auto te water

‘Met een cursus auto te water zet je je rijschool op de kaart’

Cursus auto te water. Foto: Stichting Auto te Water

Nadat hij afgelopen zaterdag landelijk in het nieuws verscheen, kwam het ene na het andere telefoontje binnen bij VRB-voorzitter Peter van Neck. Afgelopen weekend schreven veel media over zijn voorstel waarbij rijscholen standaard een cursus auto te water aan zouden moeten bieden binnen de rijopleiding. Dat idee leverde veel discussie op binnen de rijschoolbranche.

Peter van Neck had nog maar net contact gelegd met verschillende organisaties, zoals Stichting Auto te Water en Lifehammer, toen hij een telefoontje kreeg van een journalist die hem toevallig vragen stelde over dit onderwerp. De volgende ochtend werd zijn idee landelijk nieuws en volgden vele reacties vanuit de rijschoolsector.

Veel rijinstructeurs reageerden positief, maar er was ook kritiek. Sommigen twijfelen aan het nut van de cursus, omdat het uit een auto klimmen in een warm zwembad ver van de werkelijkheid af zou staan. “Een rijschoolhouder heeft zelfs zijn lidmaatschap opgezegd, omdat hij vond dat de VRB zich niet met dit soort dingen bezig moest houden”, zegt Van Neck. Zelf ziet hij juist kansen voor de rijschoolbranche. “Met het aanbieden van een cursus auto te water zet je juist je rijschool op de kaart.”

Niet verplichten

Voor de duidelijkheid: het is niet de bedoeling dat de cursus een verplicht onderdeel wordt van de rijopleiding. “Dat is niet mogelijk. In het verleden, toen Camiel Eurlings nog minister was, is hier wel over gesproken. Maar veel mensen hebben een dusdanige watervrees dat ze zo’n cursus niet zullen gaan volgen. Bovendien kan lang niet iedereen zwemmen. De meeste Nederlanders hebben hier geen moeite mee, maar voor veel buitenlandse bestuurders is dit helemaal niet vanzelfsprekend.”

Wel wil hij dat er meer aandacht komt voor dergelijke cursussen. Rijschoolhouders kunnen deze als optie geven naast de rijlessen. “Ik wil mensen wakker schudden. Zo’n cursus is echt leerzaam.” De VRB-voorzitter is nog in gesprek met de betrokken organisaties om te kijken hoe ze een samenwerking kunnen vormgeven.

Professioneel aanpakken

Het is niet de bedoeling van Van Neck dat rijschoolhouders op eigen houtje dit soort cursussen gaan opzetten. “Sommigen denken dan dat ze een oude auto van de sloop moeten halen en hiermee moeten gaan oefenen. Dat is natuurlijk niet zo. Zo’n cursus moet je overlaten aan de professionals. In het verleden heb ik vanuit mijn eigen rijschool ook deze cursus aangeboden, dat deed ik in samenwerking met een professionele organisatie. Leerlingen reageerden daar heel enthousiast op.”

Van Neck zou graag de draad weer oppakken. “Je moet zoiets niet alleen doen, daarvoor is zo’n cursus te duur en niet aantrekkelijk voor de leerling. Wij boden destijds een training aan samen met meerdere rijscholen uit de regio. Zo houd je de kosten laag en maak je het interessant voor de cursisten.” Ook zou Van Neck het een goed idee vinden als er meer vragen over dit onderwerp voorbijkomen in bijvoorbeeld het theorie-examen. Het CBR schenkt sinds 2004 aandacht aan dit onderwerp in het theorie-examen.

Kritisch

Andere brancheorganisaties zijn positief over de aandacht die VRB schenkt aan de cursus, maar ook kritisch. “Er zijn heel veel zaken die we graag standaard in de opleiding zouden willen stoppen”, zegt Tom Huyskens, woordvoerder van BOVAG. “Een cursus EHBO bijvoorbeeld, of een uurtje meerijden in de vrachtwagen of op de motor, om hen te laten ervaren hoe andere weggebruikers het verkeer beleven. Ons wensenlijstje is dus heel lang, maar we moeten wel realistisch zijn. Dat neemt niet weg dat het een goed idee is om aandacht aan deze cursus te geven.”

