersoortige leerlingen aanneem die bij andere rijscholen vaak de deur gewezen worden/

jaco|23.09.11|18:42

kees ik denk dat de poedelclub beter georganiseerd is dan de rijschool branche

Leon|23.09.11|20:02

Jaco,

Je DENKT! Ik weet het voor 100% zeker!

Jos Schetters|23.09.11|20:24

Ik ben het met Danielle eens. Degenen die jouw kwaliteiten als rijinstructeur het best kunnen beoordelen zijn je leerlingen en hun ouders. Zijn zij tevreden? Voelen zij zich veilig achter het stuur? De klanten kunnen die beoordeling beter doen dan een omhoog gevallen IBKI knakker.
Natuurlijk moet ons BTW tarief eindelijk eens naar 6%. En natuurlijk moeten wij zeker 50 euro per uur kunnen rekenen. Het is hoog nodig dat er eens echt iets gebeurt. Wanner gaan we naar den Haag?

John|23.09.11|21:30

@ Rob,

Ik vroeg geen oplossing voor welk probleem ook ik wilde graag weten wat instructeurs zijn die er een janboel van maken. Wat doen die? Hoe herken je die? Wat doen die fout?

John|23.09.11|21:35

@ Jos Schetters,

Er komt een moment dat we naar Den Haag zullen gaan. Maar prijsafspraken zijn in Nederland verboden dus dat gaat Den Haag niet doen. Ook het verlagen van het BTW tarief zal in tijden als deze waarin de broekriem door een ieder moet worden aangehaald een utopie zijn. Helaas. Maar als we het voor elkaar krijgen dat de sanctie en de praktijkbegeleiding verdwijnen en we daarvoor goede, nuttige en bruikbare scholing in de plaats krijgen spreek ik van een heel mooi resultaat.

Martijn|23.09.11|22:00

Bij het ibki denken ze nog steeds dat na de 5 stappen.
1, Voorbeeld,
2, dmmm
3, doa
4, doma
5, dza
Een leerling de verrichting geheel kan! Nou dan zal ik heel wat minder lesuren hoeven te besteden als dat zo was. Als je het net iets verkeerd uitvoerd dan ben je klaar en kan je naar huis……zonder pasje!

Rob|23.09.11|22:22

@John het staat niet op hun voorhoofd. Maar een slagingspercentage tussen de 80 en 90 % komt vreemd over. Of men is Superinstructeur of heeft superleerlingen of men lest onnodig lang door of men selecteert en dit laatste is het geval. Leerlingen die het slagingspercentage met hoge van waarschijnlijkheid negatief beïnvloeden worden verzocht een andere rijschool te zoeken. Collega’s die zondags met een L rondrijden met op de zijruit € 25,– en maandag vragen of je een examen kan regelen.

Leon|23.09.11|22:47

Rob,

Misschien is het een tijdelijke actie!

Wat ik ook vaker zie de eerste 5 rijlessen voor 25 euro!

Hier in mijn regio ken ik geen één rijschool die voor 25 euro lest.

kees|23.09.11|23:22

Collega’s ,kunnen we bv met een publieksvriendelijke actie naar den haag gaan en rond het Binnenhof de aandacht trekken door daar rijles te gaan geven tegen een kleine vergoeding die vervolgens naar goed doel gaan bv kika of een ander goed doel? Doen we de les wegrijden stoppen. (ze moeten wel een beetje last van ons hebben)

John|23.09.11|23:22

@ Rob,

Jammer. Ik had eindelijk eens gehoopt op een antwoord. Men heeft deze poppenkast verzonnen om “de kwaliteit” van de instructeurs te verhogen. Voorstanders van de sanctie en dat toneelstukje hopen, overigens ten onrechte, dat de rijscholen/instructeurs waar jij op doelt verdwijnen. Dat zal niet het geval zijn. En volgens mij geeft het verdwijnen van deze rijscholen niet de “kwaliteitsinjectie” die men zou willen. Ik wordt steeds meer gesterkt in mijn gedachte dat we zo slecht niet zijn.

Rob|23.09.11|23:58

@John..Nee hebben we het nog steeds niet door.
Niet mijn prijs
Niet mijn slagingspercentage
Niet het IBKI
Niet het UWV
Niet de 1000 nieuwe instructeurs
en de 650 nieuwe rijscholen van het afgelopen jaar.
Niet de BOVAG
Niet het CBR
bepalen Mijn Succes
IK bepaal MIJN Succes.

