rijles, rijbewijs, lesauto

Ook RIS-instructeur bevoegdheid kwijt na slechte herkansing

Ook RIS-instructeurs raken hun bevoegdheid kwijt bij een onvoldoende herkansing van de praktijkbegeleiding bij het CBR, zo meldt het CBR desgevraagd. VRB meldde onlangs dat een RIS-instructeur onbeperkt praktijkbegeleidingen kan inkopen. Dat is dus niet het geval, volgens het CBR.

“In de wetgeving is de RIS-begeleiding gelijkgesteld met de IBKI-begeleiding”, licht CBR-woordvoerder Wim ten Buren toe. “Onbeperkt praktijkbegeleiding inkopen kan niet. Niet bij de IBKI en ook niet bij het CBR.”

RIS-instructeur

Volgens de wettelijke regeling (WRM) moet ook een RIS-instructeur 2 x per 5 jaar een praktijkbegeleiding volgen. Daarvan moet de 2e voldoende zijn, anders volgt één herkansing. Bij een negatief resultaat is de rijinstructeur zijn lesbevoegdheid kwijt na 7 dagen.

“Natuurlijk is het een voordeel dat de RIS-instructeur vanaf de CBR-examenplaatsen de begeleiding kan ondergaan en dat hij die in ons systeem kan kopen. Daarnaast zijn de RIS-begeleiders uniform bezig”, zegt Ten Buren.

RIS-methode

“Omdat de RIS-methodiek transparant is voor zowel de instructeur als de begeleider, is het eindgesprek dus wat meer op de methodiek toegespitst en krijgt de instructeur duidelijker een beeld van wat hij zou kunnen verbeteren.”

Ondanks dat ook een RIS-instructeur slechts één herkansing krijgt, blijft VRB van mening dat er te grote verschillen bestaan tussen de IBKI-praktijkbegeleiding en die van de RIS. De brief is vooral bedoeld om druk op de ketel te houden om zo snel mogelijk de nieuwe WRM te evalueren.

IBKI

“Bovendien zijn er dus 2 goedgekeurde methodes. Maar als iemand volgens de RIS-methodiek bij het IBKI lesgeeft, dan kan hij dus gewoon zakken terwijl hij wel volgens een goede methode lesgeeft”, zegt VRB-secretaris Willy van Summeren.

“Het gaat erom dat een rijinstructeur handvatten aangereikt krijgt bij de praktijkbegeleiding. Niet dat hij op dat moment volgens de hele methodiek beoordeeld wordt.”

CBR

Volgens het CBR zijn er veel meer methodes om een voldoende te halen. Een instructeur kan een eigen methodiek ontwikkelen. Deze moet dan alleen voldoen aan de scorevoorschriften.

“Nogmaals de IBKI en RIS scorevoorschriften zijn naast elkaar gelegd en in beide methodieken kan een instructeur een voldoende halen bij het IBKI. Bij de RIS begeleiding zal de instructeur echter volgens de RIS methodiek les moeten geven. Een andere methodiek past daar niet”, licht Ten Buren toe.

Examinator

Ten Buren: “Een RIS-instructeur kan ook niet onbeperkt RIS-begeleiding inkopen bij het CBR. Hij kan er niet meer dan de wettelijke toegestane maximale 3 in 5 jaar inkopen. Er zijn dus geen RIS-oefenbegeleidingen die bij het CBR kunnen worden ingekocht. De oefenbegeleidingen kunnen wel worden ingekocht bij een extern erkend RIS-opleidingsinstituut, maar die nemen dan ook geen RIS-begeleidingen af.”

