Autorijschool Pijnappel

‘Quotumsysteem moet werk van trucjesopleiders moeilijker maken’

Het theorie-examen aanvragen via een quotumsysteem, daar gelooft rijschoolhouder Boudewijn Pijnappel uit Oisterwijk in. Een rijschool mag examens inkopen aan de hand van het aantal ingeplande praktijkexamens. Als een rijschool tien praktijkexamens inkoopt, mag het ook maximaal twintig theorie-examens reserveren. Daarnaast heeft de leerling nog wel de mogelijkheid om zelf het examen te reserveren. Pijnappel wil met zijn idee het de bedrijven die eendaagse ’trucjescursussen’ aanbieden, moeilijk maken. 

“Wij klagen over de mate van verkeersveiligheid terwijl we massaal bestuurders de weg opsturen die niet eens weten wat het verschil is tussen voorrang geven en voor laten gaan. Pijnappel erkent dat zijn systeem niet waterdicht is, maar het maakt het wel een stuk lastiger voor de turbo-opleiders. Pijnappel betoogt dat het CBR te weinig actie onderneemt om deze ‘trucjescursuspraktijken’ aan te pakken. “CBR is de poort. Wat er voor of na het examen gebeurt maakt ze niets uit.”

Quotumsysteem

Pijnappel is rijinstructeur sinds 2000. Hij richtte zijn eigen rijschool op en is vanaf het begin actief betrokken bij de branche. Ook werd hij al gauw voorzitter van de plaatselijke belangenvereniging in Berkel-Enschot. Na een paar jaar komen verschillende lokale belangenverenigingen bij elkaar om de krachten te bundelen. “We hadden rond 2009 allerlei lokale belangenverenigingen voor rijschoolhouders in plaatsen als Spijkenisse, Nijmegen, Enschede, en Berkel-Enschot. Peter van Neck heeft toen het initiatief genomen om met elkaar in gesprek te
gaan om de ongenoegen binnen de rijschoolwereld aan de kaak te stellen. Zo is VRB ontstaan,” vertelt Pijnappel.

Pijnappel was vanaf het begin actief bij VRB. Hoewel hij onlangs is gestopt als bestuurslid, is hij op persoonlijke titel nog altijd betrokken bij de branche. De trucjesopleiders zijn een van de zaken die zijn aandacht heeft. Leerlingen die deze turbocursussen volgen, nemen in één ochtend de lesstof in een hoog tempo door en gaan diezelfde middag op examen. Hierbij wordt gebruikgemaakt van het kortetermijngeheugen. Cursisten halen vaak zonder goede kennis van verkeersregels het theoriecertificaat.

Quotumsysteem

Rijscholen krijgen met het quotumsysteem een beperkt aantal theorie-examens per jaar. Een rijschool die per jaar veel praktijkexamens afneemt, mag ook meer theorie-examens aanvragen. Volgens Pijnappel richten frauduleuze turbocursussen zich alleen op het theorie-examen en bemoeien ze zich niet met praktijkopleidingen. Pijnappel stelt dat sommige turbo-opleiders zelfs niet eens weten wat een rijprocedure is. Leerlingen kunnen bij Pijnappels quotumsysteem het theorie-examen wel nog zelf aanvragen. “Op deze manier worden de turbocursussen losgekoppeld van de theorie-examens, waardoor het systeem van het korte geheugen niet meer zal werken. Daarbij is de overlast van bussen vol kandidaten die voor veel onrust zorgen bij het CBR-locaties ook ten einde,” aldus Pijnappel.

De rijschoolhouder ziet ook dat er eerlijke collega’s zijn die zich meer richten op klassikale theoriecursussen. Voor deze collega’s moet een uitzondering komen, zo stelt hij. “Leerlingen van mijn rijschool stuur ik naar een collega, en die verzorgt de theoriecursussen voor vijf rijscholen. Dat soort eerlijke bedrijven kunnen een verzoek indienen bij het CBR, en krijgen, dan meer theorie-examens toegewezen.”

Dweilen met de kraan open

Pijnappel geeft zelf opfriscursussen aan ouderen. Gemeentes en provincies stimuleren dat door subsidies te geven. Dit is een prima initiatief en het verkeer wordt daardoor weer een beetje veiliger, stelt hij. “Maar als de jeugd op 18-jarige leeftijd de theorie totaal niet beheerst, en veelal met geluk het praktijkexamen ‘overleven’ Dat is dweilen met de kraan open.”

