Frank Hoornenborg, voorzitter Bovag Rijscholen

‘Het leren houdt niet op zodra de hand van de examinator wordt geschud’

Ouderen boven de 75 jaar die het rijbewijs verlengen worden eerst medisch gekeurd door een arts. Is deze vorm van controle genoeg? Daarnaast ontwikkelt het verkeer zich constant. Bovag pleit al langer voor permanente verkeerseducatie in al dan niet verplichte vorm, schrijft Frank Hoornenborg in zijn column op VerkeersPro.

”In Nederland volstaat een “medische” test om vanaf de 75e verjaardag het rijbewijs te verlengen. Maar zegt een bloeddruk- en oogmeting ook iets over de rijvaardigheid en kennis van verkeersregels? Volgens een onderzoek van TV-programma EenVandaag is een ruime meerderheid voorstander van een rijtest voor oudere automobilisten.

In 1960 telde Nederland een half miljoen personenauto’s; nu zijn dat er ruim acht miljoen

Ouderenbond ANBO vindt dat zo’n test niet alleen voor ouderen verplicht moet zijn. Tot op zekere hoogte ben ik het met de Ouderenbond eens. Het is nu eenmaal een feit dat met de jaren ook de fysieke ongemakken komen, dus een bepaalde vorm van extra controle op hogere leeftijd is geen overbodige luxe. We hebben het hier immers over mensen met een niet te ontkennen verhoogd risico die wel met een motorvoertuig deel willen nemen aan het verkeer.

Tegelijkertijd is het voor veel 75-jarigen inmiddels maar liefst 57 jaar geleden dat zij voor het laatst met een instructeur en examinator naast zich in een auto hebben gereden. 1960 was dat dus. Toen telde Nederland een half miljoen personenauto’s; nu zijn dat er ruim acht miljoen. Er was één auto per 22 inwoners en momenteel tellen we één auto per twee inwoners. Om nog maar even niet te spreken van alle andere ontwikkelingen op verkeersgebied. Dan is het eigenlijk heel erg raar om te constateren dat we 57 jaar later een rijbewijs verlengen na het meten van bloeddruk en ogen. En die keuringsleeftijd is een paar jaar geleden ook nog eens verhoogd van 70 naar 75.

Je kunt je afvragen of iemand van 28 nog wel het gewenste rijgedrag vertoont en op de hoogte is van de laatste verkeersregels

Natuurlijk, de ouderen van tegenwoordig blijven steeds langer fit. Maar het testen van de rijvaardigheid op zo’n hoge leeftijd is toch helemaal geen rare gedachte? En het bijspijkeren voor wat betreft de verkeersregels?
Het pleidooi van de ANBO snijdt in die zin hout, dat rijbewijzen in Nederland voor een relatief lange periode van tien jaar worden afgegeven. Hoewel iemand van 28 ongetwijfeld nog lichamelijk fit zal zijn, kun je je afvragen of diegene nog wel het gewenste (rij)gedrag vertoont en op de hoogte is van de laatste verkeersregels.

De afgelopen tien jaar zijn er ook weer een miljoen personenauto’s bijgekomen en de laatste 20 jaar is het aantal motorfietsen verdubbeld naar 700.000. En sinds een aantal jaren stijgt het aantal verkeersslachtoffers weer. Bovag pleit al langer voor het fenomeen van permanente verkeerseducatie in al dan niet verplichte vorm; wat ons betreft houdt het leren niet op zodra de hand van de examinator wordt geschud.

Elke tien jaar verplicht een rijtest of herexamen klinkt nu wellicht een beetje overdreven en zal door sommigen als onhaalbaar worden afgedaan, hoewel bij vrachtwagenchauffeurs tegenwoordig met Code95 een enigszins vergelijkbaar systeem van kracht is. En zijn het niet juist de rijinstructeurs die ook periodiek geëxamineerd worden..?”