Bart Pals

Lees ook: Eerste cijfers RIS-praktijkbegeleiding: 91,5% geslaagd

Auteur: Bart Pals

16 reacties op “Ook RIS-instructeur bevoegdheid kwijt na slechte herkansing”

Tom|17.10.11|17:27

Snap jij het nog?

nic|17.10.11|17:43

Het is een feestje Tom. Er wordt zoveel “duidelijkheid” geschapen dat het een warboel aan informatie blijkt te zijn. Overigens wel jammer dat hoe je het ook leest, vergeten wordt dat de instructeur de dupe ervan is/wordt. Als alles niet goed verloopt is het wel zijn/haar pas die ingenomen wordt en laten we daar duidelijkheid over zijn, die gevolgen zijn niet te overzien!!!!
Nog steeds worden de belangen van instructeurs vergeten en voor hen besloten terwijl ze een duidelijk stem laten horen!!

rij-instructeur 010|18.10.11|02:15

Ris 3x per 5 jaar?

John|18.10.11|07:48

18.10.11 | 02:15 | rij-instructeur 010

Ris 3x per 5 jaar?

Ja. Net zoals de gewone praktijkbegeleiding. 1 x voor spek en bonen, 1 x voor het echt en 1 eventuele herkansing.

Johan|18.10.11|11:02

Ik durf te voorspellen dat er binnen het ris traject geen herkansingen aan te pas komen! Dat kan de cbr medewerker toch niet maken tegenover de ris instructeur.

John|18.10.11|11:15

@ Johan,

Als je dat denkt is het natuurlijk simpel. Wordt Ris instructeur. De opleiding telt ook nog eens voor 2 dagen theoretische bijscholing.

Richard Uljee|20.10.11|14:26

En blijf onthouden dat we dit allemaal aan BOVAG te danken hebben. Die hebben dit uit onze naam, maar achter onze rug geregeld. Daarom ben ik na dit jaar geen BOVAG-lid meer.

John|21.10.11|11:06

20.10.11 | 14:26 | Richard Uljee

En blijf onthouden dat we dit allemaal aan BOVAG te danken hebben. Die hebben dit uit onze naam, maar achter onze rug geregeld. Daarom ben ik na dit jaar geen BOVAG-lid meer.

Zoals de Bovag ook, i.s.m. het UWV, het enorme tekort aan instructeurs aan het oplossen was en is.

Nico|07.11.11|19:00

Ben zelf ook geen Bovag lid meer, ik vind dat ze niet met deze zaken mogen bemoeien.

Jan|17.11.11|16:22

John en Nico bovenstaande is voor mij toen ik nog rijles gaf een rede geweest om mijn lidmaatschap van de BOVAG op te zeggen.
BOVAG is er niet voor de kleine rijscholen, die zijn ruis volgens de vorige voorzitter van de BOVAG dhr. Boudewijn Bruinsma en ruis moet verdwijnen, heeft hij persoonlijk tegen mij gezegd.
Als dit het beleid is van de BOVAG wat doen wij daar dan.
Zoek of richt een organisatie op die wel de belangen van de kleine ondernemer vertegenwoordigd en daar voor opkomt!

Ruud|21.11.11|10:31

Wat is er nu mis met RIS. Hier wordt dezelfde volgorde aangehouden als bij het IBKI. Ik heb een groen instructeursbewijs, wat betekent dat ik 1x een TTT doe met examinator, de 2e keer Examen met examinator en de 3e keer als ik de 2e keer zou zijn gezakt. Dus Totaal 3x als dat nodig is en 2x als je het goed doet. Waarom zo moeilijk doen? Leer je les en neem rijles hoe je moet handelen en alles gaat goed. Daar heeft de BOVAG niets mee te maken. Ik heb2x IBKI gedaan. Geslaagd na oefening natuurlijk

Ruud|21.11.11|10:36

Ik ben gewoon instructeur in loondienst en ik vind het onzin om de BOVAG de schuld te geven. Er is gewoon teveel rotzooi op de markt. Het kaf wordt nu van het koren gescheiden. Als je geen rijles kan geven, dan ge je gewoon bij de gemeenteplantsoenendienst werken. Daar blijf je je hele leven. Lees je boekjes goed door en je weet hoe het werkt. Bij het IBKI de papieren die duidelijk aangeven wat je moet doen. Of neem les in praktijk examen rijden. Kijk bij WRM op internet.

