CBR start pilot met detectiepoortjes bij theorie-examen

Rijbewijskanidaten die bij het CBR theorie-examen komen doen, moeten in de toekomst mogelijk standaard voor controle door een detectiepoortje. In Amsterdam start het CBR een pilot, waarbij een poort bij de ingang van de examenzaal moet voorkomen dat kandidaten opname- en communicatieapparatuur meenemen. Ook zullen twee beveiligers extra toezicht houden tijdens de toets. “Als de pilot slaagt, gaat het CBR op meer plaatsen detectiepoorten inzetten”, aldus het CBR.

De detectiepoorten, die ook op luchthavens en bij grote evenementen worden gebruikt, zijn een nieuw stap in de strijd tegen fraude met theorie-examens. Het CBR hoopt door het gebruik ervan voorzegfraude te kunnen voorkomen en de theorievragen beter te beschermen tegen diefstal.

Pilot

“Wij verwachten dat door deze maatregel de rust voor zowel de kandidaten als de medewerkers beter gegarandeerd kan worden. Als de pilot goed verloopt, zal het CBR op meer plaatsen detectiepoorten inzetten. Mogelijk ook mobiele poorten die op meer plaatsen in het land inzetbaar zijn.”

De pilot in Amsterdam duurt in ieder geval twee weken. Bij de poort, die bij de ingang van de theoriezaal wordt geplaatst, komen twee beveiligers te staan. Met behulp van het detectie-instrument en een handscanner controleren zij de kandidaten op telecommunicatie-, foto- en videoapparatuur en andere voorwerpen waarmee fraude gepleegd kan worden, zo laat het CBR weten.

Detectiepoort

Wanneer de detectiepoort een verboden voorwerp signaleert, kunnen de beveiligers met behulp van de scanner aanwijzen waar het voorwerp zich bevindt. “De kandidaat wordt vervolgens verzocht om het voorwerp te laten zien en kan het voorwerp dan alsnog in de locker plaatsen. Maar als de aanwijzingen van de beveiligers niet worden opgevolgd, dan kan niet aan het examen worden deelgenomen”, zo laat het bureau voor rijvaardigheidsbewijzen weten.

Het CBR is via meerdere wegen bezig om fraude door theorie-leerlingen te bestrijden. Op dit moment wordt het nieuwe individuele theorie-examensysteem ITEC voorbereid dat in het najaar geïmplementeerd wordt. “Daarnaast werken we op termijn toe naar examens waarin bewegende beelden worden gebruikt. Dat maakt frauderen nog moeilijker. We staan voor goede theorie- en praktijkexamens die de verkeersveiligheid in ons land helpen te verbeteren.”

Lees ook:

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

CBR start pilot met detectiepoortjes bij theorie-examen | RijschoolPro

CBR start pilot met detectiepoortjes bij theorie-examen

Rijbewijskanidaten die bij het CBR theorie-examen komen doen, moeten in de toekomst mogelijk standaard voor controle door een detectiepoortje. In Amsterdam start het CBR een pilot, waarbij een poort bij de ingang van de examenzaal moet voorkomen dat kandidaten opname- en communicatieapparatuur meenemen. Ook zullen twee beveiligers extra toezicht houden tijdens de toets. “Als de pilot slaagt, gaat het CBR op meer plaatsen detectiepoorten inzetten”, aldus het CBR.

De detectiepoorten, die ook op luchthavens en bij grote evenementen worden gebruikt, zijn een nieuw stap in de strijd tegen fraude met theorie-examens. Het CBR hoopt door het gebruik ervan voorzegfraude te kunnen voorkomen en de theorievragen beter te beschermen tegen diefstal.

Pilot

“Wij verwachten dat door deze maatregel de rust voor zowel de kandidaten als de medewerkers beter gegarandeerd kan worden. Als de pilot goed verloopt, zal het CBR op meer plaatsen detectiepoorten inzetten. Mogelijk ook mobiele poorten die op meer plaatsen in het land inzetbaar zijn.”

De pilot in Amsterdam duurt in ieder geval twee weken. Bij de poort, die bij de ingang van de theoriezaal wordt geplaatst, komen twee beveiligers te staan. Met behulp van het detectie-instrument en een handscanner controleren zij de kandidaten op telecommunicatie-, foto- en videoapparatuur en andere voorwerpen waarmee fraude gepleegd kan worden, zo laat het CBR weten.

Detectiepoort

Wanneer de detectiepoort een verboden voorwerp signaleert, kunnen de beveiligers met behulp van de scanner aanwijzen waar het voorwerp zich bevindt. “De kandidaat wordt vervolgens verzocht om het voorwerp te laten zien en kan het voorwerp dan alsnog in de locker plaatsen. Maar als de aanwijzingen van de beveiligers niet worden opgevolgd, dan kan niet aan het examen worden deelgenomen”, zo laat het bureau voor rijvaardigheidsbewijzen weten.

Het CBR is via meerdere wegen bezig om fraude door theorie-leerlingen te bestrijden. Op dit moment wordt het nieuwe individuele theorie-examensysteem ITEC voorbereid dat in het najaar geïmplementeerd wordt. “Daarnaast werken we op termijn toe naar examens waarin bewegende beelden worden gebruikt. Dat maakt frauderen nog moeilijker. We staan voor goede theorie- en praktijkexamens die de verkeersveiligheid in ons land helpen te verbeteren.”

Lees ook:

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.