Branchevoorzittersdebat Lesauto Testdag 2016: v.l.n.r Peter van Neck (VRB), Frank Hoornenborg (BOVAG Rijscholen en Ruud Rutten (FAM)

Rijschooldebat Lesauto Testdag: ‘We moeten nu doorpakken’

“Het spel gaat nu pas beginnen”, zegt FAM-voorzitter Ruud Rutten tijdens een debat van de branchevoorzitters bij de Lesauto Testdag over de ontwikkelingen over de rijschoolbranche. Hij doelt op het gezamenlijk startdocument dat de FAM samen met de twee andere brancheorganisaties BOVAG Rijscholen en VRB eerder deze maand heeft gemaakt als input voor de Tweede Kamer.

Rutten reageert op de kritiek van onder meer rijschoolhouders en opleidingsinstituten, die lieten weten dat ze graag betrokken waren geweest bij de totstandkoming van het document. Niet terecht, vindt hij. De politiek heeft de brancheorganisaties gevraagd om in kaart te brengen wat er mis is in de sector en wat er anders zou moeten, in de aanloop naar de behandeling in de Tweede Kamer van het wetsvoorstel voor de herziening van de WRM (Wet Rijonderricht Motorrijtuigen). “We moeten het samen doen. Er is nog geen besluit genomen. Het is een opening om aan tafel te gaan.” De brancheorganisaties gaan de plannen nog voorleggen aan hun achterban. Rutten vroeg daarom om de steun van alle leden en alle andere partijen die gebaat zijn bij verbeteringen in de branche.

Doorpakken

De FAM-voorzitter heeft goede hoop dat het startdocument gaat leiden tot de verbeteringen waar de branche al zo lang aan werkt. “We staan aan de vooravond van verandering. Mijn vader zei vijftig jaar geleden: er verandert nooit niks in de branche. Nu denk ik: we zijn er nog nooit zo dicht bij geweest, maar we moeten wel doorpakken.” Mocht de gewenste aanpassing van de WRM onverhoopt weer tot een nieuwe vertraging leiden, dan is Rutten bereid om die accepteren. “Liever een goede WRM neerzetten met de cruciale punten erin, dan nu snel erdoorheen jassen.”

De kwaliteit van de rijopleiding moet omhoog en de WRM moet aangepast worden, daar zijn niet alleen de brancheorganisaties, maar ook de aanwezige rijschoolhouders en rijinstructeurs het volmondig mee eens, zo bleek uit hun reacties. Tijdens het debat mocht het publiek meestemmen over een aantal stellingen die ze voorgelegd kregen.

Beide fronten

De opleiding van de rijinstructeurs moet verbeterd worden, maar ook de bijscholing laat soms te wensen over. “We krijgen veel klachten over bijscholing waar instructeurs niets leren. Dat moet anders. Soms denk ik zelf ook bij zo’n cursus: ik had vandaag beter aan het zwembad kunnen zitten”, zegt VRB-voorzitter Peter van Neck. Op beide fronten moet de kwaliteit omhoog, zowel die van de nascholing als die van de opleiding voor nieuwe instructeurs.

Dat kan de branche niet alleen, daarvoor is politieke actie nodig, benadrukt Rutten, die verantwoordelijk minister Schultz van Haegen verwijt weinig belangstelling te hebben voor de problemen waar de sector mee kamp. “We krijgen steeds te horen: de branche moet het maar oplossen, maar het gaat wel om verkeersveiligheid en de bescherming van kinderen.” Ook vindt Rutten dat rijschoolhouders die niet capabel zijn als onderneming te makkelijk een eigen bedrijf kunnen beginnen. “Weet waar je aan begint”, zou hij ze willen voorhouden.

Wisselende geluiden

Dat het weer beter gaat met de economie, merken nog niet alle rijschoolhouders. Ongeveer de helft van de rijschoolhouders en rijinstructeurs bij het rijschooldebat zegt dat het beter gaat met hun bedrijf dan een paar jaar geleden. Voor de andere helft gaat dat niet op. Ook de branchevoorzitters horen wisselende geluiden. Peter van Neck, zelf actief in de regio Rotterdam, ervaart zelf geen verbetering en hoort ook geen positieve signalen van collega’s. Daarentegen zijn FAM-voorzitter Rutten (actief in de regio Roermond en Venlo) en Frank Hoornenborg, voorzitter van BOVAG Rijscholen, (actief in de regio Utrecht), een stuk positiever.