“Zie je iemand met een blauw shirt, dan is het antwoord altijd ‘nee’ en “zie je de buik of rug…gas terug” Dat is wat weten leerlingen weten als ze na het behalen van het theorie-examen bij Pijnappel weer in de lesauto stappen. Zelf geeft Pijnappel geen theoriecursussen, maar hij stoort zich wel aan de gang van zaken. “Hoe kunnen rijinstructeurs veiligheid garanderen als cursisten in bussen naar het theorie-examen gaan, terwijl zij geen enkele kennis hebben van de voorrangsregels,” vraagt Pijnappel retorisch. De instructeur geeft aan dat hij leerlingen die het theoriecertificaat hebben gehaald vaak nog moet bijscholen omdat het niveau van de theoretische kennis te laag is. Zelfs de belangrijke regels zijn ze al weer snel vergeten. Het opnieuw uitleggen kost volgens hem extra tijd in de lesauto en dus veel geld.

Maatregelen

De brancheverenigingen hebben onlangs met het CBR aan tafel gezeten om de problemen rond de trucjescursussen te bespreken. Op de ledenvergadering in januari kondigde voormalig VRB-voorzitter Peter van Neck aan dat er maatregelen komen ‘die alle rijschoolhouders pijn gaan doen’. “We weten nog niet precies welke maatregel het gaat worden, omdat er vier verschillende sporen zijn die met de drie brancheorganisaties worden besproken. We gaan kijken wat de beste oplossing is,” aldus Van Neck.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.

Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

3 reacties op “‘Quotumsysteem moet werk van trucjesopleiders moeilijker maken’”

Gerrit Grevengoed|19.03.18|11:21

Je zou ook kunnen denken aan een vorm waarbij je tussen de laatste dag van de cursus
en de reserveerbare examendatum 2 weken tussenruimte houd zodat ze in die 2 weken
hun truukjes alweer vergeten zullen zijn, daarmee tref je dan ook die theorie kandidaten
van de “goeien” maar dan is dat ook voor hun een goede motivatie om theorieleerlingen
af te leveren waarbij de kennis langer dan 2 weken blijft hangen.

Jaap Lucassen|22.03.18|11:25

Er zijn ook goede dag-opleidingen die leerlingen van andere rijschool opleiden. Een quotum zou deze vakmensen buiten spel zetten. Slecht idee dus.

Theo Lemm|28.03.18|16:40

Mij lijkt het het beste als iedereen een beperkt aantal examens mag doen. 3 bij het CBR en 2 bij de BNOR. Voor een periode van 3 jaar gerekend vanaf het eerste examen.
Het haalt de wind uit de zeilen van hen die van ‘examenrijden’ een verdienmodel hebben gemaakt en van hen die geen lessen willen maar alleen examens. Wellicht dat er dan weer een overschot aan examinatoren zal zijn, maar dat zien we dan wel weer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Quotumsysteem moet werk van trucjesopleiders moeilijker maken’ | RijschoolPro
Autorijschool Pijnappel

‘Quotumsysteem moet werk van trucjesopleiders moeilijker maken’

Het theorie-examen aanvragen via een quotumsysteem, daar gelooft rijschoolhouder Boudewijn Pijnappel uit Oisterwijk in. Een rijschool mag examens inkopen aan de hand van het aantal ingeplande praktijkexamens. Als een rijschool tien praktijkexamens inkoopt, mag het ook maximaal twintig theorie-examens reserveren. Daarnaast heeft de leerling nog wel de mogelijkheid om zelf het examen te reserveren. Pijnappel wil met zijn idee het de bedrijven die eendaagse ’trucjescursussen’ aanbieden, moeilijk maken. 

“Wij klagen over de mate van verkeersveiligheid terwijl we massaal bestuurders de weg opsturen die niet eens weten wat het verschil is tussen voorrang geven en voor laten gaan. Pijnappel erkent dat zijn systeem niet waterdicht is, maar het maakt het wel een stuk lastiger voor de turbo-opleiders. Pijnappel betoogt dat het CBR te weinig actie onderneemt om deze ‘trucjescursuspraktijken’ aan te pakken. “CBR is de poort. Wat er voor of na het examen gebeurt maakt ze niets uit.”

Quotumsysteem

Pijnappel is rijinstructeur sinds 2000. Hij richtte zijn eigen rijschool op en is vanaf het begin actief betrokken bij de branche. Ook werd hij al gauw voorzitter van de plaatselijke belangenvereniging in Berkel-Enschot. Na een paar jaar komen verschillende lokale belangenverenigingen bij elkaar om de krachten te bundelen. “We hadden rond 2009 allerlei lokale belangenverenigingen voor rijschoolhouders in plaatsen als Spijkenisse, Nijmegen, Enschede, en Berkel-Enschot. Peter van Neck heeft toen het initiatief genomen om met elkaar in gesprek te
gaan om de ongenoegen binnen de rijschoolwereld aan de kaak te stellen. Zo is VRB ontstaan,” vertelt Pijnappel.

Pijnappel was vanaf het begin actief bij VRB. Hoewel hij onlangs is gestopt als bestuurslid, is hij op persoonlijke titel nog altijd betrokken bij de branche. De trucjesopleiders zijn een van de zaken die zijn aandacht heeft. Leerlingen die deze turbocursussen volgen, nemen in één ochtend de lesstof in een hoog tempo door en gaan diezelfde middag op examen. Hierbij wordt gebruikgemaakt van het kortetermijngeheugen. Cursisten halen vaak zonder goede kennis van verkeersregels het theoriecertificaat.

