rechtbank, rechter, uitspraak

Rijschoolhouder moet 67.500 euro betalen na fraude

Een 48-jarige rijschoolhouder uit Den Helder moet de Staat 67.500 euro terugbetalen vanwege fraude tijdens rijexamens. Dat heeft de rechtbank in Den Haag bepaald. De rijschoolhouder zou een examinator van het CBR hebben hebben omgekocht om zijn leerlingen te laten slagen. Het zou gaan om zestig leerlingen. De rijschoolhouder was onderdeel van een grote fraudezaak waarvoor drie rijschoolhouders en een examinator van het CBR in april zijn veroordeeld.

De rijschoolhouder inde over de periode maart 2012 tot en met september 2014 geld van de examenkandidaten. Vervolgens bood hij een bedrag aan een examinator van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) om deze kandidaten voor het rijexamen te laten slagen. Gemiddeld hield de rijschoolhouder 1.250 euro over per leerling.

Grote fraudezaak

De veroordeelde was onderdeel van een grote fraudezaak, waarbij drie rijschoolhouders samen met de CBR-examinator examenfraude pleegden. De examinator kreeg een bedrag van rond de 500 euro voor het laten slagen van kandidaten. Hij regelde dat hij op een bepaalde tijd en plaats altijd de examinator was van de betreffende leerling. Het CBR liet naar aanleiding van deze zaak 197 rijbewijzen ongeldig verklaren.

Het ging meestal om oudere, buitenlandse kandidaten. Of de kandidaten wisten dat ze werden opgelicht, is niet duidelijk. Wel wist justitie zeker dat sommige geslaagden nooit les hebben gehad voordat ze hun praktijkexamen haalden. De verdachten zouden ook goede kandidaten hebben laten zakken om argwaan te voorkomen.

Celstraf

In april dit jaar werd de CBR-examinator veroordeeld voor negen maanden cel en een schadevergoeding van 23.000 euro. De drie betrokken rijschoolhouders kregen een taakstraf van 240 uur en mogen vijf jaar lang geen rijschool op hun naam hebben, maar wel rijinstructeur blijven.

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

10 reacties op “Rijschoolhouder moet 67.500 euro betalen na fraude”

Anjo Joostens|27.10.16|21:11

Leer ervan dat ik geen reclame maakt, zoals de branche overspoeld wordt met reclame, business en concurrentie.

Anjo Joostens|27.10.16|21:23

Zolang de auto bestaat, kent men ook de rijles.. Rijles is niet verder gekomen dan het geven van instructies. Met alle goede bedoelingen om verbeteringen erin te brengen, rijles is rijles en nog steeds instructie. Ondanks coaching in / of tijdens de rijles. Het is nog steeds rijinstructie. Rijinstructeurs zijn echt wel voor verbetering, mits dit bijdraagt aan “er iets van op te steken” Dit had ik bij het IBKI in 2012 al aangegeven. Volgens het IBKI moest ik draagvlak zoeken onder de instructeurs

Anjo Joostens|27.10.16|21:27

1. Alsof draagvlak simpel te zoeken is binnen een ovebezette rijschool branche, waar het vertrouwen ver te zoeken is. 2. Alsof het IBKI volle draagvlak heeft. Hier in dit artikel is dit niet te zien.

Anjo Joostens|27.10.16|21:35

We zijn 4 jaar verder…. En het IBKI beseft nu pas dat er een aanpassing moet komen. Nou het zit iets anders in elkaar dan men denkt. Mensen leren in een proces, ook rijinstructeurs doen dat. Na de basisopleiding tot rijinstructeur, leert de instructeur hoe die daadwerkelijk rijles moet geven. Dit moet wel vanwege de felle concurrentie . Of een rijinstructeur leert het nooit. En wat doet het IBKI?

Leo Dekkers|28.10.16|22:15

Beste Anjo, Wat erg dat je zo over de uitvoering van ons beroep denkt. Instructie is alleen instructie in de beginfase van een leerdoel met een klein deel coachen, daarna neemt de instructie geleidelijk af en neemt het coachen ( en soms corrigeren ) toe. Misschien is het woord rij-instructeur beter te vervangen door rij-coach.

