studeren, opleiding, computer, laptop

Opfriscursus VVN: voorrangssituaties blijven probleem

Deelnemers aan de online opfriscursus van Veilig Verkeer Nederland (VVN), hebben met name moeite met de voorrangsregels. De opfriscursus van VVN is populair: sinds de lancering in april 2015 is die test ruim 400.000 keer afgenomen. De verkeersveiligheidsorganisatie wil de cursus de komende tijd extra onder de aandacht brengen van senioren. 

VVN merkt dat veel weggebruikers behoefte hebben om de verkeersregels nog eens door te nemen. “Wanneer je theorie-examen doet, ben je de regels na het examen vrijwel ogenblikkelijk weer vergeten”, zegt woordvoerder Rob Stomphorst van VVN. De opfriscursus, ontwikkeld in samenwerking met leermiddelenuitgever Verjo, is 400.000 keer afgelegd door 200.000 personen. “Na elke vraag zie je meteen of het antwoord juist is. Vaak willen mensen de test meteen nog een doen om te kijken of ze hun eigen score kunnen verbeteren.”

Voorrangssituaties

Ongeveer 40 procent van de vragen uit de opfriscursus wordt verkeerd beantwoord. Die fouten zitten hem met name in de voorrangssituaties. “Ingewikkelde kruisingen, regels bij de rotondes: daar gaat het vaak mis”, zegt de woordvoerder. Aan de hand van die uitkomsten probeert VVN de vragen in de test te sturen. Zo is er bij de online test ook een speciale categorie gemaakt voor scootmobielgebruikers. “Wanneer een scootmobiel thuis wordt afgeleverd is het: ‘alstublieft mevrouw’ en de gebruiker moet het verder zelf maar uitzoeken. Slechts enkele fabrikanten bieden extra begeleiding als service.”

De test is bedoeld voor alle weggebruikers, maar VVN wil de opfriscursus de komende tijd meer onder de aandacht brengen van senioren. “De grootste risico in het verkeer ligt bij jongeren rond de 20 en de 80-plussers. Die laatste groep wordt alleen maar groter, we hebben te maken met vergrijzing. Senioren zijn over het algemeen geen brokkenmakers, maar als er iets met hen gebeurt, zijn de gevolgen veel ernstiger. Ze zijn fysiek kwetsbaar, hun lichamelijk herstel duurt veel langer.”

Rijvaardigheidstest

Wanneer blijkt dat iemand veel moeite heeft met de online test, is het mogelijk een fysieke rijvaardigheidstest te doen van Veilig Verkeer Nederland, onder begeleiding van een rijinstructeur. Al jaren richt de organisatie zich op senioren, met onder andere rijvaardigheidstrainingen en theoriecursussen. “Aan de hand van oefeningen proberen we onzekerheid bij ze weg te nemen.” 

“Overigens kunnen jongeren ook heel wat leren van senioren”, zegt Stomphorst. “Kijk maar naar het gebruik van smartphone achter het stuur van jongeren, of hun snelheid. Ouderen zich niet zo nodig flitsend door het verkeer voort te bewegen.”

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Opfriscursus VVN: voorrangssituaties blijven probleem | RijschoolPro
studeren, opleiding, computer, laptop

Opfriscursus VVN: voorrangssituaties blijven probleem

Deelnemers aan de online opfriscursus van Veilig Verkeer Nederland (VVN), hebben met name moeite met de voorrangsregels. De opfriscursus van VVN is populair: sinds de lancering in april 2015 is die test ruim 400.000 keer afgenomen. De verkeersveiligheidsorganisatie wil de cursus de komende tijd extra onder de aandacht brengen van senioren. 

VVN merkt dat veel weggebruikers behoefte hebben om de verkeersregels nog eens door te nemen. “Wanneer je theorie-examen doet, ben je de regels na het examen vrijwel ogenblikkelijk weer vergeten”, zegt woordvoerder Rob Stomphorst van VVN. De opfriscursus, ontwikkeld in samenwerking met leermiddelenuitgever Verjo, is 400.000 keer afgelegd door 200.000 personen. “Na elke vraag zie je meteen of het antwoord juist is. Vaak willen mensen de test meteen nog een doen om te kijken of ze hun eigen score kunnen verbeteren.”

Voorrangssituaties

Ongeveer 40 procent van de vragen uit de opfriscursus wordt verkeerd beantwoord. Die fouten zitten hem met name in de voorrangssituaties. “Ingewikkelde kruisingen, regels bij de rotondes: daar gaat het vaak mis”, zegt de woordvoerder. Aan de hand van die uitkomsten probeert VVN de vragen in de test te sturen. Zo is er bij de online test ook een speciale categorie gemaakt voor scootmobielgebruikers. “Wanneer een scootmobiel thuis wordt afgeleverd is het: ‘alstublieft mevrouw’ en de gebruiker moet het verder zelf maar uitzoeken. Slechts enkele fabrikanten bieden extra begeleiding als service.”

De test is bedoeld voor alle weggebruikers, maar VVN wil de opfriscursus de komende tijd meer onder de aandacht brengen van senioren. “De grootste risico in het verkeer ligt bij jongeren rond de 20 en de 80-plussers. Die laatste groep wordt alleen maar groter, we hebben te maken met vergrijzing. Senioren zijn over het algemeen geen brokkenmakers, maar als er iets met hen gebeurt, zijn de gevolgen veel ernstiger. Ze zijn fysiek kwetsbaar, hun lichamelijk herstel duurt veel langer.”

Rijvaardigheidstest

Wanneer blijkt dat iemand veel moeite heeft met de online test, is het mogelijk een fysieke rijvaardigheidstest te doen van Veilig Verkeer Nederland, onder begeleiding van een rijinstructeur. Al jaren richt de organisatie zich op senioren, met onder andere rijvaardigheidstrainingen en theoriecursussen. “Aan de hand van oefeningen proberen we onzekerheid bij ze weg te nemen.” 

“Overigens kunnen jongeren ook heel wat leren van senioren”, zegt Stomphorst. “Kijk maar naar het gebruik van smartphone achter het stuur van jongeren, of hun snelheid. Ouderen zich niet zo nodig flitsend door het verkeer voort te bewegen.”

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.