RVl|26.02.12|14:24

Wij geven rijles met de ris methodiek. Onlangs bij de ibki examen gedaan, en gezakt.
Om de dood simpele reden dat er bij de ris in banaanvorm mag worden geparkeerd achteruit en bij rijpr. B 90 graden. Op een overvolle parkeerplaats kun je niet achteruit in parkeren vanaf 90 graden, en dan moet je een keer steken, de banaanvorm dus.
Ik trek aan het kortste eind, en dat is onterecht. De rest was alles voldoende alleen de kern niet om die reden.

Jan|27.02.12|10:48

Het wordt tijd dat iedereen eens op één lijn gaat zitten wat exameneisen betreft.
En wat de bovag hier aan kan doen?
Dat is heel simpel, de bovag heeft er mede voor gezorgd dat dit belachelijke examen ons door de strot geduwd wordt.
Waar is de beroepsmogelijkheid bij het IBKI?
En beste RVI ik begrijp je frustratie ik wens je veel succes met je herexamen, want het zou vreselijk zijn als je op deze manier je bevoedheid kwijt raakt.

Ruud Kraan|27.02.12|16:02

@RVI. Je geeft les met de Ris methodiek. WAAROM dan bij het IBKI af gaan rijden? Je had gewoon naar het CBR moeten gaan en deze Ris methode laten zien. Dit is toch niet logisch?Ik vind die 1e toets waanzin, 200 euri voor niks, want je kunt er niet mee slagen, dus onzin. Men moet gewoon 1x examen doen en 1x herexamen. Meer herexamen zou alleen maar gigantisch veel geld gaan kosten. Twee examinators kosten denk ik 300 euri per keer….! Blij dat ik geslaagd ben, mag weer tot 2019!!

Kumar Ghisyawan|21.10.15|18:20

Ik heb mij laten vertellen dat zij liever geen byzondere verrichtingen willen tijdens een RIS praktijkbegeleiding bij het CBR. Is het waar en mag dat ?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Ook RIS-instructeur bevoegdheid kwijt na slechte herkansing | RijschoolPro
rijles, rijbewijs, lesauto

Ook RIS-instructeur bevoegdheid kwijt na slechte herkansing

Ook RIS-instructeurs raken hun bevoegdheid kwijt bij een onvoldoende herkansing van de praktijkbegeleiding bij het CBR, zo meldt het CBR desgevraagd. VRB meldde onlangs dat een RIS-instructeur onbeperkt praktijkbegeleidingen kan inkopen. Dat is dus niet het geval, volgens het CBR.

“In de wetgeving is de RIS-begeleiding gelijkgesteld met de IBKI-begeleiding”, licht CBR-woordvoerder Wim ten Buren toe. “Onbeperkt praktijkbegeleiding inkopen kan niet. Niet bij de IBKI en ook niet bij het CBR.”

RIS-instructeur

Volgens de wettelijke regeling (WRM) moet ook een RIS-instructeur 2 x per 5 jaar een praktijkbegeleiding volgen. Daarvan moet de 2e voldoende zijn, anders volgt één herkansing. Bij een negatief resultaat is de rijinstructeur zijn lesbevoegdheid kwijt na 7 dagen.

“Natuurlijk is het een voordeel dat de RIS-instructeur vanaf de CBR-examenplaatsen de begeleiding kan ondergaan en dat hij die in ons systeem kan kopen. Daarnaast zijn de RIS-begeleiders uniform bezig”, zegt Ten Buren.

RIS-methode

“Omdat de RIS-methodiek transparant is voor zowel de instructeur als de begeleider, is het eindgesprek dus wat meer op de methodiek toegespitst en krijgt de instructeur duidelijker een beeld van wat hij zou kunnen verbeteren.”

Ondanks dat ook een RIS-instructeur slechts één herkansing krijgt, blijft VRB van mening dat er te grote verschillen bestaan tussen de IBKI-praktijkbegeleiding en die van de RIS. De brief is vooral bedoeld om druk op de ketel te houden om zo snel mogelijk de nieuwe WRM te evalueren.

