Appen achter het stuur. foto Pixabay

App- en belgedrag in werkverkeer aangepakt

Appen, smartphone, telefoon, stuur, rijden, auto

De campagne Mono-zakelijk is maandag van start gegaan. Het bedrijfsleven moet vaker regels opstellen en naleven voor het appgedrag van werknemers die met de auto onderweg zijn. Ruim een derde van de werkgevers (35 procent) heeft geen afspraken gemaakt over het smartphonegedrag. 

Werkgevers verwachten van werknemers dat ze binnen dertig minuten reageren op een oproep of berichtje. Dat melden Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) vorig jaar december na onderzoek

Een nieuwe campagne moet daar een einde aan maken. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat geeft maandag het startsein voor een nieuwe campagne gericht op werkgevers, die aan het bel- en appgedrag onderweg een einde moet maken. Deze campagne met de naam Mono-zakelijk maakt deel uit van het streven om het smartphonegebruik omwille van de verkeersveiligheid te beperken.

Onverantwoord 

Het doel van de campagne is dat alle bedrijven afspraken met hun personeel maken over veilig smartphonegebruik. “Het is moeilijk voor te stellen, maar één op de tien werkgevers vindt het een normale zaak dat hun werknemers berichten lezen en terugschrijven tijdens het rijden”, zegt de minister. Ze noemt het “totaal onverantwoord om dit van je mensen te verwachten, want dat is gewoon levensgevaarlijk”.

Iets meer dan de helft van de ondervraagde bedrijven uit het onderzoek van VVN en de VNA (52 procent) hanteert regels voor het telefoongebruik onderweg. In ruim driekwart van de ondernemingen is handsfree bellen algemeen geaccepteerd.

In de lesauto 

Rijinstructeurs mogen appen en bellen tijdens een rijles, ook al zijn zij juridisch de bestuurder van de lesauto. Het is onderdeel van het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 om in overleg met de rijschoolbranche en het CBR te onderzoeken of deze uitzondering moet worden geschrapt, omdat het een verkeerd voorbeeld geeft aan de beginnende bestuurder. 

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

App- en belgedrag in werkverkeer aangepakt | RijschoolPro
Appen achter het stuur. foto Pixabay

App- en belgedrag in werkverkeer aangepakt

Appen, smartphone, telefoon, stuur, rijden, auto

De campagne Mono-zakelijk is maandag van start gegaan. Het bedrijfsleven moet vaker regels opstellen en naleven voor het appgedrag van werknemers die met de auto onderweg zijn. Ruim een derde van de werkgevers (35 procent) heeft geen afspraken gemaakt over het smartphonegedrag. 

Werkgevers verwachten van werknemers dat ze binnen dertig minuten reageren op een oproep of berichtje. Dat melden Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) vorig jaar december na onderzoek

Een nieuwe campagne moet daar een einde aan maken. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat geeft maandag het startsein voor een nieuwe campagne gericht op werkgevers, die aan het bel- en appgedrag onderweg een einde moet maken. Deze campagne met de naam Mono-zakelijk maakt deel uit van het streven om het smartphonegebruik omwille van de verkeersveiligheid te beperken.

Onverantwoord 

Het doel van de campagne is dat alle bedrijven afspraken met hun personeel maken over veilig smartphonegebruik. “Het is moeilijk voor te stellen, maar één op de tien werkgevers vindt het een normale zaak dat hun werknemers berichten lezen en terugschrijven tijdens het rijden”, zegt de minister. Ze noemt het “totaal onverantwoord om dit van je mensen te verwachten, want dat is gewoon levensgevaarlijk”.

Iets meer dan de helft van de ondervraagde bedrijven uit het onderzoek van VVN en de VNA (52 procent) hanteert regels voor het telefoongebruik onderweg. In ruim driekwart van de ondernemingen is handsfree bellen algemeen geaccepteerd.

In de lesauto 

Rijinstructeurs mogen appen en bellen tijdens een rijles, ook al zijn zij juridisch de bestuurder van de lesauto. Het is onderdeel van het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 om in overleg met de rijschoolbranche en het CBR te onderzoeken of deze uitzondering moet worden geschrapt, omdat het een verkeerd voorbeeld geeft aan de beginnende bestuurder. 

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.