VRB, ledenvergadering, praktijkbegeleiding, IBKI

IBKI geeft tips voor praktijkbegeleiding tijdens Lesauto Testdag 2017

IBKI is in januari gestart met IBKI on Tour: aan de hand van presentaties geven IBKI-examinatoren Marcel Disselköter en Rob Sauvé uitleg over wat er er nu wel en juist niet wordt verwacht van rijinstructeurs tijdens de praktijkbegeleiding. Ook op de Lesauto Testdag op 18 september verzorgt IBKI deze workshop. “Tijdens de presentatie nemen we aan de hand van ervaringsvoorbeelden stap voor stap het beoordelingsprotocol door en willen we duidelijk maken dat dit protocol niet letterlijk voorschrijft hoe je les moet geven.”

De primeur van IBKI on Tour was tijdens de ledenvergadering van de VRB afgelopen januari. Het onderwerp maakte veel los bij de leden van de branchevereniging. De praktische bijscholing wordt door veel rijinstructeurs immers vaak omschreven als het opvoeren van een toneelstukje.

Tijdens de workshop proberen Marcel Disselköter en Rob Sauvé dit idee te weg te nemen. “Wij merken dat als instructeurs zich voorbereiden op de stagebeoordeling of de praktijkbegeleiding, ze dan het beeld hebben dat ze op gezette momenten bepaalde uitspraken moeten doen”, zegt Disselköter. “Kijk echter naar een gemiddelde rijles: dan zie je dat de zaken ineens heel anders verlopen, de rijles is dan vanzelfsprekend afgestemd op de leerling.”

Vaardigheden

In het protocol komen 34 vaardigheden van de rijinstructeur aan bod. Veel van deze vaardigheden gebruiken de rijinstructeurs al tijdens de praktijkbegeleiding, zonder dat ze het zelf doorhebben, vertelt Disselköter. “Zoals het vaststellen of een leerling een opdracht goed of fout heeft uitgevoerd, oftewel ‘het opmerken van fouten’.”

Overigens denken veel instructeurs dat hun praktijkbegeleiding alleen maar kan slagen als de leerling een taak succesvol heeft afgerond, merkt Disselköter op. Het is echter geen vereiste dat de leerling zijn doelstelling haalt. “We maken praktijkbegeleidingen mee waarbij een instructeur tegen de leerling zegt dat hij ‘vlot, veilig en zelfstandig’ een opdracht heeft voltooid, terwijl we zelf hebben gezien dat dat absoluut niet zo is. Het gaat er niet om of de leerling iets onder de knie krijgt, het gaat om de vaardigheden van de instructeur en hoe hij zijn les aanpakt. Uiteindelijk kijken we naar het didactisch handelen, dit moet aansluiten bij de leerling.

Lesonderwerp

“Wij bepalen ook niet wat het lesonderwerp is en hoe groot de stap is die een instructeur met de leerling maakt. Als je een wat tragere leerling hebt, kan dat betekenen dat je ook maar hele kleine stappen neemt. Een les ‘kruispunten’ in een keer afronden, is voor veel leerlingen lang niet haalbaar. We vragen ook niet van een instructeur alle fases uit het protocol te doorlopen. Wanneer je een vlotte leerling hebt, is het namelijk logisch een bepaalde fase over te slaan.”

Disselköter vermoedt dat dit beeld is ontstaan vanuit de situatie voor 2009: “Tijdens het IBKI-examen tot rijinstructeur werd de rijles altijd gegeven aan een klasgenoot van de opleiding, oftewel twee rijbewijsbezitters. Hierbij was het wel de bedoeling dat alle fases uit het protocol werden doorlopen.”

Stel je vraag aan IBKI

Wil je de workshop van IBKI op de Lesauto Testdag bijwonen en heb je een vraag over de praktijkbegeleiding? Stuur je vraag dan naar [email protected]. VerkeersPro verzamelt de vragen en legt deze voor aan IBKI. Marcel Disselköter en Rob Sauvé zullen een aantal van deze vragen behandelen tijdens de workshop.

Lees ook: Praktijkbegeleiding: ‘sluit de les aan op de leerling’

Ben je geregistreerd voor de Lesauto Testdag 2017 en wil je graag een workshop bijwonen? Meld je dan aan voor een sessie om een plaats te reserveren. Nog niet geregistreerd voor het evenement? Schrijf je dan snel in.