Ook FAM is positief over het aanbieden van een cursus auto te water, zolang dit onderdeel maar geen verplichting wordt, laat FAM-voorzitter Ruud Rutten weten. “Het huidige rijexamen zit goed in elkaar, de eisen liggen hoog genoeg voor de kandidaat.”

Verdrinking

Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft ook aantal kenmerken op een rij gezet rond deze ongevallen. Voordat de auto het water raakt, maakt de auto vaak een slipbeweging en slaat deze om, om daarna op zijn dak of zijkant terecht te komen. Verder vindt dit type ongeval met name plaats buiten de bebouwde kom en op 80 kilometer per uur-wegen. De meerderheid van deze ongevallen vindt plaats in bochten. Ook gebeuren ze vaker in de weekenden, in het donker, in de winter en bij sneeuw en mist.

De laatste cijfers van SWOV over auto’s die te water zijn geraakt, dateren uit 2012. In de periode 2004 tot 2011 vielen jaarlijks tussen de 35 en 58 doden nadat een bestuurder met zijn auto in het water terecht kwam. Hierbij hoeft het overigens niet altijd zo te zijn dat de bestuurder niet op tijd uit de auto kon klimmen. De automobilist kan op slag dood zijn na de klap op het water. Ook kan de bestuurder bewusteloos raken en door verdrinking uiteindelijk om het leven komen.

Lees ook: VRB wil cursus auto te water standaard aanbieden in rijopleiding

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

6 reacties op “‘Met een cursus auto te water zet je je rijschool op de kaart’”

Incredible|23.03.17|12:00

Goed initiatief…………..
Graag ook een cursus:
Veilig van een viaduct storten.
Hoe kan ik veilig spook rijden?
Hoe overleef ik een kettingbotsing?
Hoe maak ik veilig een koprol met de auto?
En voor in het Buitenland: Hoe stort ik veilig in een ravijn?

Meneer Neck kan zijn energie beter inzetten om de problemen met
het CBR eens werkelijk op te lossen.

John Soekhnandan|23.03.17|12:20

Een cursus sociaal vaardigheid is eerder nodig om het verkeersveiligheid te bevorderen.

Joël Bouwman|23.03.17|12:29

Beste meneer Neck,

Ik praat misschien voor mijzelf, maar ik denk ook voor andere leden van de VRB. Is het niet wijzer om eerst dit soort dingen en kreten te bespreken met uw leden? Wat een onzin “cursus auto te water”. Onze branche heeft wel grotere problemen dacht ik zo!

Thomas Frederiks|23.03.17|13:03

Ik ben binnen 3 weken van achteren aangereden door mensen met een telefoon in de hand.
De schade was nihil omdat ik stil stond voor een verkeerslicht.
Dus een cursus rustig blijven nadat je alweer bent aangereden door een dwaas is ook niet verkeerd.

Rij School|23.03.17|14:08

Van een vereniging die zich Vereniging Rijschool BELANG noemt zou je toch denken dat zij zich druk moeten maken over op het idee van de FNV-voorman die de fiscale voordelen zzp’ers wil afschaffen. Nee deze vereniging wil dat de opleidingseisen voor de instructeurs strenger worden en is de voorzitter van mening dat het afschaffen van de sanctie is een utopie is! Waarom hij dan vraagt of de rijscholen een training die tussen de 70 en 80 euro kost aan hun leerlingen willen promoten ontgaat mij.

Rij School|23.03.17|14:12

Aan welke (wettelijke) eisen dienen deze “Auto te water” stichtingen en verenigingen te voldoen? Waar kan je als rijschool / consument net zoals bij de rijscholen controleren of zo’n club bevoegd is om deze training te mogen geven? Realiseert meneer van Neck zich dat hij met deze promotie mogelijk aan de wieg staat van wederom een ongecontroleerde wildgroei, van “Auto te water” clubjes met alle gevaren van dien? En zodra het fout gaat schande roepen en dat er met spoed regels moeten komen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Met een cursus auto te water zet je je rijschool op de kaart’ | RijschoolPro
auto te water

‘Met een cursus auto te water zet je je rijschool op de kaart’

Cursus auto te water. Foto: Stichting Auto te Water

Nadat hij afgelopen zaterdag landelijk in het nieuws verscheen, kwam het ene na het andere telefoontje binnen bij VRB-voorzitter Peter van Neck. Afgelopen weekend schreven veel media over zijn voorstel waarbij rijscholen standaard een cursus auto te water aan zouden moeten bieden binnen de rijopleiding. Dat idee leverde veel discussie op binnen de rijschoolbranche.