IBKI

“Bovendien zijn er dus 2 goedgekeurde methodes. Maar als iemand volgens de RIS-methodiek bij het IBKI lesgeeft, dan kan hij dus gewoon zakken terwijl hij wel volgens een goede methode lesgeeft”, zegt VRB-secretaris Willy van Summeren.

“Het gaat erom dat een rijinstructeur handvatten aangereikt krijgt bij de praktijkbegeleiding. Niet dat hij op dat moment volgens de hele methodiek beoordeeld wordt.”

CBR

Volgens het CBR zijn er veel meer methodes om een voldoende te halen. Een instructeur kan een eigen methodiek ontwikkelen. Deze moet dan alleen voldoen aan de scorevoorschriften.

“Nogmaals de IBKI en RIS scorevoorschriften zijn naast elkaar gelegd en in beide methodieken kan een instructeur een voldoende halen bij het IBKI. Bij de RIS begeleiding zal de instructeur echter volgens de RIS methodiek les moeten geven. Een andere methodiek past daar niet”, licht Ten Buren toe.

Examinator

Ten Buren: “Een RIS-instructeur kan ook niet onbeperkt RIS-begeleiding inkopen bij het CBR. Hij kan er niet meer dan de wettelijke toegestane maximale 3 in 5 jaar inkopen. Er zijn dus geen RIS-oefenbegeleidingen die bij het CBR kunnen worden ingekocht. De oefenbegeleidingen kunnen wel worden ingekocht bij een extern erkend RIS-opleidingsinstituut, maar die nemen dan ook geen RIS-begeleidingen af.”

Bart Pals

Lees ook: Eerste cijfers RIS-praktijkbegeleiding: 91,5% geslaagd

Auteur: Bart Pals

16 reacties op “Ook RIS-instructeur bevoegdheid kwijt na slechte herkansing”

Tom|17.10.11|17:27

Snap jij het nog?

nic|17.10.11|17:43

Het is een feestje Tom. Er wordt zoveel “duidelijkheid” geschapen dat het een warboel aan informatie blijkt te zijn. Overigens wel jammer dat hoe je het ook leest, vergeten wordt dat de instructeur de dupe ervan is/wordt. Als alles niet goed verloopt is het wel zijn/haar pas die ingenomen wordt en laten we daar duidelijkheid over zijn, die gevolgen zijn niet te overzien!!!!
Nog steeds worden de belangen van instructeurs vergeten en voor hen besloten terwijl ze een duidelijk stem laten horen!!

rij-instructeur 010|18.10.11|02:15

Ris 3x per 5 jaar?

John|18.10.11|07:48

18.10.11 | 02:15 | rij-instructeur 010

Ris 3x per 5 jaar?

Ja. Net zoals de gewone praktijkbegeleiding. 1 x voor spek en bonen, 1 x voor het echt en 1 eventuele herkansing.

Johan|18.10.11|11:02

Ik durf te voorspellen dat er binnen het ris traject geen herkansingen aan te pas komen! Dat kan de cbr medewerker toch niet maken tegenover de ris instructeur.

John|18.10.11|11:15

@ Johan,

Als je dat denkt is het natuurlijk simpel. Wordt Ris instructeur. De opleiding telt ook nog eens voor 2 dagen theoretische bijscholing.

Richard Uljee|20.10.11|14:26

En blijf onthouden dat we dit allemaal aan BOVAG te danken hebben. Die hebben dit uit onze naam, maar achter onze rug geregeld. Daarom ben ik na dit jaar geen BOVAG-lid meer.

John|21.10.11|11:06

20.10.11 | 14:26 | Richard Uljee

En blijf onthouden dat we dit allemaal aan BOVAG te danken hebben. Die hebben dit uit onze naam, maar achter onze rug geregeld. Daarom ben ik na dit jaar geen BOVAG-lid meer.

Zoals de Bovag ook, i.s.m. het UWV, het enorme tekort aan instructeurs aan het oplossen was en is.

