vrachtwagenchauffeur

Stijgende lijn in nascholing beroepschauffeurs Code 95

Het afgelopen jaar hebben meer beroepschauffeurs nascholing gevolgd dan in 2013. Ook het aantal dagen aan nascholing in 2014 is toegenomen. Aangezien een grote groep chauffeurs in 2016 hun verplichte nascholing moet hebben afgerond om te kunnen blijven voldoen aan de Richtlijn Vakbekwaamheid, ziet het CBR die toename als “een positieve tussenstand”.

In 2014 zijn er in totaal 133.064 dagen nascholing gevolgd: 106.415 dagen theorie en 26.649 praktijkdagen. Dat is iets meer dan in 2013. Toen ging het om 139.320 nascholingsdagen.

Populairste trainingen

Inmiddels hebben 64.165 chauffeurs voldaan aan de verplichte nascholing. Van deze groep heeft 30.804 de scholing in 2014 afgerond. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2013. Toen sloten 14.391 chauffeurs hun opleidingsprogramma af. Het aantal chauffeurs dat sinds de invoering van de verplichte nascholing drie of meer dagen cursus heeft gevolgd ligt op bijna 120.000.

De populairste praktijktrainingen zijn: Het Nieuwe Rijden, rijvaardigheid (inclusief HNR), rijoptimalisatie, rijoptimalisatie (BBS) en rijoptimalisatie schadepreventie. Bij de theorie-opleidingen staat de chauffeursdag bovenaan de top 5 van meest gevolgde trainingen, gevolgd door: BHV her-certificering, digitale tachograaf, ADR initieel en ADV verlenging.

Deadline nadert

Volgens de Europese Richtlijn Vakbekwaamheid moeten beroepschauffeurs die hun vakbekwaamheid (code 95) willen blijven behouden elke vijf jaar jaar minimaal 35 uur aan nascholing volgen. Ze kunnen zelf een keuze maken uit het aanbod dat door de divisie CCV van het CBR is gecertificeerd. De nieuwe regels zijn vanaf 10 september 2008 gaan gelden voor buschauffeurs en vanaf 10 september 2009 voor chauffeurs van vrachtauto’s. Chauffeurs die voor die data hun groot rijbewijs hadden, hebben in eerste instantie zeven jaar gekregen om de verplichte nascholing te volgen.

Dat betekent dat een grote groep chauffeurs voor het C-rijbewijs op 10 september 2016 de Code 95 op het rijbewijs moet hebben staan en voor het D-rijbewijs op 10 september 2015. Voorafgaand aan die twee deadlines moet dus de nascholing zijn afgerond, geregistreerd door het opleidingsinstituut en door de chauffeur zijn bijgeschreven op het rijbewijs.

Exact aantal onbekend

Of alle chauffeurs die deadlines gaan halen is moeilijk in te schatten, laat het CBR weten, omdat niet bekend is hoeveel chauffeurs moeten voldoen aan Code 95. Schattingen lopen uiteen van 125.000 tot 160.000. Dat dat aantal niet exact te geven is komt omdat niet bekend is hoeveel chauffeurs in Nederland werken, hoeveel beroepschauffeurs zijn vrijgesteld van nascholing en hoeveel chauffeurs de nascholing mogelijk in het buitenland volgen. “Het feit dat er ongeveer 175.000 chauffeurs al één of meer nascholingsdagen heeft gevolgd, van wie bijna 120.000 drie of meer dagen, lijkt een positieve ontwikkeling, zo ook de verdubbeling van het aantal chauffeurs dat de nascholing in 2014 heeft afgerond”, aldus woordvoerster Nathalie Dingeldein.

Het CBR waarschuwt chauffeurs herhaaldelijk om niet te krap te plannen omdat praktijktrainingen maar een beperkte groep deelnemers tegelijk aankunnen. Als iedereen kort voor de deadline nog een praktijktraining wil volgen, bestaat het risico dat er niet op tijd plek is.