Dat maar een klein deel van rijschoolhouders lid is van een brancheorganisatie, blijft de branchevoorzitters een doorn in het oog. Dat bleek weer eens toen een rijschoolhouder tijdens het debat liet weten daar geen behoefte aan te hebben. Hij dopte zijn eigen boontjes wel, zo zei de man. Frank Hoornenborg hekelde het ‘free riders-gedrag’ van zijn collega’s. “Het verbaast me dat zo veel rijscholen geen lid zijn. Met meer leden sta je sterker. Het moet niet zo zijn dat wij als brancheorganisaties alleen de kastanjes uit het vuur halen. Ik zou iedereen willen oproepen: sluit je aan, dan gaan wij aan de slag.”

Yvonne Ton

Lees ook:

Auteur: Yvonne Ton

16 reacties op “Rijschooldebat Lesauto Testdag: ‘We moeten nu doorpakken’”

Tjeerd Bijzitter|13.09.16|22:51

De foto zegt weer genoeg. Mag ik de heren vragen waarom ze berichten van bereidwillige mensen volledig negeren en dan zeggen dat ze aan de tafel mogen schuiven? Mag ik de heren vragen waarom andere artikelen volledig gaan over “voorzittersoverleg” en nu ineens verbaast zijn dat zo weinig mensen lid zijn van een branchevereniging? Mag ik de drie heren vragen waarom jullie jezelf zo belangrijk vinden en deskundigen zelfs de vorige keer met de vernieuwing van de WRM zelfs UITSLUITEN?

Tjeerd Bijzitter|13.09.16|22:59

Mag ik de heren vragen waarom jullie vinden dat “je nu door moet pakken” als je de basis van de problemen niet kent en afgaat op aannames over problemen? Mag ik de heren vragen waarom je nu vindt dat je zelf de problemen kunt aanpakken en alle vorige keren slecht over de WRM hebt besloten? Jullie waren er bij. Punt uit! Mag ik de heren vragen waarom je de focus op business legt, de leden dit gedrag overnemen en het dan ineens over de verkeersveiligheid kan gaan?

Tjeerd Bijzitter|13.09.16|23:07

1 Nederlandse Turk zegt “jullie zijn dom” Hij zegt ook “maak de Turk rijk” Heb je nu nog niet door dat hij jullie daar ook mee bedoeld en hijzelf vrij spel heeft? Heb je nu nog niet door dat grote rijscholen niet geïnteresseerd zijn in verbeteringen met B opleidingen? En alleen maar geld willen verdienen met hun vrachtauto’s.? Wat zegt deze Turk dan? Kom maar bij mij. Mag ik de heren vragen waarom ze geen verbanden kunnen leggen? Bel deskundigen! Bel diegene die weten waar ze over praten

Tjeerd Bijzitter|13.09.16|23:18

Bel diegene die de basis van de problemen wel in kaart heeft. Bel voordat ze met andere banen beginnen. Zo niet, val dan maar weer plat op je … Dan kun je weer vanaf onderaan beginnen. In diezelfde tijd is iemand anders klaar met de klantencontactteams door heel Nederland. Ik doe een voorspelling dat de rijschoolbranche naar de kl..en gaat en leerlingen beter geadviseerd worden. Dat is het gevolg als je geen onderzoek hebt gedaan en deskundigen meent te moeten negeren. Wie niet horen wil m….

René Smoors Deventer|14.09.16|00:29

Zo langzamerhand denk ik na bijna twee jaar dit soort berichten lezend van zogenaamde brancheorganisaties die, zo’n 10 procent van de rijschoolbranche uitmakend, vinden dat er eindelijk eens ‘doorgepakt’ moet worden, dat er inderdaad eens doorgepakt moet worden in rijschoolland. In plaats van ons tegen elkaar uit te laten spelen de handen ineen slaan. En deze zogenaamde ‘vertegenwoordigers’ door ons, de andere 90 procent (door hen zwartgemaakt), eens aan te klagen wegens smaad.

Amptenaar|14.09.16|22:51

Dus als ik dat allemaal zo lees, dan is de kwaliteit er niet beter op geworden.
Met de maatregelen die nu getroffen worden, krijg je nooit hogere lesprijzen. Dit betekent dat rijschoolhouders nooit betere investeringen kunnen en zullen doen, laat staan meer kunnen verdienen. Dit betekent ook dat brancheorganisaties het nooit voor elkaar kunnen krijgen dat de leerlingen meer gaan betalen. Wat voor nut heeft het dan om met de politiek te overleggen?

Amptenaar|14.09.16|22:54

Voor degene die dat nog niet weet, de WRM is zo opgebouwd dat de verdiensten niet hoger kunnen zijn.

Ger van den Berk|18.09.16|09:24

Dat waren wijze woorden van de vader van Ruud Rutten.het zal nooit beter worden wat ik nu ook al bijna 40 jaar ervaar.
Dat de Minister aangeeft los het maar op in met de branche is een slimme uitspraak er is maar 10 % aangesloten.
Waarom worden de opleidingen van rijinstructeurs niet onder de loep genomen als het daar zo slecht gaat,dit moet ook vrijgegeven worden zoals de slaging percentages van de kandidaten.
De rijscholen willen een echte branche die er ook voor alle rijscholen zal staan.