Peter van Neck had nog maar net contact gelegd met verschillende organisaties, zoals Stichting Auto te Water en Lifehammer, toen hij een telefoontje kreeg van een journalist die hem toevallig vragen stelde over dit onderwerp. De volgende ochtend werd zijn idee landelijk nieuws en volgden vele reacties vanuit de rijschoolsector.

Veel rijinstructeurs reageerden positief, maar er was ook kritiek. Sommigen twijfelen aan het nut van de cursus, omdat het uit een auto klimmen in een warm zwembad ver van de werkelijkheid af zou staan. “Een rijschoolhouder heeft zelfs zijn lidmaatschap opgezegd, omdat hij vond dat de VRB zich niet met dit soort dingen bezig moest houden”, zegt Van Neck. Zelf ziet hij juist kansen voor de rijschoolbranche. “Met het aanbieden van een cursus auto te water zet je juist je rijschool op de kaart.”

Niet verplichten

Voor de duidelijkheid: het is niet de bedoeling dat de cursus een verplicht onderdeel wordt van de rijopleiding. “Dat is niet mogelijk. In het verleden, toen Camiel Eurlings nog minister was, is hier wel over gesproken. Maar veel mensen hebben een dusdanige watervrees dat ze zo’n cursus niet zullen gaan volgen. Bovendien kan lang niet iedereen zwemmen. De meeste Nederlanders hebben hier geen moeite mee, maar voor veel buitenlandse bestuurders is dit helemaal niet vanzelfsprekend.”

Wel wil hij dat er meer aandacht komt voor dergelijke cursussen. Rijschoolhouders kunnen deze als optie geven naast de rijlessen. “Ik wil mensen wakker schudden. Zo’n cursus is echt leerzaam.” De VRB-voorzitter is nog in gesprek met de betrokken organisaties om te kijken hoe ze een samenwerking kunnen vormgeven.

Professioneel aanpakken

Het is niet de bedoeling van Van Neck dat rijschoolhouders op eigen houtje dit soort cursussen gaan opzetten. “Sommigen denken dan dat ze een oude auto van de sloop moeten halen en hiermee moeten gaan oefenen. Dat is natuurlijk niet zo. Zo’n cursus moet je overlaten aan de professionals. In het verleden heb ik vanuit mijn eigen rijschool ook deze cursus aangeboden, dat deed ik in samenwerking met een professionele organisatie. Leerlingen reageerden daar heel enthousiast op.”

Van Neck zou graag de draad weer oppakken. “Je moet zoiets niet alleen doen, daarvoor is zo’n cursus te duur en niet aantrekkelijk voor de leerling. Wij boden destijds een training aan samen met meerdere rijscholen uit de regio. Zo houd je de kosten laag en maak je het interessant voor de cursisten.” Ook zou Van Neck het een goed idee vinden als er meer vragen over dit onderwerp voorbijkomen in bijvoorbeeld het theorie-examen. Het CBR schenkt sinds 2004 aandacht aan dit onderwerp in het theorie-examen.

Kritisch

Andere brancheorganisaties zijn positief over de aandacht die VRB schenkt aan de cursus, maar ook kritisch. “Er zijn heel veel zaken die we graag standaard in de opleiding zouden willen stoppen”, zegt Tom Huyskens, woordvoerder van BOVAG. “Een cursus EHBO bijvoorbeeld, of een uurtje meerijden in de vrachtwagen of op de motor, om hen te laten ervaren hoe andere weggebruikers het verkeer beleven. Ons wensenlijstje is dus heel lang, maar we moeten wel realistisch zijn. Dat neemt niet weg dat het een goed idee is om aandacht aan deze cursus te geven.”