Leon|24.09.11|00:10

Rob,

Volgens mij heb jij last van concurrentie, zonder concurrentie is er ook geen markt!

Danielle|24.09.11|00:10

Het slagen voor het protocol bepaald jouw succes.

Leon|24.09.11|00:19

@ Rob, IK bepaal MIJN Succes.

Wat voor succes heb je dan?

Kees|24.09.11|07:48

Mijn idee is serieus.

bert|24.09.11|09:07

@ Rob, dus jij vindt mij een slechte instructeur. Omdat ik een slagingspercentage heb die in de afgelopen 20 jaar meestal boven de 80% komt met uitschieters naar 67% en 93%?
En ja, ook bij de BNOR kom ik zo af en toe wel eens.
Het aantal lessen varieert tussen de 15 uur en 90 uur. Daar zitten ook mensen bij met faalangst, autisme, lichamelijke beperkingen en ouderen.
Volgens mij is een slechte instructeur iemand die NIET voor zijn leerlingen gaat, maar alleen voor de centen>>>>>

bert|24.09.11|09:08

>>> de meeste instructeurs zullen begrijpen wat ik bedoel.

John|24.09.11|10:47

Vreemd toch dat ik aan alle “deskundigen” hier, op het verkeerspro forum, op het verkeersforum enz. nergens een antwoord krijg op de ogenschijnlijk simpele vraag “wat kenmerkt een slechte instructeur”. Of ik krijg antwoorden die heel vaag zijn als het rijtje van Rob, of ik krijg wedervragen of ik krijg de dooddoener “moet ik dat echt uitleggen?’ enz. En dat terwijl ik toch regelmatig lees dat “de slechten (of rotte appels) er uit moeten.

John|24.09.11|10:51

Bij de uitleg moet natuurlijk wel aannemelijk zijn dat juist die “slechte instructeurs” door het toneelstukje het toneel zou€den moeten verlaten. Dus hoe jammer ik het ook vind zullen dat niet de prijsstunters zijn die we allemaal graag zouden zien vertrekken.

John|24.09.11|10:53

Of zijn we het eens met de stelling dat een slechte instructeur een instructeur is die niet volgens het protocol werkt? Iemand die niet genoeg “coacht?”

Kees|24.09.11|11:46

Jammer dat jullie door blijven praten over protoCollen en dergelijke terwijl er genoeg mensen zijn die iets willen ondernemen.In welke vorm dan ook!

Wilda|24.09.11|13:50

Ik vind dit een hele leuke minister maar heeft geen enemale moer verstand van de rijschoolwereld en totaal geen begrip voor iemand wat de kop kan kosten en voor leed dit mensen aandoet.
Ik vraag mij af of dit wel volgens europese norm kan en mag wij hebben overal werklozen, mensen die bij de bijstand lopen en nu probeert men een goede bedrijfstak om zeep te helpen om mensen hun bevoegdheid te ontnemen.
Ik zou denk ik dit verder willen uitzoeken IS ER EEN GOEDE ADVOCAAT IN DE ZAAL ! ! ?????

John|24.09.11|13:51

@ Kees,

Als je iets wilt ondernemen zul je heel goed moeten formuleren wat je niet, maar vooral wat je dan wel wilt. Je zult een duidelijk verhaal moeten hebben met heel goede argumenten. Met 50 auto’s voor het IBKI gebouw of Binnenhof gaan toeteren is goed voor je gevoel maar je schiet er verder niets mee op. Begrijp me overigens goed dat ik absoluut voorstander ben om elk middel aan te wenden om die achterlijke sanctie en die praktijkbegeleiding weg te krijgen. Maar wel goed voorbereid.

Wilda|24.09.11|13:55

Ik zou graag willen weten of er dan ook een goed opleidings instituut is die hiervoor een curcus geeft ik zal er zeker aan mee doen ik wil mijn bedrijf graag houden en geen risico lopen bijscholing is niet erg maar ik begrijp die praktijktoets niet als men nu eens de instructeur zijn eigen gang liet gaan dan kan men pas toetsen hoe goed de instucteur is zoniet opnieuw een praktijkcurcus maar zijn zaak ontnemen NEE dit kan echt niet

Wilda|24.09.11|14:00

Misschien kunnen wij wat met rechtsbijstand doen ???????