Quotumsysteem

Rijscholen krijgen met het quotumsysteem een beperkt aantal theorie-examens per jaar. Een rijschool die per jaar veel praktijkexamens afneemt, mag ook meer theorie-examens aanvragen. Volgens Pijnappel richten frauduleuze turbocursussen zich alleen op het theorie-examen en bemoeien ze zich niet met praktijkopleidingen. Pijnappel stelt dat sommige turbo-opleiders zelfs niet eens weten wat een rijprocedure is. Leerlingen kunnen bij Pijnappels quotumsysteem het theorie-examen wel nog zelf aanvragen. “Op deze manier worden de turbocursussen losgekoppeld van de theorie-examens, waardoor het systeem van het korte geheugen niet meer zal werken. Daarbij is de overlast van bussen vol kandidaten die voor veel onrust zorgen bij het CBR-locaties ook ten einde,” aldus Pijnappel.

De rijschoolhouder ziet ook dat er eerlijke collega’s zijn die zich meer richten op klassikale theoriecursussen. Voor deze collega’s moet een uitzondering komen, zo stelt hij. “Leerlingen van mijn rijschool stuur ik naar een collega, en die verzorgt de theoriecursussen voor vijf rijscholen. Dat soort eerlijke bedrijven kunnen een verzoek indienen bij het CBR, en krijgen, dan meer theorie-examens toegewezen.”

Dweilen met de kraan open

Pijnappel geeft zelf opfriscursussen aan ouderen. Gemeentes en provincies stimuleren dat door subsidies te geven. Dit is een prima initiatief en het verkeer wordt daardoor weer een beetje veiliger, stelt hij. “Maar als de jeugd op 18-jarige leeftijd de theorie totaal niet beheerst, en veelal met geluk het praktijkexamen ‘overleven’ Dat is dweilen met de kraan open.”

“Zie je iemand met een blauw shirt, dan is het antwoord altijd ‘nee’ en “zie je de buik of rug…gas terug” Dat is wat weten leerlingen weten als ze na het behalen van het theorie-examen bij Pijnappel weer in de lesauto stappen. Zelf geeft Pijnappel geen theoriecursussen, maar hij stoort zich wel aan de gang van zaken. “Hoe kunnen rijinstructeurs veiligheid garanderen als cursisten in bussen naar het theorie-examen gaan, terwijl zij geen enkele kennis hebben van de voorrangsregels,” vraagt Pijnappel retorisch. De instructeur geeft aan dat hij leerlingen die het theoriecertificaat hebben gehaald vaak nog moet bijscholen omdat het niveau van de theoretische kennis te laag is. Zelfs de belangrijke regels zijn ze al weer snel vergeten. Het opnieuw uitleggen kost volgens hem extra tijd in de lesauto en dus veel geld.

Maatregelen

De brancheverenigingen hebben onlangs met het CBR aan tafel gezeten om de problemen rond de trucjescursussen te bespreken. Op de ledenvergadering in januari kondigde voormalig VRB-voorzitter Peter van Neck aan dat er maatregelen komen ‘die alle rijschoolhouders pijn gaan doen’. “We weten nog niet precies welke maatregel het gaat worden, omdat er vier verschillende sporen zijn die met de drie brancheorganisaties worden besproken. We gaan kijken wat de beste oplossing is,” aldus Van Neck.

Lees ook:

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

3 reacties op “‘Quotumsysteem moet werk van trucjesopleiders moeilijker maken’”

Gerrit Grevengoed|19.03.18|11:21

Je zou ook kunnen denken aan een vorm waarbij je tussen de laatste dag van de cursus
en de reserveerbare examendatum 2 weken tussenruimte houd zodat ze in die 2 weken
hun truukjes alweer vergeten zullen zijn, daarmee tref je dan ook die theorie kandidaten
van de “goeien” maar dan is dat ook voor hun een goede motivatie om theorieleerlingen
af te leveren waarbij de kennis langer dan 2 weken blijft hangen.

Jaap Lucassen|22.03.18|11:25

Er zijn ook goede dag-opleidingen die leerlingen van andere rijschool opleiden. Een quotum zou deze vakmensen buiten spel zetten. Slecht idee dus.

Theo Lemm|28.03.18|16:40

Mij lijkt het het beste als iedereen een beperkt aantal examens mag doen. 3 bij het CBR en 2 bij de BNOR. Voor een periode van 3 jaar gerekend vanaf het eerste examen.
Het haalt de wind uit de zeilen van hen die van ‘examenrijden’ een verdienmodel hebben gemaakt en van hen die geen lessen willen maar alleen examens. Wellicht dat er dan weer een overschot aan examinatoren zal zijn, maar dat zien we dan wel weer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.