Ik denk niet dat onze branche problemen bij het IBKI ligt maar meer in de overspannen markt na het ongelimiteerd opleiden van rij-instructeurs vanuit een werkloosheid.

Leo Dekkers|28.10.16|22:22

Bovendien is niet alleen in onze branche slecht met de werkgelegenheid maar ook in andere branches, denk maar aan winkel personeel, horeca, bouw logistiek / productie en meer. Hier komen vaste contracten ook zelden meer voor, zijn de weekendtoeslagen eraf en als het werk op de helft van de dag klaar is, mag je onbetaald naar huis, of onbetaald wachten tot er later op de dag weer wel werk is.

Leo Dekkers|28.10.16|22:23

Onlangs is een kamerlid wel met plannen gekomen om de opleiding tot rij-instructeur uit te breiden met ondernemingsvaardigheden waarin de instructeur o.a leert hoe een prijs-opbouw en een kosten berekening maakt en een administratie opzet zodat de instructeurs leren dat je niet voor 30 euro per uur kunt rijles geven en dat je belastingverassingen kunt voorkomen.
Wat mij betreft had dit kamerlid dit niet alleen voor onze branche moeten doen.
Gelukkig houd het CBR meer toezicht op instructeurs

Leo Dekkers|28.10.16|22:29

Al zou het toezicht wel uitgebreid mogen worden, er is tot nu toe nog maar een onbevoegde instructeur gevonden.
Wellicht zou de belastingdienst meer en vroeger toezicht kunnen houden, nu kan een ” slechte ” rijschool ruim 2 jaar door kachels voor hij door de belastingen failliet gaat.

Rianne van Huizen|12.05.17|14:21

Als je rijk wil worden of zeker wil zijn van riant inkomen, wordt dan géén rijinstructeur!! Dat is en blijft een sprookje.

Rianne van Huizen|12.05.17|14:35

Als je als rijinstructeur niet steelt of erft, moet je trappen tot je sterft !!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijschoolhouder moet 67.500 euro betalen na fraude | RijschoolPro
rechtbank, rechter, uitspraak

Rijschoolhouder moet 67.500 euro betalen na fraude

Een 48-jarige rijschoolhouder uit Den Helder moet de Staat 67.500 euro terugbetalen vanwege fraude tijdens rijexamens. Dat heeft de rechtbank in Den Haag bepaald. De rijschoolhouder zou een examinator van het CBR hebben hebben omgekocht om zijn leerlingen te laten slagen. Het zou gaan om zestig leerlingen. De rijschoolhouder was onderdeel van een grote fraudezaak waarvoor drie rijschoolhouders en een examinator van het CBR in april zijn veroordeeld.

De rijschoolhouder inde over de periode maart 2012 tot en met september 2014 geld van de examenkandidaten. Vervolgens bood hij een bedrag aan een examinator van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) om deze kandidaten voor het rijexamen te laten slagen. Gemiddeld hield de rijschoolhouder 1.250 euro over per leerling.

Grote fraudezaak

De veroordeelde was onderdeel van een grote fraudezaak, waarbij drie rijschoolhouders samen met de CBR-examinator examenfraude pleegden. De examinator kreeg een bedrag van rond de 500 euro voor het laten slagen van kandidaten. Hij regelde dat hij op een bepaalde tijd en plaats altijd de examinator was van de betreffende leerling. Het CBR liet naar aanleiding van deze zaak 197 rijbewijzen ongeldig verklaren.

Het ging meestal om oudere, buitenlandse kandidaten. Of de kandidaten wisten dat ze werden opgelicht, is niet duidelijk. Wel wist justitie zeker dat sommige geslaagden nooit les hebben gehad voordat ze hun praktijkexamen haalden. De verdachten zouden ook goede kandidaten hebben laten zakken om argwaan te voorkomen.

Celstraf

In april dit jaar werd de CBR-examinator veroordeeld voor negen maanden cel en een schadevergoeding van 23.000 euro. De drie betrokken rijschoolhouders kregen een taakstraf van 240 uur en mogen vijf jaar lang geen rijschool op hun naam hebben, maar wel rijinstructeur blijven.