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

IBKI geeft tips voor praktijkbegeleiding tijdens Lesauto Testdag 2017 | RijschoolPro
VRB, ledenvergadering, praktijkbegeleiding, IBKI

IBKI geeft tips voor praktijkbegeleiding tijdens Lesauto Testdag 2017

IBKI is in januari gestart met IBKI on Tour: aan de hand van presentaties geven IBKI-examinatoren Marcel Disselköter en Rob Sauvé uitleg over wat er er nu wel en juist niet wordt verwacht van rijinstructeurs tijdens de praktijkbegeleiding. Ook op de Lesauto Testdag op 18 september verzorgt IBKI deze workshop. “Tijdens de presentatie nemen we aan de hand van ervaringsvoorbeelden stap voor stap het beoordelingsprotocol door en willen we duidelijk maken dat dit protocol niet letterlijk voorschrijft hoe je les moet geven.”

De primeur van IBKI on Tour was tijdens de ledenvergadering van de VRB afgelopen januari. Het onderwerp maakte veel los bij de leden van de branchevereniging. De praktische bijscholing wordt door veel rijinstructeurs immers vaak omschreven als het opvoeren van een toneelstukje.

Tijdens de workshop proberen Marcel Disselköter en Rob Sauvé dit idee te weg te nemen. “Wij merken dat als instructeurs zich voorbereiden op de stagebeoordeling of de praktijkbegeleiding, ze dan het beeld hebben dat ze op gezette momenten bepaalde uitspraken moeten doen”, zegt Disselköter. “Kijk echter naar een gemiddelde rijles: dan zie je dat de zaken ineens heel anders verlopen, de rijles is dan vanzelfsprekend afgestemd op de leerling.”

Vaardigheden

In het protocol komen 34 vaardigheden van de rijinstructeur aan bod. Veel van deze vaardigheden gebruiken de rijinstructeurs al tijdens de praktijkbegeleiding, zonder dat ze het zelf doorhebben, vertelt Disselköter. “Zoals het vaststellen of een leerling een opdracht goed of fout heeft uitgevoerd, oftewel ‘het opmerken van fouten’.”

Overigens denken veel instructeurs dat hun praktijkbegeleiding alleen maar kan slagen als de leerling een taak succesvol heeft afgerond, merkt Disselköter op. Het is echter geen vereiste dat de leerling zijn doelstelling haalt. “We maken praktijkbegeleidingen mee waarbij een instructeur tegen de leerling zegt dat hij ‘vlot, veilig en zelfstandig’ een opdracht heeft voltooid, terwijl we zelf hebben gezien dat dat absoluut niet zo is. Het gaat er niet om of de leerling iets onder de knie krijgt, het gaat om de vaardigheden van de instructeur en hoe hij zijn les aanpakt. Uiteindelijk kijken we naar het didactisch handelen, dit moet aansluiten bij de leerling.

Lesonderwerp

“Wij bepalen ook niet wat het lesonderwerp is en hoe groot de stap is die een instructeur met de leerling maakt. Als je een wat tragere leerling hebt, kan dat betekenen dat je ook maar hele kleine stappen neemt. Een les ‘kruispunten’ in een keer afronden, is voor veel leerlingen lang niet haalbaar. We vragen ook niet van een instructeur alle fases uit het protocol te doorlopen. Wanneer je een vlotte leerling hebt, is het namelijk logisch een bepaalde fase over te slaan.”

Disselköter vermoedt dat dit beeld is ontstaan vanuit de situatie voor 2009: “Tijdens het IBKI-examen tot rijinstructeur werd de rijles altijd gegeven aan een klasgenoot van de opleiding, oftewel twee rijbewijsbezitters. Hierbij was het wel de bedoeling dat alle fases uit het protocol werden doorlopen.”

Stel je vraag aan IBKI

Wil je de workshop van IBKI op de Lesauto Testdag bijwonen en heb je een vraag over de praktijkbegeleiding? Stuur je vraag dan naar [email protected]. VerkeersPro verzamelt de vragen en legt deze voor aan IBKI. Marcel Disselköter en Rob Sauvé zullen een aantal van deze vragen behandelen tijdens de workshop.

Lees ook: Praktijkbegeleiding: ‘sluit de les aan op de leerling’

Ben je geregistreerd voor de Lesauto Testdag 2017 en wil je graag een workshop bijwonen? Meld je dan aan voor een sessie om een plaats te reserveren. Nog niet geregistreerd voor het evenement? Schrijf je dan snel in.

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.