Richard Uljee|24.09.11|14:10

We moeten het volgende doen:
1) Een petitie opstellen die door minstens 75% van alle rij-instructeurs moet zijn ondertekend. Dit kan ook digitaal via een petitiesite.
2) Vervolgens een persbericht opstellen die naar zoveel mogelijk nieuws media verzonden wordt. Hierin geven wij ook aan dat we een actie in Den Haag gaan uitvoeren.

Richard Uljee|24.09.11|14:11

3) Onze eisen via de petitie overhandigen aan de Minister. Kopie-en aanbieden aan de portefeuillehouders van de verschillende politieke partijen.
4) Ondersteuning van dit alles door zoveel mogelijk collega’s op de actiedag in Den Haag aanwezig te hebben.

Linsy|24.09.11|15:07

Ik erger me kapot dat er in de rijscholen branche nog geen Vereniging bestaat!

Was net aan het Googlen zelfs afval heeft een eigen Vereniging!

Linsy|24.09.11|15:19

Wilda JA via rechtsbijstandverzekering kun je ook terecht voor juridische problemen.

Heb direct maar een afspraak gemaakt.

Ellen|24.09.11|21:00

Een advocaat heeft hetvolgende geschreven:
Dat vind ook ik niet kunnen. Daarom dient er inderdaad actie te worden ondernomen, maar dat zal een politieke actie moeten zijn, dus richting de politieke partijen en hun leden van de 2e Kamer.
De wetgever heeft helaas veel bevoegdheid om te mogen discrimineren in juridisch opzicht.
Zie vervolg…

Ellen|24.09.11|21:00

vervolg:
Veel meer dan het bestuur (belastingdienst, gemeenten, ministeries, provincies e.d.) dat mogen.
Daarom zie ik juridisch vooralsnog geen mogelijkheden en zult u zich naar mijn idee het beste op de politiek kunnen richten i.p.v. een juridische procedure.

Met vriendelijke groet,
mr. drs. C.M.J.E.P. Meerts
Meerts Belastingadvies en Rechtsbijstand B.V.
Arbeidsrecht, Belastingrecht, Bestuursrecht, Incasso, Verkeersboetes

Ellen|24.09.11|21:03

Een advocaat schreef hetvolgende:
Ik ken deze problematiek.

Ook ik vind het schandalig dat het Ministerie niet thuis heeft gegeven, onlangs op het verzoek van uw branche om dit te veranderen.

Ik heb begrepen dat het Ministerie er pas over een paar jaar naar wil kijken.
vervolg staat hierbovenN

Kees|24.09.11|21:07

@Ellen ,Ik denk dat je verhaal niet helemaal doorgekomen is.

Bert de Weerd|24.09.11|21:09

@Kees, eerst het onderste en dan het bovenste bericht lezen, dan lukt het wel ;)

Ellen|24.09.11|21:28

Ik probeer nog e.e.a. te plaatsen maar lukt niet..
Dit stuk hoort er nog tussen:
Dat vind ook ik niet kunnen. Daarom dient er inderdaad actie te worden ondernomen, maar dat zal een politieke actie moeten zijn, dus richting de politieke partijen en hun leden van de 2e Kamer.

De wetgever heeft helaas veel bevoegdheid om te mogen discrimineren in juridisch opzicht.
Veel meer……

Marvin "Rijschool De Wegpiraat"|24.09.11|22:07

Beste collega’s,

ik ben een petitie gestart op Change.org om (digitale) handtekeningen te verzamelen tegen de sanctie die nu geldt op de praktijkbegeleiding.

Graag wil ik iedereen vragen om deze te tekenen. Hoe meer mensen meedoen hieraan (kost max 1 minuut), hoe meer effect we ermee kunnen bereiken.

http://www.change.org/petitions/de-minister-van-infrastructuur-en-milieu-schultz-van-haegen-stop-de-sanctie-op-het-her-examen-voor-de-wrm-praktijkbegeleiding?share_id=JRHDyrdjbv&pe=pce

Bert de Weerd|24.09.11|22:15

@Ellen en Marvin, Goed bezig!!!

Jos Schetters|24.09.11|23:49

Marvin. Jammer dat je petitie niet werkt. Ik woon niet in USA.
ik krijg hem niet getekend. Kan je niks dergelijks in het Nederlands doen. Het is wel een goed idee!!

Marvin "Rijschool De Wegpiraat"|25.09.11|00:02

Jos, ik heb nu 6 handtekeningen van andere instructeurs binnen, je kunt het land kiezen waar je woont als het goed is. Dit is gewoon een internationale petitie site. Kun je het nog eens proberen? Lukt het dan nog niet, bel me dan even op 06-538 44 605. Ik ben vanavond nog wel even bereikbaar.