Lees ook

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Stijgende lijn in nascholing beroepschauffeurs Code 95 | RijschoolPro
vrachtwagenchauffeur

Stijgende lijn in nascholing beroepschauffeurs Code 95

Het afgelopen jaar hebben meer beroepschauffeurs nascholing gevolgd dan in 2013. Ook het aantal dagen aan nascholing in 2014 is toegenomen. Aangezien een grote groep chauffeurs in 2016 hun verplichte nascholing moet hebben afgerond om te kunnen blijven voldoen aan de Richtlijn Vakbekwaamheid, ziet het CBR die toename als “een positieve tussenstand”.

In 2014 zijn er in totaal 133.064 dagen nascholing gevolgd: 106.415 dagen theorie en 26.649 praktijkdagen. Dat is iets meer dan in 2013. Toen ging het om 139.320 nascholingsdagen.

Populairste trainingen

Inmiddels hebben 64.165 chauffeurs voldaan aan de verplichte nascholing. Van deze groep heeft 30.804 de scholing in 2014 afgerond. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2013. Toen sloten 14.391 chauffeurs hun opleidingsprogramma af. Het aantal chauffeurs dat sinds de invoering van de verplichte nascholing drie of meer dagen cursus heeft gevolgd ligt op bijna 120.000.

De populairste praktijktrainingen zijn: Het Nieuwe Rijden, rijvaardigheid (inclusief HNR), rijoptimalisatie, rijoptimalisatie (BBS) en rijoptimalisatie schadepreventie. Bij de theorie-opleidingen staat de chauffeursdag bovenaan de top 5 van meest gevolgde trainingen, gevolgd door: BHV her-certificering, digitale tachograaf, ADR initieel en ADV verlenging.

Deadline nadert

Volgens de Europese Richtlijn Vakbekwaamheid moeten beroepschauffeurs die hun vakbekwaamheid (code 95) willen blijven behouden elke vijf jaar jaar minimaal 35 uur aan nascholing volgen. Ze kunnen zelf een keuze maken uit het aanbod dat door de divisie CCV van het CBR is gecertificeerd. De nieuwe regels zijn vanaf 10 september 2008 gaan gelden voor buschauffeurs en vanaf 10 september 2009 voor chauffeurs van vrachtauto’s. Chauffeurs die voor die data hun groot rijbewijs hadden, hebben in eerste instantie zeven jaar gekregen om de verplichte nascholing te volgen.

Dat betekent dat een grote groep chauffeurs voor het C-rijbewijs op 10 september 2016 de Code 95 op het rijbewijs moet hebben staan en voor het D-rijbewijs op 10 september 2015. Voorafgaand aan die twee deadlines moet dus de nascholing zijn afgerond, geregistreerd door het opleidingsinstituut en door de chauffeur zijn bijgeschreven op het rijbewijs.

Exact aantal onbekend

Of alle chauffeurs die deadlines gaan halen is moeilijk in te schatten, laat het CBR weten, omdat niet bekend is hoeveel chauffeurs moeten voldoen aan Code 95. Schattingen lopen uiteen van 125.000 tot 160.000. Dat dat aantal niet exact te geven is komt omdat niet bekend is hoeveel chauffeurs in Nederland werken, hoeveel beroepschauffeurs zijn vrijgesteld van nascholing en hoeveel chauffeurs de nascholing mogelijk in het buitenland volgen. “Het feit dat er ongeveer 175.000 chauffeurs al één of meer nascholingsdagen heeft gevolgd, van wie bijna 120.000 drie of meer dagen, lijkt een positieve ontwikkeling, zo ook de verdubbeling van het aantal chauffeurs dat de nascholing in 2014 heeft afgerond”, aldus woordvoerster Nathalie Dingeldein.

Het CBR waarschuwt chauffeurs herhaaldelijk om niet te krap te plannen omdat praktijktrainingen maar een beperkte groep deelnemers tegelijk aankunnen. Als iedereen kort voor de deadline nog een praktijktraining wil volgen, bestaat het risico dat er niet op tijd plek is.

Lees ook

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.