Tarieven verkeersboetes in België omhoog

In België gaan weggebruikers meer betalen voor snelheidsovertredingen. Een overtreder betaalt nu een bedrag van minimaal 53 euro, en daarmee gaat de minimumboete met 6 procent omhoog. Daarnaast zijn  de snelheidsmarges versoepeld. Wie minder dan 7 kilometer per uur te hard rijdt, zal niet worden bekeurd. Op snelwegen, waar een maximumsnelheid van 120 kilometer per uur geldt, riskeer je pas een boete vanaf 129 kilometer per uur. Van de genoemde snelheden gaat wel nog een correctie af.

Terwijl een snelheidsovertreder in Nederland voor elke te hard gereden kilometer een ander bedrag betaalt, zijn de eerste tien kilometers die te hard gereden worden in België 53 euro. In Nederland betaal je voor 7 kilometer te hard rijden na de correctie 46 euro.

Wat opvalt is dat een automobilist in België voor hogere snelheidsovertredingen minder betaalt dan in Nederland. Op een weg met een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur, betaalt een weggebruiker 89 euro bij een gereden snelheid van 66 kilometer per uur. In Nederland bedraagt de boete bij dezelfde snelheid 136 euro. Dit verschil wordt steeds groter hoe meer de maximumsnelheid overschreden wordt.

Landelijke richtlijnen

De Belgische Politie kon voorheen zelf instellen vanaf welke snelheid een bemand of onbemand toestel zou flitsen. Tegenwoordig moet zij zich houden aan de landelijke richtlijnen. Volgens Het Nieuwsblad heeft het ministerie van Justitie in België dit vorige week schriftelijk medegedeeld. De nieuwe regelgeving zorgt ervoor dat op een weg binnen de bebouwde kom waar 50 kilometer per uur gereden mag worden, pas bekeurd wordt als 57 kilometer per uur gereden wordt. In gebieden van 30 kilometer per uur geldt dit pas voor 37 kilometer per uur.

Hoe zwaarder de overtreding, hoe hoger de boete. Zo straft de Belgische Politie op autosnelwegen milder dan in schoolgebieden. Op de autosnelweg ontvangt de weggebruiker pas een bon vanaf 9 kilometer per uur te hard. Bij 30 kilometer per uur zones wordt gekeken naar invordering van het rijbewijs als meer dan 30 kilometer te hard is gereden, een 100 procent overschrijding. Voor een beginnend bestuurder, iemand die minder dan 2 jaar zijn rijbewijs heeft, is dit zelfs al het geval als er 20 kilometer per uur te hard wordt gereden.

Boetes in Nederland

In Nederland zijn snelheidsboetes sinds 1 januari 2017 gemiddeld met 1 euro omlaag gegaan ten opzichte van 2016. De nieuwe regel bij snelheden onder de 100 kilometer in België geldt volgens Autorai in Nederland al een aantal jaar. Voor 100- en 120-kilometerwegen is het anders geregeld: Hier geldt dat in Nederland pas bekeurd wordt vanaf 8 kilometer te hard, terwijl dit bij een maximumsnelheid van 130 al bij 136 is.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Tarieven verkeersboetes in België omhoog | RijschoolPro

Tarieven verkeersboetes in België omhoog

In België gaan weggebruikers meer betalen voor snelheidsovertredingen. Een overtreder betaalt nu een bedrag van minimaal 53 euro, en daarmee gaat de minimumboete met 6 procent omhoog. Daarnaast zijn  de snelheidsmarges versoepeld. Wie minder dan 7 kilometer per uur te hard rijdt, zal niet worden bekeurd. Op snelwegen, waar een maximumsnelheid van 120 kilometer per uur geldt, riskeer je pas een boete vanaf 129 kilometer per uur. Van de genoemde snelheden gaat wel nog een correctie af.

Terwijl een snelheidsovertreder in Nederland voor elke te hard gereden kilometer een ander bedrag betaalt, zijn de eerste tien kilometers die te hard gereden worden in België 53 euro. In Nederland betaal je voor 7 kilometer te hard rijden na de correctie 46 euro.

Wat opvalt is dat een automobilist in België voor hogere snelheidsovertredingen minder betaalt dan in Nederland. Op een weg met een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur, betaalt een weggebruiker 89 euro bij een gereden snelheid van 66 kilometer per uur. In Nederland bedraagt de boete bij dezelfde snelheid 136 euro. Dit verschil wordt steeds groter hoe meer de maximumsnelheid overschreden wordt.

Landelijke richtlijnen

De Belgische Politie kon voorheen zelf instellen vanaf welke snelheid een bemand of onbemand toestel zou flitsen. Tegenwoordig moet zij zich houden aan de landelijke richtlijnen. Volgens Het Nieuwsblad heeft het ministerie van Justitie in België dit vorige week schriftelijk medegedeeld. De nieuwe regelgeving zorgt ervoor dat op een weg binnen de bebouwde kom waar 50 kilometer per uur gereden mag worden, pas bekeurd wordt als 57 kilometer per uur gereden wordt. In gebieden van 30 kilometer per uur geldt dit pas voor 37 kilometer per uur.

Hoe zwaarder de overtreding, hoe hoger de boete. Zo straft de Belgische Politie op autosnelwegen milder dan in schoolgebieden. Op de autosnelweg ontvangt de weggebruiker pas een bon vanaf 9 kilometer per uur te hard. Bij 30 kilometer per uur zones wordt gekeken naar invordering van het rijbewijs als meer dan 30 kilometer te hard is gereden, een 100 procent overschrijding. Voor een beginnend bestuurder, iemand die minder dan 2 jaar zijn rijbewijs heeft, is dit zelfs al het geval als er 20 kilometer per uur te hard wordt gereden.

Boetes in Nederland

In Nederland zijn snelheidsboetes sinds 1 januari 2017 gemiddeld met 1 euro omlaag gegaan ten opzichte van 2016. De nieuwe regel bij snelheden onder de 100 kilometer in België geldt volgens Autorai in Nederland al een aantal jaar. Voor 100- en 120-kilometerwegen is het anders geregeld: Hier geldt dat in Nederland pas bekeurd wordt vanaf 8 kilometer te hard, terwijl dit bij een maximumsnelheid van 130 al bij 136 is.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.