Groetjes, Marvin.

Marvin "Rijschool De Wegpiraat"|25.09.11|00:42

@ Jos: Als je naast State kijkt, dan zie je in het blauw staan “Outside U.S.”

Als je daar op klikt, kan je Nederland selecteren.

Succes en alvast bedankt.

Semra|25.09.11|01:07

Marvin het is inderdaad een super idee.

Ik kon NL niet vinden, heb ik ND geselecteerd :(

Marvin "Rijschool De Wegpiraat"|25.09.11|09:12

Semra, dan heb je de staat North Dakota in de USA aangeklikt. Aangezien je Den Haag erbij hebt gezet zullen ze het wel begrijpen denk ik.

Het is inderdaad helaas een Amerikaanse site. Die had wat handiger gemaakt kunnen worden voor mensen uit andere landen.

Marvin "Rijschool De Wegpiraat"|25.09.11|09:37

Ik heb op een nederlandse petitiesite dezelfde petitie aangemaakt, dit werkt denk ik wat makkelijker:

http://www.petities24.com/lesbevoegdheid

Jos Schetters|25.09.11|18:12

DOE TOCH EENS NORMAAL!
De kwaliteit van de rijopleidingen in Nederland is al jaren in Europa ongeëvenaard dat was al lang zo voor deze regel werd ingevoerd.
We moeten gewoon terug naar de vroegere manier. Instructeurs moeten laten zien dat ze de verkeerstheorie goed beheersen. Hoe zij vervolgens aan iemand rijles geven is wat mij betreft aan de instructeur. Laat de markt maar zijn werk doen. De betere zullen overleven. We weten allemaal dat de van mond tot mond reclame de beste is.

Jos Schetters|25.09.11|18:16

OK Marvin
Deze site werkt goed. Nou allemaal de moeite nemen en ondertekenen.
Wellicht kunnen we de media Facebook en Hyves ook gebruiken om mensne te activeren.

rij-instructeur 010|26.09.11|09:18

Als iedereen de link van de petitie door mailt aan al zijn of haar leerlingen dan hebben we snel veel handtekeningen. De leerling wil tenslotte ook niet dat hij/zij een andere rijschool moet gaan zoeken.

http://www.petities24.com/lesbevoegdheid

Marvin "Rijschool De Wegpiraat"|26.09.11|10:34

Inderdaad, een aantal van mijn leerlingen hebben ook al getekend.

jaco|26.09.11|23:55

john even over de kenmerken van een slechte instructeur ,die kunnen niet gegeven worden maar wel het resultaat van zijn leerling ,zeker als er meerdere kandidaten bij hem weg gegaan zijn en bij een zelfde instructeur terecht gekomen zijn en het niveau ver beneden een gemiddelde leerling ligt en deze persoon heeft al meerdere keren een praktijk examen met een negatief resultaat afgelegd, kan je wel zeggen dat het een slechte instructeur is met misschien wel alle kenmerken van een toffe peer.

John|27.09.11|08:49

@ Jaco,

Leuke poging maar als men zo’n achterlijke praktijkbegeleiding en dito sanctie verzint en dit omdat men denkt dat het “niveau van de rijinstructeur” omhoog moet, dan komt men met deze uitleg niet weg. In jouw betoog zijn dus de slagingspercentages de grote graadmeter of de mening van een collega. Want wie bepaalt dat het niveau “ver beneden een gemiddelde leerling” ligt? En hoe herken je een “gemiddelde leerling”? En hoeveel lessen heeft de leerling in jouw voorbeeld>>

John|27.09.11|08:56

>> tussen 2 examens gehad? De hele nieuwe WRM is opgezet omdat men vond dat de instructeurs beter moeten worden. Volgens mij is als je dusdanige doelen stelt de eerste stap te onderzoeken wat er precies mis is. Dan kun je n.l. gericht verbeteren. De nieuwe WRM is de omgekeerde wereld natuurlijk. Je geeft een oplossing en zoekt er vervolgens een probleem bij.

John|27.09.11|09:03

Dus op mijn vraag wat een slechte instructeur is heb ik tot nog toe de volgende antwoorden gehad:

1. Tja, moet ik dat uitleggen (duh)
2. Weet je wel dat er hiet lesgeven voor € 12,=
3. Een rijtje wie je succes bepaalt.
4. Een opsomming van ALS de leerling wegloopt en ALS deze gemiddled is en ALS….
5. Kijk eens naar het niveau van de Nederlandse automobilist.

