knmv, nk, motorinstructeurs

Praktijkexamens motor en verkoop motorfietsen blijft stijgen

De verkoop van nieuwe motorfietsen is dit jaar naar het hoogste niveau sinds 2009 gestegen. Tot en met oktober zijn in Nederland 11.878 nieuwe motorfietsen verkocht, dat is een stijging van bijna 10 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van de BOVAG. Daarnaast laten cijfers van het CBR zien dat ook het aantal praktijkexamens voor het motorrijbewijs weer toeneemt.

Hoewel de verkoopaantallen van voor de crisis nog niet worden bereikt, zit de verkoop van motorfietsen weer in de lift. In 2009 werden 14.790 nieuwe motorfietsen verkocht in Nederland. In 2013 was het dieptepunt met 9.335 stuks, maar sindsdien groeit de markt met jaarlijks zo’n tien procent.

Op 1 november dit jaar stond in Nederland een recordaantal van 720.889 motorfietsen geregistreerd. Dat is bijna 4.000 stuks meer dan een jaar geleden, ruim twee keer zoveel als twintig jaar geleden en bijna zes keer zo veel als in 1986, toen Nederland er 124.000 telde. Yamaha heeft dit jaar BMW verslagen als het gaat om het aantal verkochte motorfietsen.

Motorrijbewijs

Ook het aantal afgelegde examens voor het motorrijbewijs stijgt. Vorig jaar waren dat er 57.721 voor zowel verkeersdeelneming als voertuigbeheersing. Dit is zo’n 6.000 meer dan in 2014. Ook dit jaar lijkt de stijgende lijn zich voort te zetten. Tot en met september zijn er 46.328 examens afgenomen.

Voor de crisis, in 2008, lag dit aantal op ongeveer 70.000. Het absolute hoogtepunt was overigens in 2012 met bijna 84.000 examens. Het jaar erop, in 2013, halveerde dit aantal tot 43.000. Deze daling was vooral het gevolg van de invoering van de derde Europese rijbewijsrichtlijn op 19 januari 2013. De leeftijd om direct op te mogen gaan voor het examen voor de zwaarste categorie motor ging omhoog van 21 naar 24 jaar. Om deze maatregel te ontlopen deden veel personen onder de 24 jaar al in 2012 hun motorexamen. Naast deze nieuwe regels speelden ook de slechtere economische omstandigheden een rol.

Lees ook: Marktkansen voor motorrijlessen het grootst buiten de Randstad

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Praktijkexamens motor en verkoop motorfietsen blijft stijgen | RijschoolPro
knmv, nk, motorinstructeurs

Praktijkexamens motor en verkoop motorfietsen blijft stijgen

De verkoop van nieuwe motorfietsen is dit jaar naar het hoogste niveau sinds 2009 gestegen. Tot en met oktober zijn in Nederland 11.878 nieuwe motorfietsen verkocht, dat is een stijging van bijna 10 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van de BOVAG. Daarnaast laten cijfers van het CBR zien dat ook het aantal praktijkexamens voor het motorrijbewijs weer toeneemt.

Hoewel de verkoopaantallen van voor de crisis nog niet worden bereikt, zit de verkoop van motorfietsen weer in de lift. In 2009 werden 14.790 nieuwe motorfietsen verkocht in Nederland. In 2013 was het dieptepunt met 9.335 stuks, maar sindsdien groeit de markt met jaarlijks zo’n tien procent.

Op 1 november dit jaar stond in Nederland een recordaantal van 720.889 motorfietsen geregistreerd. Dat is bijna 4.000 stuks meer dan een jaar geleden, ruim twee keer zoveel als twintig jaar geleden en bijna zes keer zo veel als in 1986, toen Nederland er 124.000 telde. Yamaha heeft dit jaar BMW verslagen als het gaat om het aantal verkochte motorfietsen.

Motorrijbewijs

Ook het aantal afgelegde examens voor het motorrijbewijs stijgt. Vorig jaar waren dat er 57.721 voor zowel verkeersdeelneming als voertuigbeheersing. Dit is zo’n 6.000 meer dan in 2014. Ook dit jaar lijkt de stijgende lijn zich voort te zetten. Tot en met september zijn er 46.328 examens afgenomen.

Voor de crisis, in 2008, lag dit aantal op ongeveer 70.000. Het absolute hoogtepunt was overigens in 2012 met bijna 84.000 examens. Het jaar erop, in 2013, halveerde dit aantal tot 43.000. Deze daling was vooral het gevolg van de invoering van de derde Europese rijbewijsrichtlijn op 19 januari 2013. De leeftijd om direct op te mogen gaan voor het examen voor de zwaarste categorie motor ging omhoog van 21 naar 24 jaar. Om deze maatregel te ontlopen deden veel personen onder de 24 jaar al in 2012 hun motorexamen. Naast deze nieuwe regels speelden ook de slechtere economische omstandigheden een rol.

Lees ook: Marktkansen voor motorrijlessen het grootst buiten de Randstad

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.