Ger van den Berk|18.09.16|09:33

Wanneer de opleidingen en de applicaties zo slecht zijn geef dan hier aan de slagingspercentages van deze opleiders zodat ze misschien stoppen of verbeteren.

Waarom kiest men niet voor de FAM: Omdat dit een kleine groep is en gespecialiseerd in CE en andere grote rijbewijzen ( deze hebben juist wel een goede klantenbestand omdat er een heel wagenpark staat waar de instructeurs mede verantwoordelijk zijn.
En ze een kleine rijschool niet aannemen.zo houden ze zich sterk op deze markt.

Ger van den Berk|18.09.16|09:44

Waarom kiest men niet voor de BOVAG : Omdat in een kort verleden het bestuur zich zelf verrijkte met het UWV en alles binnen haalde in plaats te verdelen onder hun leden.
Ook de contributie is te hoog voor wat de rijschool krijgt.
Waarom kiest men niet voor de VRB :Omdat bij deze club rijscholen zitten die een zogenaamde erkenning willen.Maar slagingspercentage bij deze rijscholen en bij bestuursleden droevig is.Het ledenaantal vaag is, hier wordt iedereen aangenomen.
Zo wil 90% geen lid zijn.

Ger van den Berk|18.09.16|09:53

Er zijn al vele branche geweest maar werden net zo snel door de BOVAG weer afgewezen.
De branche heeft ook al jaren niet meer geprotesteerd tegen examenprijs verhogingen,Dit werd in mijn tijd wel besproken ik nam daar zelf deel aan.
Nu wordt er in 2015 gezegd dat 2016 een minder jaar kan worden en gaan de kandidaten daar vooruit voor boeten terwijl, uiteindelijk de het quotum wel wordt gehaald ( zie de lange wachtlijsten) Krijgen deze geslaagden kandidaten dan ook een gedeelte terug ?

Ger van den Berk|18.09.16|10:04

Als slot: blijf zelfstandig en stunt niet mee,lever kwaliteit en kijk niet naar andere dan overleef je het.
Jou slagingspercentage hangt af van de vreugde in je werk met een eerlijke lesprijs.
Dit doen al 65 % van de kleine zelfstandige rijscholen de andere 25 % is bras en overleefd het niet.
Bij de CEC zitten een aantal mensen aan tafel die alleen in eigen belang meestemmen.
Ik kan een boek schrijven en heb al heel veel klaar staan over de misstanden in onze branche.
Nu de uitgever nog.

Rij School|19.09.16|14:55

@Ger. Commentaar leveren op andere brancheverenigingen is 1 maar zorg dan wel dat je eigen zaakjes in orde zijn! Zo staat er op uw site: Wij zijn aangesloten bij de SEAN (Stichting Erkende Auto rijscholen Nederland). SEAN is een onafhankelijk instituut dat aan rijscholen die aan de juiste criterea voldoen landelijke erkenning geeft. Aan welke voorwaarde de aangelsoten rijscholen moeten voldoen is nergens te vinden! Maar met landelijk 9 aangesloten rijscholen(!) zullen die vast heel streng zijn!

Tjeerd Bijzitter|24.09.16|07:24

Rij school.. Uw opmerking is, zonder dat u het kennelijk door heeft verre van wat het moet bereiken. Het is meer iemand anders een koekje van eigen deeg geven, terwijl diegene die dat zou moeten geven u in elk geval niet bent. Daarnaast is het flauw dat u Ger een hak wil zetten, die open en bloot zich kenbaar maakt en u uw profiel telkens verstopt, kennelijk uit angst voor gezichtsverlies. Ik vindt ook dat Ger gelijk heeft.

Tjeerd Bijzitter|24.09.16|07:29

Wat boeit, hoe groot of klein de brancheorganisaties nou. Hoe dom ben je als rijinstructeur nou om op de grootste af te gaan. Hoe dom ben je als je denkt dat de grootste meer te zeggen heeft. Dan heb je niet veel geleerd. Denk eens na als je dat kunt. Hebben zij de branche met hun verhalen groot gemaakt of hebben de rijscholen dat zelf gedaan. Wie heeft er voor problemen gezorgd en waarom zou je daar lid van zijn om dat te steunen.

Tjeerd Bijzitter|24.09.16|07:35

De consument bepaald, die zorgen voor het geld en die wil beter rijles. Hoe dom ben je dan om in andere theorieën te geloven. Snuggere vogels is de branche sowieso niet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.