Maar een echt antwoord dus nog niet. En dat terwijl men de mond vol heeft over “de slechte instructeur” Heel vreemd!

jaco|28.09.11|09:55

john je weet net zo goed als ik wat voor een niveau voldoende is om je rijbewijs te halen,je weet van jezelf ook wat het niveau is van jou leerlingen die gebruik je als graad meter, het aantal lessen is niet relevant want de ene leerling zal meer lessen nodig hebben als de ander
om op het zelfde niveau te komen,als je als instructeur niet kunt beoordelen of het niveau van je leerling voldoende is om zijn rijbewijs te halen ben je voor mij een slechte instructeur of je bedonderd je kandidaat.

John|28.09.11|11:38

Aha. We zijn er uit. Een slechte instructeur is een instructeur die niet kan beoordelen of het niveau van de leerling voldoende is om zijn/haar rijbewijs te halen.
Daar leidt een goed instructeur toe op. Het behalen van de norm nodig om het rijbewijs te halen. Als men de norm kan herkennen in een leerling dan is men dus een goed instructeur. Hmm. Dus in deze uitleg is de weg waarmee dit bereikt wordt geen graadmeter voor wat betreft de kwaliteit. Ben ik het weer niet mee eens. Toch moeilijk he?

Danielle|28.09.11|13:58

Een slechte instructeur is een instructeur die vind dat alle andere instructeurs slecht zijn behalve zichzelf. .Goed kan acteren en toneel kan spelen zodat hij nadat hij succesvol zijn opvoering heeft gedaan kan zeggen dat hij “succesvol” is om zijn zelfbeeld nog verder omhoog te brengen.

Danielle|28.09.11|14:14

Er is helaas met de invoering van de praktijkbegeleiding geen enkel verband meer tussen lesbewaamheid en lesbevoegdheid.

jaco|28.09.11|14:36

john je had filosoof moeten worden maar het gaat hier over de vraag slechte instructeur en het gaat er hier om of jij vind dat jou leerling aan de norm voldoet dan is de leerling rijp om praktijk examen te doen en als deze leerling dan zakt en het blijkt dat het niveau in vergelijking met mijn leerling minimaal is blijf je voor mij nog steeds een slechte instructeur

John|28.09.11|14:54

@ Danielle,

Dat is inderdaad wat er nu aan de hand is. Instructeurs die zichzelf goed vinden omdat zij dat toneelstukje “peanuts” vinden. En het IBKI stelt dat achterlijke toneelstukje als norm. Nu komen veel instructeurs nogal tekort op het gebied van “coaching” Ik vind dat je reinste flauwekul. “Laat de leerling het uitzoeken” Tja, ik ben gespecialiseerd in het lesgeven aan mensen met autisme. Ik daag het IBKI uit om me dat eens voor te komen doen.

John|28.09.11|14:57

@ Jacco,

Het soort leerlingen waar jij over praat krijg ik wel eens. Hier in de buurt zit een rijschool die als stelregel heeft “na 30 lessen examen” Dat weten veel jongeren. Diezelfde jongeren vinden dat een hele goede rijschool want dat willen ze. Snel op examen. Die rijschool draait als een dolle. Meer dan 100 eerste examens per jaar. 2 x zo veel als ik. Slagingspercentage 30-35 %. Logisch. Nu kun je zeggen: slechte instructeur. Maar je zou ook kunnen zeggen: Slimme ondernemer.>>

John|28.09.11|15:01

Als deze man zou zeggen iedereen mag pas na 50 lessen op examen dan zou hij het veel beter doen. Daar ben ik van overtuigd. Dus een slechte instructeur? Nee hoor. Ook komen veel leerlingen waar jij het over hebt van een pas beginnende rijschool/instructeur. Logisch. Het lesgeven moet je ook leren. En dan zijn we weer terug bij af. Want als die beginnende instructeurs het niet zo goed doen zijn ze niet goed genoeg opgeleid. En dus deugt van de praktijkbegeleiding als toetsmiddel helemaal niets.

jaco|28.09.11|17:01

opleiding en toetsing zijn wel twee verschillende dingen

Anoniem|28.09.11|17:32

Pfffff……
Wat een gezeur weer hier.
Jaco heeft een punt mbt de slechte instructeur.(slimme ondernemer ook top btw)
Rob en instructeur zijn helaas de enigen die een beetje begrijpen hoe de vork in de steel zit.
Ik zeg alleen maar; Hoe minder concurrenten, hoe beter!
Melanie for president!