Ook FAM is positief over het aanbieden van een cursus auto te water, zolang dit onderdeel maar geen verplichting wordt, laat FAM-voorzitter Ruud Rutten weten. “Het huidige rijexamen zit goed in elkaar, de eisen liggen hoog genoeg voor de kandidaat.”

Verdrinking

Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft ook aantal kenmerken op een rij gezet rond deze ongevallen. Voordat de auto het water raakt, maakt de auto vaak een slipbeweging en slaat deze om, om daarna op zijn dak of zijkant terecht te komen. Verder vindt dit type ongeval met name plaats buiten de bebouwde kom en op 80 kilometer per uur-wegen. De meerderheid van deze ongevallen vindt plaats in bochten. Ook gebeuren ze vaker in de weekenden, in het donker, in de winter en bij sneeuw en mist.

De laatste cijfers van SWOV over auto’s die te water zijn geraakt, dateren uit 2012. In de periode 2004 tot 2011 vielen jaarlijks tussen de 35 en 58 doden nadat een bestuurder met zijn auto in het water terecht kwam. Hierbij hoeft het overigens niet altijd zo te zijn dat de bestuurder niet op tijd uit de auto kon klimmen. De automobilist kan op slag dood zijn na de klap op het water. Ook kan de bestuurder bewusteloos raken en door verdrinking uiteindelijk om het leven komen.

Lees ook: VRB wil cursus auto te water standaard aanbieden in rijopleiding

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

6 reacties op “‘Met een cursus auto te water zet je je rijschool op de kaart’”

Incredible|23.03.17|12:00

Goed initiatief…………..
Graag ook een cursus:
Veilig van een viaduct storten.
Hoe kan ik veilig spook rijden?
Hoe overleef ik een kettingbotsing?
Hoe maak ik veilig een koprol met de auto?
En voor in het Buitenland: Hoe stort ik veilig in een ravijn?

Meneer Neck kan zijn energie beter inzetten om de problemen met
het CBR eens werkelijk op te lossen.

John Soekhnandan|23.03.17|12:20

Een cursus sociaal vaardigheid is eerder nodig om het verkeersveiligheid te bevorderen.

Joël Bouwman|23.03.17|12:29

Beste meneer Neck,

Ik praat misschien voor mijzelf, maar ik denk ook voor andere leden van de VRB. Is het niet wijzer om eerst dit soort dingen en kreten te bespreken met uw leden? Wat een onzin “cursus auto te water”. Onze branche heeft wel grotere problemen dacht ik zo!

Thomas Frederiks|23.03.17|13:03

Ik ben binnen 3 weken van achteren aangereden door mensen met een telefoon in de hand.
De schade was nihil omdat ik stil stond voor een verkeerslicht.
Dus een cursus rustig blijven nadat je alweer bent aangereden door een dwaas is ook niet verkeerd.

Rij School|23.03.17|14:08

Van een vereniging die zich Vereniging Rijschool BELANG noemt zou je toch denken dat zij zich druk moeten maken over op het idee van de FNV-voorman die de fiscale voordelen zzp’ers wil afschaffen. Nee deze vereniging wil dat de opleidingseisen voor de instructeurs strenger worden en is de voorzitter van mening dat het afschaffen van de sanctie is een utopie is! Waarom hij dan vraagt of de rijscholen een training die tussen de 70 en 80 euro kost aan hun leerlingen willen promoten ontgaat mij.

Rij School|23.03.17|14:12

Aan welke (wettelijke) eisen dienen deze “Auto te water” stichtingen en verenigingen te voldoen? Waar kan je als rijschool / consument net zoals bij de rijscholen controleren of zo’n club bevoegd is om deze training te mogen geven? Realiseert meneer van Neck zich dat hij met deze promotie mogelijk aan de wieg staat van wederom een ongecontroleerde wildgroei, van “Auto te water” clubjes met alle gevaren van dien? En zodra het fout gaat schande roepen en dat er met spoed regels moeten komen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.