Nico|07.11.11|19:00

Ben zelf ook geen Bovag lid meer, ik vind dat ze niet met deze zaken mogen bemoeien.

Jan|17.11.11|16:22

John en Nico bovenstaande is voor mij toen ik nog rijles gaf een rede geweest om mijn lidmaatschap van de BOVAG op te zeggen.
BOVAG is er niet voor de kleine rijscholen, die zijn ruis volgens de vorige voorzitter van de BOVAG dhr. Boudewijn Bruinsma en ruis moet verdwijnen, heeft hij persoonlijk tegen mij gezegd.
Als dit het beleid is van de BOVAG wat doen wij daar dan.
Zoek of richt een organisatie op die wel de belangen van de kleine ondernemer vertegenwoordigd en daar voor opkomt!

Ruud|21.11.11|10:31

Wat is er nu mis met RIS. Hier wordt dezelfde volgorde aangehouden als bij het IBKI. Ik heb een groen instructeursbewijs, wat betekent dat ik 1x een TTT doe met examinator, de 2e keer Examen met examinator en de 3e keer als ik de 2e keer zou zijn gezakt. Dus Totaal 3x als dat nodig is en 2x als je het goed doet. Waarom zo moeilijk doen? Leer je les en neem rijles hoe je moet handelen en alles gaat goed. Daar heeft de BOVAG niets mee te maken. Ik heb2x IBKI gedaan. Geslaagd na oefening natuurlijk

Ruud|21.11.11|10:36

Ik ben gewoon instructeur in loondienst en ik vind het onzin om de BOVAG de schuld te geven. Er is gewoon teveel rotzooi op de markt. Het kaf wordt nu van het koren gescheiden. Als je geen rijles kan geven, dan ge je gewoon bij de gemeenteplantsoenendienst werken. Daar blijf je je hele leven. Lees je boekjes goed door en je weet hoe het werkt. Bij het IBKI de papieren die duidelijk aangeven wat je moet doen. Of neem les in praktijk examen rijden. Kijk bij WRM op internet.

RVl|26.02.12|14:24

Wij geven rijles met de ris methodiek. Onlangs bij de ibki examen gedaan, en gezakt.
Om de dood simpele reden dat er bij de ris in banaanvorm mag worden geparkeerd achteruit en bij rijpr. B 90 graden. Op een overvolle parkeerplaats kun je niet achteruit in parkeren vanaf 90 graden, en dan moet je een keer steken, de banaanvorm dus.
Ik trek aan het kortste eind, en dat is onterecht. De rest was alles voldoende alleen de kern niet om die reden.

Jan|27.02.12|10:48

Het wordt tijd dat iedereen eens op één lijn gaat zitten wat exameneisen betreft.
En wat de bovag hier aan kan doen?
Dat is heel simpel, de bovag heeft er mede voor gezorgd dat dit belachelijke examen ons door de strot geduwd wordt.
Waar is de beroepsmogelijkheid bij het IBKI?
En beste RVI ik begrijp je frustratie ik wens je veel succes met je herexamen, want het zou vreselijk zijn als je op deze manier je bevoedheid kwijt raakt.

Ruud Kraan|27.02.12|16:02

@RVI. Je geeft les met de Ris methodiek. WAAROM dan bij het IBKI af gaan rijden? Je had gewoon naar het CBR moeten gaan en deze Ris methode laten zien. Dit is toch niet logisch?Ik vind die 1e toets waanzin, 200 euri voor niks, want je kunt er niet mee slagen, dus onzin. Men moet gewoon 1x examen doen en 1x herexamen. Meer herexamen zou alleen maar gigantisch veel geld gaan kosten. Twee examinators kosten denk ik 300 euri per keer….! Blij dat ik geslaagd ben, mag weer tot 2019!!

Kumar Ghisyawan|21.10.15|18:20

Ik heb mij laten vertellen dat zij liever geen byzondere verrichtingen willen tijdens een RIS praktijkbegeleiding bij het CBR. Is het waar en mag dat ?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.