Kees|28.09.11|17:49

@anoniem,ben je bang voor je concurrenten?Of voor je collega’s.

john|28.09.11|18:03

@ Jaco,

Opleiden doe je om een bepaalde norm te halen. Of die norm gehaald is toetst men. Dus deze 2 zijn zeer nauw met elkaar verbonden. En laat nu de eindtoets voor de beginnend instructeur hetzlfde zijn al de praktijkbegeleiding: Zie boordelingsprotocol: http://www.ibki.nl/IBKI/WRM/Stage%20en%20stagebeoordeling/Beoordelingsprotocol_instructie_geven_en_coachen__A_B_C_of_D_(les)_versie_01-03-2011.pdf

Marvin "Rijschool De Wegpiraat"|28.09.11|20:24

Feitelijk zegt het IBKI met de praktijkbegeleiding: “Wij hebben geen vertrouwen in onze examinering tijdens je rij-instructeurs opleiding. Daarom doen we het nog even opnieuw.”

Zodra het niveau van opleiding beter wordt, zullen de instructeurs ook beter worden. Als ze dat dan willen, moeten ze bij zichzelf beginnen en niet ons lastig vallen om hun eigen tekortkomingen te verdoezelen.

Misschien zie ik het verkeerd, maar zo zie ik het iig.

Leon|28.09.11|21:04

Anoniem,

zonder concurrenten geen markt en zonder markt geen potentiële klanten!

Y. van Ark|29.09.11|22:45

Leon???

Vraag en aanbod, ooit van gehoord?
Ik bied rijlessen aan.
100 mensen hebben rijles (geen niche of luxe product dus) nodig.
Bij 1 concurrent is potentieel de helft van de mensen weg naar deze concurrent.
Geen concurrenten= Alles is voor Bassie.

Y. van Ark|29.09.11|22:50

@ John
http://www.ibki.nl/IBKI/WRM/Stage%20en%20stagebeoordeling/Beoordelingsprotocol_instructie_geven_en_coachen__A_B_C_of_D_(les)_versie_01-03-2011.pdf
Dus dit is nou het gevreesde toneelstuk!?
Dit is gewoon het examen wat ik gehad heb 2 jaar geleden!
Was echt een eitje, had er een 8 voor.
Ik zeg het je, MAKKIE!
Ik kan wel praktijkbegeleiding cursussen gaan aanbieden.
Iemand interesse?

Kees|29.09.11|23:23

@Y van Ark ,moet je niet gaan slapen

Leon|29.09.11|23:53

@Y. van Ark,

Geen interesse in toneelstukjes! heb er eentje al gehad!

Waarom ga je niet solliciteren bij de IBKI.

Anoniem|30.09.11|00:23

Y. van Ark had er een 8 voor. Dat is dan een bewijs dat deze manier van toetsen dus slecht is en dat je er geen betere instructeurs van zult krijgen.

Leon|30.09.11|00:52

22:45 | Y. van Ark

Oh ja, heb je een 8 wat leuk!

Geef je les volgens protocol, zelf ken ik niemand die dat doet!

Bert de Weerd|30.09.11|09:57

Y. van Ark, Dus 95-99% van de rijinstructeurs zou dus niet goed lesgeven. Dit geloof je zelf toch ook niet?

bert|30.09.11|18:13

@ Bert de Weerd,

Als je de hoge heren mag geloven die er weer eens geen verstand van hebben….. Ja.

Willy|03.10.11|12:38

Wanneer geven wij hier Geruchtbaarheid aan via TV en Pers dus de media opzoeken politicus zijn er als de dood voor.

rijsinstructeurM|15.10.11|22:23

Ik hoop dat het niet bij woorden blijft, maar dat we dit omzetten in daden. Anders komen we met z’n alle om tgv dit wanbeleid. Ik vind dat een stakingsdag/actiedag op 31 oktober landelijk door de brancheorganisatie georganisseerd en gestimuleerd dint te worden. Laten we bijv. op 31 okt. ook WEGBLIJVEN bij de CBR locaties, laten we afspreken dat voor de duur van éé’n week GEEN examens plannen. We willen acties geen praatjes.
. Uiteraard moeten ook acties richting IBKI worden genomen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.