Frank Hoornenborg, voorzitter Bovag Rijscholen

Lees ook: Rijvaardigheid moet leidend zijn bij verplichte rijtest

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Het leren houdt niet op zodra de hand van de examinator wordt geschud’ | RijschoolPro
Frank Hoornenborg, voorzitter Bovag Rijscholen

‘Het leren houdt niet op zodra de hand van de examinator wordt geschud’

Ouderen boven de 75 jaar die het rijbewijs verlengen worden eerst medisch gekeurd door een arts. Is deze vorm van controle genoeg? Daarnaast ontwikkelt het verkeer zich constant. Bovag pleit al langer voor permanente verkeerseducatie in al dan niet verplichte vorm, schrijft Frank Hoornenborg in zijn column op VerkeersPro.

”In Nederland volstaat een “medische” test om vanaf de 75e verjaardag het rijbewijs te verlengen. Maar zegt een bloeddruk- en oogmeting ook iets over de rijvaardigheid en kennis van verkeersregels? Volgens een onderzoek van TV-programma EenVandaag is een ruime meerderheid voorstander van een rijtest voor oudere automobilisten.

In 1960 telde Nederland een half miljoen personenauto’s; nu zijn dat er ruim acht miljoen

Ouderenbond ANBO vindt dat zo’n test niet alleen voor ouderen verplicht moet zijn. Tot op zekere hoogte ben ik het met de Ouderenbond eens. Het is nu eenmaal een feit dat met de jaren ook de fysieke ongemakken komen, dus een bepaalde vorm van extra controle op hogere leeftijd is geen overbodige luxe. We hebben het hier immers over mensen met een niet te ontkennen verhoogd risico die wel met een motorvoertuig deel willen nemen aan het verkeer.

Tegelijkertijd is het voor veel 75-jarigen inmiddels maar liefst 57 jaar geleden dat zij voor het laatst met een instructeur en examinator naast zich in een auto hebben gereden. 1960 was dat dus. Toen telde Nederland een half miljoen personenauto’s; nu zijn dat er ruim acht miljoen. Er was één auto per 22 inwoners en momenteel tellen we één auto per twee inwoners. Om nog maar even niet te spreken van alle andere ontwikkelingen op verkeersgebied. Dan is het eigenlijk heel erg raar om te constateren dat we 57 jaar later een rijbewijs verlengen na het meten van bloeddruk en ogen. En die keuringsleeftijd is een paar jaar geleden ook nog eens verhoogd van 70 naar 75.

Je kunt je afvragen of iemand van 28 nog wel het gewenste rijgedrag vertoont en op de hoogte is van de laatste verkeersregels

Natuurlijk, de ouderen van tegenwoordig blijven steeds langer fit. Maar het testen van de rijvaardigheid op zo’n hoge leeftijd is toch helemaal geen rare gedachte? En het bijspijkeren voor wat betreft de verkeersregels?
Het pleidooi van de ANBO snijdt in die zin hout, dat rijbewijzen in Nederland voor een relatief lange periode van tien jaar worden afgegeven. Hoewel iemand van 28 ongetwijfeld nog lichamelijk fit zal zijn, kun je je afvragen of diegene nog wel het gewenste (rij)gedrag vertoont en op de hoogte is van de laatste verkeersregels.

De afgelopen tien jaar zijn er ook weer een miljoen personenauto’s bijgekomen en de laatste 20 jaar is het aantal motorfietsen verdubbeld naar 700.000. En sinds een aantal jaren stijgt het aantal verkeersslachtoffers weer. Bovag pleit al langer voor het fenomeen van permanente verkeerseducatie in al dan niet verplichte vorm; wat ons betreft houdt het leren niet op zodra de hand van de examinator wordt geschud.

Elke tien jaar verplicht een rijtest of herexamen klinkt nu wellicht een beetje overdreven en zal door sommigen als onhaalbaar worden afgedaan, hoewel bij vrachtwagenchauffeurs tegenwoordig met Code95 een enigszins vergelijkbaar systeem van kracht is. En zijn het niet juist de rijinstructeurs die ook periodiek geëxamineerd worden..?”

Frank Hoornenborg, voorzitter Bovag Rijscholen

Lees ook: Rijvaardigheid moet leidend zijn bij verplichte rijtest

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.