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

10 reacties op “Rijschoolhouder moet 67.500 euro betalen na fraude”

Anjo Joostens|27.10.16|21:11

Leer ervan dat ik geen reclame maakt, zoals de branche overspoeld wordt met reclame, business en concurrentie.

Anjo Joostens|27.10.16|21:23

Zolang de auto bestaat, kent men ook de rijles.. Rijles is niet verder gekomen dan het geven van instructies. Met alle goede bedoelingen om verbeteringen erin te brengen, rijles is rijles en nog steeds instructie. Ondanks coaching in / of tijdens de rijles. Het is nog steeds rijinstructie. Rijinstructeurs zijn echt wel voor verbetering, mits dit bijdraagt aan “er iets van op te steken” Dit had ik bij het IBKI in 2012 al aangegeven. Volgens het IBKI moest ik draagvlak zoeken onder de instructeurs

Anjo Joostens|27.10.16|21:27

1. Alsof draagvlak simpel te zoeken is binnen een ovebezette rijschool branche, waar het vertrouwen ver te zoeken is. 2. Alsof het IBKI volle draagvlak heeft. Hier in dit artikel is dit niet te zien.

Anjo Joostens|27.10.16|21:35

We zijn 4 jaar verder…. En het IBKI beseft nu pas dat er een aanpassing moet komen. Nou het zit iets anders in elkaar dan men denkt. Mensen leren in een proces, ook rijinstructeurs doen dat. Na de basisopleiding tot rijinstructeur, leert de instructeur hoe die daadwerkelijk rijles moet geven. Dit moet wel vanwege de felle concurrentie . Of een rijinstructeur leert het nooit. En wat doet het IBKI?

Leo Dekkers|28.10.16|22:15

Beste Anjo, Wat erg dat je zo over de uitvoering van ons beroep denkt. Instructie is alleen instructie in de beginfase van een leerdoel met een klein deel coachen, daarna neemt de instructie geleidelijk af en neemt het coachen ( en soms corrigeren ) toe. Misschien is het woord rij-instructeur beter te vervangen door rij-coach.

Ik denk niet dat onze branche problemen bij het IBKI ligt maar meer in de overspannen markt na het ongelimiteerd opleiden van rij-instructeurs vanuit een werkloosheid.

Leo Dekkers|28.10.16|22:22

Bovendien is niet alleen in onze branche slecht met de werkgelegenheid maar ook in andere branches, denk maar aan winkel personeel, horeca, bouw logistiek / productie en meer. Hier komen vaste contracten ook zelden meer voor, zijn de weekendtoeslagen eraf en als het werk op de helft van de dag klaar is, mag je onbetaald naar huis, of onbetaald wachten tot er later op de dag weer wel werk is.

Leo Dekkers|28.10.16|22:23

Onlangs is een kamerlid wel met plannen gekomen om de opleiding tot rij-instructeur uit te breiden met ondernemingsvaardigheden waarin de instructeur o.a leert hoe een prijs-opbouw en een kosten berekening maakt en een administratie opzet zodat de instructeurs leren dat je niet voor 30 euro per uur kunt rijles geven en dat je belastingverassingen kunt voorkomen.
Wat mij betreft had dit kamerlid dit niet alleen voor onze branche moeten doen.
Gelukkig houd het CBR meer toezicht op instructeurs

Leo Dekkers|28.10.16|22:29

Al zou het toezicht wel uitgebreid mogen worden, er is tot nu toe nog maar een onbevoegde instructeur gevonden.
Wellicht zou de belastingdienst meer en vroeger toezicht kunnen houden, nu kan een ” slechte ” rijschool ruim 2 jaar door kachels voor hij door de belastingen failliet gaat.

Rianne van Huizen|12.05.17|14:21

Als je rijk wil worden of zeker wil zijn van riant inkomen, wordt dan géén rijinstructeur!! Dat is en blijft een sprookje.

Rianne van Huizen|12.05.17|14:35

Als je als rijinstructeur niet steelt of erft, moet je trappen tot je sterft !!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.